-
Blz. 1
Jaarstukken 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Hoofdlijnen
-
Blz. 6
Beleid
-
Blz. 7
Financieel
-
Blz. 8
1.5 Leeswijzer
-
Blz. 9
1. Programma Inwoners en Bestuur
-
Blz. 10
Inleiding
-
Blz. 11
1.1 Participerende overheid
-
Blz. 12
Doelstellingen
-
Blz. 13
1.1.1 Stimuleren burgerparticipatie
-
Blz. 14
Ervaringen opdoen met participatietrajecten
-
Blz. 15
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 16
Continueren Inwonerpanel Gooise Meren Spreekt!
-
Blz. 17
Stimuleren jongerenparticipatie
-
Blz. 18
Naar een Vernieuwingsagenda Lokale Democratie
-
Blz. 19
1.1.2 Werken aan de opgaven
-
Blz. 20
Beter samenwerken via lokaal overleg
-
Blz. 21
Continueren pilot Wijkvisie
-
Blz. 22
Naar een Sterke Sociale Basis in Gooise Meren
-
Blz. 23
Meer vitale wijken
-
Blz. 24
Zichtbaarheid vergroten wijkwethouder
-
Blz. 25
Continueren gezamenlijke wijkagenda
-
Blz. 26
1.1.3 Stimuleren bewonersinitiatieven
-
Blz. 27
Zichtbaarheid initiatieventafel vergroten
-
Blz. 28
Realiseren initiatieven platform
-
Blz. 29
Aanpak ontwikkelen Right to Challenge en Right to Bid
-
Blz. 30
1.1.4 Inwonersorganisatie
-
Blz. 31
Doorontwikkeling inwonersorganisaties
-
Blz. 32
Opstellen beleidskader voor wijkplatforms
-
Blz. 33
1.2 Inclusie
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
1.2.1 Vergroten bewustwording binnen en buiten de organisatie
-
Blz. 36
Uitvoeren van lokale activiteiten
-
Blz. 37
Deelname aan het VNG Koplopersprogramma VN-Verdrag Handicap verlengen
-
Blz. 38
Onderhouden van het interne, gemeentelijke netwerk inclusie
-
Blz. 39
1.2.2 Versterken inzet ervaringsdeskundigheid
-
Blz. 40
Samenwerken met convenantpartners
-
Blz. 41
Continueren samenwerking Platform Gooise Meren Toegankelijk
-
Blz. 42
Inzet ervaringsdeskundigen bij de gemeente
-
Blz. 43
1.2.3 Vergroten toegankelijkheid gemeentelijke organisatie
-
Blz. 44
Verbeteren toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie
-
Blz. 45
Inzet van gebarentolk
-
Blz. 46
1.2.4 Aandacht voor inclusief Bouwen en Wonen
-
Blz. 47
Uitvoering resultaten pilot toegankelijk centrum Bussum
-
Blz. 48
Uitvoering aanbevelingen inventarisaties toegankelijke wegen
-
Blz. 49
Vervolg uitvoering inclusieve speelplekken
-
Blz. 50
1.2.5 Bevorderen inclusief werkgeverschap
-
Blz. 51
1.2.6 Aandacht voor beschikbaarheid en toegankelijkheid Vrije Tijd voorzieningen
-
Blz. 52
Ontwikkeling inclusief sportaanbod
-
Blz. 53
Ontwikkeling toegankelijke wandelroutes
-
Blz. 54
Inventarisatie behoeften activiteiten
-
Blz. 55
1.3 Klantgerichte dienstverlening
-
Blz. 56
Doelstellingen
-
Blz. 57
1.3.1 Dienstverlening digitaal
-
Blz. 58
Meer digitale producten
-
Blz. 59
Digitalisering papieren archieven burgerzaken
-
Blz. 60
1.3.2 Archief bij de tijd
-
Blz. 61
Besluitvorming fusie Archiefdienst
-
Blz. 62
1.3.3 Verbeteren dienstverlening
-
Blz. 63
Inrichten bredere frontoffice dienstverlening
-
Blz. 64
Verbeteren managementinformatiesystemen
-
Blz. 65
Optimaliseren online dienstverlening
-
Blz. 66
1.4 Samenwerken met overheden
-
Blz. 67
Doelstellingen
-
Blz. 68
1.4.1 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 69
Opstellen strategische nota verbonden partijen
-
Blz. 70
Opstellen uitvoeringsprogramma Regionale samenwerkingsagenda
-
Blz. 71
Uitvoering MRA agenda
-
Blz. 72
Versterking slagkracht en legitimatie regionale samenwerking
-
Blz. 73
Versterken samenwerking MRA
-
Blz. 74
Beleidsindicatoren
-
Blz. 75
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 76
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 77
2. Programma Veiligheid
-
Blz. 78
Inleiding
-
Blz. 79
2.1 Aanpak criminaliteit
-
Blz. 80
Doelstellingen
-
Blz. 81
2.1.1 Aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
-
Blz. 82
Een zichtbare, aanwezige overheid tegen georganiseerde criminaliteit en ondermijning
-
Blz. 83
Vergroten bewustwording en verbeteren informatiepositie
-
Blz. 84
Vergroten zicht op criminele samenwerkingsverbanden
