Begroting 2020 |
Blz. 1 |
Programma’s |
Blz. 2 |
Voorwoord |
Blz. 3 |
Voorwoord |
Blz. 4 |
Hoofdlijnen |
Blz. 5 |
Beleid |
Blz. 6 |
Financiën |
Blz. 7 |
Leeswijzer |
Blz. 8 |
1. Programma Inwoners en Bestuur |
Blz. 9 |
Ambitie |
Blz. 10 |
1.1 Participerende overheid |
Blz. 11 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 12 |
1.1.1 Stimuleren burgerparticipatie |
Blz. 13 |
Ervaringen opdoen met participatietraject |
Blz. 14 |
In gesprek met de samenleving |
Blz. 15 |
Continueren Inwonerpanel Gooise Meren Spreekt! |
Blz. 16 |
Stimuleren jongerenparticipatie |
Blz. 17 |
Naar een Vernieuwingsagenda Lokale Democratie |
Blz. 18 |
1.1.2 Werken aan de opgaven |
Blz. 19 |
Beter samenwerken via lokaal overleg |
Blz. 20 |
Continueren pilot Wijkvisie |
Blz. 21 |
Naar een Sterke Sociale Basis in Gooise Meren |
Blz. 22 |
Meer vitale wijken |
Blz. 23 |
Zichtbaarheid vergroten wijkwethouder |
Blz. 24 |
Continueren gezamenlijke wijkagenda |
Blz. 25 |
1.1.3 Stimuleren bewonersinitiatieven |
Blz. 26 |
Zichtbaarheid initiatieventafel vergroten |
Blz. 27 |
Realiseren initiatieven platform |
Blz. 28 |
Aanpak ontwikkelen Right to Challenge en Right to Bid |
Blz. 29 |
1.1.4 Inwonersorganisatie |
Blz. 30 |
Doorontwikkeling inwonersorganisaties |
Blz. 31 |
Opstellen beleidskader voor wijkplatforms |
Blz. 32 |
1.2 Inclusie |
Blz. 33 |
Doelstellingen |
Blz. 34 |
1.2.1 Vergroten bewustwording binnen en buiten de gemeentelijke organisatie |
Blz. 35 |
Uitvoeren van lokale activiteiten/evenementen |
Blz. 36 |
Deelname aan het VNG Koplopersprogramma VN-Verdrag Handicap verlengen |
Blz. 37 |
Onderhouden van het interne, gemeentelijke netwerk inclusie |
Blz. 38 |
1.2.2 Versterken inzet ervaringsdeskundigheid |
Blz. 39 |
Samenwerking met convenantpartners |
Blz. 40 |
Continuering samenwerking Platform Gooise Meren Toegankelijk |
Blz. 41 |
Inzet ervaringsdeskundigen bij de gemeente |
Blz. 42 |
1.2.3 Vergroten toegankelijkheid gemeentelijke organisatie |
Blz. 43 |
Verbeteren toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie |
Blz. 44 |
Inzet van gebarentolk |
Blz. 45 |
1.2.4 Aandacht voor inclusief Bouwen en Wonen |
Blz. 46 |
Uitvoering resultaten pilot toegankelijk centrum Bussum |
Blz. 47 |
Uitvoering aanbevelingen inventarisaties toegankelijke wegen |
Blz. 48 |
Vervolg uitvoering inclusieve speelplekken |
Blz. 49 |
1.2.5 Bevorderen inclusief werkgeverschap |
Blz. 50 |
1.2.6 Aandacht voor beschikbaarheid en toegankelijkheid Vrije Tijd voorzieningen |
Blz. 51 |
Ontwikkeling inclusief sportaanbod |
Blz. 52 |
Ontwikkeling toegankelijke wandelroutes |
Blz. 53 |
Inventarisatie behoeften activiteiten |
Blz. 54 |
1.3 Klantgerichte dienstverlening |
Blz. 55 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 56 |
1.3.1 Dienstverlening digitaal |
Blz. 57 |
Meer digitale producten |
Blz. 58 |
Digitalisering papieren archieven burgerzaken |
Blz. 59 |
1.3.2 Archief bij de tijd |
Blz. 60 |
Besluitvorming fusie Archiefdienst |
Blz. 61 |
1.3.3 Verbeteren dienstverlening |
Blz. 62 |
Inrichten bredere frontoffice dienstverlening |
Blz. 63 |
Verbeteren managementinformatiesystemen |
Blz. 64 |
Optimaliseren online dienstverlening |
Blz. 65 |
1.4 Samenwerken met overheden |
Blz. 66 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 67 |
