1.1 Beleid
Terug naar navigatie - 1.1 BeleidOpgaven voor 2022
We hebben eind 2021 lastige keuzes moeten maken om een sluitende begroting te krijgen en dichter bij een duurzame balans te komen. We zijn er tegelijkertijd in geslaagd om aan ‘Duurzaam, Sociaal, Veilig en Vitaal’, ons uitgangspunt (uit het coalitieakkoord 2019-2022) voor de verdere ontwikkeling van Gooise Meren, invulling te geven. De termen duurzaam, sociaal, veilig en vitaal staan niet los van elkaar maar vormen een elkaar versterkend geheel waarmee we de opgaven van Gooise Meren aanpakken. Hieronder volgt een samenvatting van hetgeen hiervan in 2022 is bereikt.
1.1.1 Algemeen
Begin 2022 werd de wereld opgeschrikt door de inval van Rusland in Oekraïne. De beelden van kapotgeschoten steden en menselijk leed staan op ons netvlies. Als gevolg van deze oorlog vluchtten veel mensen uitOekraïne, ook naar Nederland. Gemeente Gooise Meren heeft haar bijdrage geleverd door te zorgen voor de opvang van ca. 350 vluchtelingen op verschillende locaties in onze gemeente, zoals het voormalig NH hotel Naarden, de voormalige Palmkazerne (Crailo), Gooimeer 5 en Zusterhof Naarderheem. Naast onderdak is ook gezorgd voor voeding, onderwijs en transport. Samen met onze maatschappelijke partners en vele vrijwilligers hebben onze medewerkers met veel inzet en betrokkenheid hun bijdrage geleverd. Soms heeft dit er wel toe geleid dat zij een deel van de geplande werkzaamheden moesten uitstellen.
Van geheel andere orde maar wel een belangrijk moment voor Gooise Meren waren de Gemeenteraadsverkiezingen en de daarop volgende coalitievorming. Deze vorming, met bijbehorend coalitieakkoord, heeft langer geduurd dan verwacht, waardoor de focus van de meerjarenbegroting 2023-2026 beperkt moest blijven tot 2023, in afwachting van de uitwerking in het college-uitvoeringsprogramma 2023-2026. Dit is vervolgens nogmaals vertraagd door de herziene coalitiesamenstelling eind 2022.
Intussen hebben we het afgelopen jaar een groot deel van onze ambities kunnen verwezenlijken, ook al was ook voor onze organisatie de krapte op de arbeidsmarkt soms een belemmerende factor, waardoor op een aantal terreinen minder is bereikt dan we zouden willen.
1.1.2 Duurzaam
Ten aanzien van de duurzaamheid streven wij een evenwicht tussen mens, milieu en economie na. We hebben tot doel om duurzaamheid hoger op de agenda te plaatsen, te integreren in zoveel mogelijk activiteiten en onze ideeën te concretiseren en tot uitvoering te brengen.
Wat hebben we gedaan
We hebben het afgelopen jaar geïnventariseerd welke locaties in onze gemeente geschikt zijn voor duurzame opwekking van (zonne)energie om daarmee te kunnen bijdragen aan energie neutrale gemeente in 2050. Zo zijn alle ‘grote’ daken geanalyseerd op mogelijkheden voor het plaatsen van zonnepanelen en is op regionaal niveau onderzocht welke gebieden (met name parkeerplaatsen) geschikt zijn voor het opwekken van zon- en windenergie.
Op dit moment is er vanuit het Rijk voor het Warmtenet in Muiderberg nog geen subsidie beschikbaar gekomen vanuit het Programma Aardgasvrije Wijken (PAW). Desondanks zijn we verder gegaan met de voorbereidende activiteiten in afwachting van een nieuwe regeling vanuit Den Haag. Hierdoor is het opstellen van het eerste Wijkuitvoeringsplan (WUP) vertraagd naar 2023.
In februari 2022 is de TransitieVisie Warmte "De route naar een aardgasvrije gemeente Gooise Meren in 2050" vastgesteld. Hierin staan per wijk de mogelijke warmteoplossing(en) aangegeven. Er zijn verschillende informatiebijeenkomsten gehouden voor de inwoners om aan te geven wat de energietransitie concreet voor hen gaat betekenen.
In dit verslagjaar is een eerste opzet gemaakt voor een tijdelijk regionaal samenwerkingsverband rond Circulaire Economie met verschillende partijen (publiek-privaat). Wij hebben de duurzaamheidsopgave lokaal reeds meegenomen in de aanbestedingen van een aantal concrete projecten, zoals verduurzaming van het eigen wagenpark, hergebruik van materialen bij de herinrichting Eikenlaan te Muiderberg en de circulaire woningbouw Bredius.
Wij hebben gewerkt aan een duiding en prioritering van locaties waar (in de toekomst) sprake is van risico op wateroverlast. Hoewel wij dit vooralsnog niet onder de vlag van een 'uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie' doen, nemen wij bij de uitvoering en voorbereiding van projecten wel maatregelen om deze risico's te beperken. De projecten Plein Gemeentehuis, Vlietlaan en Beerensteinerlaan e.o. in Bussum zijn voorbeelden van projecten waarbij wij in 2022 maatregelen hebben uitgevoerd om het risico op wateroverlast te beperken.
