• Belastingen zijn verplichte bijdragen aan ons, zonder dat hier een directe tegenprestatie tegenover staat.
• Leges zijn vergoedingen voor kosten die we maken voor de administratieve handelingen, zoals informatie geven of vergunningen verstrekken.
Het tarief voor de afvalstoffenheffing wordt voor belastingjaar 2022 verhoogd met 17%.Voor de afvalstoffenheffing is 100% kostendekking het uitgangspunt. Om 100% kostendekking te realiseren en de stijging van de tarieven te beperken worden voor de afvalstoffenheffing jaarlijks middelen onttrokken aan de voorziening Egalisatie Afvalstoffenheffing. In de Begroting 2021 is aangegeven dat deze voorziening onvoldoende saldo heeft voor volledige kostendekking voor 2022 en verder. Ter compensatie van het wegvallen van de dekking vanuit de voorziening is in de meerjarenbegroting rekening gehouden met een stijging van het tarief voor 2022 met 7%.
Echter, de GAD heeft, zoals blijkt uit de Regiobegroting 2022 – 2025, te maken met diverse nadelige effecten:
• Hogere kosten voor de nieuwe inzamelwijze vanuit VANG-beleid;
• Onverwachte introductie en vervolgens versnelde toename van de verbrandingsbelasting;
• Hogere verwerkingskosten door nieuwe contracten die Europees zijn aanbesteed;
• Lager inkomsten voor grondstoffen;
• Wijziging in de vergoedingensystematiek. Voorheen kreeg de GAD ook vergoedingen voor het sorteren en vermarkten van PMD. Sinds 2020 is dat alleen nog maar voor de inzameling van PMD.
De financiële doorvertaling van deze effecten heeft gevolgen voor de gemeentelijke bijdrage aan de GAD. De verhoogde bijdrage van Gooise Meren bedraagt circa € 586.000,- wat leidt tot een extra verhoging van het tarief met 10%.
Naar aanleiding van de ingediende zienswijzen van de regiogemeenten wordt het e.e.a. aan besparende maatregelen niet doorgevoerd door de GAD, waardoor de uitgaven toenemen. De definitieve financiële bijstelling aan de hand van de begrotingswijziging, wordt dit najaar door het algemeen bestuur vastgesteld. Dan wordt het effect van de bijstelling op de gemeentebijdrage aan de GAD duidelijk.
Deze extra last wordt meegenomen in de berekening van de definitieve tarieven in de verordening afvalstoffenheffing van de gemeente. Besluitvorming over de belastingverordeningen 2022 vindt plaats in december 2021.
Oninbaar
Van oninbaarheid is sprake als een belastingschuldige wel moet betalen, maar invordering op de gebruikelijke wijze in de praktijk niet (meer) mogelijk is. Dat doet zich bijvoorbeeld voor als er volgens de belastingdeurwaarder geen verhaalsmogelijkheden zijn, de belastingschuldige failliet is gegaan of de belastingschuldige vertrokken is zonder dat de nieuwe verblijfplaats bij de invorderingsambtenaar bekend is, of indien er opgelegd is aan een verkeerd rechtspersoon.
Tariefgroepen | Geraamde OZB opbrengst | Gecorrigeerde WOZ waarde | OZB tarief |
Woningen eigenaar | € 8.922.637 | € 13.833.545.000 | 0,0645 |
Niet - woningen eigenaar | € 1.563.802 | € 1.048.827.326 | 0,1491 |
Niet- woningen gebruiker | € 819.608 | € 729.837.563 | 0,1123 |
Totaal | € 11.306.046 |
Gemeente | Gemiddelde OZB aanslag 2021 | Gemiddelde OZB aanslag 2022 | Verhoging |
Gooise Meren | 330 | 338 | 8 |
Heffing | Grondslag | Tarief 2022 |
Algemene heffingen |
||
OZB woning eigenaar | % WOZ-waarde woning | 0,0645% |
OZB niet-woning eigenaar | % WOZ-waarde niet-woning | 0,1491% |
OZB niet-woning gebruiker | % WOZ-waarde niet-woning | 0,1123% |
RZB | Zie OZB | Zie OZB |
Precariobelasting grond | Per m2 | Zie verordening |
Toeristenbelasting | Per overnachting |
€ 1,82 |
Watertoeristenbelasting | Per etmaal | € 1,82 |
Heffing |
Grondslag | Tarief 2022 |
Bestemmingsheffingen | ||
Rioolheffing woning eigenaar | Per aansluiting op de riolering | € 210,05 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker [1] | Niet meer afgevoerd dan 500 m3 | € 204,62 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 501-1.000 m3 | € 306,93 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 1.001-2.000 m3 | € 613,86 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 2.001-5.000 m3 | € 1.432,36 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | 5.001-10.000 m3 | € 3.069,35 |
Rioolheffing niet-woning gebruiker | > 10.000 m3 | € 6.138,68 |
Afvalstoffenheffing gezinnen * | Eénpersoonshuishouden | € 230,13 |
Afvalstoffenheffing gezinnen * | Meerpersoonshuishouden | € 361,69 |
Heffing | % aandeel | opbrengst 2022 |
Onroerendezaakbelasting (OZB) | 34,10% | € 11.306.046 |
Roerende zaakbelasting (RZB) | 0,04% | € 11.611 |
Precariobelasting grond | 0,12% | € 40.200 |
Toeristenbelasting | 0,82% | € 271.930 |
Reclamebelasting | 0,67% | € 222.542 |
Rioolheffing | 17,70% | € 5.868.440 |
Afvalstoffenheffing | 23,87% | € 7.916.178 |
Lijkbezorgingsrechten | 2,05% | € 680.007 |
Marktgelden | 0,30% | € 100.139 |
Parkeerbelasting | 8,24% | € 2.732.295 |
Bouwleges | 9,84% | € 3.261.616 |
Overige leges | 2,25% | € 746.450 |
Totaal | 100,00% | € 33.157.454 |
Lokale belastingdruk voor huishoudens
De lokale belastingdruk voor huishoudens is gerelateerd aan het wonen. Dit betekent berekeningen van de belastingdruk per huishouden (gebruikers en/of eigenaren van woningen) aan de hand van de onroerendezaakbelasting, de afvalstoffenheffing (meerpersoons) en de rioolheffing. Onderstaand overzicht geeft inzicht in de lokale belastingdruk, gerelateerd aan de waarde van de woning. Deze berekeningen zijn indicaties. De gemiddelde (WOZ)-waarde van een woning in Gooise Meren voor belastingjaar 2022 (peildatum 1-1-2021) is circa € 523.000.