1.4.1 Bestuurlijke samenwerking |
Blz. 68 |
Opstellen strategische nota verbonden partijen |
Blz. 69 |
Opstellen uitvoeringsprogramma Regionale samenwerkingsagenda |
Blz. 70 |
Uitvoering MRA agenda |
Blz. 71 |
Versterking slagkracht en legitimatie regionale samenwerking |
Blz. 72 |
Versterken samenwerking MRA |
Blz. 73 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 74 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 75 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 76 |
2. Programma Veiligheid |
Blz. 77 |
Ambitie |
Blz. 78 |
2.1 Aanpak criminaliteit |
Blz. 79 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 80 |
2.1.1 Aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning |
Blz. 81 |
Vergroten bewustwording en verbeteren informatiepositie |
Blz. 82 |
Vergroten zicht op criminele samenwerkingsverbanden |
Blz. 83 |
Een zichtbare, aanwezige overheid tegen georganiseerde criminaliteit en ondermijning |
Blz. 84 |
Verruimen toepassing van de Wet Bibob |
Blz. 85 |
2.1.2 Aanpak van vermogens criminaliteit/high impact crimes |
Blz. 86 |
Aanpak autokraken |
Blz. 87 |
Aanpak woninginbraken |
Blz. 88 |
Aanpak fietsendiefstal |
Blz. 89 |
Samen met inwoners buurten veiliger maken |
Blz. 90 |
2.2 Fysieke veiligheid/ rampenbestrijding en crisisbeheersing |
Blz. 91 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 92 |
2.2.1 Rampenbestrijding en crisisbeheersing |
Blz. 93 |
Opleiden en trainen van medewerkers |
Blz. 94 |
Samenwerken met buurgemeenten |
Blz. 95 |
Deelnemen aan regionale piketten |
Blz. 96 |
Vergroten bewustwording inwoners voor de eigen veiligheid |
Blz. 97 |
2.2.2 Brandveilig leven |
Blz. 98 |
Inzet van de wijkbrandweer |
Blz. 99 |
Verbinden van partijen |
Blz. 100 |
2.2.3 Veiligheidsregio |
Blz. 101 |
Opstellen en aangaan samenwerkingsovereenkomst |
Blz. 102 |
2.3 Sociale veiligheid verbeteren |
Blz. 103 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 104 |
2.3.1 Een effectieve aanpak van personen die ernstige veiligheidsproblemen en/of ernstige overlast veroorzaken |
Blz. 105 |
Doorontwikkelen persoonsgerichte aanpak |
Blz. 106 |
Voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving |
Blz. 107 |
2.3.2 Optimaliseren van het Zorg- en Veiligheidshuis |
Blz. 108 |
Doorontwikkelen Zorg-en Veiligheidshuis |
Blz. 109 |
2.3.3 Verbeteren integrale aanpak (kwetsbare) jongeren |
Blz. 110 |
Verbeteren integrale aanpak van risicojongeren |
Blz. 111 |
Organiseren bijeenkomst voor ouders van risicojongeren |
Blz. 112 |
Verlagen van recidive van jongeren |
Blz. 113 |
Verminderen overlast jongeren |
Blz. 114 |
2.3.4 Radicalisering en polarisatie |
Blz. 115 |
Inzetten op preventie, repressie en nazorg |
Blz. 116 |
Deelnemen aan (strategisch) bondgenotenoverleg |
Blz. 117 |
Deelnemen aan regionale ketenoverleggen |
Blz. 118 |
Opleiden en trainen van medewerkers |
Blz. 119 |
2.4 Handhaving |
Blz. 120 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 121 |
2.4.1 Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid |
Blz. 122 |
Actief en informatie-gestuurd surveilleren |
Blz. 123 |
Handhaven en toezicht houden |
Blz. 124 |
Surveillance voor aandachtsgebieden en overige gebieden |
Blz. 125 |
2.4.2 Toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang |
Blz. 126 |
Registeren kinderopvang |
Blz. 127 |
Toezicht en handhaving kinderopvang |
Blz. 128 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 129 |
Wat mag het kosten |
Blz. 130 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 131 |
Investeringen |
Blz. 132 |
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren |
Blz. 133 |
Ambitie |
Blz. 134 |
3.1 Bereikbare en veilige gemeente |
Blz. 135 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 136 |
3.1.1 Actualiseren mobiliteitsbeleid met speciale aandacht voor de fiets |
Blz. 137 |
Opstellen mobiliteitsvisie |
Blz. 138 |
Opstellen uitvoeringsprogramma |
Blz. 139 |
Realiseren oplaadpunten strategische locaties |
Blz. 140 |
3.1.2 Verbeteren en opwaarderen fietsnetwerk |
Blz. 141 |
Wegnemen knelpunten bestaand fietsroutenetwerk |
Blz. 142 |
Voorbereiding starten voor aanleg snel/doorfietsroutes |
Blz. 143 |
3.1.3 Realiseren afname van het aantal verkeersongevallen |
Blz. 144 |
Vertalen nieuw landelijk verkeersveiligheidsbeleid naar gemeentelijk beleid |
Blz. 145 |
Sturen op veilig verkeersgedrag |
Blz. 146 |
Invoeren van schoolzones |
Blz. 147 |
Verduidelijken toegangen 30 km zones |
Blz. 148 |
Organiseren verkeerseducatie |
Blz. 149 |
3.1.4 Waarborgen doorstroming op hoofdwegenstructuur |
Blz. 150 |
Optimaliseren verkeerskundige werking VRI's |
Blz. 151 |
3.2 Openbaar vervoer |
Blz. 152 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 153 |
3.2.1 Verbeteren bereikbaarheid van de gemeente met het openbaar vervoer |
Blz. 154 |
Uitbreiden fietsparkeergelegenheid bij OV knooppunten |
Blz. 155 |
Wegnemen knelpunten in loop- en fietsroutes van en naar OV knooppunten |
Blz. 156 |
3.2.2 Verbeteren bereikbaarheid van en binnen de regio met het openbaar vervoer |
Blz. 157 |
Leveren van bijdragen aan vervolgproces MIRT |
Blz. 158 |
3.2.3 Wegnemen barrièrewerking spoorwegen |
Blz. 159 |
Onderzoeken knelpunten nabij spoorwegovergangen |
Blz. 160 |
3.3 Klantvriendelijk en eenvoudig parkeren in Gooise Meren |
Blz. 161 |
Inleiding |
Blz. 162 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 163 |
3.3.1 Met parkeervisie de kwaliteit van wonen, werken en leven verbeteren |
Blz. 164 |
Opstellen parkeervisie |
Blz. 165 |
3.3.2 Verbeteren kwaliteit parkeergarages |
Blz. 166 |
Onderzoek doen naar de kwaliteit van de parkeergarages |
Blz. 167 |
3.3.3 Parkeerbeleid met aandacht voor lokale situaties |
Blz. 168 |
Optimaliseren van de parkeersituatie in Muiden en rondom de NS stations |
Blz. 169 |
3.3.4 Moderniseren parkeerketen en reguleringswijze |
Blz. 170 |
Onderzoek doen naar andere reguleringsvormen |
Blz. 171 |
3.3.5 Fietsparkeersituatie verbeteren |
Blz. 172 |
Uitbreiden aantal fietsparkeerplaatsen |
Blz. 173 |
Realiseren opvanglocatie weesfietsen |
Blz. 174 |
3.4 Leefbaarheid |
Blz. 175 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 176 |
3.4.1 Optimaliseren kwaliteit van de leefomgeving |
Blz. 177 |
Actieplan leefbaarheid |
Blz. 178 |
Meten is weten |
Blz. 179 |
Actieplan geluid |
Blz. 180 |
3.4.2 In stand houden van een veilige en toegankelijke openbare ruimte |
Blz. 181 |
Uitvoeren regulier onderhoud wegen |
Blz. 182 |
Wat mag het kosten |
Blz. 183 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 184 |
