Jaarstukken 2022
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Voorwoord
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 5
|
Beleid
|
Blz. 6
|
1.1 Beleid
|
Blz. 7
|
Financiën
|
Blz. 8
|
1.2 Financieel
|
Blz. 9
|
Leeswijzer
|
Blz. 10
|
1.3 Leeswijzer
|
Blz. 11
|
1. Programma Inwoners en Bestuur
|
Blz. 12
|
Inleiding
|
Blz. 13
|
1.1 Burgerparticipatie en overheidsparticipatie
|
Blz. 14
|
Doelstellingen
|
Blz. 15
|
1.1.1 Doelstelling - Meeweten, Meedenken, Meedoen en Meebeslissen
|
Blz. 16
|
Jongeren kennis laten maken met hoe de democratie werkt
|
Blz. 17
|
Professionaliseren van participatie in onze organisatie
|
Blz. 18
|
Vernieuwend Samenwerken
|
Blz. 19
|
1.1.2 Doelstelling - Werken aan vitale en leefbare wijken
|
Blz. 20
|
Opstellen wijkagenda's
|
Blz. 21
|
1.1.3 Doelstelling - Stimuleren van initiatieven uit de samenleving
|
Blz. 22
|
Initiatieven meer faciliteren
|
Blz. 23
|
1.2 Inclusie
|
Blz. 24
|
Doelstellingen
|
Blz. 25
|
1.2.1 Doelstelling - Inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving
|
Blz. 26
|
Uitvoeren van de lokale inclusie agenda ‘Iedereen doet mee, 2022-2025’
|
Blz. 27
|
1.3 Klantgerichte dienstverlening
|
Blz. 28
|
Doelstellingen
|
Blz. 29
|
1.3.1 Doelstelling - Dienstverlening meer digitaal
|
Blz. 30
|
Digitale aanvragen producten Burgerzaken
|
Blz. 31
|
1.3.2 Doelstelling - Archief bij de tijd
|
Blz. 32
|
Besluitvorming fusie Archiefdienst
|
Blz. 33
|
1.3.3 Doelstelling - Verbeteren van onze dienstverlening
|
Blz. 34
|
Het meten van klanttevredenheid
|
Blz. 35
|
Inrichten bredere frontoffice dienstverlening
|
Blz. 36
|
Verbeteren managementinformatiesystemen
|
Blz. 37
|
1.4 Samenwerken met overheden
|
Blz. 38
|
Doelstellingen
|
Blz. 39
|
1.4.1 Doelstelling - Een strategisch perspectief op samenwerking
|
Blz. 40
|
Er is een strategisch perspectief op samenwerking
|
Blz. 41
|
Uitvoering agenda Metropoolregio Amsterdam (MRA)
|
Blz. 42
|
Uitvoering geven aan de Regionale samenwerkingsagenda (RSA)
|
Blz. 43
|
Uitvoering strategische nota Verbonden partijen
|
Blz. 44
|
Verbeteren besluitvorming Regio
|
Blz. 45
|
Versterken samenwerking MRA
|
Blz. 46
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 47
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 48
|
2. Programma Veiligheid
|
Blz. 49
|
Inleiding
|
Blz. 50
|
2.1 Criminaliteit
|
Blz. 51
|
Doelstellingen
|
Blz. 52
|
2.1.1 Doelstelling - Aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
|
Blz. 53
|
Voortzetten van de aanpak ondermijning
|
Blz. 54
|
2.1.2 Doelstelling - Aanpak van vermogens criminaliteit/high impact crimes
|
Blz. 55
|
Aanpak cybercrime
|
Blz. 56
|
Aanpak inbraken, insluipingen, autokraken en fietsendiefstallen
|
Blz. 57
|
Versterken samenwerking met inwoners om buurten veiliger te maken
|
Blz. 58
|
2.2 Fysieke veiligheid/rampenbestrijding en crisisbeheersing
|
Blz. 59
|
Doelstellingen
|
Blz. 60
|
2.2.1 Doelstelling - Kennis en vaardigheden rampenbestrijding en crisisbeheersing verder ontwikkelen
|
Blz. 61
|
Samenwerken met buurgemeenten, deelnemen aan regionale piketten en opleiden en trainen
|
Blz. 62
|
Vergroten bewustwording inwoners voor de eigen veiligheid
|
Blz. 63
|
Verzorgen noodopvang Oekraïners
|
Blz. 64
|
2.2.2 Doelstelling - Brandveilig leven bevorderen
|
Blz. 65
|
Inzet van de wijkbrandweer
|
Blz. 66
|
Verbinden van partijen
|
Blz. 67
|
2.2.3 Doelstelling - Samenwerking tussen Veiligheidsregio’s
|
Blz. 68
|
Opstellen en aangaan samenwerkingsovereenkomst
|
Blz. 69
|
2.3 Sociale veiligheid
|
Blz. 70
|
Doelstellingen
|
Blz. 71
