Het beleid van Gooise Meren is gericht op een inclusieve samenleving waarin alle inwoners kunnen meedoen. Dit vertaalt zich ook naar een inclusieve arbeidsmarkt die wordt gezien als essentieel onderdeel van de samenleving. Inwoners die (tijdelijk) niet werken hebben wij gesteund met een wettelijke inkomensvoorziening zoals een bijstandsuitkering. Daarnaast hebben we inwoners met een laag inkomen ondersteund met een pakket van minimaregelingen en schuldhulpverlening.
Naast het reguliere gemeentelijke pakket van de inkomensondersteunende maatregelen heeft het Rijk extra financiële middelen verstrekt voor ondersteuning van minima bij de hoge energiekosten. In 2022 is gebleken dat het aantal bijstandsuitkeringen verder is gedaald. De werkgelegenheid heeft zich na afloop van de coronajaren in 2022 goed hersteld.
Uitgaven
18,44%Inkomsten
12,61%Saldo
6. Programma Werk en Inkomen
Uitgaven
18,44%Inkomsten
12,61%Saldo
6.1 Werk
6.1.1 Doelstelling - Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt
Zo gaan we dat doen
6.1.2 Doelstelling - Aandacht voor inburgeraars
Zo gaan we dat doen
6.2 Inkomen
6.2.1 Doelstelling - Bieden van inkomensondersteuning
Zo gaan we dat doen
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Realisatie 2021 | Prim. Begroting 2022 | Begroting 2022 (na wijziging) | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
622 BUIG | 18.553 | 15.040 | 14.025 | 13.353 | |
623 Werkvoorziening | 3.974 | 3.393 | 12.279 | 12.246 | |
624 Minimabeleid | 2.465 | 1.976 | 5.042 | 5.240 | |
625 Sociale recherche | 154 | 507 | 508 | 474 | |
Totaal Lasten | 25.146 | 20.916 | 31.854 | 31.313 | |
Baten | |||||
622 BUIG | -17.261 | -13.337 | -12.283 | -12.324 | |
623 Werkvoorziening | -62 | 0 | -8.369 | -9.341 | |
624 Minimabeleid | -110 | -29 | -29 | -114 | |
625 Sociale recherche | -368 | -402 | -402 | -405 | |
Totaal Baten | -17.801 | -13.767 | -21.083 | -22.183 | |
Resultaat voor bestemming | 7.345 | 7.148 | 10.771 | 9.130 | |
Onttrekkingen | |||||
622 BUIG | -140 | 0 | 0 | 0 | |
623 Werkvoorziening | -10 | 0 | -240 | -120 | |
Totaal Onttrekkingen | -150 | 0 | -240 | -120 | |
Resultaat na bestemming | 7.195 | 7.148 | 10.531 | 9.011 |
Toelichting financiële verschillen
Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillenToelichting verschillen tussen Realisatie 2022 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2022 | ||
Onderdeel programma 6 | Verschil (x € 1.000) |
V/N (V= voordeel, N= nadeel) |
Doorbelastingen Betreft doorbelastingskosten ambtelijk apparaat, nadere toelichting zie programma 9. |
170 | V |
BUIG De uitkeringslasten in het kader van de BUIG zijn € 321k lager dan geraamd (€ 12.309k). Dit wordt verklaard door zowel de voortzetting van landelijke trend van meer uitstroom en minder beroep op de Participatiewet en doordat de lasten van loonkostensubsidie (€ 362k) worden verantwoord onder re-integratie. De opbrengsten uit terugvordering en verhaal zijn € 50k hoger dan geraamd. Vanuit de gemeente Hilversum is eind 2022 een bedrag van € 272k terugontvangen in het kader van de uitvoeringslasten voor de TOZO. |
643 | V |
Re-integratie De lasten voor re-integratie zijn per saldo € 198k hoger dan geraamd, doordat op dit product ook de loonkostensubsidies over 2022 (€ 362) zijn verantwoord. |
-198 | N |
