Begroting 2021
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Voorwoord
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 5
|
Beleid
|
Blz. 6
|
1.1. Samen werken aan een duurzaam, sociaal, veilig en vitaal Gooise Meren
|
Blz. 7
|
1.2 Opgaven voor 2021
|
Blz. 8
|
1.3 Koers houden, investeren en keuzes maken
|
Blz. 9
|
Financiën
|
Blz. 10
|
2.1 Solide begroting
|
Blz. 11
|
2.2. Financieel beeld Programmabegroting 2021-2024
|
Blz. 12
|
2.3 Effecten na Programmabegroting 2021-2024
|
Blz. 13
|
2.4 Structureel en reëel evenwicht van de meerjarenbegroting als uitgangspunt van het financieel beleid
|
Blz. 14
|
Leeswijzer
|
Blz. 15
|
Leeswijzer
|
Blz. 16
|
1. Programma Inwoners en Bestuur
|
Blz. 17
|
Ambitie
|
Blz. 18
|
1.1 Participerende overheid
|
Blz. 19
|
Doelstellingen
|
Blz. 20
|
1.1.1 Meedoen, meedenken en meebeslissen
|
Blz. 21
|
Professionaliseren van participatie in onze organisatie
|
Blz. 22
|
Opstellen leidraad participatie
|
Blz. 23
|
Continueren Inwonerpanel Gooise Meren Spreekt!
|
Blz. 24
|
Vernieuwend Samenwerken
|
Blz. 25
|
Jongeren kennis laten maken met hoe de democratie werkt
|
Blz. 26
|
1.1.2 Werken aan vitale en leefbare wijken
|
Blz. 27
|
Opstellen wijkagenda's
|
Blz. 28
|
1.1.3 Stimuleren van initiatieven uit de samenleving
|
Blz. 29
|
Leren om initiatieven meer te stimuleren en te faciliteren
|
Blz. 30
|
Kennis en ondersteuning bieden aan initiatieven
|
Blz. 31
|
1.2 Inclusie
|
Blz. 32
|
Doelstellingen
|
Blz. 33
|
1.2.1 Vergroten bewustwording binnen en buiten de organisatie
|
Blz. 34
|
Evaluatie programma Inclusie
|
Blz. 35
|
Deelname aan het VNG Koplopersprogramma VN-Verdrag Handicap verlengen
|
Blz. 36
|
Onderhouden van het interne, gemeentelijke netwerk inclusie
|
Blz. 37
|
Uitvoeren van lokale activiteiten
|
Blz. 38
|
1.2.2 Versterken inzet ervaringsdeskundigheid
|
Blz. 39
|
Continueren samenwerking Platform Gooise Meren Toegankelijk
|
Blz. 40
|
Inzet ervaringsdeskundigen bij de gemeente
|
Blz. 41
|
Samenwerken met convenantpartners
|
Blz. 42
|
1.2.3 Vergroten toegankelijkheid gemeentelijke organisatie
|
Blz. 43
|
Inzet van gebarentolk
|
Blz. 44
|
Verbeteren toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie
|
Blz. 45
|
1.2.4 Aandacht voor inclusief Bouwen en Wonen
|
Blz. 46
|
Uitvoering aanbevelingen inventarisaties toegankelijke wegen
|
Blz. 47
|
Uitvoering resultaten pilot toegankelijk centrum Bussum
|
Blz. 48
|
Vervolg uitvoering inclusieve speelplekken
|
Blz. 49
|
1.2.5 Aandacht voor beschikbaarheid en toegankelijkheid Vrije Tijd voorzieningen
|
Blz. 50
|
Inventarisatie behoeften activiteiten
|
Blz. 51
|
Ontwikkeling inclusief sportaanbod
|
Blz. 52
|
Ontwikkeling toegankelijke wandelroutes
|
Blz. 53
|
1.3 Klantgerichte dienstverlening
|
Blz. 54
|
Doelstellingen
|
Blz. 55
|
1.3.1 Dienstverlening meer digitaal
|
Blz. 56
|
Digitale aanvragen producten Burgerzaken
|
Blz. 57
|
1.3.2 Archief bij de tijd
|
Blz. 58
|
Besluitvorming fusie Archiefdienst
|
Blz. 59
|
1.3.3 Verbeteren van onze dienstverlening
|
Blz. 60
|
Inrichten bredere frontoffice dienstverlening
|
Blz. 61
|
Optimaliseren online dienstverlening
|
Blz. 62
|
Verbeteren managementinformatiesystemen
|
Blz. 63
|
1.4 Samenwerken met overheden
|
Blz. 64
|
Doelstellingen
|
Blz. 65
|
1.4.1 Een strategisch perspectief op samenwerking
|
Blz. 66