|
2.3.1 Doelstelling - Effectieve aanpak van personen met ernstige veiligheidsproblemen
|
Blz. 72
|
Voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving
|
Blz. 73
|
Voortzetten persoonsgerichte aanpak
|
Blz. 74
|
2.3.2 Doelstelling - Zorg- en Veiligheidshuis
|
Blz. 75
|
Inzet Zorg- en Veiligheidshuis
|
Blz. 76
|
2.3.3 Doelstelling - Integrale aanpak (kwetsbare) jongeren
|
Blz. 77
|
Verminderen overlast jongeren
|
Blz. 78
|
Voortzetten integrale aanpak van risicojongeren
|
Blz. 79
|
2.3.4 Doelstelling - Aanpak radicalisering en polarisatie
|
Blz. 80
|
Inzetten op preventie, repressie en nazorg en deelnemen aan diverse overleggen
|
Blz. 81
|
Opleiden en trainen van medewerkers
|
Blz. 82
|
2.4 Handhaving
|
Blz. 83
|
Doelstellingen
|
Blz. 84
|
2.4.1 Doelstelling - Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid
|
Blz. 85
|
Toezichthouden, handhaven, samenwerken en informeren
|
Blz. 86
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 87
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 88
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 89
|
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren
|
Blz. 90
|
Inleiding
|
Blz. 91
|
3.1 Verkeersveiligheid
|
Blz. 92
|
Doelstellingen
|
Blz. 93
|
3.1.1 Doelstelling - Er is in 2040 een hoge mate van verkeersveiligheid bereikt.
|
Blz. 94
|
Aanleren juist verkeersgedrag door verkeerseducatie
|
Blz. 95
|
Onveilige plekken risicogericht aanpakken
|
Blz. 96
|
Schoolomgevingen verkeersveiliger maken
|
Blz. 97
|
Verkeersgedrag beïnvloeden
|
Blz. 98
|
3.2 Leefbaarheid
|
Blz. 99
|
Doelstellingen
|
Blz. 100
|
3.2.1 Doelstelling - Er is in 2040 sprake van een optimale kwaliteit van de leefomgeving
|
Blz. 101
|
In balans houden van leefbaarheid en bereikbaarheid
|
Blz. 102
|
Stimuleren van burgerinitiatieven
|
Blz. 103
|
Terugdringen geluidshinder
|
Blz. 104
|
Terugdringen geuroverlast en verbeteren luchtkwaliteit
|
Blz. 105
|
3.3 Innovatie en duurzame mobiliteit
|
Blz. 106
|
Doelstellingen
|
Blz. 107
|
3.3.1 Doelstelling - In 2040 is 50% van de voertuigen ‘zero emissie’
|
Blz. 108
|
Inrichten van ‘zero emissie zones’
|
Blz. 109
|
Ontwikkelen laadpalenbeleid
|
Blz. 110
|
3.3.2 Doelstelling - Vergroten gebruik deelvoertuigen
|
Blz. 111
|
Bevorderen gebruik deelfietsen, deelauto’s en andere deelconcepten
|
Blz. 112
|
3.4 Bereikbaarheid
|
Blz. 113
|
Doelstellingen
|
Blz. 114
|
3.4.1 Doelstelling - Gooise Meren is goed bereikbaar per weg en per spoor
|
Blz. 115
|
Autoluw maken van het winkelgebied Bussum-Centrum, Naarden-Vesting en Muiden-Centrum
|
Blz. 116
|
Creëren van voldoende en passende mogelijkheden om fietsen (en fietsachtige voertuigen) te parkeren
|
Blz. 117
|
Ontwikkelen van mobiliteitshubs met voorzieningen voor deelvoertuigen en distributie (pakketten)
|
Blz. 118
|
Optimaliseren/ realiseren van een hoogwaardig fietsnetwerk
|
Blz. 119
|
Tegengaan van ongewenst doorgaand verkeer door verblijfsgebieden
|
Blz. 120
|
Versterken van OV-knooppunten
|
Blz. 121
|
3.5 Toegankelijkheid
|
Blz. 122
|
Doelstellingen
|
Blz. 123
|
3.5.1 Doelstelling - In 2040 is de fysieke buitenruimte veilig en gemakkelijk toegankelijk
|
Blz. 124
|
Inzetten van alternatieve vormen van vervoer
|
Blz. 125
|
Toegankelijkheid leidend maken bij het uitvoeren van onderhoud wegen
|
Blz. 126
|
3.6 Parkeren
|
Blz. 127
|
Doelstellingen
|
Blz. 128
|
3.6.1 Doelstelling - In 2040 is een gastvrij parkeerbeleid gerealiseerd dat op hoofdlijnen voor heel de gemeente geldt en tegelijkertijd maatwerk biedt per woonkern, doelgroep en soort gebied.