Investeringen |
Blz. 185 |
4. Programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme |
Blz. 186 |
Ambitie |
Blz. 187 |
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving |
Blz. 188 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 189 |
4.1.1 Klaar voor de omgevingswet |
Blz. 190 |
Instellen van een Omgevingstafel |
Blz. 191 |
Opstellen routekaart |
Blz. 192 |
Werken met proces vroegtijdige burgerparticipatie |
Blz. 193 |
4.1.2. Gebiedsontwikkeling met kwaliteit |
Blz. 194 |
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving |
Blz. 195 |
Ontwikkelen van een Duurzaam Ontwikkelen Tool |
Blz. 196 |
4.1.3 Bestemmingsplannen op orde |
Blz. 197 |
Bestemmingsplannen op orde |
Blz. 198 |
4.1.4 Uitvoeren ruimtelijke projecten en verbeterslag projectmatig werken |
Blz. 199 |
Stationsomgeving Naarden-Bussum |
Blz. 200 |
Stork locatie |
Blz. 201 |
Naarden buiten de Vesting |
Blz. 202 |
Keverdijk |
Blz. 203 |
BOR-gronden |
Blz. 204 |
Gemeentehuizen |
Blz. 205 |
Bredius |
Blz. 206 |
Brandweerkazerne Muiden |
Blz. 207 |
De Krijgsman |
Blz. 208 |
Buitenruimte gemeentehuis Gooise Meren |
Blz. 209 |
Centrumplan Bussum |
Blz. 210 |
Mariënburg |
Blz. 211 |
Bensdorp |
Blz. 212 |
De Veldweg |
Blz. 213 |
De Vonk |
Blz. 214 |
Achterlaatlocaties Emmaschool |
Blz. 215 |
Crailo |
Blz. 216 |
Projectmatig werken |
Blz. 217 |
Participatie en communicatie |
Blz. 218 |
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling |
Blz. 219 |
Inleiding |
Blz. 220 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 221 |
4.2.1 Vitale kernen |
Blz. 222 |
Doorontwikkelen centrummanagement |
Blz. 223 |
Nieuw op te richten marketing organisatie |
Blz. 224 |
4.2.2 Werken aan meer werkplekken |
Blz. 225 |
Uitvoering geven aan het Werkplan Werklandschappen |
Blz. 226 |
Regionale detailhandelsvisie |
Blz. 227 |
Uitvoering geven aan de RSA 2019-2022 |
Blz. 228 |
Regionale aandacht houden voor schuifruimte |
Blz. 229 |
4.2.3 Dienstverlening aan ondernemers |
Blz. 230 |
Pro-actief accountmanagement |
Blz. 231 |
Ondernemersbeleid |
Blz. 232 |
4.2.4 Waterfront |
Blz. 233 |
Opstellen visie aan de Gooise Kust |
Blz. 234 |
Ligplaatsenverordening |
Blz. 235 |
4.2.5 Toerisme |
Blz. 236 |
Samen met de regio toerisme en recreatie bevorderen |
Blz. 237 |
Werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid |
Blz. 238 |
4.3 Goed wonen in Gooise Meren |
Blz. 239 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 240 |
4.3.1 Passend (meer en beter) woningaanbod |
Blz. 241 |
Voldoende en gedifferentieerd woonaanbod en een toekomstbestendige woonvoorraad |
Blz. 242 |
Doorstroming, minder druk op de (sociale) woningmarkt en vergroten kansen voor starters |
Blz. 243 |
Bijdragen aan de verduurzaming van ons woningvoorraad |
Blz. 244 |
4.3.2 Wonen met zorg |
Blz. 245 |
Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg |
Blz. 246 |
Samenwerking vierhoek corporaties - gemeente - inwoners - zorgaanbieders |
Blz. 247 |
4.3.3 Huisvesting statushouders |
Blz. 248 |
Uitvoeren taakstelling |
Blz. 249 |
4.3.4 Bieden compensatieregeling |
Blz. 250 |
invoeren compensatieregeling |
Blz. 251 |
4.4 Gemeentelijk vastgoed |
Blz. 252 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 253 |