|
Er is een strategisch perspectief op samenwerking
|
Blz. 67
|
Uitvoering strategische nota verbonden partijen
|
Blz. 68
|
Uitvoering geven aan de Regionale samenwerkingsagenda
|
Blz. 69
|
Uitvoering MRA agenda
|
Blz. 70
|
Versterken samenwerking MRA
|
Blz. 71
|
Verbeteren besluitvorming Regio
|
Blz. 72
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 73
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 74
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 75
|
2. Programma Veiligheid
|
Blz. 76
|
Ambitie
|
Blz. 77
|
2.1 Criminaliteit
|
Blz. 78
|
Doelstellingen
|
Blz. 79
|
2.1.1 Aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
|
Blz. 80
|
Versterken van de weerbaarheid binnen de eigen organisatie
|
Blz. 81
|
Versterken van de aanpak ondermijning
|
Blz. 82
|
2.1.2 Aanpak van vermogens criminaliteit/high impact crimes
|
Blz. 83
|
Aanpak inbraken, insluipingen, autokraken en fietsendiefstallen
|
Blz. 84
|
Versterken samenwerking met inwoners om buurten veiliger te maken
|
Blz. 85
|
2.2 Fysieke veiligheid/ rampenbestrijding en crisisbeheersing
|
Blz. 86
|
Doelstellingen
|
Blz. 87
|
2.2.1 Kennis en vaardigheden rampenbestrijding en crisisbeheersing verder ontwikkelen
|
Blz. 88
|
Samenwerken met buurgemeenten, deelnemen aan regionale piketten en opleiden en trainen
|
Blz. 89
|
Vergroten bewustwording inwoners voor de eigen veiligheid
|
Blz. 90
|
2.2.2 Brandveilig leven bevorderen
|
Blz. 91
|
Inzet van de wijkbrandweer
|
Blz. 92
|
Verbinden van partijen
|
Blz. 93
|
2.2.3 Samenwerking tussen Veiligheidsregio’s
|
Blz. 94
|
Opstellen en aangaan samenwerkingsovereenkomst
|
Blz. 95
|
2.3 Sociale veiligheid
|
Blz. 96
|
Doelstellingen
|
Blz. 97
|
2.3.1 Effectieve aanpak van personen met ernstige veiligheidsproblemen
|
Blz. 98
|
Doorontwikkelen persoonsgerichte aanpak
|
Blz. 99
|
Voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving
|
Blz. 100
|
2.3.2 Optimaliseren van het Zorg- en Veiligheidshuis
|
Blz. 101
|
Doorontwikkelen Zorg-en Veiligheidshuis
|
Blz. 102
|
2.3.3 Verbeteren integrale aanpak (kwetsbare) jongeren
|
Blz. 103
|
Verbeteren integrale aanpak van risicojongeren
|
Blz. 104
|
Verminderen overlast jongeren
|
Blz. 105
|
2.3.4 Radicalisering en polarisatie
|
Blz. 106
|
Inzetten op preventie, repressie en nazorg en deelnemen aan diverse overleggen
|
Blz. 107
|
Opleiden en trainen van medewerkers
|
Blz. 108
|
2.4 Handhaving
|
Blz. 109
|
Doelstellingen
|
Blz. 110
|
2.4.1 Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid
|
Blz. 111
|
Actief en informatie-gestuurd surveilleren
|
Blz. 112
|
Handhaven en toezicht houden
|
Blz. 113
|
Surveillance voor aandachtsgebieden en overige gebieden
|
Blz. 114
|
2.4.2 Toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang
|
Blz. 115
|
Registratie, Toezicht en Handhaving kinderopvang
|
Blz. 116
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 117
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 118
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 119
|
Investeringen
|
Blz. 120
|
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren
|
Blz. 121
|
Ambitie
|
Blz. 122
|
3.1 Bereikbare en veilige gemeente
|
Blz. 123
|
Doelstellingen
|
Blz. 124
|
3.1.1 Uitvoeren beleid voor verkeer, vervoer en parkeren
|
Blz. 125
|
Realiseren oplaadpunten strategische locaties