|
Blz. 129
|
Modernisering van de gehele parkeerketen
|
Blz. 130
|
Optimaliseren van bestaande parkeervoorzieningen voor auto’s en fietsen
|
Blz. 131
|
3.7 Samenwerken
|
Blz. 132
|
Doelstellingen
|
Blz. 133
|
3.7.1 Doelstelling - In 2040 werkt een betrokken samenleving samen met de gemeente aan vraagstukken op gebied van mobiliteit en parkeren
|
Blz. 134
|
Bieden van krachtig samenspel met medeoverheden zoals regio Gooi en Vechtstreek, Metropoolregio Amsterdam (MRA)en de provincie Noord-Holland
|
Blz. 135
|
Realiseren van een gelijkwaardige samenwerking met inwoners, ondernemers, convenantpartners en maatschappelijke partijen
|
Blz. 136
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 137
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 138
|
4. Programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme
|
Blz. 139
|
Inleiding
|
Blz. 140
|
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving
|
Blz. 141
|
Doelstellingen
|
Blz. 142
|
4.1.1 Doelstelling - Klaar voor de Omgevingswet
|
Blz. 143
|
Instellen van een Omgevingstafel
|
Blz. 144
|
Kwalitatieve verbetering bouwen
|
Blz. 145
|
Opstellen routekaart
|
Blz. 146
|
Vaststellen omgevingsvisie en opstellen omgevingsplan
|
Blz. 147
|
Werken met proces vroegtijdige burgerparticipatie
|
Blz. 148
|
4.1.2 Doelstelling - Gebiedsontwikkeling met kwaliteit
|
Blz. 149
|
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving
|
Blz. 150
|
Zorgen voor een website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
|
Blz. 151
|
4.1.3 Doelstelling - Uitvoeren ruimtelijke projecten
|
Blz. 152
|
Participatie en communicatie
|
Blz. 153
|
Uitvoering projecten
|
Blz. 154
|
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling
|
Blz. 155
|
Doelstellingen
|
Blz. 156
|
4.2.1 Doelstelling - Meer vitale wijken en kernen
|
Blz. 157
|
Aanbesteding buitenreclame
|
Blz. 158
|
Aantrekken manager Vitale kernen
|
Blz. 159
|
Gemeente ondersteunt ondernemers
|
Blz. 160
|
Kernwinkelgebied centrum Bussum
|
Blz. 161
|
Marketingorganisatie Gooise Meren
|
Blz. 162
|
4.2.2 Doelstelling - Werken aan meer werkplekken
|
Blz. 163
|
Aandacht voor schuifruimte en behoud van werklocaties
|
Blz. 164
|
Onderzoek Toekomstbestendigheid bedrijventerreinen
|
Blz. 165
|
Regionaal: Werkplan werklandschappen
|
Blz. 166
|
Visie op transformatie
|
Blz. 167
|
4.2.3 Doelstelling - Verbeteren dienstverlening aan ondernemers
|
Blz. 168
|
Pro-actief accountmanagement en inzet manager Vitale Kernen
|
Blz. 169
|
4.2.4 Doelstelling - Bevorderen recreatie en toerisme
|
Blz. 170
|
Activiteiten gemeentebrede marketingorganisatie
|
Blz. 171
|
Opstellen ligplaatsenverordening
|
Blz. 172
|
Samen met de regio toerisme en recreatie bevorderen
|
Blz. 173
|
Uitvoering Visie aan de Gooise Kust
|
Blz. 174
|
4.3 Goed wonen in Gooise Meren
|
Blz. 175
|
Doelstellingen
|
Blz. 176
|
4.3.1 Doelstelling - Passend (meer en beter) woningaanbod
|
Blz. 177
|
Bijdragen aan de verduurzaming van ons woningvoorraad
|
Blz. 178
|
Doorstroming, minder druk op de (sociale) woningmarkt en vergroten kansen voor starters
|
Blz. 179
|
