-
Blz. 1
Begroting 2022
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Hoofdlijnen
-
Blz. 6
Beleid
-
Blz. 7
1.1 Samen werken aan een duurzaam, sociaal, veilig en vitaal Gooise Meren
-
Blz. 8
1.2 Structureel sluitende begroting en duurzame balans
-
Blz. 9
1.3 Opgaven voor 2022
-
Blz. 10
Financiën
-
Blz. 11
2.1 Solide begroting
-
Blz. 12
2.2. Financieel beeld Programmabegroting 2022-2025
-
Blz. 13
2.3 Financiële positie
-
Blz. 14
2.4 Structureel en reëel evenwicht van de meerjarenbegroting als één van de uitgangspunt van het financieel beleid
-
Blz. 15
Leeswijzer
-
Blz. 16
Leeswijzer
-
Blz. 17
1. Programma Inwoners en Bestuur
-
Blz. 18
Ambitie
-
Blz. 19
1.1 Burgerparticipatie en Overheidsparticipatie
-
Blz. 20
Doelstellingen
-
Blz. 21
1.1.1 Doelstelling - Meeweten, Meedenken, Meedoen en Meebeslissen
-
Blz. 22
Professionaliseren van participatie in onze organisatie
-
Blz. 23
Vernieuwend Samenwerken
-
Blz. 24
Jongeren kennis laten maken met hoe de democratie werkt
-
Blz. 25
1.1.2 Doelstelling - Werken aan vitale en leefbare wijken
-
Blz. 26
Opstellen wijkagenda's
-
Blz. 27
1.1.3 Doelstelling - Stimuleren van initiatieven uit de samenleving
-
Blz. 28
Initiatieven meer faciliteren
-
Blz. 29
1.2 Inclusie
-
Blz. 30
Doelstellingen
-
Blz. 31
1.2.1 Doelstelling - Inwoners kunnen deelnemen aan de samenleving
-
Blz. 32
Uitvoeren van de lokale inclusie agenda ‘Iedereen doet mee, 2022-2025’
-
Blz. 33
1.3 Klantgerichte dienstverlening
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
1.3.1 Doelstelling - Dienstverlening meer digitaal
-
Blz. 36
Digitale aanvragen producten Burgerzaken
-
Blz. 37
1.3.2 Doelstelling - Archief bij de tijd
-
Blz. 38
Besluitvorming fusie Archiefdienst
-
Blz. 39
1.3.3 Doelstelling - Verbeteren van onze dienstverlening
-
Blz. 40
Inrichten bredere frontoffice dienstverlening
-
Blz. 41
Verbeteren managementinformatiesystemen
-
Blz. 42
Het meten van klanttevredenheid
-
Blz. 43
1.4 Samenwerken met overheden
-
Blz. 44
Doelstellingen
-
Blz. 45
1.4.1 Doelstelling - Een strategisch perspectief op samenwerking
-
Blz. 46
Er is een strategisch perspectief op samenwerking
-
Blz. 47
Uitvoering strategische nota verbonden partijen
-
Blz. 48
Uitvoering geven aan de Regionale samenwerkingsagenda
-
Blz. 49
Uitvoering MRA agenda
-
Blz. 50
Verbeteren besluitvorming Regio
-
Blz. 51
Versterken samenwerking MRA
-
Blz. 52
Wat mag het kosten?
