Gooise Meren is financieel gezond en belast inwoners en ondernemers niet zwaarder dan voor de gemeentelijke financiële huishouding nodig is. Het bestuur van Gooise Meren gaat zorgvuldig om met de middelen die ze tot haar beschikking heeft gekregen om al haar taken uit te voeren en Gooise Meren een gemeente te laten zijn waar het goed wonen, werken en recreëren is. We kiezen voor een zorgvuldige en behoedzame wijze van begroten, zonder dat een groter beroep gedaan hoeft te worden op inwoners dan nodig is. Wij staan voor een gedegen financieel beleid en een sluitende begroting. De begroting dient dan ook meerjarig reëel en structureel in evenwicht te zijn. Het is belangrijk om gedegen en strak te begroten en genoeg weerstandsvermogen en -capaciteit te hebben, zodat financiële risico's kunnen worden opgevangen zonder dat dit een nadelig effect heeft op de lopende begroting en de gemeentelijke taken.
Uitgaven
15,19%
€ 25.791
x €1.000
Inkomsten
65,52%
€ -115.934
x €1.000
Saldo
€ -90.143
x €1.000
9. Programma Baten en lasten
Uitgaven
15,19%
€ 25.791
x €1.000
Inkomsten
65,52%
€ -115.934
x €1.000
Saldo
€ -90.143
x €1.000
9.1 Sluitende begroting
9.1.1 Doelstelling - Kritisch op uitgaven en financieel bewust
Zo gaan we dat doen
9.1.2 Doelstelling - Adequaat Planning en Control instrumentarium
Zo gaan we dat doen
9.2 Belastingen
9.2.1 Doelstelling - Geen lastenverzwaring voor onze inwoners
Zo gaan we dat doen
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Bedragen x €1.000
Exploitatie | Realisatie 2021 | Prim. Begroting 2022 | Begroting 2022 (na wijziging) | Realisatie 2022 | |
---|---|---|---|---|---|
Lasten | |||||
638 Uitkeringen Gemeentefonds | 36 | 0 | 0 | 0 | |
639 Belastingen | 996 | 634 | 705 | 739 | |
640 Overige baten en lasten | 382 | 248 | 1.651 | 204 | |
646 Overhead | 17.840 | 20.943 | 21.141 | 20.589 | |
Totaal Lasten | 19.255 | 21.826 | 23.497 | 21.532 | |
Baten | |||||
638 Uitkeringen Gemeentefonds | -81.938 | -82.009 | -94.136 | -95.803 | |
639 Belastingen | -13.975 | -11.672 | -11.642 | -12.012 | |
640 Overige baten en lasten | -2.254 | -1.656 | -1.872 | -1.327 | |
646 Overhead | -462 | -2 | -2 | -543 | |
Totaal Baten | -98.630 | -95.340 | -107.652 | -109.686 | |
Resultaat voor bestemming | -79.375 | -73.514 | -84.156 | -88.154 | |
Toevoegingen | |||||
640 Overige baten en lasten | 195 | 0 | 4.259 | 4.259 | |
641 Rekening van baten en lasten | 5.390 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Toevoegingen | 5.586 | 0 | 4.259 | 4.259 | |
Onttrekkingen | |||||
640 Overige baten en lasten | -3.918 | -300 | -7.335 | -6.248 | |
Saldo reserves | 1.667 | -300 | -3.076 | -1.989 | |
Resultaat na bestemming | -77.707 | -73.814 | -87.232 | -90.143 |
Toelichting financiële verschillen
Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillenToelichting verschillen tussen Realisatie 2022 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2022 | ||
Onderdeel programma 9 | Verschil (x € 1.000) |
V/N (V= voordeel, N= nadeel) |
Doorbelastingen |
1.190 | V |
Algemene uitkering Er zijn extra middelen ontvangen (decembercirculaire) die niet meer in de begroting verwerkt konden worden. Het gaat hier met name om de extra middelen voor de Energietoeslag (€ 1,3 mln.) |
1.667 | V |
Belastingen De proceskosten i.v.m. de WOZ-waarden worden nooit begroot, omdat wij van mening zijn dat wij juist waarderen. |
-95 | N |
Belastingen De extra opbrengsten komen enerzijds doordat oude jaren nog zijn opgelegd betreffende niet-woningen en anderzijds door ontwikkelingen en hogere stijgingen in de woningmarkt (1% afwijking) dan eind 2021 ingeschat. |
364 | V |
Overige baten en lasten Op basis van begrotingswijzigingen uit o.a. de voorjaars- en najaarsnota was een voordeel van € 922k begroot, maar dat wordt niet apart geboekt, maar meegenomen in het rekeningresultaat. |
922 | V |
Reserves De feitelijke onttrekkingen, ter dekking van specifieke activiteiten (o.a. College-uitvoeringsprogramma), zijn gebaseerd op de gerealiseerde lagere uitgaven. Met name de uitgaven i.v.m. de sloop van de Tweemaster zullen pas in 2023 plaatsvinden en leiden daardoor in 2022 tot een lagere onttrekking van € 365k. Ook de uitgaven t.b.v. het maatschappelijk steunfonds, Leefbaarheid en Veilig vlaggen zijn in 2022 lager uitgevallen dan geraamd en leiden daarmee tot een lagere onttrekking. |
-1.087 | N |
Overige verschillen < € 70.000 |
-50 | N |
Totaal | 2.911 | V |
Doorbelasting
Toelichting verschillen doorbelastingen per programma
Realisatie 2022 t.o.v. begroting inclusief wijzigingen 2022 | ||||
---|---|---|---|---|
Programma | Omschrijving programma | (x € 1.000) | (V= Voordeel, N=Nadeel) | |
1 | Inwoners en Bestuur | -567 | N | |
2 | Veiligheid | -19 | N | |
3 | Openbare Ruimte en Verkeer | -7 | N | |
4 | Ruimtelijke ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme | -132 | N | |
5 | Duurzaamheid en Water | 47 | V | |
6 | Werk en Inkomen | 170 | V | |
7 | Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd | 123 | V | |
8 | Sport, Cultuur en Recreatie | 3 | V | |
9 | Algemene baten en lasten | 1.190 | V | |
Totaal doorbelastingen exploitatie | 807 | V | ||
Totaal doorbelastingen investeringen | -3 | N |
Toelichting doorbelastingen
Terug naar navigatie - Toelichting doorbelastingenDe onderschrijding van € 807.000 (2%) op de afdelingsbudgetten (inclusief overheadkosten) wordt voornamelijk veroorzaakt door vacatures die niet konden worden ingevuld, omdat het nog steeds moeilijk is om goede mensen te vinden.