-
Blz. 85
Verruimen toepassing van de Wet Bibob
-
Blz. 86
2.1.2 Aanpak van vermogenscriminaliteit/high impact crimes
-
Blz. 87
Aanpak autokraken
-
Blz. 88
Aanpak woninginbraken
-
Blz. 89
Aanpak fietsendiefstal
-
Blz. 90
Samen met inwoners buurten veiliger maken
-
Blz. 91
2.2 Fysieke veiligheid/ rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 92
Doelstellingen
-
Blz. 93
2.2.1 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 94
Opleiden en trainen van medewerkers
-
Blz. 95
Samenwerken met buurgemeenten
-
Blz. 96
Deelnemen aan regionale piketten
-
Blz. 97
Vergroten bewustwording inwoners voor de eigen veiligheid
-
Blz. 98
2.2.2 Brandveilig leven
-
Blz. 99
Inzet van de wijkbrandweer
-
Blz. 100
Verbinden van partijen
-
Blz. 101
2.2.3 Veiligheidsregio
-
Blz. 102
Opstellen en aangaan samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 103
2.3 Sociale veiligheid verbeteren
-
Blz. 104
Doelstellingen
-
Blz. 105
2.3.1 Een effectieve aanpak van personen die ernstige veiligheidsproblemen en/of ernstige overlast veroorzaken
-
Blz. 106
Doorontwikkelen persoonsgerichte aanpak
-
Blz. 107
Voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving
-
Blz. 108
2.3.2 Optimaliseren van het Zorg- en Veiligheidshuis
-
Blz. 109
Doorontwikkelen Zorg-en Veiligheidshuis
-
Blz. 110
2.3.3 Verbeteren integrale aanpak (kwetsbare) jongeren
-
Blz. 111
Organiseren bijeenkomst voor ouders van risicojongeren
-
Blz. 112
Verbeteren integrale aanpak van risicojongeren
-
Blz. 113
Verlagen van recidive van jongeren
-
Blz. 114
Verminderen overlast jongeren
-
Blz. 115
2.3.4 Radicalisering en polarisatie
-
Blz. 116
Deelnemen aan (strategisch) bondgenotenoverleg
-
Blz. 117
Deelnemen aan regionale ketenoverleggen
-
Blz. 118
Inzetten op preventie, repressie en nazorg en deelnemen aan diverse overleggen
-
Blz. 119
Opleiden en trainen van medewerkers
-
Blz. 120
2.4 Handhaving
-
Blz. 121
Doelstellingen
-
Blz. 122
2.4.1 Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid
-
Blz. 123
Actief en informatie-gestuurd surveilleren
-
Blz. 124
Handhaven en toezicht houden
-
Blz. 125
Surveillance voor aandachtsgebieden en overige gebieden
-
Blz. 126
2.4.2 Toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 127
Registeren kinderopvang
-
Blz. 128
Toezicht en handhaving kinderopvang
-
Blz. 129
Beleidsindicatoren
-
Blz. 130
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 131
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 132
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren
-
Blz. 133
Inleiding
-
Blz. 134
3.1 Bereikbare en veilige gemeente
-
Blz. 135
Doelstellingen
-
Blz. 136
3.1.1 Actualiseren mobiliteitsbeleid met speciale aandacht voor de fiets
-
Blz. 137
Opstellen Mobiliteits- en Parkeervisie
-
Blz. 138
Opstellen uitvoeringsprogramma
-
Blz. 139
Realiseren oplaadpunten strategische locaties
-
Blz. 140
3.1.2 Verbeteren en opwaarderen fietsnetwerk
-
Blz. 141
Wegnemen knelpunten bestaand fietsroutenetwerk
-
Blz. 142
Voorbereiding starten voor aanleg snel/doorfietsroutes
-
Blz. 143
3.1.3 Realiseren afname van het aantal verkeersongevallen
-
Blz. 144
Vertalen nieuw landelijk verkeersveiligheidsbeleid naar gemeentelijk beleid
-
Blz. 145
Sturen op veilig verkeersgedrag
-
Blz. 146
Invoeren van schoolzones
-
Blz. 147
Verduidelijken toegangen 30 km zones
-
Blz. 148
Organiseren verkeerseducatie
-
Blz. 149
3.1.4 Waarborgen doorstroming op hoofdwegenstructuur
-
Blz. 150
Optimaliseren verkeerskundige werking VRI's
-
Blz. 151
3.2 Openbaar vervoer
-
Blz. 152
Doelstellingen
-
Blz. 153
3.2.1 Verbeteren bereikbaarheid van de gemeente met het openbaar vervoer
-
Blz. 154
Uitbreiden fietsparkeergelegenheid bij OV knooppunten
-
Blz. 155
Wegnemen knelpunten in loop- en fietsroutes van en naar OV knooppunten
-
Blz. 156
3.2.2 Verbeteren bereikbaarheid van en binnen de regio met het openbaar vervoer
-
Blz. 157
Leveren van bijdragen aan vervolgproces MIRT