-
Blz. 53
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 54
2. Programma Veiligheid
-
Blz. 55
Ambitie
-
Blz. 56
2.1 Criminaliteit
-
Blz. 57
Doelstellingen
-
Blz. 58
2.1.1 Doelstelling - Aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
-
Blz. 59
Voortzetten van de aanpak ondermijning
-
Blz. 60
2.1.2 Doelstelling - Aanpak van vermogens criminaliteit/high impact crimes
-
Blz. 61
Aanpak inbraken, insluipingen, autokraken en fietsendiefstallen
-
Blz. 62
Versterken samenwerking met inwoners om buurten veiliger te maken
-
Blz. 63
Aanpak Cybercrime
-
Blz. 64
2.2 Fysieke veiligheid/ rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 65
Doelstellingen
-
Blz. 66
2.2.1 Doelstelling - Kennis en vaardigheden rampenbestrijding en crisisbeheersing verder ontwikkelen
-
Blz. 67
Samenwerken met buurgemeenten, deelnemen aan regionale piketten en opleiden en trainen
-
Blz. 68
Vergroten bewustwording inwoners voor de eigen veiligheid
-
Blz. 69
2.2.2 Doelstelling - Brandveilig leven bevorderen
-
Blz. 70
Inzet van de wijkbrandweer
-
Blz. 71
Verbinden van partijen
-
Blz. 72
2.2.3 Doelstelling - Samenwerking tussen Veiligheidsregio’s
-
Blz. 73
Opstellen en aangaan samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 74
2.3 Sociale veiligheid
-
Blz. 75
Doelstellingen
-
Blz. 76
2.3.1 Doelstelling - Effectieve aanpak van personen met ernstige veiligheidsproblemen
-
Blz. 77
Voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving
-
Blz. 78
Voortzetten persoonsgerichte aanpak
-
Blz. 79
2.3.2 Doelstelling - Zorg- en Veiligheidshuis
-
Blz. 80
Inzet Zorg-en Veiligheidshuis
-
Blz. 81
2.3.3 Doelstelling - Integrale aanpak (kwetsbare) jongeren
-
Blz. 82
Verminderen overlast jongeren
-
Blz. 83
Voortzetten integrale aanpak van risicojongeren
-
Blz. 84
2.3.4 Doelstelling - Radicalisering en polarisatie
-
Blz. 85
Inzetten op preventie, repressie en nazorg en deelnemen aan diverse overleggen
-
Blz. 86
Opleiden en trainen van medewerkers
-
Blz. 87
2.4 Handhaving
-
Blz. 88
Doelstellingen
-
Blz. 89
2.4.1 Doelstelling - Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid
-
Blz. 90
Wat mag het kosten
-
Blz. 91
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 92
Beleidsindicatoren
-
Blz. 93
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren
-
Blz. 94
Ambitie
-
Blz. 95
3.1 Verkeersveiligheid
-
Blz. 96
Doelstellingen
-
Blz. 97
3.1.1 Doelstelling - Er is in 2040 een hoge mate van verkeersveiligheid bereikt.
-
Blz. 98
Onveilige plekken risicogericht aanpakken
-
Blz. 99
Aanleren juist verkeersgedrag door verkeerseducatie
-
Blz. 100
Schoolomgevingen verkeersveiliger maken
-
Blz. 101
Verkeersgedrag beïnvloeden
-
Blz. 102
3.2 Leefbaarheid
-
Blz. 103
Doelstellingen
-
Blz. 104
3.2.1 Doelstelling - Er is in 2040 sprake van een optimale kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 105
Terugdringen geluidshinder
-
Blz. 106
Terugdringen geuroverlast en verbeteren luchtkwaliteit
-
Blz. 107
Stimuleren van burgerinitiatieven
-
Blz. 108
In balans houden van leefbaarheid en bereikbaarheid
-
Blz. 109
3.3 Innovatie en duurzame mobiliteit
-
Blz. 110
Doelstellingen
-
Blz. 111
3.3.1 Doelstelling - In 2040 is 50% van de voertuigen ‘zero emissie’
-
Blz. 112
Inrichten van ‘zero emissie zones’
-
Blz. 113
Ontwikkelen laadpalenbeleid
-
Blz. 114
3.3.2 Doelstelling - Vergroten gebruik deelvoertuigen
-
Blz. 115
Bevorderen gebruik deelfietsen, deelauto’s en andere deelconcepten
-
Blz. 116
3.4 Bereikbaarheid
-
Blz. 117
Doelstellingen
-
Blz. 118
3.4.1 Doelstelling - Gooise Meren is goed bereikbaar per weg en per spoor
-
Blz. 119
Optimaliseren/ realiseren van een hoogwaardig fietsnetwerk
-
Blz. 120
Creëren van voldoende en passende mogelijkheden om fietsen (en fietsachtigen) te parkeren
-
Blz. 121
Versterken van OV knooppunten
-
Blz. 122
Ontwikkelen van mobiliteitshubs met voorzieningen voor deelvoertuigen en distributie (pakketten)
-
Blz. 123
Autoluw maken van het winkelgebied Bussum centrum, Naarden-Vesting en Muiden centrum.