Noodopvang Oekraïne De lasten voor noodopvang Oekraïne bedroegen over heel 2022 € 8.243k. Tegenover deze lasten staan voor € 9.117 aan rijksinkomsten. |
874 | V |
Minimabeleid In 2022 is € 3.059k voor energietoeslag uitgekeerd aan inwoners, deze lasten zijn gedekt door rijksinkomsten. De hogere lasten op minimabeleid worden voornamelijk veroorzaakt door hogere lasten bij het doe kinder jeugdbudget. |
-144 | N |
Reserves |
0 | N |
Overige verschillen Diverse posten < € 70.000 |
175 | V |
Totaal | 1.520 | V |
Beleidsindicatoren
Terug naar navigatie - BeleidsindicatorenEigen indicatoren Werk en Inkomen
Nr. | Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 |
1. | Het percentage klanten dat gedurende het poortproces 'afgevangen' worden (van melding tot start inkomen) | - | - | - | - | 33,5% |
2. | Het aantal voorzieningen/trajecten per klant dat succesvol is afgerond. | 245 | 406 | 527 | 441 | |
3. | Uitstroom naar betaald werk of opleiding als percentage van het aantal te bemiddelen personen | - | 25% | 25% | 23% | 12,5% |
Toelichting:
1. Deze indicator (preventiequota) heeft als doel om zoveel mogelijk cliënten gedurende het poortproces aan het werk te krijgen. Vanaf 2022 zijn hier cijfers voor beschikbaar.
2. Deze indicator toont de uitstroom uit de uitkering van jongeren (18 -27 jarigen) naar betaald werk en opleiding (dat is het doel van re-integratie activiteiten). Andere uitstroomredenen, zoals verhuizing of overlijden, worden niet meegenomen in dit percentage.
De wettelijk verplichte beleidsindicatoren zijn opgenomen in bijlage 3.
Kengetallen Werk en Inkomen
Terug naar navigatie - Kengetallen Werk en InkomenNr. | Omschrijving | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | Bron |
1. | Beroepsbevolking | - | 30.000 | 29.000 | 31.000 | 32.000 | CBS (databank Statline) |
2. | Klanten Participatiewet | - | 942 | 988 | 795 | 884 | Administratie USD |
3. | Klanten WSW | - | 83 | 78 | 62 | 55 | Tomingroep |
4. | Inwoners met een WW-uitkering | - | 804 | 999 | 630 | 553 | UWV |
5. | Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een minimaregeling | - | 879 | 908 | 819 | 825 | Administratie USD |
6. | Aantal meldingen inzake 'vroegsignalering' | - | 171 | 1.344 | Administratie USD | ||
7. | Aantal verwezen klanten naar de Kredietbank | - | 90 | 78 | 50 | 107 | Administratie USD |
8. | Aantal personen dat een schuldhulptraject heeft bij de Kredietbank Nederland | - | 49 | 46 | 56 |
Administratie USD |
|
9. | Aantal voorzieningen/trajecten dat is afgerond | - | 245 | 390 | 496 | 441 |
Administratie USD |
Toelichting:
2. Dit kengetal toont het aantal personen met een Participatiewet-uitkering.
3. Dit kengetal toont het aantal personen dat binnen een WSW-dienstverband werkt.
4. Dit kengetal toont het aantal personen met een WW-uitkering (verstrekt door het UWV).
6. Registratie vindt plaats vanaf 2021. Dit kengetal betreft het aantal meldingen dat de gemeente ontvangt over achterstallige betalingen (van o.a. nutsbedrijven).
9. Dit kengetal toont het aantal afgeronde voorzieningen gericht op re-integratie. Het betreft re-integratietrajecten en ook (randvoorwaardelijke) voorzieningen zoals sociaal-medische adviezen. loonwaardemetingen, reiskosten en kinderopvang. Het kan zijn dat aan 1 cliënt meerdere voorzieningen worden toegekend.