-
Blz. 158
3.2.3 Wegnemen barrièrewerking spoorwegen
-
Blz. 159
Onderzoeken knelpunten nabij spoorwegovergangen
-
Blz. 160
3.3 Klantvriendelijk en eenvoudig parkeren in Gooise Meren
-
Blz. 161
Inleiding
-
Blz. 162
Doelstellingen
-
Blz. 163
3.3.1 Met parkeervisie de kwaliteit van wonen, werken en leven verbeteren
-
Blz. 164
Opstellen parkeervisie
-
Blz. 165
3.3.2 Verbeteren kwaliteit parkeergarages
-
Blz. 166
Onderzoek doen naar de kwaliteit van de parkeergarages
-
Blz. 167
3.3.3 Parkeerbeleid met aandacht voor lokale situaties
-
Blz. 168
Optimaliseren van de parkeersituatie in Muiden en rondom de NS stations
-
Blz. 169
3.3.4 Moderniseren parkeerketen en reguleringswijze
-
Blz. 170
Onderzoek doen naar andere reguleringsvormen
-
Blz. 171
3.3.5 Fietsparkeersituatie verbeteren
-
Blz. 172
Realiseren opvanglocatie weesfietsen
-
Blz. 173
Uitbreiden aantal fietsparkeerplaatsen
-
Blz. 174
3.4 Leefbaarheid
-
Blz. 175
Doelstellingen
-
Blz. 176
3.4.1 Optimaliseren kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 177
Actieplan Leefbaarheid
-
Blz. 178
Meten is weten
-
Blz. 179
Actieplan geluid
-
Blz. 180
3.4.2 In stand houden van een veilige en toegankelijke openbare ruimte
-
Blz. 181
Uitvoeren regulier onderhoud wegen
-
Blz. 182
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 183
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 184
4. Programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme
-
Blz. 185
Inleiding
-
Blz. 186
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving
-
Blz. 187
Doelstellingen
-
Blz. 188
4.1.1 Klaar voor de omgevingswet
-
Blz. 189
Instellen van een Omgevingstafel
-
Blz. 190
Opstellen routekaart
-
Blz. 191
Werken met proces vroegtijdige burgerparticipatie
-
Blz. 192
4.1.2. Gebiedsontwikkeling met kwaliteit
-
Blz. 193
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving
-
Blz. 194
Ontwikkelen van een Duurzaam Ontwikkelen Tool
-
Blz. 195
4.1.3 Bestemmingsplannen op orde
-
Blz. 196
Bestemmingsplannen op orde
-
Blz. 197
4.1.4 Uitvoeren ruimtelijke projecten en verbeterslag projectmatig werken
-
Blz. 198
Stationsomgeving Naarden-Bussum
-
Blz. 199
Stork locatie
-
Blz. 200
Naarden buiten de Vesting
-
Blz. 201
Keverdijk
-
Blz. 202
BOR-gronden
-
Blz. 203
Gemeentehuizen
-
Blz. 204
Bredius
-
Blz. 205
Brandweerkazerne Muiden
-
Blz. 206
De Krijgsman
-
Blz. 207
Buitenruimte gemeentehuis Gooise Meren
-
Blz. 208
Centrumplan Bussum
-
Blz. 209
Mariënburg
-
Blz. 210
Bensdorp
-
Blz. 211
De Veldweg
-
Blz. 212
De Vonk
-
Blz. 213
Achterlaatlocaties Emmaschool
-
Blz. 214
Crailo
-
Blz. 215
Projectmatig werken
-
Blz. 216
Participatie en communicatie
-
Blz. 217
Naarderheem
-
Blz. 218
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling
-
Blz. 219
Inleiding
-
Blz. 220
Doelstellingen
-
Blz. 221
4.2.1 Vitale kernen
-
Blz. 222
Doorontwikkelen Centrummanagement
-
Blz. 223
Oprichten Gemeentebrede Marketingorganisatie
-
Blz. 224
4.2.2 Werken aan meer werkplekken
-
Blz. 225
Uitvoering geven aan het Werkplan Werklandschappen
-
Blz. 226
Regionale detailhandelsvisie
-
Blz. 227
Uitvoering geven aan de RSA 2019-2022
-
Blz. 228
Regionale aandacht houden voor schuifruimte
-
Blz. 229
4.2.3 Dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 230
Pro-actief accountmanagement
-
Blz. 231
Ondernemersbeleid
-
Blz. 232
4.2.4 Waterfront
-
Blz. 233
Opstellen visie Aan de Gooise Kust
-
Blz. 234
Opstellen Ligplaatsenverordening
-
Blz. 235
4.2.5 Toerisme
-
Blz. 236
Samen met de regio toerisme en recreatie bevorderen
-
Blz. 237
Verbeteren van de bereikbaarheid
-
Blz. 238
4.2.6 Energiebesparingsproject bedrijven Gooimeer Noord & Zuid
-
Blz. 239
4.3 Goed wonen in Gooise Meren
-
Blz. 240
Doelstellingen
-
Blz. 241
4.3.1 Passend (meer en beter) woningaanbod
-
Blz. 242
Voldoende en gedifferentieerd woonaanbod en een toekomstbestendige woonvoorraad
-
Blz. 243
Doorstroming, minder druk op de (sociale) woningmarkt en vergroten kansen voor starters