-
Blz. 124
Tegengaan van ongewenst doorgaand verkeer door verblijfsgebieden
-
Blz. 125
3.5 Toegankelijkheid
-
Blz. 126
Doelstellingen
-
Blz. 127
3.5.1 Doelstelling - In 2040 is de fysieke buitenruimte veilig en gemakkelijk toegankelijk
-
Blz. 128
Toegankelijkheid leidend maken bij het uitvoeren van onderhoud wegen
-
Blz. 129
Inzetten van alternatieve vormen van vervoer
-
Blz. 130
3.6 Parkeren
-
Blz. 131
Doelstellingen
-
Blz. 132
3.6.1 Doelstelling - In 2040 is een gastvrij parkeerbeleid gerealiseerd dat op hoofdlijnen voor heel de gemeente geldt en tegelijkertijd maatwerk biedt per woonkern, doelgroep en soort gebied.
-
Blz. 133
Optimaliseren van bestaande parkeervoorzieningen voor auto’s en fietsen.
-
Blz. 134
Modernisering van de gehele parkeerketen
-
Blz. 135
3.7 Samenwerken
-
Blz. 136
Doelstellingen
-
Blz. 137
3.7.1 Doelstelling - In 2040 werkt een betrokken samenleving samen met de gemeente aan vraagstukken op gebied van mobiliteit en parkeren.
-
Blz. 138
Realiseren van een gelijkwaardige samenwerking met inwoners, ondernemers, convenantpartners en maatschappelijke partijen
-
Blz. 139
Bieden van krachtig samenspel met medeoverheden als Regio Gooi en Vechtstreek, Metropoolregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland
-
Blz. 140
Wat mag het kosten
-
Blz. 141
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 142
Investeringen
-
Blz. 143
4. Programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme
-
Blz. 144
Ambitie
-
Blz. 145
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving
-
Blz. 146
Doelstellingen
-
Blz. 147
4.1.1 Doelstelling - Klaar voor de omgevingswet
-
Blz. 148
Instellen van een Omgevingstafel
-
Blz. 149
Opstellen routekaart
-
Blz. 150
Vaststellen Omgevingsvisie en opstellen Omgevingsplan
-
Blz. 151
Werken met proces vroegtijdige burgerparticipatie
-
Blz. 152
Kwalitatieve verbetering bouwen
-
Blz. 153
4.1.2 Doelstelling - Gebiedsontwikkeling met kwaliteit
-
Blz. 154
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving
-
Blz. 155
Voorzien in een website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
-
Blz. 156
4.1.3 Doelstelling - Uitvoeren ruimtelijke projecten
-
Blz. 157
Participatie en communicatie
-
Blz. 158
Uitvoering projecten
-
Blz. 159
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling
-
Blz. 160
Doelstellingen
-
Blz. 161
4.2.1 Doelstelling - Meer vitale wijken en kernen
-
Blz. 162
Gemeente ondersteunt ondernemers
-
Blz. 163
Kernwinkelgebied centrum Bussum
-
Blz. 164
Marketingorganisatie Gooise Meren
-
Blz. 165