Opstellen doelgroepenverordening
|
Blz. 180
|
Voldoende en gedifferentieerd woonaanbod en een toekomstbestendige woonvoorraad
|
Blz. 181
|
4.3.2 Doelstelling - Wonen met zorg
|
Blz. 182
|
Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg
|
Blz. 183
|
Samenwerking vierhoek corporaties - gemeente - inwoners - zorgaanbieders
|
Blz. 184
|
4.3.3 Doelstelling - Huisvesting statushouders
|
Blz. 185
|
Uitvoeren taakstelling
|
Blz. 186
|
4.3.4 Doelstelling - Bieden compensatieregeling
|
Blz. 187
|
Toepassen en monitoren compensatieregeling
|
Blz. 188
|
4.4 Gemeentelijk vastgoed
|
Blz. 189
|
Doelstellingen
|
Blz. 190
|
4.4.1 Doelstelling - Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed
|
Blz. 191
|
Gemeentewerven
|
Blz. 192
|
Onderzoek naar bezettingsgraad
|
Blz. 193
|
Panden en gronden afgestoten
|
Blz. 194
|
Toepassen tijdelijke huisvesting onderwijslocaties
|
Blz. 195
|
4.4.2 Doelstelling - Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed
|
Blz. 196
|
Gebruikskosten van gemeentelijk vastgoed doorbelasten naar gebruiker
|
Blz. 197
|
Onderzoek huur- en erfpachtovereenkomsten
|
Blz. 198
|
Uitvoeren harmonisatiebeleid voor buitensport accommodaties
|
Blz. 199
|
4.4.3 Doelstelling - Duurzame inzet van vastgoed
|
Blz. 200
|
Duurzaam meerjarenonderhoudsplan
|
Blz. 201
|
Toegankelijkheid voor iedereen
|
Blz. 202
|
Verduurzamen eigen vastgoed
|
Blz. 203
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 204
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 205
|
5. Programma Duurzaamheid, Water en Groen
|
Blz. 206
|
Inleiding
|
Blz. 207
|
5.1 Duurzaamheid
|
Blz. 208
|
Doelstellingen
|
Blz. 209
|
5.1.1 Doelstelling - Gooise Meren is in 2050 een energieneutrale gemeente
|
Blz. 210
|
Inzetten op zonnepanelen op daken
|
Blz. 211
|
Onderzoeken van concrete mogelijkheden binnen de zoekgebieden voor hernieuwbare energie
|
Blz. 212
|
Wijkaanpak: bij elkaar brengen van inwoners en ondersteunen van collectieve inkoopacties
|
Blz. 213
|
5.1.2 Doelstelling - Alle wijken van Gooise Meren zijn in 2050 aardgasvrij
|
Blz. 214
|
Aanleg warmtenet in Muiderberg
|
Blz. 215
|
Opstellen van het eerste Wijkuitvoeringsplan
|
Blz. 216
|
Uitwerken van de Transitievisie Warmte (TVW)
|
Blz. 217
|
5.1.3 Doelstelling - Opgavegericht werken aan een duurzame en gezonde manier van leven en werken in Gooise Meren
|
Blz. 218
|
Het faciliteren van projecten en activiteiten
|
Blz. 219
|
5.1.4 Doelstelling - Gemeente Gooise Meren geeft het goede voorbeeld
|
Blz. 220
|
Gemeente Gooise Meren gaat naar 50% circulair inkopen in 2025
|
Blz. 221
|
5.1.5 Doelstelling - Inwoners en organisaties bewust maken van het belang van fair trade
|
Blz. 222
|
Communiceren over het belang van fair trade
|
Blz. 223
|
5.2 Klimaatadaptatie
|
Blz. 224
|
Doelstellingen
|
Blz. 225
|
5.2.1 Doelstelling - Het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte voor 2050
|
Blz. 226
|
Uitvoeren Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie
|
Blz. 227
|
Waterbestendig (her)inrichten en (ver)bouwen
|
Blz. 228
|
5.2.2 Doelstelling - Stimuleren klimaatbestendige inrichting particuliere gronden