-
Blz. 244
Bijdragen aan de verduurzaming van ons woningvoorraad
-
Blz. 245
4.3.2 Wonen met zorg
-
Blz. 246
Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg
-
Blz. 247
Samenwerking vierhoek corporaties - gemeente - inwoners - zorgaanbieders
-
Blz. 248
4.3.3 Huisvesting statushouders
-
Blz. 249
Uitvoeren taakstelling
-
Blz. 250
4.3.4 Bieden compensatieregeling
-
Blz. 251
Invoeren compensatieregeling
-
Blz. 252
4.4 Gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
4.4.1 Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 255
Panden en gronden afgestoten
-
Blz. 256
Toepassen tijdelijke huisvesting onderwijslocaties
-
Blz. 257
Onderzoek naar bezettingsgraad
-
Blz. 258
Ontwikkelen vastgoedregistratie en -managementsysteem
-
Blz. 259
4.4.2 Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed
-
Blz. 260
Huur- en erfpachtovereenkomsten onderzoek
-
Blz. 261
Gebruikskosten van gemeentelijk vastgoed doorbelasten naar gebruiker
-
Blz. 262
Uitvoeren harmonisatiebeleid voor buitensport accommodaties
-
Blz. 263
4.4.3 Duurzame inzet van vastgoed
-
Blz. 264
Verduurzamen eigen vastgoed
-
Blz. 265
Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan
-
Blz. 266
Duurzaamheidslening
-
Blz. 267
Toegankelijkheid voor iedereen
-
Blz. 268
Beleidsindicatoren
-
Blz. 269
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 270
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 271
5. Programma Duurzaamheid, Water en Groen
-
Blz. 272
Inleiding
-
Blz. 273
5.1 Duurzaamheid
-
Blz. 274
Doelstellingen
-
Blz. 275
5.1.1 Samenwerken aan een duurzame en gezonde manier van leven en werken in Gooise Meren
-
Blz. 276
We werken samen met onze partners binnen Samen Sneller Duurzaam
-
Blz. 277
Het faciliteren van projecten en activiteiten
-
Blz. 278
We geven zelf het goede voorbeeld
-
Blz. 279
5.1.2 Stimuleren van duurzame keuzes bij (ver)bouw
-
Blz. 280
Voorzien in een website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
-
Blz. 281
We verwijzen actief naar de website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
-
Blz. 282
5.1.3 Circulaire economie
-
Blz. 283
Uitwerken Roadmap Circulair Inkopen en Opdrachtgeverschap
-
Blz. 284
Kennis delen en ontwikkelen met Samenwerkingspartners
-
Blz. 285
Monitoring Circulair Inkopen en Opdrachtgeverschap
-
Blz. 286
Inzoom op circulaire projecten
-
Blz. 287
5.1.4 Samenwerken aan de overgang naar een duurzame energie- en warmtevraag
-
Blz. 288
We stimuleren energiebesparing
-
Blz. 289
We stellen een concept Regionale Energie Strategie (RES) op
-
Blz. 290
We starten met het opstellen van een Transitievisie Warmte
-
Blz. 291
We gaan in de wijken aan de slag
-
Blz. 292
We blijven samenwerken met onze regionale partners
-
Blz. 293
5.1.5 CO2- reductie
-
Blz. 294
Acties voor CO2-reductie
-
Blz. 295
5.1.6 Inwoners en organisaties bewust maken van het belang van Fairtrade
-
Blz. 296
We ondersteunen diverse projecten en activiteiten
-
Blz. 297
We herbevestigen de titel Fairtrade gemeente
-
Blz. 298
5.2 Klimaatadaptatie
-
Blz. 299
Doelstellingen
-
Blz. 300
5.2.1 Het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte voor 2050
-
Blz. 301
Afkoppelen verhard oppervlak openbaar gebied
-
Blz. 302
Opstellen maatregelenplan klimaatbestendige inrichting
-
Blz. 303
Waterbestendig (her)inrichten en (ver)bouwen
-
Blz. 304
5.2.2 Stimuleren inwoners klimaatbestendige inrichting particuliere gronden
-
Blz. 305
Inwoners informeren over klimaatadaptatie
-
Blz. 306
Financiële stimulans klimaatadaptatie
-
Blz. 307
Het stimuleren van inwoners om hun tuin te vergroenen
-
Blz. 308
Invoeren waterlabel
-
Blz. 309
Mee-afkoppelen particulieren
-
Blz. 310
5.3 Groen, natuur en milieu
-
Blz. 311
Doelstellingen
-
Blz. 312
5.3.1 Benutten van kansen op het gebied van biodiversiteit
-
Blz. 313
We willen een bij- en insectenvriendelijke gemeente worden
-
Blz. 314
We onderzoeken alternatieve maatregelen voor beheersing eikenprocessierups