Aantrekken Manager vitale kernen
-
Blz. 166
Aanbesteding Buitenreclame
-
Blz. 167
4.2.2 Doelstelling - Werken aan meer werkplekken
-
Blz. 168
Onderzoek Toekomstbestendigheid Bedrijventerreinen
-
Blz. 169
Aandacht voor schuifruimte en behoud van werklocaties
-
Blz. 170
Regionaal: Werkplan werklandschappen
-
Blz. 171
Visie op transformatie
-
Blz. 172
4.2.3 Doelstelling - Verbeteren dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 173
Pro-actief accountmanagement en inzet Manager Vitale Kernen
-
Blz. 174
4.2.4 Doelstelling - Bevorderen recreatie en toerisme
-
Blz. 175
Opstellen Ligplaatsenverordening
-
Blz. 176
Activiteiten gemeentebrede marketingorganisatie
-
Blz. 177
Samen met de regio toerisme en recreatie bevorderen
-
Blz. 178
Uitvoering Visie aan de Gooise Kust
-
Blz. 179
4.3 Goed wonen in Gooise Meren
-
Blz. 180
Doelstellingen
-
Blz. 181
4.3.1 Doelstelling - Passend (meer en beter) woningaanbod
-
Blz. 182
Bijdragen aan de verduurzaming van ons woningvoorraad
-
Blz. 183
Doorstroming, minder druk op de (sociale) woningmarkt en vergroten kansen voor starters
-
Blz. 184
Opstellen doelgroepenverordening
-
Blz. 185
Voldoende en gedifferentieerd woonaanbod en een toekomstbestendige woonvoorraad
-
Blz. 186
4.3.2 Doelstelling - Wonen met zorg
-
Blz. 187
Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg
-
Blz. 188
Samenwerking vierhoek corporaties - gemeente - inwoners - zorgaanbieders
-
Blz. 189
4.3.3 Doelstelling - Huisvesting statushouders
-
Blz. 190
Uitvoeren taakstelling
-
Blz. 191
4.3.4 Doelstelling - Bieden compensatieregeling
-
Blz. 192
Toepassen en monitoren compensatieregeling
-
Blz. 193
4.4 Gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 194
Doelstellingen
-
Blz. 195
4.4.1 Doelstelling - Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 196
Gemeentewerven
-
Blz. 197
Onderzoek naar bezettingsgraad
-
Blz. 198
Ontwikkelen vastgoedregistratie en -managementsysteem
-
Blz. 199
Panden en gronden afgestoten
-
Blz. 200
Toepassen tijdelijke huisvesting onderwijslocaties
-
Blz. 201
4.4.2 Doelstelling - Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed
-
Blz. 202
Gebruikskosten van gemeentelijk vastgoed doorbelasten naar gebruiker
-
Blz. 203
Huur- en erfpachtovereenkomsten onderzoek
-
Blz. 204
Uitvoeren harmonisatiebeleid voor buitensport accommodaties
-
Blz. 205
4.4.3 Doelstelling - Duurzame inzet van vastgoed
-
Blz. 206
Duurzaam Meerjarenonderhoudsplan
-
Blz. 207
Toegankelijkheid voor iedereen
-
Blz. 208
Verduurzamen eigen vastgoed
-
Blz. 209
Wat mag het kosten?