4.4.1 Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed |
Blz. 254 |
Panden en gronden afgestoten |
Blz. 255 |
Toepassen tijdelijke huisvesting onderwijslocaties |
Blz. 256 |
Onderzoek naar bezettingsgraad |
Blz. 257 |
Ontwikkelen vastgoedregistratie en -managementsysteem |
Blz. 258 |
4.4.2 Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed |
Blz. 259 |
Huur- en erfpachtovereenkomsten onderzoek |
Blz. 260 |
Gebruikskosten van gemeentelijk vastgoed doorbelasten naar gebruiker |
Blz. 261 |
Uitvoeren harmonisatiebeleid voor buitensport accommodaties |
Blz. 262 |
4.4.3 Duurzame inzet van vastgoed |
Blz. 263 |
Verduurzamen eigen vastgoed |
Blz. 264 |
Duurzaam Meer Jaren Onderhouds Plan (DMJOP) |
Blz. 265 |
Duurzaamheidslening |
Blz. 266 |
Toegankelijkheid voor iedereen |
Blz. 267 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 268 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 269 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 270 |
5. Programma Duurzaamheid, Water en Groen |
Blz. 271 |
Ambitie |
Blz. 272 |
5.1 Duurzaamheid |
Blz. 273 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 274 |
5.1.1 Samenwerken aan een duurzame en gezonde manier van leven en werken in Gooise Meren |
Blz. 275 |
We werken samen met onze partners binnen Samen Sneller Duurzaam |
Blz. 276 |
We faciliteren projecten en activiteiten |
Blz. 277 |
We geven zelf het goede voorbeeld |
Blz. 278 |
5.1.2 Stimuleren van duurzame keuzes bij (ver)bouw |
Blz. 279 |
We voorzien in een website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen |
Blz. 280 |
We verwijzen actief naar de website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen |
Blz. 281 |
5.1.3 Circulaire economie |
Blz. 282 |
Uitwerken Roadmap Circulaire Economie |
Blz. 283 |
Kennis delen met Samenwerkingspartners |
Blz. 284 |
5.1.4 Samenwerken aan de overgang naar een duurzame energie- en warmtevraag |
Blz. 285 |
We stimuleren energiebesparing |
Blz. 286 |
We stellen een concept Regionale Energie Strategie (RES) op |
Blz. 287 |
We starten met het opstellen van een Transitievisie Warmte |
Blz. 288 |
We gaan in de wijken aan de slag |
Blz. 289 |
We blijven samenwerken met onze regionale partners |
Blz. 290 |
5.1.5 CO2- reductie |
Blz. 291 |
Acties voor CO2-reductie |
Blz. 292 |
5.1.6 Inwoners en organisaties bewust maken van het belang van Fairtrade |
Blz. 293 |
We ondersteunen diverse projecten en activiteiten |
Blz. 294 |
We herbevestigen de titel Fairtrade gemeente |
Blz. 295 |
5.2 Klimaatadaptatie |
Blz. 296 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 297 |
5.2.1 Het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte voor 2050 |
Blz. 298 |
Afkoppelen verhard oppervlak openbaar gebied |
Blz. 299 |
Opstellen maatregelenplan klimaatbestendige inrichting |
Blz. 300 |
Waterbestendig (her)inrichten en (ver)bouwen |
Blz. 301 |
5.2.2 Stimuleren inwoners klimaatbestendige inrichting particuliere gronden |
Blz. 302 |
Mee-afkoppelen particulieren |
Blz. 303 |
Financiële stimulans klimaatadaptatie |
Blz. 304 |
Invoeren waterlabel |
Blz. 305 |
Bewoners informeren over klimaatadaptatie |
Blz. 306 |
Het stimuleren van inwoners om hun tuin te vergroenen |
Blz. 307 |
5.3 Groen, natuur en milieu |