-
Blz. 315
5.3.2 Versterken van de groene uitstraling van de gemeente
-
Blz. 316
Onderzoeken van de waarde van groen cultuurhistorisch erfgoed
-
Blz. 317
Opstellen van het plan 'Buitenruimte in Beeld'
-
Blz. 318
Uitdagen van inwoners om middels zelfbeheer de openbare ruimte op te plussen
-
Blz. 319
Vervangen van de bomenrij langs bedrijvenpark Gooimeer Zuid
-
Blz. 320
Zorgdragen voor een gevarieerd, duurzaam bomenbestand
-
Blz. 321
5.3.3 Samenwerken aan het behoud en beheer van waardevolle natuurgebieden
-
Blz. 322
Duurzame ondersteuning voor behoud en beheer van waardevolle natuurgebieden
-
Blz. 323
Naleving wet en regelgeving met betrekking tot behoud natuurwaarden
-
Blz. 324
5.3.4 Milieubeheer
-
Blz. 325
Opstellen Bodemkwaliteitskaart
-
Blz. 326
5.4 Begraafplaatsen
-
Blz. 327
Doelstellingen
-
Blz. 328
5.4.1 Instandhouden en zorgvuldig beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen
-
Blz. 329
Realiseren van digitale plattegronden voor de begraafplaatsen
-
Blz. 330
Realiseren van een uitbreiding voor natuurlijk begraven op begraafplaats Nieuw Valkeveen
-
Blz. 331
5.5 Goede grondstofinzameling bij huishoudens
-
Blz. 332
Doelstellingen
-
Blz. 333
5.5.1 Regionaal uitvoeringsprogramma VANG
-
Blz. 334
Optimalisatie scheidingsstations
-
Blz. 335
Verder met VANG
-
Blz. 336
5.6 Grip op water
-
Blz. 337
Doelstellingen
-
Blz. 338
5.6.1 Zorg dragen voor de afvoer van stedelijk water
-
Blz. 339
Beheer en onderhoud van riolering en gemalen
-
Blz. 340
Beperken nadelige gevolgen voor het milieu
-
Blz. 341
5.6.2 Onderhoud van watergangen, oevers en waterbouwkundige objecten
-
Blz. 342
Schoonmaken van stranden en watergangen
-
Blz. 343
Vervangen van oeverbescherming
-
Blz. 344
5.6.3 Versterken waterrecreatief potentieel
-
Blz. 345
Maaien waterplanten Randmeren en IJmeer
-
Blz. 346
Opstellen visie Aan de Gooise Kust
-
Blz. 347
Beleidsindicatoren
-
Blz. 348
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 349
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 350
6. Programma Werk en Inkomen
-
Blz. 351
Inleiding
-
Blz. 352
6.1 Werk
-
Blz. 353
Doelstellingen
-
Blz. 354
6.1.1 Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 355
Dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 356
Verkennen opleidingsaanbod
-
Blz. 357
Aandacht voor kwetsbare jongeren
-
Blz. 358
Trajecten voor statushouders
-
Blz. 359
Voorbereiden nieuwe Wet Inburgering
-
Blz. 360
6.2 Inkomen
-
Blz. 361
Doelstellingen
-
Blz. 362
6.2.1 Bieden van inkomensondersteuning
-
Blz. 363
Bieden van passende inkomensvoorziening
-
Blz. 364
Individuele studietoeslag
-
Blz. 365
6.2.2 Tegengaan van armoede
-
Blz. 366
Informatie verstrekken over minimaregelingen
-
Blz. 367
Samenwerken met Jeugdfonds Sport en Cultuur
-
Blz. 368
6.2.3 Dienstverlening bij schulden
-
Blz. 369
Beginnende schulden snel aanpakken
-
Blz. 370
Bieden van voorlichting en financiële educatie
-
Blz. 371
Intensivering van de samenwerking
-
Blz. 372
Beleidsindicatoren
-
Blz. 373
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 374
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 375
7. Programma Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd
-
Blz. 376
Inleiding
-
Blz. 377
7.1 Optimale dienstverlening sociaal domein
-
Blz. 378
Doelstellingen
-
Blz. 379
7.1.1 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners jonger dan 18 jaar
-
Blz. 380
Uitvoeren Plan 18 (soepele overgang naar de volwassenheid)
-
Blz. 381
Zwaardere vormen van ondersteuning ombuigen naar lichtere ondersteuning
-
Blz. 382
7.1.2 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners 18 jaar en ouder
-
Blz. 383
We stimuleren in de regio de samenwerking en afstemming tussen gemeenten (Jeugd, Wmo en Particpatiewet), zorgkantoor (Wlz) en zorgverzekeraars (Zvw)
-
Blz. 384
We voeren jaarlijkse een cliëntervaringsonderzoek Wmo uit en monitoren de zorguitgaven van individueel maatwerk Wmo.