-
Blz. 210
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 211
5. Programma Duurzaamheid, Water en Groen
-
Blz. 212
Ambitie
-
Blz. 213
5.1 Duurzaamheid
-
Blz. 214
Doelstellingen
-
Blz. 215
5.1.1 Doelstelling - Gooise Meren is in 2050 een energieneutrale gemeente
-
Blz. 216
Onderzoeken van concrete mogelijkheden binnen de zoekgebieden voor hernieuwbare energie
-
Blz. 217
Wijkaanpak: bij elkaar brengen van inwoners en ondersteunen van collectieve inkoopacties
-
Blz. 218
Inzetten op zonnepanelen op daken
-
Blz. 219
5.1.2 Doelstelling - Alle wijken van Gooise Meren zijn in 2050 aardgasvrij
-
Blz. 220
Uitwerken van de Transitievisie Warmte (TVW)
-
Blz. 221
Aanleg warmtenet in Muiderberg
-
Blz. 222
Opstellen van het eerste Wijkuitvoeringsplan
-
Blz. 223
5.1.3 Doelstelling - Opgavegericht werken aan een duurzame en gezonde manier van leven en werken in Gooise Meren
-
Blz. 224
Het faciliteren van projecten en activiteiten
-
Blz. 225
5.1.4 Doelstelling - Gemeente Gooise Meren geeft het goede voorbeeld
-
Blz. 226
Gemeente Gooise Meren gaat naar 50% circulair inkopen in 2025
-
Blz. 227
5.1.5 Doelstelling - Inwoners en organisaties bewust maken van het belang van Fairtrade
-
Blz. 228
Communiceren over het belang van fairtrade
-
Blz. 229
5.2 Klimaatadaptatie
-
Blz. 230
Doelstellingen
-
Blz. 231
5.2.1 Doelstelling - Het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte voor 2050
-
Blz. 232
Waterbestendig (her)inrichten en (ver)bouwen
-
Blz. 233
Uitvoeren Uitvoeringsprogramma Klimaatadaptatie
-
Blz. 234
5.2.2 Doelstelling - Stimuleren inwoners klimaatbestendige inrichting particuliere gronden
-
Blz. 235
Het stimuleren van inwoners om hun tuin te vergroenen
-
Blz. 236
Inwoners informeren over klimaatadaptatie
-
Blz. 237
Mee-afkoppelen particulieren
-
Blz. 238
5.3 Groen, natuur en milieu
-
Blz. 239
Doelstellingen
-
Blz. 240
5.3.1 Doelstelling - Versterken van de biodiversiteit in de gemeente
-
Blz. 241
Zorgdragen voor een gevarieerd, duurzaam bomenbestand
-
Blz. 242
We geven uitvoering aan de maatregelen uit het Biodiversiteitsactieplan
-
Blz. 243
5.3.2 Doelstelling - Uitvoeren Milieubeheer
-
Blz. 244
Opstellen nota bodembeheer
-
Blz. 245
5.4 Begraafplaatsen
-
Blz. 246
Doelstellingen
-
Blz. 247
5.4.1 Doelstelling - Instandhouden en zorgvuldig beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen
-
Blz. 248
5.5 Goede grondstofinzameling bij huishoudens
-
Blz. 249
Doelstellingen
-
Blz. 250
5.5.1 Doelstelling - Opvolging van het regionaal uitvoeringsprogramma VANG
-
Blz. 251
Verder met afval en grondstoffeninzameling
-
Blz. 252
5.6 Grip op water
-
Blz. 253
Doelstellingen
-
Blz. 254
5.6.1 Doelstelling - Zorgdragen voor stedelijk water
-
Blz. 255
Beheer en onderhoud van riolering en gemalen
-
Blz. 256
Beperken nadelige gevolgen voor het milieu
-
Blz. 257
Opstellen Gemeentelijk Rioleringsplan volgende planperiode
-
Blz. 258
5.6.2 Doelstelling - Onderhoud van watergangen, oevers en waterbouwkundige objecten
-
Blz. 259
Schoonmaken van stranden en watergangen
-
Blz. 260
Vervangen van oeverbescherming
-
Blz. 261
5.6.3 Doelstelling - Versterken waterrecreatief potentieel
-
Blz. 262
Maaien waterplanten Randmeren en IJmeer
-
Blz. 263
Wat mag het kosten?
-
Blz. 264
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 265
Beleidsindicatoren
-
Blz. 266
Kengetallen Duurzaamheid
-
Blz. 267
Investeringen
-
Blz. 268
6. Programma Werk en Inkomen
-
Blz. 269
Ambitie
-
Blz. 270
6.1 Werk
-
Blz. 271
Doelstellingen
-
Blz. 272
6.1.1 Doelstelling - Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 273
Van school naar werk
-
Blz. 274
Van uitkering naar werk
-
Blz. 275
Van werk naar werk
-
Blz. 276
6.1.2 Doelstelling - Aandacht voor inburgeraars
-
Blz. 277
Begeleiden van inburgeraars
-
Blz. 278
6.2 Inkomen
-
Blz. 279
Doelstellingen
-
Blz. 280
6.2.1 Doelstelling - Bieden van inkomensondersteuning
-
Blz. 281
Bieden van passende inkomensondersteuning
-
Blz. 282
Bieden van toegankelijke schuldhulpverlening
-
Blz. 283
Wat mag het kosten?
