De paragraaf Financiering geeft aan op welke manier er uitvoering wordt gegeven aan de financieringsfunctie. Het uitgangspunt hierbij is het beheersen van risico’s, met name het renterisico. Bij een hoog renterisico zijn de gevolgen van een stijgende rente groot voor de financiële resultaten in een bepaald jaar. Daarnaast zijn er risico’s op kredieten, liquiditeiten en koersen.
Paragraaf Financiering
Financieringsbeleid
Terug naar navigatie - FinancieringsbeleidWanneer de gemeente de kasgeldlimiet in drie aaneengesloten kwartalen overschrijdt, moet een plan ter goedkeuring aan de toezichthouder worden voorgelegd waarin staat hoe en binnen welke termijn de overschrijding ongedaan wordt gemaakt. In 2022 heeft de gemeente de kasgeldlimiet geen enkel kwartaal overschreden.
Nr. | Omschrijving | 1e kwartaal | 2e kwartaal | 3e kwartaal | 4e kwartaal |
1 | Omvang vlottende schuld | 7.373 | 343 | 2.651 | 3.449 |
2 | Omvang vlottende middelen | 4.642 | 6.780 | 3.350 | 3.719 |
3 | Totaal gemiddelde netto vlottende schuld (1-2) | 2.731 | -6.437 | -699 | -271 |
4 | Toegestane kasgeldlimiet | 12.207 | 12.207 | 12.207 | 12.207 |
5 | Ruimte onder de kasgeldlimiet (4-3) | 9.476 | 18.644 | 12.906 | 12.478 |
Renterisico’s
Eén van de hoofddoelen bij de financieringsfunctie is het beperken van de gevolgen van een stijgende rente. Aan de andere kant dient er optimaal geprofiteerd te worden van lage rentestanden. Met behulp van het bijhouden van de ontwikkelingen op de geld- en kapitaalmarkt en de grote diversiteit in leningsproducten wordt continu geprobeerd om een zo optimaal mogelijk resultaat te behalen tegen een verantwoord risico.
Schatkistbankieren
Door de Wet verplicht schatkistbankieren zijn deze mogelijkheden echter aanzienlijk ingeperkt. De Wet verplicht alle decentrale overheden om hun overtollige (liquide) middelen aan te houden in de schatkist. Het woord ‘overtollig’ verwijst naar alle middelen die decentrale overheden niet onmiddellijk nodig hebben voor de publieke taak. (Onderdelen van) decentrale overheden mogen ongeacht de vormgeving dus geen bewaarfunctie voor publieke middelen vervullen. De drempel voor het verplicht schatkistbankieren bedraagt 2% van het begrotingstotaal op 1 januari (2022: € 2,872 mln.). Het overzicht Drempelbedrag schatkistbankieren (onderdeel 4.3.2 van de toelichting op de balans) laat zien dat we in 2022 de drempelbedragen niet hebben overschreden.
Renterisiconorm
In de Wet Fido (Wet financiering decentrale overheden) is door het Rijk de renterisiconorm geïntroduceerd. Deze renterisiconorm heeft tot doel om binnen de portefeuille aan langlopende leningen een overmatige afhankelijkheid van de rente in een zeker jaar te voorkomen. Het totaal aan renteherzieningen en aflossingen in een jaar mag niet hoger zijn dan 20% van het begrotingstotaal van dat jaar. Uit onderstaande berekening komt naar voren dat de gemeente Gooise Meren in 2022 binnen de renterisiconorm heeft geopereerd.
Renterisiconorm (bedragen x €1.000)
Nr. | Omschrijving | Begroting 2022 | Jaarrekening 2022 |
1 | Renteherzieningen | 0 | 0 |
2 | Aflossingen | 7.543 | 9.228 |
3 | Renterisico (1 + 2) | 7.543 | 9.228 |
4 | Renterisiconorm (4a x 4b/100) | 28.722 | 28.722 |
4a | Begrotingstotaal | 143.610 | 143.610 |
4b | Percentage | 20% | 20% |
5 | Ruimte onder renterisiconorm (4 - 3) | 21.179 | 19.494 |
Kredietrisico’s
Financiering
Terug naar navigatie - FinancieringDit onderdeel geeft inzicht in de ontwikkeling van de financieringspositie van onze gemeente en de daarbij behorende financieringsbehoefte, rekening houdend met (geplande) (des-)investeringen en beschikbare interne en externe middelen.
