In dit programma geven we aan wat we lokaal en in regionaal verband doen aan het verkeer, het parkeren en de openbare ruimte. Het programma ziet er anders uit dan in de afgelopen jaren. De Mobiliteits- en Parkeervisie Gooise Meren 2040 die op 18 maart 2021 is vastgesteld, is ‘vertaald’ naar de begroting 2022.
Met de vastgestelde visie is gekozen voor een veilige en leefbare openbare ruimte, een duurzame samenleving met ruimte voor innovaties voor duurzame mobiliteit, optimale bereikbaarheid als randvoorwaarde voor een vitale gemeente, infrastructuur waardoor iedereen zich goed en veilig kan verplaatsen en een modern en dynamisch parkeerbeleid dat past bij lokale behoeften.
Gevoelens van verkeersveiligheid hangen direct samen met de weginrichting en het gedrag en de vaardigheid van verkeersdeelnemers. Men moet dus juist opgeleid zijn om goed te kunnen deelnemen aan het verkeer. Hier zijn de drie E’s van groot belang: Education, Engineering, Enforcement. Hiernaast dienen de wegen op de juiste manier te zijn vormgegeven en is handhaving op wetten en regels noodzakelijk. Met een Strategisch Plan Verkeerveiligheid streeft de landelijke overheid naar nul doden in het verkeer. Lokaal geven wij hier invulling aan door verkeersveiligheid risico-gestuurd te benaderen; we ontwikkelen maatregelen voor locaties of gebieden waar men de meeste risico’s loopt.
Op weg naar een duurzame samenleving met duurzame mobiliteit willen wij fietsgebruik en elektrisch vervoer stimuleren. Woongebieden willen wij daarbij verkeersveiliger en leefbaarder maken. Ongewenst doorgaand verkeer hoort daar niet bij. Doorgaand verkeer gebruikt de hoofdwegenstructuur. Voor winkel- en werkgebieden is het van vitaal belang dat ze goed bereikbaar zijn. Daarvoor is doorstroming op de hoofdwegen een voorwaarde, ook voor ons openbaar vervoer.
Ook op fietspaden is goede doorstroming belangrijk: hoe zijn mensen anders te verleiden zich duurzaam en gezond te verplaatsen.
Fietsen en auto’s dienen in of nabij woon-, werk- en/of winkelgebieden te kunnen worden geparkeerd. Wij willen auto’s naar de juiste parkeergelegenheid leiden en met een modern en dynamisch parkeerbeleid zorgen voor een gastvrij ‘parkeerklimaat’, op maat voor elke kern.
In de Uitvoeringsagenda van het Mobiliteitsplan is aangegeven waar wij de komende jaren op in willen zetten.
Uitgaven
6,34%Inkomsten
1,87%Saldo
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren
Uitgaven
6,34%Inkomsten
1,87%Saldo
3.1 Verkeersveiligheid
3.1.1 Doelstelling - Er is in 2040 een hoge mate van verkeersveiligheid bereikt.
Zo gaan we dat doen
3.2 Leefbaarheid
3.2.1 Doelstelling - Er is in 2040 sprake van een optimale kwaliteit van de leefomgeving
Zo gaan we dat doen
3.3 Innovatie en duurzame mobiliteit
3.3.1 Doelstelling - In 2040 is 50% van de voertuigen ‘zero emissie’
Zo gaan we dat doen
3.3.2 Doelstelling - Vergroten gebruik deelvoertuigen
Zo gaan we dat doen
3.4 Bereikbaarheid
3.4.1 Doelstelling - Gooise Meren is goed bereikbaar per weg en per spoor
Zo gaan we dat doen
3.5 Toegankelijkheid
3.5.1 Doelstelling - In 2040 is de fysieke buitenruimte veilig en gemakkelijk toegankelijk
Zo gaan we dat doen
3.6 Parkeren
3.6.1 Doelstelling - In 2040 is een gastvrij parkeerbeleid gerealiseerd dat op hoofdlijnen voor heel de gemeente geldt en tegelijkertijd maatwerk biedt per woonkern, doelgroep en soort gebied.
Zo gaan we dat doen
3.7 Samenwerken
3.7.1 Doelstelling - In 2040 werkt een betrokken samenleving samen met de gemeente aan vraagstukken op gebied van mobiliteit en parkeren
Zo gaan we dat doen
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie | Realisatie 2021 | Prim. Begroting 2022 | Begroting 2022 (na wijziging) | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
607 Wegen en straatmeubilair | 7.647 | 7.072 | 8.101 | 8.068 | |
608 Verkeer | 883 | 905 | 941 | 950 | |
609 Parkeren | 1.613 | 1.628 | 1.685 | 1.742 | |
647 Samenkracht en participatie | 26 | 80 | 204 | 2 | |
Totaal Lasten | 10.170 | 9.685 | 10.931 | 10.761 | |
Baten | |||||
607 Wegen en straatmeubilair | -777 | -185 | -818 | -605 | |
608 Verkeer | -58 | -21 | -21 | -54 | |
609 Parkeren | -2.182 | -2.748 | -2.504 | -2.653 | |
Totaal Baten | -3.017 | -2.954 | -3.343 | -3.312 | |
Resultaat voor bestemming | 7.153 | 6.732 | 7.589 | 7.449 | |
Resultaat na bestemming | 7.153 | 6.732 | 7.589 | 7.449 |
Toelichting financiële verschillen
Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen-
Toelichting verschillen tussen Realisatie 2022 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2022 | ||
Onderdeel programma 3 | Verschil (x € 1.000) |
V/N (V= voordeel, N= nadeel) |
Doorbelastingen |
-7 | N |
Wegen en straatmeubilair De opbrengsten van degeneratievergoedingen vallen € 207k lager uit dan geraamd. Het wegonderhoud laat per saldo een voordeel zien van € 110k. Dit wordt veroorzaakt door een combinatie van tegenvallers in de uitvoering van het asfaltonderhoud en niet uitgevoerd (niet urgent) klein onderhoud. Diverse kleine verschillen bij wegen en de overige assets binnen het product Wegen (openbare verlichting, gladheidsbestrijding, straatreiniging, kunstwerken, en straatmeubilair inclusief openbare kunstobjecten) tellen op tot een voordeel van € 115k. |
-174 | N |
Parkeren Na afronding van de het project 'Vergroten fietsvoorziening Bussum-Zuid' is de provinciale subsidie definitief vastgesteld. Voordelig effect € 71k. |
71 | V |
Samenkracht en participatie In 2022 is een pas op de plaats gemaakt met de uitvoering van de wijkplannen. Verdere uitvoering zal worden opgepakt in het nieuwe college uitvoeringsprogramma. |
202 | V |
Overige verschillen Diverse posten < € 70.000 |
48 |
V |
Totaal | 140 | V |