-
Blz. 284
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 285
Beleidsindicatoren
-
Blz. 286
Kengetallen Werk en Inkomen
-
Blz. 287
7. Programma Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd
-
Blz. 288
Ambitie
-
Blz. 289
7.1 Optimale dienstverlening sociaal domein
-
Blz. 290
Doelstellingen
-
Blz. 291
7.1.1 Doelstelling - Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners jonger dan 18 jaar
-
Blz. 292
Voorkomen van zwaardere vormen van ondersteuning en inzetten lichtere ondersteuning
-
Blz. 293
Inzet extra rijksmiddelen Jeugd voor oplossen knelpunten, in combinatie met transformatie jeugdhulp
-
Blz. 294
Lokale en regionale maatregelen om zorguitgaven jeugdhulp te beheersen
-
Blz. 295
7.1.2 Doelstelling - Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners 18 jaar en ouder
-
Blz. 296
We monitoren uitgaven Wmo-maatwerk
-
Blz. 297
Lokale en regionale maatregelen om uitgaven Wmo-maatwerk te beheersen
-
Blz. 298
Voorkomen van zwaardere vormen van ondersteuning en inzetten lichtere ondersteuning
-
Blz. 299
Wmo-hulpmiddelen nieuw aanbesteden
-
Blz. 300
Verzamelaanvragen woningcorporaties / zorgaanbieders
-
Blz. 301
7.1.3 Doelstelling - Informatievoorziening optimaliseren
-
Blz. 302
Meer wegwijs en samenwerking in de wereld van hulp- en ondersteuning
-
Blz. 303
7.2 Opgroeien en kansen krijgen - inwoners jonger dan 18 jaar
-
Blz. 304
Doelstellingen
-
Blz. 305
7.2.1 Doelstelling - Preventie en vroegsignalering inzetten
-
Blz. 306
Opstellen integrale jeugdnota
-
Blz. 307
Bevorderen van een kansrijke start
-
Blz. 308
Maatschappelijke diensttijd
-
Blz. 309
7.2.2 Doelstelling - Voorkomen van onderwijsachterstand
-
Blz. 310
Uitvoeren vernieuwd onderwijskansenbeleid
-
Blz. 311
7.2.3 Doelstelling - Realisatie van toekomstbestendige onderwijshuisvesting
-
Blz. 312
We wijzigen het integraal huisvestingsplan onderwijs (IHP) naar een huisvestingsprogramma
-
Blz. 313
Integraal plan lokalen bewegingsonderwijs
-
Blz. 314
7.3 Sterke sociale voorzieningen: samenleven en een leven lang meedoen
-
Blz. 315
Doelstellingen
-
Blz. 316
7.3.1 Doelstelling - Collectieve voorzieningen versterken
-
Blz. 317
Voldoende laagdrempelige algemene voorzieningen.
-
Blz. 318
Hernieuwen subsidieafspraken Versa Welzijn
-
Blz. 319
7.3.2 Doelstelling - Wonen met zorg
-
Blz. 320
7.4 Omzien naar elkaar
-
Blz. 321
Doelstellingen
-
Blz. 322
7.4.1 Doelstelling - Sociaal verbonden gemeenschap
-
Blz. 323
Lokaal netwerk "Een tegen Eenzaamheid"
-
Blz. 324
7.4.2 Doelstelling - Mantelzorgers worden ondersteund naar behoefte
-
Blz. 325
Uitvoering van mantelzorgondersteuning.