1.1.3 Sociaal
Ten aanzien van onze sociale ambities streven wij een aantal zaken na. We werken verbindend en versterkend, streven een inclusieve arbeidsmarkt na, willen dat iedereen mee kan doen en zijn talenten kan ontwikkelen, waarbij we (tijdelijke) inkomensondersteuning bieden voor mensen die niet in hun levensonderhoud kunnen voorzien en willen we dat kinderen veilig en gezond kunnen opgroeien
Wat hebben we gedaan
Het uitvoeringsplan van de lokale inclusieagenda is vastgesteld. Vanuit deze agenda zijn diverse acties uitgevoerd om de toegankelijkheid voor rolstoelafhankelijke inwoners of mensen met een visuele beperking te verbeteren. Ook is gestart met het betrekken van ervaringsdeskundigen uit de LHBT+ doelgroep; het regenboogzebrapad is gerealiseerd. Er is daarnaast aandacht besteed aan de eenzaamheid bij onze inwoners.
Vanuit het regionale Actieplan Jeugdwerkloosheid, waarbij diverse partners zijn betrokken, zijn in 2022 ruim 200 jongeren uit de regio bemiddeld naar werk, begeleid naar scholing en stage en geholpen met hun CV en sollicitatievaardigheden. En in samenwerking met partners binnen de arbeidsmarkt zijn sinds de start van de regionale programma’s (eind 2020) 320 inwoners met een afstand tot de arbeidsmarkt aan een baan geholpen. Met nog een jaar te gaan na 2022 liggen we op koers om de doelstelling van 500 plaatsingen naar werk te behalen.
Vanaf begin 2022 voeren wij de nieuwe Wet inburgering uit. In deze wet heeft de gemeente een grotere regierol gekregen over zowel de inburgeringsvoorzieningen als ook de begeleiding van inburgeraars. Vanuit deze regierol zijn we ook in gesprek gegaan met onze sociale partners om de begeleiding te verbeteren. De inburgeraars kregen taallessen via de gemeente en daarbij is toegezien op hun voortgang.
Inwoners die niet in hun eigen onderhoud konden voorzien zijn geholpen met een passende inkomensvoorziening. Daarnaast is via het Rijk een energietoeslag beschikbaar gesteld voor huishoudens met een inkomen tot 130% van het sociaal minimum.
Afgelopen jaar is de werkwijze van de schuldhulpverlening doorontwikkeld. Een belangrijke instrument daarbij betreft vroeg-signalering, waardoor bewoners met betaalachterstanden proactief zijn benaderd om hen hulp aan te bieden.
De jeugdzorg is op verschillende fronten actief toegepast, zoals jeugdbescherming, incl. regionale afspraken, transformatie van verblijf in een zorginstelling naar zoveel mogelijk thuis wonen en het oplossen van complexe casussen alsook individuele maatwerkvoorzieningen via de Jeugd-GGZ.
Op het gebied van de Wmo, zoals huishoudelijke hulp, is maatwerk toegepast waarbij het gaat om het toekennen van de meest passende voorziening met de goedkoopst mogelijke adequate inzet van hulp- en ondersteuning. Enkele pilots op dit gebied, Automaatje en Laagdrempelige dagopvang, zijn positief geëvalueerd en zullen worden voortgezet.
1.1.4 Veilig
We streven naar een goed en prettig leefklimaat, waar inwoners niet alleen veilig zijn, maar zich ook veilig voelen. Preventie en handhaving zijn van belang om het gevoel van veiligheid te vergroten en vast te houden.
Op het gebied van ondermijning is de campagne ‘Meld Misdaad Anoniem’ gestart. Enkele drugspanden zijn gesloten en er is een aantal Bibob onderzoeken uitgevoerd naar georganiseerde criminaliteit. Qua cybercriminaliteit is vooral ingezet op preventie. Voor wat betreft de ‘kleinere’ criminaliteit lijkt de maatregel ‘last onder dwangsom’ het voor inbrekers moeilijker te maken om zich met inbrekerswerktuigen in onze gemeente te bewegen. Sinds de invoering van de maatregel is slechts eenmaal een dwangsom verbeurd.
We hebben bewoners en bewonersgroepen veelvuldig betrokken bij en geïnformeerd over diverse veiligheidsthema’s via sociale media, lokale kranten en een huis-aan-huis verspreide Veiligheidskrant.
Tenslotte hebben wij samen met team maatschappelijke zorg, de politie en zorgpartners gewerkt aan de aanpak van woonoverlast.
1.1.5 Vitaal
Om de vitaliteit te vergroten, streven wij naar een evenwichtige en duurzame ontwikkeling van de leefomgeving, vanuit een integrale afweging van de belangen en behoeften van de inwoners. We zoeken ruimte voor nieuwe woningbouwontwikkelingen, met aandacht voor betaalbaarheid en kwetsbare doelgroepen. We streven economische ontwikkeling na, met ruimte voor bedrijven, passend bij ontwikkelingen zoals werken aan huis en met oog voor werkgelegenheid. We versterken het toerisme en recreatie, voor economische versterking en een aantrekkelijke woonomgeving.
Om een balans te vinden in bereikbaarheid enerzijds en leefbaarheid anderzijds zijn nadere regels opgesteld bij de nieuwe parkeerverordening en wordt gewerkt aan plannen voor autoluwe centra. Daarnaast zijn vanuit een breder leefbaarheidsperspectief het Actieplan geluid en het project Hollandse Luchten gestart.
Om voldoende en gedifferentieerd woonaanbod te krijgen zijn we versneld aan de slag gegaan met de gebiedsvisie Bussum-Zuid
De stichting Gooise Meren Marketing (GMM) heeft vorig jaar de eerder opgezette website verder ingevuld met een volledige en actuele Uitagenda, lokale wandel- en fietsroutes en een overzicht van plekken die het ontdekken waard zijn. Daarnaast heeft de activatiecampagne ‘Ontdek Gooise Meren’ plaats gevonden die inwoners heeft gestimuleerd te ontdekken wat er in de vier kernen van Gooise Meren is te doen.
Medio 2022 is een manager vitale kernen gestart met vooral focus op het kernwinkelgebied Bussum.