|
Blz. 229
|
Het stimuleren van inwoners om hun tuin te vergroenen
|
Blz. 230
|
Inwoners informeren over klimaatadaptatie
|
Blz. 231
|
Mee-afkoppelen particulieren
|
Blz. 232
|
5.3 Groen, natuur en milieu
|
Blz. 233
|
Doelstellingen
|
Blz. 234
|
5.3.1 Doelstelling - Versterken van de biodiversiteit in de gemeente
|
Blz. 235
|
We geven uitvoering aan de maatregelen uit het Biodiversiteitsactieplan
|
Blz. 236
|
Zorgdragen voor een gevarieerd, duurzaam bomenbestand
|
Blz. 237
|
5.3.2 Doelstelling - Uitvoeren milieubeheer
|
Blz. 238
|
Opstellen nota Bodembeheer
|
Blz. 239
|
5.4 Begraafplaatsen
|
Blz. 240
|
Doelstellingen
|
Blz. 241
|
5.4.1 Doelstelling - Instandhouden en zorgvuldig beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen
|
Blz. 242
|
5.5 Goede grondstofinzameling bij huishoudens
|
Blz. 243
|
Doelstellingen
|
Blz. 244
|
5.5.1 Doelstelling - Opvolging van het regionaal uitvoeringsprogramma VANG
|
Blz. 245
|
Verder met afval en grondstoffeninzameling
|
Blz. 246
|
5.6 Grip op water
|
Blz. 247
|
Doelstellingen
|
Blz. 248
|
5.6.1 Doelstelling - Zorgdragen voor stedelijk water
|
Blz. 249
|
Beheer en onderhoud van riolering en gemalen
|
Blz. 250
|
Beperken nadelige gevolgen voor het milieu
|
Blz. 251
|
Opstellen Gemeentelijk Rioleringsplan volgende planperiode
|
Blz. 252
|
5.6.2 Doelstelling - Onderhoud watergangen, oevers en waterbouwkundige objecten
|
Blz. 253
|
Schoonmaken van stranden en watergangen
|
Blz. 254
|
Vervangen van oeverbescherming
|
Blz. 255
|
5.6.3 Doelstelling - Versterken waterrecreatief potentieel
|
Blz. 256
|
Maaien waterplanten Randmeren en IJmeer
|
Blz. 257
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 258
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 259
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 260
|
Kengetallen Duurzaamheid
|
Blz. 261
|
Groenindex
|
Blz. 262
|
6. Programma Werk en Inkomen
|
Blz. 263
|
Inleiding
|
Blz. 264
|
6.1 Werk
|
Blz. 265
|
Doelstellingen
|
Blz. 266
|
6.1.1 Doelstelling - Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt
|
Blz. 267
|
Van school naar werk
|
Blz. 268
|
Van uitkering naar werk
|
Blz. 269
|
Van werk naar werk
|
Blz. 270
|
6.1.2 Doelstelling - Aandacht voor inburgeraars
|
Blz. 271
|
Begeleiden van inburgeraars
|
Blz. 272
|
Noodopvang Oekraïense vluchtelingen
|
Blz. 273
|
6.2 Inkomen
|
Blz. 274
|
Doelstellingen
|
Blz. 275
|
6.2.1 Doelstelling - Bieden van inkomensondersteuning
|
Blz. 276
|
Bieden van passende inkomensondersteuning
|
Blz. 277
|
Bieden van toegankelijke schuldhulpverlening
|
Blz. 278
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 279
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 280
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 281
|
Kengetallen Werk en Inkomen
|
Blz. 282
|
7. Programma Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd
|
Blz. 283
|
Inleiding
|
Blz. 284
|
7.1 Optimale dienstverlening sociaal domein
|
Blz. 285
|
Doelstellingen
|
Blz. 286
|
7.1.1 Doelstelling - Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners jonger dan 18 jaar