-
Blz. 326
7.5 Gezonde leefomgeving & leefstijl
-
Blz. 327
Doelstellingen
-
Blz. 328
7.5.1 Doelstelling - Gezond leven voor iedereen
-
Blz. 329
Bevorderen van een gezonde leefstijl
-
Blz. 330
Nieuw gezondheidsbeleid 2022-2025
-
Blz. 331
7.6 Bescherming en Opvang
-
Blz. 332
Doelstellingen
-
Blz. 333
7.6.1 Doelstelling - Ondersteuning aan inwoners die (dreigen) maatschappelijk uit te vallen
-
Blz. 334
Uitvoeren van het beleidsplan Bescherming en Opvang 2022-2025
-
Blz. 335
7.6.2 Doelstelling - Stoppen huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 336
Faciliteren Veilig Thuis
-
Blz. 337
Evaluatie actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis 2019-2021'
-
Blz. 338
Versnellen jeugdbeschermingsketen
-
Blz. 339
Kennis over meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling stimuleren
-
Blz. 340
7.7 Dierenwelzijn
-
Blz. 341
Doelstellingen
-
Blz. 342
7.7.1 Doelstelling - Zorgen voor een goed leven voor dieren
-
Blz. 343
Notitie Dierenwelzijn uitvoeren
-
Blz. 344
Wat mag het kosten?
-
Blz. 345
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 346
Investeringen
-
Blz. 347
8. Programma Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 348
Ambitie
-
Blz. 349
8.1 Kunst en Cultuur
-
Blz. 350
Doelstellingen
-
Blz. 351
8.1.1 Doelstelling - Bevorderen van Kunst en Cultuur
-
Blz. 352
De waardevolle eigendommen laten taxeren
-
Blz. 353
Kwaliteit
-
Blz. 354
Opstellen beleidsnota cultuur
-
Blz. 355
8.1.2 Doelstelling - Culturele ontwikkeling van kinderen
-
Blz. 356
Doorvoeren wijziging cultuureducatie
-
Blz. 357
8.2 Cultureel Erfgoed
-
Blz. 358
Doelstellingen
-
Blz. 359
8.2.1 Doelstelling - Behouden, versterken en ontwikkelen van cultureel erfgoed
-
Blz. 360
Samenwerken met erfgoedpartners
-
Blz. 361
Actualiseren erfgoedbestand
-
Blz. 362
Opstellen cultuurhistorische waardenkaart
-
Blz. 363
Faciliteren monumenteigenaren
-
Blz. 364
Vergroten mogelijkheden verduurzamen erfgoed
-
Blz. 365
8.3 Sport
-
Blz. 366
Doelstellingen
-
Blz. 367
8.3.1 Doelstelling - Stimuleren van beweeg- en sportactiviteiten voor alle inwoners
-
Blz. 368
Inzet van buurtsportcoaches
-
Blz. 369
Subsidiemogelijkheden voor sport- en beweegaanbieders
-
Blz. 370
8.3.2 Doelstelling - Realiseren van betrokken en vitale sportorganisaties
-
Blz. 371
Uitvoeren van het sportakkoord in samenwerking met betrokken verenigingen, sportorganisaties en andere betrokken partijen
-
Blz. 372
8.3.3 Doelstelling - Een eenduidig en transparant beleid m.b.t. tot sportverenigingen
-
Blz. 373
Implementatie geharmoniseerd beheer- en tariefstelsel buitensportaccommodaties
-
Blz. 374
8.3.4 Doelstelling - Het bevorderen van een duurzame en toegankelijke sportinfrastructuur
-
Blz. 375
Duurzaamheid en toegankelijkheid vergroten bij sportaccommodaties
-
Blz. 376
8.4 Spelen en recreëren
-
Blz. 377
Doelstellingen
-
Blz. 378
8.4.1 Doelstelling - Voldoende (inclusieve) speelplaatsen
-
Blz. 379
Bewegen in de openbare ruimte wordt gefaciliteerd
-
Blz. 380
8.4.2 Doelstelling - Een buitenruimte voor iedereen
-
Blz. 381
Zorgen voor een bespeelbare buitenruimte
-
Blz. 382
Wat mag het kosten?
