Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Programma 1 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Stemhulp |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
15.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 1 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 1
Gebleken is dat burgers steeds meer gebruik maken van stemhulpen om hun keuze te maken. Inwoners kunnen daarin achtergrondinformatie vinden over de standpunten van de politieke partijen die aan de gemeenteraadsverkiezingen meedoen en ze kunnen partijen met elkaar vergelijken.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Programma 3 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Uitvoeringsplan leefbaarheid |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking uitvoeringsplan leefbaarheid uit Algemene Reserve |
-200.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-200.000 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 3
College-uitvoeringsprogramma
Op basis van het Actieplan Leefbaarheid, dat in 2019 samen in met inwoners is opgesteld, wordt het actieplan l uitgevoerd (2020 – 2022). Onderdeel van dit plan is het Actieplan Geluid, dat gemeenten verplicht zijn op te stellen. Het actieplan leefbaarheid omvat onderwerpen waar inwoners last van ondervinden (rommel, geluidsoverlast, verkeer) en onderwerpen die de kwaliteit van de leefomgeving juist verbeteren (vergroening, verduurzaming, ontmoeting). Het Actieplan Leefbaarheid is een coproductie van inwoners en gemeente en sluit nauw aan bij de agenda duurzaamheid, de omgevingswerk en het versterken van de sociale basis (zie programma 5 en 7). De kosten voor het uitvoeringsplan leefbaarheid worden gedekt uit de Algemene Reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Programma 4 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Afkoop huursom MFC |
0 |
150.000 |
0 |
0 |
Resultaat realisatie MFC |
|
91.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
0 |
241.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking afkoop huursom MFC uit Reserve MFC Keverdijk |
0 |
-150.000 |
0 |
0 |
Dekking realisatie MFC uit Algemene Reserve |
0 |
-91.000 |
0 |
|
Totaal incidentele baten |
0 |
-241.000 |
0 |
0 |
Saldo programma 4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 4
De gemeente wordt de huurder van de begane grond van het MFC gedurende 25 jaar. De huursom wordt ineens afgekocht en dit wordt gedekt uit de Reserve MFC Keverdijk.
Het resultaat van de realisatie MFC wordt gedekt uit de Algemene Reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Programma 5 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Energietransitie |
200.000 |
0 |
0 |
0 |
Geluidbelastingkaarten |
15.000 |
|
|
|
Totaal incidentele lasten |
215.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
0 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 5 |
215.000 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 5
College-uitvoeringsprogramma
Het Rijk legt de regie van de energietransitie voor de gebouwde omgeving bij gemeenten. Het doel is dat alle wijken in 2050 aardgasvrij zijn. Dit betekent dat wij voor Gooise Meren de verantwoordelijkheid en bevoegdheid krijgen om besluiten te nemen over de lokale energievoorziening. We zetten de regionale samenwerking in 2022 voort met onze partners die de regionale energiestrategie getekend hebben. Deze strategie zet in op de realisatie van de energietransitie in de gebouwde omgeving.
- Geluidbelastingkaarten
Voor het opstellen van de geluidbelastingkaarten is het nodig om in 2022 al te starten. Hiervoor zal rekeningen moeten worden gehouden met de kosten voor het maken van de kaarten en het onderhouden hiervan.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Programma 7 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Innovatiebudget |
250.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
250.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking innovatiebudget uit Reserve Sociaal Domein |
-250.000 |
0
|
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-250.000 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 7 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 7
College-uitvoeringsprogramma
Met een innovatiebudget sociaal domein stimuleren we nieuwe uitvoeringspraktijken die de kanteling naar inwoners en ondersteuning in buurten en wijken kunnen versterken. We willen een substantiële verschuiving realiseren van individuele specialistische inzet naar meer algemene voorzieningen in de wijk die een breed pakket op het gebied van leefbaarheid, zorg en ondersteuning bieden met op afzienbare termijn lagere kosten. Eigen kracht en zelf oplossend vermogen staan voorop en vermindering van het beroep op specialistische voorzieningen. Oplossingen moeten zo veel mogelijk worden gezocht in de reguliere omgeving van kwetsbare mensen. Activiteiten en pilots die bijdragen aan deze beweging komen in aanmerking voor bekostiging uit het innovatiebudget.
De kosten voor de uitvoering innovatiebudget sociaal domein worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Programma 9 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Dotatie voorziening civiele kunstwerken |
44.000 |
0 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
44.000 |
0 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Totaal incidentele baten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 9 |
44.000 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 9
- Dotatie voorziening civiele kunstwerken
Zowel voor het jaar 2022 is sprake van onvoldoende budget in de voorziening civiele kunstwerken om alle noodzakelijke onderhoudswerkzaamheden uit te kunnen voeren. Voor 2022 om een bedrag van € 44.000.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Overige posten |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Overige posten incidentele lasten |
30.000 |
30.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
30.000 |
30.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Overige posten incidentele baten |
-30.000 |
-30.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
30.000 |
-30.000 |
0 |
0 |
Saldo overige posten |
0 |
0 |
0 |
0 |
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
Totaal |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Totaal incidentele lasten, inclusief overige posten |
754.000 |
271.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
754.000 |
271.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Totaal incidentele baten, inclusief overige posten |
-480.000 |
-271.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-480.000 |
-271.000 |
0 |
0 |
Saldo begroting incidentele baten en lasten |
274.000 |
0 |
0 |
0 |
Presentatie van het structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Begroting 2024 |
Begroting 2025 |
+ = negatief saldo; - = positief saldo |
|
|
|
|
Saldo baten en lasten |
939 |
194 |
-298 |
-399 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves |
-835 |
-503 |
-225 |
-230 |
Begrotingssaldo na bestemming |
-103 |
-309
|
-523 |
-629 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) |
274 |
0 |
0 |
0 |
Structurele begrotingssaldo |
-171 |
-309
|
-523 |
-629 |