Blz. 308 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 309 |
5.3.1 Benutten van kansen op het gebied van biodiversiteit |
Blz. 310 |
We willen een bij- en insectenvriendelijke gemeente worden |
Blz. 311 |
We onderzoeken alternatieve maatregelen voor beheersing eikenprocessierups |
Blz. 312 |
5.3.2 Versterken van de groene uitstraling van de gemeente |
Blz. 313 |
Opstellen van het plan 'Buitenruimte in Beeld' |
Blz. 314 |
Uitdagen van bewoners om middels zelfbeheer de openbare ruimte op te plussen |
Blz. 315 |
Zorgdragen voor een gevarieerd, duurzaam bomenbestand |
Blz. 316 |
Onderzoeken van de waarde van groen cultuurhistorisch erfgoed |
Blz. 317 |
Vervangen van de bomenrij langs bedrijvenpark Gooimeer Zuid |
Blz. 318 |
5.3.3 Samenwerken aan het behoud en beheer van waardevolle natuurgebieden |
Blz. 319 |
Duurzame ondersteuning voor behoud en beheer van waardevolle natuurgebieden |
Blz. 320 |
Naleving wet en regelgeving met betrekking tot behoud natuurwaarden |
Blz. 321 |
5.3.4 Milieubeheer |
Blz. 322 |
Opstellen Bodemkwaliteitkaart |
Blz. 323 |
5.4 Begraafplaatsen |
Blz. 324 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 325 |
5.4.1 Instandhouden en zorgvuldig beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen |
Blz. 326 |
Realiseren van een uitbreiding voor natuurlijk begraven op begraafplaats Nieuw Valkeveen |
Blz. 327 |
Realiseren van digitale plattegronden voor de begraafplaatsen |
Blz. 328 |
5.5 Goede grondstofinzameling bij huishoudens |
Blz. 329 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 330 |
5.5.1 Regionaal uitvoeringsprogramma VANG |
Blz. 331 |
Verder met VANG |
Blz. 332 |
Optimalisatie scheidingsstations |
Blz. 333 |
5.6 Grip op water |
Blz. 334 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 335 |
5.6.1 Zorg dragen voor de afvoer van stedelijk water |
Blz. 336 |
Beheer en onderhoud van riolering en gemalen |
Blz. 337 |
Beperken nadelige gevolgen voor het mileu |
Blz. 338 |
5.6.2 Onderhoud van watergangen, oevers en waterbouwkundige objecten |
Blz. 339 |
Schoonmaken van stranden en watergangen |
Blz. 340 |
Vervangen van oeverbescherming |
Blz. 341 |
5.6.3 Versterken waterrecreatief potentieel |
Blz. 342 |
Maaien waterplanten Randmeren en IJmeer |
Blz. 343 |
Opstellen visie Aan de Gooise Kust |
Blz. 344 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 345 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 346 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 347 |
Investeringen |
Blz. 348 |
6. Programma Werk en Inkomen |
Blz. 349 |
Ambitie |
Blz. 350 |
6.1 Werk |
Blz. 351 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 352 |
6.1.1 Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt |
Blz. 353 |
Dienstverlening aan ondernemers |
Blz. 354 |
Verkennen opleidingsaanbod |
Blz. 355 |
Aandacht voor kwetsbare jongeren |
Blz. 356 |
Trajecten voor statushouders |
Blz. 357 |
Voorbereiden nieuwe Wet Inburgering |
Blz. 358 |
6.2 Inkomen |
Blz. 359 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 360 |
6.2.1 Bieden van inkomensondersteuning |
Blz. 361 |
Bieden van passende inkomensvoorziening |
Blz. 362 |
Individuele studietoeslag |
Blz. 363 |
6.2.2 Tegengaan van armoede |
Blz. 364 |
Informatie verstrekken over minimaregelingen |
Blz. 365 |