|
Blz. 287
|
Inzet extra rijksmiddelen Jeugd voor oplossen knelpunten, in combinatie met transformatie jeugdhulp
|
Blz. 288
|
Lokale en regionale maatregelen om zorguitgaven jeugdhulp te beheersen
|
Blz. 289
|
Voorkomen van zwaardere vormen van ondersteuning en inzetten lichtere ondersteuning
|
Blz. 290
|
7.1.2 Doelstelling - Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners 18 jaar en ouder
|
Blz. 291
|
Lokale en regionale maatregelen om uitgaven Wmo-maatwerk te beheersen
|
Blz. 292
|
Monitoren uitgaven Wmo-maatwerk
|
Blz. 293
|
Verzamelaanvragen woningcorporaties / zorgaanbieders
|
Blz. 294
|
Voorkomen van zwaardere vormen van ondersteuning en inzetten lichtere ondersteuning
|
Blz. 295
|
Wmo-hulpmiddelen nieuw aanbesteden
|
Blz. 296
|
7.1.3 Doelstelling - Informatievoorziening optimaliseren
|
Blz. 297
|
Meer wegwijs en samenwerking in de wereld van hulp- en ondersteuning
|
Blz. 298
|
7.2 Opgroeien en kansen krijgen - inwoners jonger dan 18 jaar
|
Blz. 299
|
Doelstellingen
|
Blz. 300
|
7.2.1 Doelstelling - Preventie en vroegsignalering inzetten
|
Blz. 301
|
Bevorderen van een kansrijke start
|
Blz. 302
|
Maatschappelijke diensttijd
|
Blz. 303
|
Opstellen integrale Jeugdnota
|
Blz. 304
|
7.2.2 Doelstelling - Voorkomen van onderwijsachterstand
|
Blz. 305
|
Uitvoeren vernieuwd onderwijskansenbeleid
|
Blz. 306
|
7.2.3 Doelstelling - Realisatie van toekomstbestendige onderwijshuisvesting
|
Blz. 307
|
Integraal plan lokalen bewegingsonderwijs
|
Blz. 308
|
Wijzigen van het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) naar een huisvestingsprogramma
|
Blz. 309
|
7.3 Sterke sociale voorzieningen: samenleven en een leven lang meedoen
|
Blz. 310
|
Doelstellingen
|
Blz. 311
|
7.3.1 Doelstelling - Collectieve voorzieningen versterken
|
Blz. 312
|
Hernieuwen subsidieafspraken Versa Welzijn
|
Blz. 313
|
Voldoende laagdrempelige algemene voorzieningen.
|
Blz. 314
|
7.3.2 Doelstelling - Wonen met zorg
|
Blz. 315
|
7.4 Omzien naar elkaar
|
Blz. 316
|
Doelstellingen
|
Blz. 317
|
7.4.1 Doelstelling - Sociaal verbonden gemeenschap
|
Blz. 318
|
Lokaal netwerk Een tegen Eenzaamheid
|
Blz. 319
|
7.4.2 Doelstelling - Mantelzorgers worden ondersteund naar behoefte
|
Blz. 320
|
Uitvoering van mantelzorgondersteuning.
|
Blz. 321
|
7.5 Gezonde leefomgeving en leefstijl
|
Blz. 322
|
Doelstellingen
|
Blz. 323
|
7.5.1 Doelstelling - Gezond leven voor iedereen
|
Blz. 324
|
Bevorderen van een gezonde leefstijl
|
Blz. 325
|
Nieuw gezondheidsbeleid 2022-2025
|
Blz. 326
|
7.6 Bescherming en Opvang
|
Blz. 327
|
Doelstellingen
|
Blz. 328
|
7.6.1 Doelstelling - Ondersteuning aan inwoners die (dreigen) maatschappelijk uit (te) vallen
|
Blz. 329
|
Uitvoeren van het beleidsplan Bescherming en Opvang 2022-2025
|
Blz. 330
|
7.6.2 Doelstelling - Stoppen huiselijk geweld en kindermishandeling
|
Blz. 331
|
Evaluatie actieprogramma Geweld hoort nergens thuis 2019-2021
|
Blz. 332
|
Faciliteren Veilig Thuis
|
Blz. 333
|
Kennis over meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling stimuleren
|
Blz. 334
|
Versnellen jeugdbeschermingsketen