-
Blz. 385
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen tot eerdere en lichtere ondersteuning
-
Blz. 386
7.1.3 Optimale toegang
-
Blz. 387
Het leveren van publieksvriendelijke en laagdrempelige dienstverlening
-
Blz. 388
Informatievoorziening aan inwoners
-
Blz. 389
7.1.4 Stimuleren inzet onafhankelijke cliëntondersteuning
-
Blz. 390
Subsidie aan Stichting MEE voor inzet onafhankelijke cliëntondersteuning actualiseren
-
Blz. 391
Subsidie aan Versa voor onafhankelijke cliëntondersteuning actualiseren
-
Blz. 392
7.1.5 Informatievoorziening optimaliseren
-
Blz. 393
Sociale kaart implementeren en bekendmaken
-
Blz. 394
7.2 Opgroeien en kansen krijgen - inwoners jonger dan 18 jaar
-
Blz. 395
Doelstellingen
-
Blz. 396
7.2.1 Preventie en vroegsignalering inzetten
-
Blz. 397
Samenwerking tussen ketenpartners
-
Blz. 398
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen naar eerdere en lichtere ondersteuning
-
Blz. 399
7.2.2 Onderwijsachterstand voorkomen
-
Blz. 400
Aanbieden en implementatie nota onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 401
Een succesvolle schoolloopbaan
-
Blz. 402
7.2.3 Jeugdwerkloosheid aanpakken
-
Blz. 403
Inzet op kwetsbare jongeren
-
Blz. 404
7.2.4 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 405
Onderwijshuisvestingsplan uitvoeren
-
Blz. 406
7.3 Een leven lang participeren - inwoners 18 jaar en ouder
-
Blz. 407
Doelstellingen
-
Blz. 408
7.3.1 Statushouders en nieuwkomers ondersteunen bij het zich settelen
-
Blz. 409
Inzet Vluchtelingenwerk voortzetten
-
Blz. 410
Onderzoek naar inkoop van inburgeringslessen
-
Blz. 411
Uitvoeren motie positie statushouders verbeteren
-
Blz. 412
Vaststellen verordening inburgering
-
Blz. 413
7.3.2 Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 414
Actieplan mantelzorg
-
Blz. 415
De pilot 'klantreis van de mantelzorger' wordt uitgevoerd.
-
Blz. 416
7.3.3 Vrijwilligerswerk stimuleren
-
Blz. 417
We subsidiëren de vrijwilligerscentrale van Versa. En geven daarnaast eenmalige subsidies.
-
Blz. 418
7.3.4 Collectieve voorzieningen versterken
-
Blz. 419
Herijken subsidiebeleid
-
Blz. 420
We onderzoeken samen met onze maatschappelijke partners of er voor de kwetsbare doelgroep licht dementerenden laagdrempelige algemene voorzieningen nieuw of passend gemaakt kunnen worden.
-
Blz. 421
7.3.5 Wonen met zorg
-
Blz. 422
7.3.6 Volwasseneducatie stimuleren
-
Blz. 423
Het bieden van een uitgebreid aanbod voor laaggeletterde inwoners
-
Blz. 424
7.4 Omzien naar elkaar
-
Blz. 425
Doelstellingen
-
Blz. 426
7.4.1 Inclusie bevorderen
-
Blz. 427
7.4.2 Eenzaamheid voorkomen en bestrijden
-
Blz. 428
Ontwikkelen van een lokaal netwerk tegen eenzaamheid
-
Blz. 429
7.5 Gezonde leefomgeving & leefstijl
-
Blz. 430
Doelstellingen
-
Blz. 431
7.5.1 Gezond leven bevorderen
-
Blz. 432
Alcoholgebruik jeugd bespreekbaar maken
-
Blz. 433
Gezondheidsmonitor uitvoeren
-
Blz. 434
Inzet op dekkend AED-netwerk
-
Blz. 435
Inzet uitbreiding rookvrije omgeving
-
Blz. 436
Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
-
Blz. 437
7.5.2 Medische voorzieningen zoveel mogelijk in stand houden
-
Blz. 438
Zorg dichtbij
-
Blz. 439
7.6 Bescherming en Opvang
-
Blz. 440
Doelstellingen
-
Blz. 441
7.6.1 Ondersteuning aan inwoners die (dreigen) maatschappelijk uit te vallen
-
Blz. 442
Evalueren van het regionale Beleidsplan Bescherming en Opvang 2017-2020
-
Blz. 443
Herijken van regionale en lokale financiering van het beleidsterrein Bescherming en Opvang
-
Blz. 444
Uitvoering Wet verplichte GGz
-
Blz. 445
Vaststellen van het regionaal Beleidsplan Bescherming en Opvang 2021-2024
-
Blz. 446
Verbeteren van de monitoring
-
Blz. 447
7.6.2 Stoppen huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 448
Faciliteren Veilig Thuis
-
Blz. 449