Samenwerken met Jeugdfonds Sport en Cultuur |
Blz. 366 |
6.2.3 Dienstverlening bij schulden |
Blz. 367 |
Beginnende schulden snel aanpakken |
Blz. 368 |
Intensivering van de samenwerking |
Blz. 369 |
Bieden van voorlichting en financiële educatie |
Blz. 370 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 371 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 372 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 373 |
7. Programma Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd |
Blz. 374 |
Ambitie |
Blz. 375 |
7.1 Optimale dienstverlening sociaal domein |
Blz. 376 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 377 |
7.1.1 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners jonger dan 18 jaar |
Blz. 378 |
Uitvoeren Plan 18 (soepele overgang naar de volwassenheid) |
Blz. 379 |
Zwaardere vormen van ondersteuning ombuigen naar lichtere ondersteuning |
Blz. 380 |
7.1.2 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners 18 jaar en ouder |
Blz. 381 |
We stimuleren in de regio de samenwerking en afstemming tussen gemeenten (Jeugd, Wmo en Particpatiewet), zorgkantoor (Wlz) en zorgverzekeraars (Zvw) |
Blz. 382 |
We voeren jaarlijkse een cliëntervaringsonderzoek Wmo uit (Ceo Wmo) en monitoren de zorguitgaven van individueel maatwerk Wmo. |
Blz. 383 |
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen tot eerdere en lichtere ondersteuning |
Blz. 384 |
7.1.3 Optimale toegang |
Blz. 385 |
Het leveren van publieksvriendelijke en laagdrempelige dienstverlening |
Blz. 386 |
Informatievoorziening aan inwoners |
Blz. 387 |
7.1.4 Stimuleren inzet onafhankelijke cliëntondersteuning |
Blz. 388 |
Subsidie aan St. MEE voor inzet onafhankelijke cliëntondersteuning actualiseren |
Blz. 389 |
Subsidie aan Versa voor onafhankelijke cliëntondersteuning actualiseren. |
Blz. 390 |
7.1.5 Informatievoorziening optimaliseren |
Blz. 391 |
Sociale kaart implementeren en bekend maken |
Blz. 392 |
7.2 Opgroeien en kansen krijgen - inwoners jonger dan 18 jaar |
Blz. 393 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 394 |
7.2.1 Preventie en vroegsignalering inzetten |
Blz. 395 |
Samenwerking tussen ketenpartners |
Blz. 396 |
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen naar eerdere en lichtere ondersteuning |
Blz. 397 |
7.2.2 Onderwijsachterstand voorkomen |
Blz. 398 |
Aanbieden en implementatie nota onderwijsachterstandenbeleid |
Blz. 399 |
Een succesvolle schoolloopbaan |
Blz. 400 |
7.2.3 Jeugdwerkloosheid aanpakken |
Blz. 401 |
Inzet op kwetsbare jongeren |
Blz. 402 |
7.2.4 Onderwijshuisvesting |
Blz. 403 |
Onderwijshuisvestingsplan uitvoeren |
Blz. 404 |
7.3 Een leven lang participeren - inwoners 18 jaar en ouder |
Blz. 405 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 406 |
7.3.1 Statushouders en nieuwkomers ondersteunen bij het zich settelen |
Blz. 407 |
Inzet Vluchtelingenwerk voortzetten |
Blz. 408 |
Vaststellen verordening inburgering |
Blz. 409 |
Onderzoek naar inkoop dan wel regionale aanbesteding van inburgeringslessen |
Blz. 410 |
Uitvoeren motie positie statushouders verbeteren |
Blz. 411 |
7.3.2 Overbelasting van mantelzorgers voorkomen |
Blz. 412 |
Actieplan mantelzorg: we voeren het actieplan uit waaronder het communicatieplan. |
Blz. 413 |