|
Blz. 335
|
7.7 Dierenwelzijn
|
Blz. 336
|
Doelstellingen
|
Blz. 337
|
7.7.1 Doelstelling - Zorgen voor een goed leven voor dieren
|
Blz. 338
|
Notitie Dierenwelzijn uitvoeren
|
Blz. 339
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 340
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 341
|
8. Programma Sport, Cultuur en Recreatie
|
Blz. 342
|
Inleiding
|
Blz. 343
|
8.1 Kunst en Cultuur
|
Blz. 344
|
Doelstellingen
|
Blz. 345
|
8.1.1 Doelstelling - Bevorderen van kunst en cultuur
|
Blz. 346
|
De waardevolle eigendommen laten taxeren
|
Blz. 347
|
Kwaliteit
|
Blz. 348
|
Opstellen beleidsnota Cultuur
|
Blz. 349
|
8.1.2 Doelstelling - Culturele ontwikkeling van kinderen
|
Blz. 350
|
Doorvoeren wijziging cultuureducatie
|
Blz. 351
|
8.2 Cultureel Erfgoed
|
Blz. 352
|
Doelstellingen
|
Blz. 353
|
8.2.1 Doelstelling - Behouden, versterken en ontwikkelen van cultureel erfgoed
|
Blz. 354
|
Actualiseren erfgoedbestand
|
Blz. 355
|
Faciliteren monumenteigenaren
|
Blz. 356
|
Opstellen cultuurhistorische waardenkaart
|
Blz. 357
|
Samenwerken met erfgoedpartners
|
Blz. 358
|
Vergroten mogelijkheden verduurzamen erfgoed
|
Blz. 359
|
8.3 Sport
|
Blz. 360
|
Doelstellingen
|
Blz. 361
|
8.3.1 Doelstelling - Stimuleren van beweeg- en sportactiviteiten voor alle inwoners
|
Blz. 362
|
Inzet van buurtsportcoaches
|
Blz. 363
|
Subsidiemogelijkheden voor sport- en beweegaanbieders
|
Blz. 364
|
8.3.2 Doelstelling - Realiseren van betrokken en vitale sportorganisaties
|
Blz. 365
|
Uitvoeren van het sportakkoord in samenwerking met betrokken verenigingen, sportorganisaties en andere betrokken partijen
|
Blz. 366
|
8.3.3 Doelstelling - Een eenduidig en transparant beleid met betrekking tot sportverenigingen
|
Blz. 367
|
Implementatie geharmoniseerd beheer- en tariefstelsel buitensportaccommodaties
|
Blz. 368
|
8.3.4 Doelstelling - Het bevorderen van duurzame en toegankelijke sportinfrastructuur
|
Blz. 369
|
Duurzaamheid en toegankelijkheid vergroten bij sportaccommodaties
|
Blz. 370
|
8.4 Spelen en recreëren
|
Blz. 371
|
Doelstellingen
|
Blz. 372
|
8.4.1 Doelstelling - Voldoende (inclusieve) speelplaatsen
|
Blz. 373
|
Bewegen in de openbare ruimte wordt gefaciliteerd
|
Blz. 374
|
8.4.2 Doelstelling - Een buitenruimte voor iedereen
|
Blz. 375
|
Zorgen voor een bespeelbare buitenruimte
|
Blz. 376
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 377
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 378
|
9. Programma Baten en lasten
|
Blz. 379
|
Inleiding
|
Blz. 380
|
9.1 Sluitende begroting
|
Blz. 381
|
Doelstellingen
|
Blz. 382
|
9.1.1 Doelstelling - Kritisch op uitgaven en financieel bewust
|
Blz. 383
|
Programma Financiële beheersing
|
Blz. 384
|
9.1.2 Doelstelling - Adequaat Planning en Control instrumentarium
|
Blz. 385
|
Ontwikkelen beleidsindicatoren
|
Blz. 386
|
Overdrachtsdossier
|
Blz. 387
|
9.2 Belastingen
|
Blz. 388
|
Doelstellingen
|
Blz. 389
|
9.2.1 Doelstelling - Geen lastenverzwaring voor onze inwoners
|
Blz. 390
|
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte
|
Blz. 391
|
Wat heeft het gekost?