|
Blz. 126
|
Uitvoeren Mobiliteitsplan via uitvoeringsprogramma
|
Blz. 127
|
3.1.2 Verbeteren en opwaarderen fietsnetwerk
|
Blz. 128
|
Verbeteren fietsnetwerk
|
Blz. 129
|
3.1.3 Realiseren afname van het aantal verkeersongevallen
|
Blz. 130
|
Organiseren Verkeersveiligheid
|
Blz. 131
|
Ambassadeurs
|
Blz. 132
|
Wegnemen Verkeersveiligheidsknelpunten
|
Blz. 133
|
3.1.4 Waarborgen doorstroming op hoofdwegenstructuur
|
Blz. 134
|
Wegnemen knelpunten hoofdwegennetwerk
|
Blz. 135
|
Invulling geven aan ambassadeurschap Verkeersveiligheid
|
Blz. 136
|
3.2 Openbaar vervoer
|
Blz. 137
|
Doelstellingen
|
Blz. 138
|
3.2.1 Verbeteren bereikbaarheid van de gemeente met het openbaar vervoer
|
Blz. 139
|
Voorziening bij haltes en routes op orde
|
Blz. 140
|
Uitbreiden fietsparkeergelegenheid bij OV knooppunten
|
Blz. 141
|
Wegnemen knelpunten in loop- en fietsroutes van en naar OV knooppunten
|
Blz. 142
|
3.2.2 Verbeteren bereikbaarheid van en binnen de regio met het openbaar vervoer
|
Blz. 143
|
Leveren van bijdragen aan vervolgproces MIRT
|
Blz. 144
|
3.2.3 Wegnemen barrièrewerking spoorwegen
|
Blz. 145
|
Onderzoeken knelpunten nabij spoorwegovergangen
|
Blz. 146
|
3.3 Klantvriendelijk en eenvoudig parkeren in Gooise Meren
|
Blz. 147
|
Doelstellingen
|
Blz. 148
|
3.3.1 Met parkeervisie kwaliteit van wonen, werken en leven verbeteren
|
Blz. 149
|
Uitvoeren Parkeervisie met Uitvoeringsprogramma
|
Blz. 150
|
3.3.2 Verbeteren kwaliteit parkeergarages
|
Blz. 151
|
Verhogen kwaliteit van de parkeergarages in het centrum van Bussum
|
Blz. 152
|
3.3.3 Parkeerbeleid met aandacht voor lokale situaties
|
Blz. 153
|
3.3.4 Moderniseren parkeerketen en reguleringswijze
|
Blz. 154
|
Onderzoek doen naar andere reguleringsvormen
|
Blz. 155
|
3.3.5 Fietsparkeersituatie verbeteren
|
Blz. 156
|
Realiseren opvanglocatie weesfietsen
|
Blz. 157
|
Uitbreiden aantal fietsparkeerplaatsen
|
Blz. 158
|
3.4 Leefbaarheid
|
Blz. 159
|
Doelstellingen
|
Blz. 160
|
3.4.1 Optimaliseren kwaliteit van de leefomgeving
|
Blz. 161
|
Actieplan geluid
|
Blz. 162
|
Actieplan leefbaarheid
|
Blz. 163
|
Meten is weten
|
Blz. 164
|
Stimuleren van burgerinitiatief Zonnegeluidswal
|
Blz. 165
|
Inhaken leefbaarheidsprogramma Noord-Holland
|
Blz. 166
|
Veilig en toegankelijke openbare ruimte
|
Blz. 167
|
3.4.2 In stand houden van een veilige en toegankelijke openbare ruimte
|
Blz. 168
|
Uitvoeren regulier onderhoud wegen
|
Blz. 169
|
Wat mag het kosten
|
Blz. 170
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 171
|
Investeringen
|
Blz. 172
|
4. Programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme
|
Blz. 173
|
Ambitie
|
Blz. 174
|
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving
|
Blz. 175
|
Doelstellingen
|
Blz. 176
|
4.1.1 Klaar voor de omgevingswet
|
Blz. 177
|
Vaststellen Omgevingsvisie en opstellen Omgevingsplan
|
Blz. 178
|
Instellen van een Omgevingstafel
|
Blz. 179
|
Opstellen routekaart
|
Blz. 180
|
Werken met proces vroegtijdige burgerparticipatie
|
Blz. 181
|
4.1.2. Gebiedsontwikkeling met kwaliteit
|
Blz. 182
|
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving
|
Blz. 183
|
Voorzien in een website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
|
Blz. 184
|
4.1.3 Verbeterslag projectmatig werken en uitvoeren ruimtelijke projecten
|
Blz. 185
|
Projectmatig werken
|
Blz. 186
|
Participatie en communicatie
|
Blz. 187
|
Uitvoering projecten
|
Blz. 188
|
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling
|
Blz. 189
|
Doelstellingen
|
Blz. 190
|
4.2.1 Meer vitale wijken en kernen
|
Blz. 191
|
Doorontwikkelen Centrummanagement
|
Blz. 192
|
Oprichten Gemeentebrede Marketingorganisatie
|
Blz. 193
|
Centrumplan Bussum
|
Blz. 194
|
Gemeente ondersteunt ondernemers
|
Blz. 195
|
4.2.2 Werken aan meer werkplekken
|
Blz. 196
|
Regionale aandacht houden voor schuifruimte
|
Blz. 197
|
Uitvoering geven aan Regionale detailhandelsvisie
|
Blz. 198
|
Uitvoering geven aan het Werkplan Werklandschappen
|
Blz. 199
|
Onderzoek Toekomstbestendigheid Bedrijventerreinen
|
Blz. 200
|
4.2.3 Verbeteren dienstverlening aan ondernemers
|
Blz. 201
|
Pro-actief accountmanagement
|
Blz. 202
|
4.2.4 Impuls geven aan (water)recreatie en toerisme aan de kust
|
Blz. 203
|
Opstellen ligplaatsenverordening
|
Blz. 204
|
Opstellen uitvoeringsprogramma Havens van Muiden
|
Blz. 205
|
4.2.5 Bevorderen Recreatie en Toerisme
|
Blz. 206
|
Samen met de regio toerisme en recreatie bevorderen
|
Blz. 207
|
Verbeteren van de bereikbaarheid
|
Blz. 208
|
Activiteiten gemeentebrede marketingorganisatie
|
Blz. 209
|
4.3 Goed wonen in Gooise Meren
|
Blz. 210
|
Doelstellingen
|
Blz. 211
|
4.3.1 Passend (meer en beter) woningaanbod
|
Blz. 212
|
Bijdragen aan de verduurzaming van ons woningvoorraad
|
Blz. 213
|
Doorstroming, minder druk op de (sociale) woningmarkt en vergroten kansen voor starters
|
Blz. 214
|
Voldoende en gedifferentieerd woonaanbod en een toekomstbestendige woonvoorraad
|
Blz. 215
|
Opstellen doelgroepenverordening
|
Blz. 216
|
4.3.2 Wonen met zorg
|
Blz. 217
|
Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg
|
Blz. 218
|
Samenwerking vierhoek corporaties - gemeente - inwoners - zorgaanbieders
|
Blz. 219
|
4.3.3 Huisvesting statushouders
|
Blz. 220
|
Uitvoeren taakstelling
|
Blz. 221
|
4.3.4 Bieden compensatieregeling
|
Blz. 222
|
Toepassen en monitoren compensatieregeling
|
Blz. 223
|
4.4 Gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 224
|
Doelstellingen
|
Blz. 225
|
4.4.1 Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed
|
Blz. 226
|
Onderzoek naar bezettingsgraad
|
Blz. 227
|
Ontwikkelen vastgoedregistratie en -managementsysteem
|
Blz. 228
|
Panden en gronden afgestoten
|
Blz. 229
|
Toepassen tijdelijke huisvesting onderwijslocaties
|
Blz. 230
|
Gemeentewerven
|
Blz. 231
|
4.4.2 Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed
|
Blz. 232
|
Gebruikskosten van gemeentelijk vastgoed doorbelasten naar gebruiker
|
Blz. 233
|
Huur- en erfpachtovereenkomsten onderzoek
|
Blz. 234
|
Uitvoeren harmonisatiebeleid voor buitensport accommodaties
|
Blz. 235
|
4.4.3 Duurzame inzet van vastgoed
|
Blz. 236
|
Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan
|
Blz. 237
|
Toegankelijkheid voor iedereen
|
Blz. 238
|
Verduurzamen eigen vastgoed
|
Blz. 239
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 240
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 241
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 242
|
5. Programma Duurzaamheid, Water en Groen
|
Blz. 243
|
Ambitie
|
Blz. 244
|
5.1 Duurzaamheid
|
Blz. 245
|
Doelstellingen
|
Blz. 246
|
5.1.1 Gooise Meren is in 2050 een energieneutrale gemeente
|
Blz. 247
|
Wijkaanpak: bij elkaar brengen van inwoners en ondersteunen van collectieve inkoopacties
|
Blz. 248
|
Faciliteren van het project 'kompas op groen' van Samen Sneller Duurzaam
|
Blz. 249
|
Onderzoeken van concrete mogelijkheden binnen de zoekgebieden voor hernieuwbare energie
|
Blz. 250
|
Inzetten in op zonnepanelen op daken
|
Blz. 251
|
5.1.2 Alle wijken van Gooise Meren zijn in 2050 aardgasvrij
|
Blz. 252
|
Opstellen van de Transitievisie Warmte
|
Blz. 253
|
Bepalen welke wijken voor 2030 aardgasvrij of aardgasvrijready gemaakt kunnen worden
|
Blz. 254
|
Stappen zetten om samen met inwoners en energiecoöperatie Wattnu een warmtenet In Muiderberg aan te leggen
|
Blz. 255
|
5.1.3 Opgavegericht werken aan een duurzame en gezonde manier van leven en werken in Gooise Meren
|
Blz. 256
|
Het faciliteren van projecten en activiteiten
|
Blz. 257
|
5.1.4 Gemeente Gooise Meren geeft het goede voorbeeld
|
Blz. 258
|
Doorontwikkelen van Interne Duurzaamheidsstrategie
|
Blz. 259
|
Gemeente Gooise Meren gaat naar 50% circulair inkopen in 2025
|
Blz. 260
|
5.1.5 Inwoners en organisaties bewust maken van het belang van Fairtrade
|
Blz. 261
|
Communiceren over het belang van fairtrade
|
Blz. 262
|
We vragen aandacht voor fairtrade in het voortgezet onderwijs
|
Blz. 263
|
5.2 Klimaatadaptatie
|
Blz. 264
|
Doelstellingen
|
Blz. 265
|
5.2.1 Het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte voor 2050
|
Blz. 266
|
Afkoppelen verhard oppervlak openbaar gebied
|
Blz. 267
|
Opstellen maatregelenplan klimaatbestendige inrichting
|
Blz. 268
|
Waterbestendig (her)inrichten en (ver)bouwen
|
Blz. 269
|
5.2.2 Stimuleren inwoners klimaatbestendige inrichting particuliere gronden
|
Blz. 270
|
Bewoners informeren over klimaatadaptatie
|
Blz. 271
|
Het stimuleren van inwoners om hun tuin te vergroenen
|
Blz. 272
|
Invoeren waterlabel
|
Blz. 273
|
Mee-afkoppelen particulieren
|
Blz. 274
|
5.3 Groen, natuur en milieu
|
Blz. 275
|
Doelstellingen
|
Blz. 276
|
5.3.1 Versterken van de groene uitstraling van de gemeente
|
Blz. 277
|
Uitdagen van bewoners om middels zelfbeheer de openbare ruimte op te plussen
|
Blz. 278
|
Zorgdragen voor een gevarieerd, duurzaam bomenbestand
|
Blz. 279
|
5.3.2 Versterken van de biodiversiteit in de gemeente
|
Blz. 280
|
Wij blijven aandacht houden voor alternatieve maatregelen voor beheersing invasieve soorten
|
Blz. 281
|
We borgen de aandacht voor biodiversiteit in onze beheerplannen
|
Blz. 282
|
5.3.3 Uitvoeren Milieubeheer
|
Blz. 283
|
Opstellen nota bodembeheer
|
Blz. 284
|
5.4 Begraafplaatsen
|
Blz. 285
|
Doelstellingen
|
Blz. 286
|
5.4.1 Instandhouden en zorgvuldig beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen
|
Blz. 287
|
Realiseren van een uitbreiding voor natuurlijk begraven op begraafplaats Nieuw Valkeveen
|
Blz. 288
|
5.5 Goede grondstofinzameling bij huishoudens
|
Blz. 289
|
Doelstellingen
|
Blz. 290
|
5.5.1 Voortzetten van het regionaal uitvoeringsprogramma VANG
|
Blz. 291
|
Optimalisatie scheidingsstations
|
Blz. 292
|
Verder met VANG
|
Blz. 293
|
5.6 Grip op water
|
Blz. 294
|
Doelstellingen
|
Blz. 295
|
5.6.1 Zorg dragen voor de afvoer van stedelijk water
|
Blz. 296
|
Beheer en onderhoud van riolering en gemalen
|
Blz. 297
|
Beperken nadelige gevolgen voor het milieu
|
Blz. 298
|
5.6.2 Onderhoud van watergangen, oevers en waterbouwkundige objecten
|
Blz. 299
|
Schoonmaken van stranden en watergangen
|
Blz. 300
|
Vervangen van oeverbescherming
|
Blz. 301
|
5.6.3 Versterken waterrecreatief potentieel
|
Blz. 302
|
Maaien waterplanten Randmeren en IJmeer
|
Blz. 303
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 304
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 305
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 306
|
Investeringen
|
Blz. 307
|
6. Programma Werk en Inkomen
|
Blz. 308
|
Ambitie
|
Blz. 309
|
6.1 Werk
|
Blz. 310
|
Doelstellingen
|
Blz. 311
|
6.1.1 Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt
|
Blz. 312
|
Van werk naar werk
|
Blz. 313
|
Van school naar werk
|
Blz. 314
|
Van uitkering naar werk
|
Blz. 315
|
6.2 Inkomen
|
Blz. 316
|
Doelstellingen
|
Blz. 317
|
6.2.1 Bieden van inkomensondersteuning
|
Blz. 318
|
Bieden van passende inkomensondersteuning
|
Blz. 319
|
Bieden van toegankelijke schuldhulpverlening
|
Blz. 320
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 321
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 322
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 323
|
7. Programma Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd
|
Blz. 324
|
Ambitie
|
Blz. 325
|
7.1 Optimale dienstverlening sociaal domein
|
Blz. 326
|
Doelstellingen
|
Blz. 327
|
7.1.1 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners jonger dan 18 jaar
|
Blz. 328
|
Zwaardere vormen van ondersteuning ombuigen naar lichtere ondersteuning
|
Blz. 329
|
Leerlingenvervoer wordt per 1 augustus 2021 inbesteed
|
Blz. 330
|
7.1.2 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners 18 jaar en ouder
|
Blz. 331
|
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen tot eerdere en lichtere ondersteuning
|
Blz. 332
|
Wmo-vervoer (sociaal-recreatief) wordt per 1 januari 2021 inbesteed
|
Blz. 333
|
We monitoren uitgaven Wmo-maatwerk
|
Blz. 334
|
7.1.3 Optimale toegang tot dienstverlening
|
Blz. 335
|
Het leveren van publieksvriendelijke en laagdrempelige dienstverlening
|
Blz. 336
|
7.1.4 Informatievoorziening optimaliseren
|
Blz. 337
|
Sociale kaart implementeren en bekendmaken
|
Blz. 338
|
7.2 Opgroeien en kansen krijgen - inwoners jonger dan 18 jaar
|
Blz. 339
|
Doelstellingen
|
Blz. 340
|
7.2.1 Preventie en vroegsignalering inzetten
|
Blz. 341
|
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen naar eerdere en lichtere ondersteuning
|
Blz. 342
|
Opstellen integrale jeugdnota
|
Blz. 343
|
7.2.2 Voorkomen van onderwijsachterstand
|
Blz. 344
|
Uitvoeren vernieuwd onderwijskansenbeleid
|
Blz. 345
|
7.2.3 Aanpakken van Jeugdwerkloosheid
|
Blz. 346
|
Inzet op kwetsbare jongeren
|
Blz. 347
|
7.2.4 Realisatie van toekomstbestendige onderwijshuisvesting
|
Blz. 348
|
Leerlingenprognoses
|
Blz. 349
|
Integraal plan lokalen bewegingsonderwijs
|
Blz. 350
|
Realiseren van kindcentrum Muiderberg
|
Blz. 351
|
7.3 Optimale toegang tot dienstverlening
|
Blz. 352
|
Doelstellingen
|
Blz. 353
|
7.3.1 Collectieve voorzieningen versterken
|
Blz. 354
|
Herijken subsidiebeleid
|
Blz. 355
|
Voldoende laagdrempelige algemene voorzieningen.
|
Blz. 356
|
7.3.2 Vrijwilligerswerk stimuleren en behouden.
|
Blz. 357
|
Een duurzame ondersteuningsstructuur voor vrijwilligerswerk.
|
Blz. 358
|
7.3.3 Statushouders en nieuwkomers ondersteunen bij het zich settelen
|
Blz. 359
|
Onderzoek naar inkoop van inburgeringslessen
|
Blz. 360
|
Vaststellen verordening inburgering
|
Blz. 361
|
7.3.4 Volwasseneducatie stimuleren
|
Blz. 362
|
Het bieden van een uitgebreid aanbod voor laaggeletterde inwoners
|
Blz. 363
|
7.3.5 Wonen met zorg
|
Blz. 364
|
7.4 Omzien naar elkaar
|
Blz. 365
|
Doelstellingen
|
Blz. 366
|
7.4.1 Sociaal verbonden gemeenschap
|
Blz. 367
|
Lokaal netwerk "Een tegen Eenzaamheid"
|
Blz. 368
|
7.4.2 Mantelzorgers worden ondersteund naar behoefte
|
Blz. 369
|
Uitvoering van het 1e jaar van actieplan mantelzorgondersteuning.
|
Blz. 370
|
Ondersteunen van mantelzorgers om de zorg vol te houden
|
Blz. 371
|
7.5 Gezonde leefomgeving & leefstijl
|
Blz. 372
|
Doelstellingen
|
Blz. 373
|
7.5.1 Gezond leven voor iedereen
|
Blz. 374
|
Bevorderen van een gezonde leefstijl
|
Blz. 375
|
Inzet op dekkend AED-netwerk
|
Blz. 376
|
Gezondheidsopgaven in de wijk
|
Blz. 377
|
Nieuw gezondheidsbeleid 2021-2024
|
Blz. 378
|
7.5.2 Medische voorzieningen zoveel mogelijk in stand houden
|
Blz. 379
|
Zorg dichtbij
|
Blz. 380
|
7.6 Bescherming en Opvang
|
Blz. 381
|
Doelstellingen
|
Blz. 382
|
7.6.1 Ondersteuning aan inwoners die (dreigen) maatschappelijk uit te vallen
|
Blz. 383
|
Herijken van regionale en lokale financiering van het beleidsterrein Bescherming en Opvang
|
Blz. 384
|
Vaststellen van het regionaal Beleidsplan Bescherming en Opvang 2021-2024
|
Blz. 385
|
7.6.2 Stoppen huiselijk geweld en kindermishandeling
|
Blz. 386
|
Faciliteren Veilig Thuis
|
Blz. 387
|
Uitvoeren actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis 2019-2021'
|
Blz. 388
|
7.7 Dierenwelzijn
|
Blz. 389
|
Doelstellingen
|
Blz. 390
|
7.7.1 Zorgen voor een goed leven voor dieren
|
Blz. 391
|
Notitie Dierenwelzijn uitvoeren
|
Blz. 392
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 393
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 394
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 395
|
Investeringen
|
Blz. 396
|
8. Programma Sport, Cultuur en Recreatie
|
Blz. 397
|
Ambitie
|
Blz. 398
|
8.1 Kunst en Cultuur
|
Blz. 399
|
Doelstellingen
|
Blz. 400
|
8.1.1 Bevorderen van Kunst en Cultuur
|
Blz. 401
|
Opstellen beleidsnota cultuur
|
Blz. 402
|
De waardevolle eigendommen laten taxeren
|
Blz. 403
|
8.1.2 Culturele ontwikkeling van kinderen
|
Blz. 404
|
Doorvoeren wijziging cultuureducatie
|
Blz. 405
|
8.2 Cultureel Erfgoed
|
Blz. 406
|
Doelstellingen
|
Blz. 407
|
8.2.1 Behouden, versterken en ontwikkelen van cultureel erfgoed
|
Blz. 408
|
Beleid erfgoed borgen in Omgevingsvisie
|
Blz. 409
|
Opstellen beleidskader historisch erfgoed in gemeentelijk bezit
|
Blz. 410
|
Actualiseren van de gemeentelijke monumentenlijst
|
Blz. 411
|
8.3 Sport
|
Blz. 412
|
Doelstellingen
|
Blz. 413
|
8.3.1 Vitale inwoners en vitale clubs voor sport en samenleving
|
Blz. 414
|
Inzetten buurtsportcoaches
|
Blz. 415
|
Meer saamhorigheid en ontmoeting en toename van sportdeelname
|
Blz. 416
|
Organisatie schoolvoetbaltoernooi door buurtsportcoaches
|
Blz. 417
|
8.3.2 Meer vitale clubs voor sport en samenleving
|
Blz. 418
|
Ondersteunen van sportverenigingen en sportaanbieders
|
Blz. 419
|
8.3.3 Een eenduidig en transparant beleid m.b.t. tot sportverenigingen
|
Blz. 420
|
Implementatie geharmoniseerd beheer- en tariefstelsel buitensportaccommodaties
|
Blz. 421
|
8.4 Spelen en recreëren
|
Blz. 422
|
Doelstellingen
|
Blz. 423
|
8.4.1 Voldoende (inclusieve) speelplaatsen
|
Blz. 424
|
Bewegen in de openbare ruimte wordt gefaciliteerd
|
Blz. 425
|
8.4.2 Een bespeelbare buitenruimte voor iedereen
|
Blz. 426
|
Zorgen voor een bespeelbare buitenruimte
|
Blz. 427
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 428
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 429
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 430
|
Investeringen
|
Blz. 431
|
9. Programma baten en lasten
|
Blz. 432
|
Ambitie
|
Blz. 433
|
9.1 Sluitende begroting
|
Blz. 434
|
Doelstellingen
|
Blz. 435
|
9.1.1 Kritisch op uitgaven en financieel bewust
|
Blz. 436
|
Traject voor een sluitende begroting
|
Blz. 437
|
Programma financiële beheersing
|
Blz. 438
|
Jaarlijks investeringsprognoses actualiseren
|
Blz. 439
|
9.1.2 Adequaat Planning en Control instrumentarium
|
Blz. 440
|
Ontwikkelen beleidsindicatoren
|
Blz. 441
|
Vernieuwing Planning en Control
|
Blz. 442
|
9.2 Belastingen
|
Blz. 443
|
Doelstellingen
|
Blz. 444
|
9.2.1 Geen lastenverzwaring voor onze inwoners
|
Blz. 445
|
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte
|
Blz. 446
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 447
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 448
|
Investeringen
|
Blz. 449
|
Financiële begroting
|
Blz. 450
|
Financiële recapitulatie programma's
|
Blz. 451
|
Financiële recapitulatie programma's
|
Blz. 452
|
Investeringen
|
Blz. 453
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 454
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 455
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 456
|
Balans
|
Blz. 457
|
Balans
|
Blz. 458
|
Stand en verloop reserves
|
Blz. 459
|
Stand en verloop voorzieningen
|
Blz. 460
|
Financiële positie
|
Blz. 461
|
Algemene Dekkingsmiddelen
|
Blz. 462
|
Overhead
|
Blz. 463
|
Paragrafen
|
Blz. 464
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 465
|
Overzicht lokale heffingen
|
Blz. 466
|
Beleid lokale heffingen
|
Blz. 467
|
Tarieven en opbrengsten
|
Blz. 468
|
Lokale belastingdruk
|
Blz. 469
|
Kostendekkende heffingen
|
Blz. 470
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 471
|
Risicobeheersing
|
Blz. 472
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 473
|
Kengetallen
|
Blz. 474
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 475
|
Inleiding
|
Blz. 476
|
Beleidskader
|
Blz. 477
|
Ontwikkelingen 2021
|
Blz. 478
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 479
|
Algemene ontwikkelingen
|
Blz. 480
|
Financieringsbeleid
|
Blz. 481
|
Financiering
|
Blz. 482
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 483
|
Inleiding
|
Blz. 484
|
Control
|
Blz. 485
|
Interne bedrijfsvoering
|
Blz. 486
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 487
|
Inleiding
|
Blz. 488
|
Regio Gooi en Vechtstreek
|
Blz. 489
|
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
|
Blz. 490
|
Stichting Goois Natuurreservaat
|
Blz. 491
|
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
|
Blz. 492
|
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
|
Blz. 493
|
Werkvoorzieningschap Tomingroep
|
Blz. 494
|
GEM Crailo BV
|
Blz. 495
|
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
|
Blz. 496
|
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
|
Blz. 497
|
BNG Bank N.V.
|
Blz. 498
|
Metropoolregio Amsterdam
|
Blz. 499
|
Overzicht gemeentelijke bijdragen 2021
|
Blz. 500
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 501
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 502
|
Bouwgronden in exploitatie
|
Blz. 503
|
Niet in exploitatie genomen gronden
|
Blz. 504
|
Reserves en risico's grondexploitaties
|
Blz. 505
|
Bijlagen
|
Blz. 506
|
Bijlage 1 Overzicht Investeringen
|
Blz. 507
|
Overzicht investeringen
|
Blz. 508
|
Overzicht van investeringen, waarvoor een subsidie voor de investeringsimpuls Strategisch Plan Verkeersveiligheid 2030 is aangevraagd.
|
Blz. 509
|
Bijlage 2 Taakvelden
|
Blz. 510
|
Taakvelden
|
Blz. 511
|
Bijlage 3 Beleidsnota's
|
Blz. 512
|
Beleidsnota's
|
Blz. 513
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|