Gemiddelde woonlasten | |
Gemiddelde waarde woning (waardepeildatum 1-1-2021) | € 523.000 |
Afvalstoffenheffing (meerpersoons huishouden) | €361,69 |
Rioolheffing | €210,05 |
Onroerendezaakbelasting | €337,79 |
Totaal | €909,53 |
Op basis van de gemiddelde WOZ-woningwaarde per gemeente en de gegevens van 2021 zijn voor de gemeente de woonlasten per huishouden van de gemeenten in de regio in beeld gebracht (bron Coelo).
Gemeente | Gemiddelde WOZ-waarde | Tarief OZB | OZB bedrag | Rioolheffing | Afvalstoffenheffing | Totaal woonlasten |
Blaricum | € 647.000 | 0,10 % | €708 | €211 | € 297 | € 1.216 |
Gooise Meren | € 471.000 | 0,0699 % | €330 | €207 | € 309 | € 846 |
Hilversum | € 337.000 | 0,0824 % | €299 | €183 | € 346 | € 828 |
Huizen | € 333.000 | 0,0562 % | €202 | €225 | € 332 | € 759 |
Laren | € 686.000 | 0,1001 % | €759 | €203 | € 304 | € 1.266 |
Weesp | € 357.000 | 0,0734 % | €277 | €213 | € 307 | € 797 |
Wijdemeren | € 409.000 | 0,1263 % | €550 | €235 | € 306 | € 1.091 |
Gemiddeld regio | €462.000 | 0,0869% | €446 | €211 | € 314 | € 972 |
Nederland gemiddeld | € 290.000 | 0,1188 % | €338 | €194 | € 285 | € 817 |
Per onderdeel worden kosten onderbouwingen opgesteld zodat inzichtelijk wordt gemaakt welke kosten zijn toe te rekenen en wat de inkomsten zullen zijn. Daarnaast wordt rekening gehouden met de rente- en overheadregels van de BBV. Hiermee kan de kostendekkendheid worden bepaald.
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld afval | 6.409 |
Inkomsten taakveld afval, excl. heffingen | -10 |
Netto kosten taakveld | 6.399 |
Toe te rekenen kosten kwijtschelding | 220 |
Overhead | 48 |
BTW op exploitatie en investeringen | 1.336 |
Totale kosten | 8.002 |
Opbrengst heffingen | 7.916 |
Dekkingspercentage | 98,9% |
In de begroting 2022 wordt € 86.000 onttrokken aan de voorziening Egalisatie afvalstoffenheffing, waardoor het dekkingspercentage voor de afvalstoffenheffing 100% wordt.
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld riolering | 4.819 |
Inkomsten taakveld riolering, excl. heffingen | -41 |
Netto kosten taakveld | 4.778 |
Overhead | 528 |
BTW op exploitatie en investeringen | 684 |
Totale kosten | 5.990 |
Opbrengst heffingen | 5.868 |
Dekkingspercentage | 98% |
Na onttrekking van € 122.000 aan de voorziening Egalisatie rioolheffing wordt 100% kostendekkendheid gerealiseerd.
Berekening van kostendekkendheid van de begraafrechten | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld begraven | 1.098 |
Inkomsten taakveld begraven, excl. heffingen | -110 |
Netto kosten taakveld | 988 |
Overhead | 562 |
Totale kosten | 1.550 |
Opbrengst heffingen | 680 |
Dekkingspercentage | 44% |
Berekening van kostendekkendheid van de marktgelden | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld marktgelden | 95 |
Inkomsten taakveld marktgelden, excl. heffingen | -2 |
Netto kosten taakveld | 93 |
Overhead | 58 |
BTW | 6 |
Totale kosten | 157 |
Opbrengst heffingen | 100 |
Dekkingspercentage | 64% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges in totaal | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld leges | 3.429 |
Inkomsten taakveld leges, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 3.429 |
Overhead | 1.462 |
Totale kosten | 4.891 |
Opbrengst heffingen | 3.943 |
Dekkingspercentage | 81% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 1; Algemene dienstverlening | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld leges titel 1 | 560 |
Inkomsten taakveld leges titel 1, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 560 |
Overhead | 308 |
Totale kosten | 868 |
Opbrengst heffingen | 625 |
Dekkingspercentage | 72% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 2; Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld leges titel 2 | 2.756 |
Inkomsten taakveld leges titel 2, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 2.756 |
Overhead | 1.058 |
Totale kosten | 3.814 |
Opbrengst heffingen | 3.291 |
Dekkingspercentage | 86% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 3; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn | 2022 Bedragen x € 1.000 |
Kosten taakveld leges titel 3 | 113 |
Inkomsten taakveld leges titel 3, excl. heffingen | - |
Netto kosten taakveld | 113 |
Overhead | 95 |
Totale kosten | 208 |
Opbrengst heffingen | 27 |
Dekkingspercentage | 13% |