|
Blz. 392
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 393
|
Toelichting doorbelastingen
|
Blz. 394
|
Financiële recapitulatie
|
Blz. 395
|
Totaaloverzicht
|
Blz. 396
|
Jaarrekening 2022
|
Blz. 397
|
Leeswijzer
|
Blz. 398
|
Leeswijzer
|
Blz. 399
|
4.1 Balans
|
Blz. 400
|
4.1 Balans per 31 december 2022
|
Blz. 401
|
4.2 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 402
|
4.2 Grondslagen voor waardering en resultaatbepaling
|
Blz. 403
|
4.3 Toelichting op de balans
|
Blz. 404
|
4.3.1 Vaste activa
|
Blz. 405
|
Financiële vaste activa
|
Blz. 406
|
4.3.2 Vlottende activa
|
Blz. 407
|
Uitzettingen
|
Blz. 408
|
Debiteuren en liquide middelen
|
Blz. 409
|
Schatkistbankieren
|
Blz. 410
|
Overlopende activa
|
Blz. 411
|
Verloopoverzicht nog te ontvangen voorschotten van EU, Rijk en Provincies
|
Blz. 412
|
4.3.3 Vaste passiva
|
Blz. 413
|
Toelichting aard en reden reserves 2022
|
Blz. 414
|
Voorzieningen
|
Blz. 415
|
Toelichting aard en reden voorzieningen 2022
|
Blz. 416
|
Vaste schulden met een rente-typische looptijd van 1 jaar of langer
|
Blz. 417
|
4.3.4 Vlottende passiva
|
Blz. 418
|
Overlopende passiva
|
Blz. 419
|
Verloopoverzicht van vooruit ontvangen bedragen van EU, Rijk en Provincies in 2022
|
Blz. 420
|
Niet in de balans opgenomen rechten/verplichtingen
|
Blz. 421
|
Niet in de balans opgenomen belangrijke financiële verplichtingen waaraan de gemeente voor de komende jaren is verbonden
|
Blz. 422
|
Toelichting
|
Blz. 423
|
4.4 Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 424
|
4.4 Overzicht van baten en lasten
|
Blz. 425
|
4.5 Toelichting op overzicht van baten en lasten
|
Blz. 426
|
4.5 Toelichting op overzicht van baten en lasten
|
Blz. 427
|
Overzicht incidentele baten en lasten per programma
|
Blz. 428
|
Presentatie structureel saldo 2022
|
Blz. 429
|
Toelichting op structurele toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves
|
Blz. 430
|
Begrotingsafwijkingen en begrotingsrechtmatigheid
|
Blz. 431
|
Toelichting afwijkingen investeringen
|
Blz. 432
|
Wet Normering Topinkomens (WNT)
|
Blz. 433
|
4.6 SiSa verantwoording
|
Blz. 434
|
4.6 SiSa verantwoording 2022
|
Blz. 435
|
4.7 Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 436
|
4.7 Gebeurtenissen na balansdatum
|
Blz. 437
|
4.8 Controleverklaring
|
Blz. 438
|
4.8 Controleverklaring
|
Blz. 439
|
Paragrafen
|
Blz. 440
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 441
|
Overzicht lokale heffingen
|
Blz. 442
|
Beleid lokale heffingen
|
Blz. 443
|
Opbrengsten en tarieven lokale heffingen
|
Blz. 444
|
Kostendekkende heffingen
|
Blz. 445
|
Lokale belastingdruk
|
Blz. 446
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 447
|
Risicobeheersing
|
Blz. 448
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 449
|
Kengetallen
|
Blz. 450
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 451
|
Inleiding
|
Blz. 452
|
Beleidskader
|
Blz. 453
|
Ontwikkelingen 2022
|
Blz. 454
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 455
|
Algemene ontwikkelingen
|
Blz. 456
|
Financieringsbeleid
|
Blz. 457
|
Financiering
|
Blz. 458
|
EMU saldo
|
Blz. 459
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 460
|
Inleiding
|
Blz. 461
|
Interne bedrijfsvoering
|
Blz. 462
|
Sturing en beheersing
|
Blz. 463
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 464
|
Inleiding
|
Blz. 465
|
Regio Gooi en Vechtstreek
|
Blz. 466
|
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
|
Blz. 467
|
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
|
Blz. 468
|
Werkvoorzieningschap Tomingroep
|
Blz. 469
|
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
|
Blz. 470
|
BNG Bank N.V.
|
Blz. 471
|
GEM Crailo BV
|
Blz. 472
|
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
|
Blz. 473
|
Stichting Goois Natuurreservaat
|
Blz. 474
|
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
|
Blz. 475
|
Metropoolregio Amsterdam
|
Blz. 476
|
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer
|
Blz. 477
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 478
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 479
|
Bouwgronden in exploitatie
|
Blz. 480
|
Niet in exploitatie genomen gronden
|
Blz. 481
|
Reserves en risico's grondexploitaties
|
Blz. 482
|
Bijlagen
|
Blz. 483
|
Bijlage 1 Overzicht Investeringen
|
Blz. 484
|
Overzicht investeringen
|
Blz. 485
|
Voortgang lopende investeringen
|
Blz. 486
|
Toelichting investering met afwijking groter dan € 70.000
|
Blz. 487
|
Voorgenomen investeringen
|
Blz. 488
|
Bijlage 2 Taakvelden
|
Blz. 489
|
Taakvelden
|
Blz. 490
|
Bijlage 3 Beleidsindicatoren
|
Blz. 491
|
Verplichte indicatoren eigen gegevens
|
Blz. 492
|
Verplichte indicatoren Waar staat je gemeente?
|
Blz. 493
|
Toelichtingen verplichte indicatoren
|
Blz. 494
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|