Uitvoeren actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis 2019-2021'
-
Blz. 450
7.7 Dierenwelzijn
-
Blz. 451
Doelstellingen
-
Blz. 452
7.7.1 Een goed leven voor dieren
-
Blz. 453
Notitie Dierenwelzijn uitvoeren
-
Blz. 454
Beleidsindicatoren
-
Blz. 455
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 456
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 457
8. Programma Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 458
Inleiding
-
Blz. 459
8.1 Kunst en Cultuur
-
Blz. 460
Doelstellingen
-
Blz. 461
8.1.1 Bevorderen cultureel aanbod
-
Blz. 462
Subsidie verstrekken aan culturele instellingen
-
Blz. 463
8.1.2 Opstellen Cultuurvisie
-
Blz. 464
Cultuurvisie met participatie
-
Blz. 465
8.1.3 Kerncollectie eigen kunst
-
Blz. 466
Afstoten overige deel kunstcollectie
-
Blz. 467
De waardevolle eigendommen laten taxeren
-
Blz. 468
8.2 Cultureel Erfgoed
-
Blz. 469
Doelstellingen
-
Blz. 470
8.2.1 Behouden, versterken en ontwikkelen van cultureel erfgoed
-
Blz. 471
Actualiseren van de gemeentelijke monumentenlijst
-
Blz. 472
Opstellen archeologische waardenkaart en beleidskader
-
Blz. 473
Opstellen beleidskader historisch vastgoed in gemeentelijk bezit
-
Blz. 474
Opstellen beleid erfgoed
-
Blz. 475
8.3 Sport
-
Blz. 476
Doelstellingen
-
Blz. 477
8.3.1 Stimuleren van beweeg- en sportactiviteiten voor alle inwoners
-
Blz. 478
Inzet van buurtsportcoaches en/of verenigingsondersteuning (Brede Impuls Combinatiefuncties)
-
Blz. 479
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van een kleinschalig sportevenement
-
Blz. 480
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van sportactiviteiten voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 481
8.3.2 Het realiseren van betrokken en vitale sportorganisaties
-
Blz. 482
Inzet van buurtsportcoaches en/of verenigingsondersteuning (Brede Impuls Combinatiefuncties)
-
Blz. 483
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van een kleinschalig sportevenement
-
Blz. 484
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van sportactiviteiten voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 485
8.3.3 Het bevorderen van een duurzame en toegankelijke sportinfrastructuur
-
Blz. 486
Toegankelijkheid en duurzaamheid bij sportaccomodaties vergroten
-
Blz. 487
8.3.4 Gooise Meren hanteert een eenduidig en transparant beleid met betrekking tot alle sportverenigingen
-
Blz. 488
Harmonisatie beheer- en tariefstelsel buitensportaccommodaties
-
Blz. 489
Harmoniseren van bestaande subsidies en afspraken.
-
Blz. 490
8.4 Spelen en recreëren
-
Blz. 491
Doelstellingen
-
Blz. 492
8.4.1 Wij zorgen voor voldoende speelplaatsen die verspreid over de kernen liggen
-
Blz. 493
Bewegen in de openbare ruimte wordt gefaciliteerd
-
Blz. 494
Realisatie van een kaart op de website met de formele speellocaties
-
Blz. 495
8.4.2 Onze buitenruimte meer bespeelbaar maken
-
Blz. 496
Onderzoek naar de bespeelbaarheid van de buitenruimte
-
Blz. 497
8.4.3 Wij streven inclusieve speellocaties na
-
Blz. 498
Realiseren van inclusieve speellocaties
-
Blz. 499
Beleidsindicatoren
-
Blz. 500
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 501
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 502
9. Programma baten en lasten
-
Blz. 503
Inleiding
-
Blz. 504
9.1 Sluitende begroting
-
Blz. 505
Doelstellingen
-
Blz. 506
9.1.1 Kritisch op uitgaven en financieel bewust
-
Blz. 507
Jaarlijks investeringsprognoses actualiseren
-
Blz. 508
Uitvoeren begrotingsscan
-
Blz. 509
9.1.2 Adequaat Planning & Control instrumentarium
-
Blz. 510
Ontwikkelen beleidsindicatoren
-
Blz. 511
Vernieuwing Planning en Control
-
Blz. 512
9.2 Belastingen
-
Blz. 513
Doelstellingen
-
Blz. 514
Lasten stabiel
-
Blz. 515
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte
-
Blz. 516
Wat heeft het gekost?