-
Blz. 383
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 384
Investeringen
-
Blz. 385
9. Programma baten en lasten
-
Blz. 386
Ambitie
-
Blz. 387
9.1 Sluitende begroting
-
Blz. 388
Doelstellingen
-
Blz. 389
9.1.1 Doelstelling - Kritisch op uitgaven en financieel bewust
-
Blz. 390
Programma financiële beheersing
-
Blz. 391
9.1.2 Doelstelling - Adequaat Planning en Control instrumentarium
-
Blz. 392
Ontwikkelen beleidsindicatoren
-
Blz. 393
Overdrachtsdossier
-
Blz. 394
9.2 Belastingen
-
Blz. 395
Doelstellingen
-
Blz. 396
9.2.1 Doelstelling - Geen lastenverzwaring voor onze inwoners
-
Blz. 397
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte
-
Blz. 398
Wat mag het kosten?
-
Blz. 399
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 400
Investeringen
-
Blz. 401
Financiële begroting
-
Blz. 402
Financiële recapitulatie programma's
-
Blz. 403
Financiële recapitulatie programma's
-
Blz. 404
Investeringen
-
Blz. 405
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 406
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 407
Structurele mutaties reserves
-
Blz. 408
Balans
-
Blz. 409
Balans
-
Blz. 410
Stand en verloop reserves
-
Blz. 411
Stand en verloop voorzieningen
-
Blz. 412
Financiële positie
-
Blz. 413
Algemene Dekkingsmiddelen
-
Blz. 414
Overhead
-
Blz. 415
Paragrafen
-
Blz. 416
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 417
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 418
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 419
Tarieven en opbrengsten
-
Blz. 420
Lokale belastingdruk
-
Blz. 421
Kostendekkende heffingen
-
Blz. 422
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 423
Risicobeheersing
-
Blz. 424
Weerstandsvermogen
-
Blz. 425
Kengetallen
-
Blz. 426
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 427
Inleiding
-
Blz. 428
Beleidskader
-
Blz. 429
Ontwikkelingen 2022
-
Blz. 430
Paragraaf Financiering
-
Blz. 431
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 432
Financieringsbeleid
-
Blz. 433
Financiering
-
Blz. 434
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 435
Inleiding
-
Blz. 436
Control
-
Blz. 437
Interne bedrijfsvoering
-
Blz. 438
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 439
Inleiding
-
Blz. 440
Regio Gooi en Vechtstreek
-
Blz. 441
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
-
Blz. 442
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
-
Blz. 443
Werkvoorzieningschap Tomingroep
-
Blz. 444
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
-
Blz. 445
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
-
Blz. 446
Stichting Goois Natuurreservaat
-
Blz. 447
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
-
Blz. 448
GEM Crailo BV
-
Blz. 449
BNG Bank N.V.
-
Blz. 450
Metropoolregio Amsterdam
-
Blz. 451
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer
-
Blz. 452
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 453
Hoofdlijnen
-
Blz. 454
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 455
Niet in exploitatie genomen gronden
-
Blz. 456
Reserves en risico's grondexploitaties
-
Blz. 457
Bijlagen
-
Blz. 458
Bijlage 1 Overzicht Investeringen
-
Blz. 459
Overzicht investeringen
-
Blz. 460
Bijlage 2 Taakvelden
-
Blz. 461
Taakvelden
-
Blz. 462
Bijlage 3 Beleidsnota's
-
Blz. 463
Beleidsnota's
-
Blz. 464
Bijlage 4 Beleidsindicatoren
-
Blz. 465
Verplichte indicatoren eigen gegevens
-
Blz. 466
Verplichte indicatoren Waar staat je gemeente?
-
Blz. 467
Toelichtingen verplichte indicatoren
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap