Een sterke lokale democratie vraagt naast contact en verbinding met inwoners, ondernemers, verenigingen en maatschappelijke organisaties óók om een goede dienstverlening en inclusiviteit. De maatregelen in dit programma zetten we hiervoor in. Na het uitbreken van de coronacrisis leek het er even op dat veel stil zou komen te liggen. Het tegendeel bleek waar. Met behulp van creatieve, digitale, schriftelijke en telefonische methodes waren we in staat toch het gesprek gaande te houden en op een veilige manier de ideeën en meningen van de inwoners op te halen.
Ook werden er flinke stappen gezet in de digitalisering van het archief door het veelvuldig gebruik van digitale middelen tijdens deze coronacrisis. Dit zagen we ook terug in onze digitale dienstverlening. Door meer gebruik van online dienstverlening konden mutaties in de Basisregistratie Personen sneller worden doorgevoerd en daardoor producten of diensten sneller geleverd worden. Alle burgerzaken producten die digitaal gedaan kunnen worden zijn nu via onze website online beschikbaar.
Wij waren in staat andere gemeenten te inspireren tijdens online sessies over ons koplopersprogramma Toegankelijkheid en het thema inclusiviteit levend te houden in verhalen en artikelen.
De versnelling van digitale participatie zet wel echt aan tot nadenken. Het geeft kansen, maar ook uitdagingen. De democratie en het bestuur moeten gewoon doorgaan. Dat geldt ook voor de betrokkenheid van inwoners waar we meer moeite voor moeten doen om deze te bereiken. Daarom blijven we op zoek naar nieuwe vormen van samen doen. Vernieuwing van de democratie is dan ook een van de ambities van dit programma.