-
Blz. 517
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 518
Doorbelasting
-
Blz. 519
Financiële recapitulatie
-
Blz. 520
Totaaloverzicht
-
Blz. 521
Paragrafen
-
Blz. 522
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 523
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 524
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 525
Tarieven en opbrengsten
-
Blz. 526
Lokale belastingdruk
-
Blz. 527
Kostendekkende heffingen
-
Blz. 528
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 529
Risicobeheersing
-
Blz. 530
Weerstandsvermogen
-
Blz. 531
Kengetallen
-
Blz. 532
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 533
Inleiding
-
Blz. 534
Beleidskader
-
Blz. 535
Ontwikkelingen 2020
-
Blz. 536
Paragraaf Financiering
-
Blz. 537
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 538
Financieringsbeleid
-
Blz. 539
Financiering
-
Blz. 540
EMU saldo
-
Blz. 541
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 542
Inleiding
-
Blz. 543
Interne bedrijfsvoering
-
Blz. 544
Organisatie / HRM
-
Blz. 545
Informatisering & Automatisering
-
Blz. 546
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 547
Control
-
Blz. 548
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 549
Inleiding
-
Blz. 550
Regio Gooi en Vechtstreek
-
Blz. 551
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
-
Blz. 552
Stichting Goois Natuurreservaat
-
Blz. 553
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
-
Blz. 554
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
-
Blz. 555
Werkvoorzieningschap Tomingroep
-
Blz. 556
GEM Crailo BV
-
Blz. 557
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
-
Blz. 558
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
-
Blz. 559
BNG Bank N.V.
-
Blz. 560
Metropoolregio Amsterdam
-
Blz. 561
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 562
Hoofdlijnen
-
Blz. 563
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 564
Niet in exploitatie genomen gronden
-
Blz. 565
Reserves en risico's grondexploitaties
-
Blz. 566
Paragraaf Corona
-
Blz. 567
COVID-19
-
Blz. 568
1.4 Corona en financiën
-
Blz. 569
1.5 Overige effecten
-
Blz. 570
1.6 Maatschappelijk ondersteuningsfonds
-
Blz. 571
1.7 Compensatiepakketten Rijksoverheid
-
Blz. 572
1.8 Financiële gevolgen COVID-19 voor 2021 en verder
-
Blz. 573
Jaarrekening
-
Blz. 574
Leeswijzer
-
Blz. 575
Leeswijzer
-
Blz. 576
4.1 Balans
-
Blz. 577
4.1 Balans per 31 december 2020
-
Blz. 578
4.2 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 579
4.2 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
-
Blz. 580
4.3 Toelichting op de balans
-
Blz. 581
4.3 Toelichting op de balans
-
Blz. 582
Financiële vaste activa
-
Blz. 583
4.3.2 Vlottende activa
-
Blz. 584
Uitzettingen
-
Blz. 585
Debiteuren en liquide middelen
-
Blz. 586
Schatkistbankieren
-
Blz. 587
Overlopende activa
-
Blz. 588
Verloopoverzicht nog te ontvangen voorschotten van EU, Rijk en Provincies
-
Blz. 589
4.3.3 Vaste passiva
-
Blz. 590
Toelichting aard en reden reserves 2020
-
Blz. 591
Voorzieningen
-
Blz. 592
Toelichting aard en reden voorzieningen 2020
-
Blz. 593
Vaste schulden met een rente-typische looptijd van 1 jaar of langer
-
Blz. 594
4.3.4 Vlottende passiva
-
Blz. 595
Verloopoverzicht van vooruit ontvangen bedragen van EU, Rijk en Provincies in 2020
-
Blz. 596
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
-
Blz. 597
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor de komende jaren is verbonden
-
Blz. 598
4.4 Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 599
4.4 Overzicht van baten en lasten
-
Blz. 600
4.5 Toelichting op overzicht van baten en lasten
-
Blz. 601
4.5 Toelichting op overzicht van baten en lasten
-
Blz. 602
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
-
Blz. 603
Presentatie structureel saldo 2020
-
Blz. 604
Toelichting op structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
-
Blz. 605
Begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
-
Blz. 606
Toelichting belangrijkste afwijkingen per programma
-
Blz. 607
Toelichting afwijkingen investeringen
-
Blz. 608
Wet Normering Topinkomens (WNT)
-
Blz. 609
4.6 Sisa verantwoording
-
Blz. 610
4.6 Sisa verantwoording 2020
-
Blz. 611
4.7 Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 612
4.7 Gebeurtenissen na balansdatum
-
Blz. 613
4.8 Controleverklaring
-
Blz. 614
4.8 Controleverklaring
-
Blz. 615
Bijlagen
-
Blz. 616
Bijlage 1 Overzicht Investeringen
-
Blz. 617
Overzicht investeringen
-
Blz. 618
Voortgang lopende investeringen
-
Blz. 619
Toelichting investeringen met afwijking groter dan € 70.000
-
Blz. 620
Voorgenomen investeringen
-
Blz. 621
Bijlage 2 Taakvelden
-
Blz. 622
Taakvelden
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap