Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 1 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Inclusie: alle inwoners kunnen meedoen |
80.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
80.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking inclusieve samenleving uit Reserve Sociaal Domein |
-80.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-80.000 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 1
- Transitie inclusieve samenleving
We werken binnen en buiten de gemeentelijke organisatie aan bewustwording (welke rol iedereen daar zelf in speelt) dat mensen (vaak ongewild) worden buitengesloten. Doel is gedragsverandering. Bewustwording is een voorwaarde om tot gedragsverandering te komen. Eerst inclusief denken dan inclusief doen. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 3 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Uitvoeringsplan leefbaarheid |
250.000 |
200.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
250.000 |
200.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking uitvoeringsplan leefbaarheid uit Algemene Reserve |
-250.000 |
-200.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-250.000 |
-200.000 |
0 |
0 |
Saldo programma 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 3
College-uitvoeringsprogramma
Op basis van het Actieplan Leefbaarheid, dat in 2019 samen in met inwoners is opgesteld, wordt het actieplan l uitgevoerd (2020 – 2022). Onderdeel van dit plan is het Actieplan Geluid, dat gemeenten verplicht zijn op te stellen. Het actieplan leefbaarheid omvat onderwerpen waar inwoners last van ondervinden (rommel, geluidsoverlast, verkeer) en onderwerpen die de kwaliteit van de leefomgeving juist verbeteren (vergroening, verduurzaming, ontmoeting). Het Actieplan Leefbaarheid is een coproductie van inwoners en gemeente en sluit nauw aan bij de agenda duurzaamheid, de omgevingswerk en het versterken van de sociale basis (zie programma 5 en 7). De kosten voor het uitvoeringsplan leefbaarheid worden gedekt uit de Algemene Reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 4 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Afkoop huursom MFC |
1.850.000 |
0 |
150.000 |
0 |
Resultaat realisatie MFC |
|
|
91.000 |
|
Totaal incidentele lasten |
1.850.000 |
0 |
241.000 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking afkoop huursom MFC uit Reserve MFC Keverdijk |
-1.850.000 |
0 |
-150.000 |
0 |
Dekking realisatie MFC uit Algemene Reserve |
|
|
-91.000 |
|
Totaal incidentele baten |
-1.850.000 |
0 |
-241.000 |
0 |
Saldo programma 4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 4
De gemeente wordt de huurder van de begane grond van het MFC gedurende 25 jaar. De huursom wordt ineens afgekocht en dit wordt gedekt uit de Reserve MFC Keverdijk.
Het resultaat van de realisatie MFC wordt gedekt uit de Algemene Reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 5 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Energietransitie |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking energietransitie uit Algemene Reserve |
-100.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-100.000 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 5
College-uitvoeringsprogramma
Het Rijk legt de regie van de energietransitie voor de gebouwde omgeving bij gemeenten. Het doel is dat alle wijken in 2050 aardgasvrij zijn. Dit betekent dat wij voor Gooise Meren de verantwoordelijkheid en bevoegdheid krijgen om besluiten te nemen over de lokale energievoorziening. We zetten de regionale samenwerking in 2020 voort met onze partners die de regionale energiestrategie getekend hebben. Deze strategie zet in op de realisatie van de energietransitie in de gebouwde omgeving. De kosten voor de energietransitie worden gedekt uit de Algemene reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 6 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Verbreden MVO-programma |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
100.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking verbreden MVO-programma uit Reserve Sociaal Domein |
-100.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-100.000 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 6
College-uitvoeringsprogramma
We realiseren met ondernemers en onderwijs een inclusieve arbeidsmarkt door in te zetten op drie sporen: werk naar werk; school naar werk en uitkering naar werk.
- Werk naar werk. We gaan het sociaal economisch platform (SEP) (overleg ondernemers en bestuurders) verder ontwikkelen ten behoeve van de inclusieve arbeidsmarkt. Werk naar werk. Ondernemers worden ondersteund in duurzaam ondernemen met informatie en advies (banenafspraak, SROI, etc.) over duurzame inzetbaarheid via het ondernemersloket.
- School naar werk. We zetten in begeleiding van kwetsbare jongeren naar school en of werk. Uitkering naar werk. We zetten in op een effectieve uitvoering van de in 2018 vastgestelde verordening werk en participatie. inwoners met een uitkering worden op basis van hun talenten begeleid naar werk en/of participatie.
- Uitkering naar werk. Inwoners die vanwege een beperking niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen zijn opgenomen in het doelgroepenregister (banenafspraak).
De kosten voor het verbreden MVO programma worden gedekt uit de reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 7 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Diverse kosten tijdelijke huisvesting onderwijs PO |
2.473.800 |
2.430.400 |
2.387.000 |
2.343.600 |
Innovatiebudget |
250.000 |
250.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
2.723.800 |
2.680.400 |
2.387.000 |
2.343.600 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Terugkoop tijdelijke huisvesting PO |
0 |
0 |
-240.000 |
0 |
Dekking diverse kosten tijdelijke huisvesting onderwijs PO uit Reserve Tijdelijke huisvesting onderwijs PO |
-2.170.000 |
-2.170.000
|
-2.170.000 |
-2.170.000 |
Dekking innovatiebudget uit Reserve Sociaal Domein |
-250.000 |
-250.000
|
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-2.420.000 |
-2.420.000 |
-2.410.000 |
-2.170.000 |
Saldo programma 7 |
303.800 |
260.400 |
-23.000 |
173.600 |
Toelichting programma 7
Kapitaallasten tijdelijke huisvesting onderwijs PO, welke grotendeels worden gedekt uit de Reserve Tijdelijke huisvesting onderwijs PO.
College-uitvoeringsprogramma
Met een innovatiebudget sociaal domein stimuleren we nieuwe uitvoeringspraktijken die de kanteling naar inwoners en ondersteuning in buurten en wijken kunnen versterken. We willen een substantiële verschuiving realiseren van individuele specialistische inzet naar meer algemene voorzieningen in de wijk die een breed pakket op het gebied van leefbaarheid, zorg en ondersteuning bieden met op afzienbare termijn lagere kosten. Eigen kracht en zelf oplossend vermogen staan voorop en vermindering van het beroep op specialistische voorzieningen. Oplossingen moeten zo veel mogelijk worden gezocht in de reguliere omgeving van kwetsbare mensen. Activiteiten en pilots die bijdragen aan deze beweging komen in aanmerking voor bekostiging uit het innovatiebudget.
De kosten voor de uitvoering innovatiebudget sociaal domein worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Programma 9 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Versterken proces- en assetmanagement BORG |
200.000 |
|
|
|
Opstellen onderhoudsbeheerplannen |
70.000 |
|
|
|
Dotatie voorziening civiele kunstwerken |
433.000 |
44.000 |
|
|
Terugstorting in Algemene Reserve als gevolg van terugkoop tijdelijke huisvesting PO |
0 |
0 |
240.000 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
703.000 |
44.000 |
240.000 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal incidentele baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 9 |
703.000 |
44.000 |
240.000 |
0 |
Toelichting programma 9
- Versterken proces- en assetmanagement BORG
Het is noodzakelijk gebleken het assetmanagement, zijnde het centrale onderdeel van de afdeling BORG, waar de afwegingen en planningen met betrekking tot het planmatig beheer van de buitenruimte worden gemaakt, tijdelijk te versterken om het structureel verder te kunnen professionaliseren.
- Opstellen onderhoudsbeheerplannen
Afgesproken is om de onderhoudsbeheerplannen 2018 te herzien en opnieuw vast te stellen door de gemeenteraad zomer 2021, zoals gemeld in de Perspectiefnota 2021. Die actualisatie is ook het moment om de bestaande beheerplannen te professionaliseren en invulling te geven aan bestuurlijk ambities. En daarbij te kunnen door ontwikkelen op de aspecten prestaties, kosten en risico’s en te komen naar gebiedsgerichte beheeropgaven. Dit betekent integraal afstemmen van de beheerplannen en onderbouwd de effecten in beeld brengen van de voorgenomen meerjaren onderhoudsprogramma’s. Daarnaast het planmatig inregelen van het proces om te kunnen monitoren, evalueren en bijsturen binnen de planning en controle cyclus. Ten behoeve van het opstellen van deze integrale beheerplannen openbare ruimte en het inregelen van het proces P&C is in 2021 een eenmalig extra budget van € 70.000 benodigd.
- Dotatie voorziening civiele kunstwerken
Zowel voor de jaren 2021 en 2022 is sprake van onvoldoende budget in de voorziening civiele kunstwerken om alle noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uit te kunnen voeren. Voor 2021 gaat het om een bedrag van € 433.000 en voor 2022 om een bedrag van € 44.000.
In 2023 wordt de opbrengst verkoop tijdelijke huisvesting PO gestort in de Algemene Reserve (Zie programma 7).
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Overige posten |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Overige posten incidentele lasten |
76.400 |
30.000 |
30.000 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
76.400 |
30.000 |
30.000 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Overige posten incidentele baten |
0 |
-30.000 |
-30.000 |
0 |
Overige posten incidentele baten (dekking reserve Grondwaterplan)
|
-21.400 |
|
|
|
Totaal incidentele baten |
-21.400 |
-30.000 |
-30.000 |
0 |
Saldo overige posten |
55.000 |
0 |
0 |
0 |
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Totaal |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Totaal incidentele lasten, inclusief overige posten |
5.883.200 |
2.954.400 |
2.898.000 |
2.343.600 |
Totaal incidentele lasten |
5.883.200 |
2.954.400 |
2.898.000 |
2.343.600 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Totaal incidentele baten, inclusief overige posten |
-4.821.400 |
-2.650.000 |
-2.681.000 |
-2.170.000 |
Totaal incidentele baten |
-4.821.400 |
-2.650.000 |
-2.681.000 |
-2.170.000 |
Saldo begroting incidentele baten en lasten |
1.061.800 |
304.400 |
217.000 |
173.600 |
Presentatie van het structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
+ = negatief saldo; - = positief saldo |
|
|
|
|
Saldo baten en lasten |
5.240 |
3.132 |
2.058 |
1.905 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves |
-5.299 |
-2.988 |
-2.416 |
-2.378 |
Begrotingssaldo na bestemming |
-60 |
144
|
-357 |
-473 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) |
1.062 |
304 |
217 |
174 |
Structurele begrotingssaldo |
-1.121 |
-161
|
-574 |
-647 |