In de oorspronkelijke begroting voor 2022 werd een aanvullende financieringsbehoefte verwacht van € 10,0 miljoen. Uiteindelijk is in 2022 in totaal € 31,9 miljoen aan langlopende financiering aangetrokken. Dit is meer dan geraamd, maar hierin is ook een bedrag van circa € 10,5 miljoen begrepen dat in 2021 nog gefinancierd was met kort geld. (In 2021 is ruim € 26 miljoen minder langlopende financiering aangetrokken dan geraamd.) De externe kapitaalfinanciering bedroeg eind 2022 € 148,5 miljoen. Eind 2021 bedroeg de omvang van de lange financiering € 125,9 miljoen.
Omdat in 2022 meer externe financiering is aangetrokken dan dat er is afgelost op de huidige leningenportefeuille is het totaal aan externe financiering per saldo toegenomen.
Financieringsbehoefte (bedragen x €1.000)
Omschrijving | Begroting 2022 | Gemiddelde rente | Jaarrekening 2022 | Gemiddelde rente |
Stand per 1 januari 2022 | 133.640 | 2,04% | 125.884 | 1,78% |
Nieuwe leningen | 10.600 | 0,50% | 31.929 | 1,34% |
Reguliere aflossingen | 7.543 | 9.228 | ||
Vervroegde aflossingen | 0 | 0 | ||
Stand per 31 december 2022 | 136.697 | 1,80% |
148.585 |
1,67% |
Renteresultaat
Renteberekening | Begroting 2022 | Rekening 2022 | ||
Externe rentelasten over korte en lange financiering | 2.409 | 2.314 | ||
Externe rentebaten | - | - | ||
Totaal door te rekenen externe rente | 2.409 | 2.314 | ||
Rente door te berekenen aan grondexploitaties | 75 | 110 | ||
Rente projectfinanciering toe te rekenen aan taakvelden | - | - | ||
Totaal rente grondexploitaties en taakvelden | 75 | 110 | ||
Saldo door te rekenen externe rente | 2.334 | 2.204 | ||
Rente over eigen vermogen | 779 | 932 | ||
Rente over contante waarde voorzieningen | - | - | ||
Totaal rente eigen vermogen en voorzieningen | 779 | 932 | ||
De aan taakvelden toe te rekenen rente | 1,56% | 3.113 | 1,46% | 3.136 |
Aan taakvelden toegerekende rente | 1,50% | 2.938 | 1,50% | 3.190 |
Renteresultaat | 603 | 986 |
EMU saldo
Terug naar navigatie - EMU saldoEMU-berekening (bedragen x € 1.000)
Nr. | Omschrijving | Begroting 2022 | Rekening 2022 |
1 | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | -1.074 | 4.038 |
2 | Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 9.181 | 7.221 |
3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 5.569 | 6.283 |
4 | Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | 13.594 | 17.414 |
5 | Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 | 0 | 0 |
6 | Desinvesteringen in (im-)materiële vaste activa | 0 | 661 |
Baten uit desinvesteringen in (im-)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord | 0 | 0 | |
7 | Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken en dergelijke (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) | 0 | 0 |
8 | Baten bouwgrondexploitatie | 0 | 0 |
Baten voor zover transacties niet op de exploitatie verantwoord | 0 | 0 | |
9 | Lasten op balanspost Voorzieningen voor zover deze transacties met derden betreffen | 3.190 | 2.328 |
10 | Lasten in verband met transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten | 0 | 0 |
11 | Verkoop van effecten | 0 | 0 |
Gaat u effecten verkopen? (ja/nee) | nee | nee | |
EMU-saldo (1+2+3-4+5+6-7+8-9-10-11) | -3.108 | -1.539 |
Toelichting EMU saldo
Voor de Europese afspraken wordt gekeken naar het collectieve aandeel van de decentrale overheden in het EMU-saldo. In de septembercirculaires worden daarnaast individuele EMU-referentiewaarden opgenomen, gebaseerd op het begrotingstotaal van de gemeente. Voor Gooise Meren is deze ‘tekort waarde’ voor 2022: € 5,8 mln. Een individuele EMU-referentiewaarde is evenwel geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat een provincie of gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft. Dit leidt derhalve niet tot sancties. Maar we zullen dit voortdurend blijven monitoren.