De pilot 'klantreis van de mantelzorger' wordt verder uitgewerkt. |
Blz. 414 |
7.3.3 Vrijwilligerswerk stimuleren |
Blz. 415 |
We subsidiëren de vrijwilligerscentrale van Versa. En geven daarnaast eenmalige subsidies. |
Blz. 416 |
7.3.4 Collectieve voorzieningen versterken |
Blz. 417 |
We onderzoeken samen met onze maatschappelijke partners of er voor de kwetsbare doelgroep licht dementerenden laagdrempelige algemene voorzieningen nieuw of passend gemaakt kunnen worden. |
Blz. 418 |
Herijken subsidiebeleid |
Blz. 419 |
7.3.5 Wonen met zorg |
Blz. 420 |
7.3.6 Volwasseneducatie stimuleren |
Blz. 421 |
Het bieden van een uitgebreid aanbod voor laaggeletterde inwoners |
Blz. 422 |
7.4 Omzien naar elkaar |
Blz. 423 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 424 |
7.4.1 Inclusie bevorderen |
Blz. 425 |
7.4.2 Eenzaamheid voorkomen en bestrijden |
Blz. 426 |
Ontwikkelen van een lokale aanpak eenzaamheid |
Blz. 427 |
7.5 Gezonde leefomgeving & leefstijl |
Blz. 428 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 429 |
7.5.1 Gezond leven bevorderen |
Blz. 430 |
Gezondheidsmonitor uitvoeren |
Blz. 431 |
Inzet uitbreiding rookvrije omgeving |
Blz. 432 |
Alcoholgebruik jeugd bespreekbaar maken |
Blz. 433 |
Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) |
Blz. 434 |
Inzet op dekkend AED-netwerk |
Blz. 435 |
Ontwikkelen gezondheidsbeleid |
Blz. 436 |
7.5.2 Medische voorzieningen zoveel mogelijk in stand houden |
Blz. 437 |
Zorg dichtbij |
Blz. 438 |
7.6 Bescherming en Opvang |
Blz. 439 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 440 |
7.6.1 Ondersteuning aan inwoners die (dreigen) maatschappelijk uit te vallen |
Blz. 441 |
Evalueren van het regionale Beleidsplan Bescherming en Opvang 2017-2020 |
Blz. 442 |
Vaststellen van het regionaal Beleidsplan Bescherming en Opvang 2021-2024 |
Blz. 443 |
Herijken van regionale en lokale financiering van het beleidsterrein Bescherming en Opvang |
Blz. 444 |
Uitvoering Wet verplichte GGz |
Blz. 445 |
Verbeteren van de monitoring |
Blz. 446 |
7.6.2 Stoppen huiselijk geweld en kindermishandeling |
Blz. 447 |
Faciliteren Veilig Thuis. |
Blz. 448 |
Uitvoeren actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis 2019-2021'. |
Blz. 449 |
7.7 Dierenwelzijn |
Blz. 450 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 451 |
7.7.1 Een goed leven voor dieren |
Blz. 452 |
Notitie Dierenwelzijn uitvoeren |
Blz. 453 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 454 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 455 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 456 |
Investeringen |
Blz. 457 |
8. Programma Sport, Cultuur en Recreatie |
Blz. 458 |
Ambitie |
Blz. 459 |
8.1 Kunst en Cultuur |
Blz. 460 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 461 |
8.1.1 Bevorderen cultureel aanbod |
Blz. 462 |
Subsidie verstrekken aan culturele instellingen. |
Blz. 463 |
Harmoniseren van bestaande subsidies en afspraken. |
Blz. 464 |
8.1.2 Opstellen beleidsvisie Kunst en Cultuur |
Blz. 465 |
Concipiëren van beleidsnota met participatie |
Blz. 466 |
8.1.3 Kerncollectie eigen kunst |
Blz. 467 |
De waardevolle eigendommen laten taxeren |
Blz. 468 |
Afstoten overige deel kunstcollectie |
Blz. 469 |
8.2 Cultureel Erfgoed |
Blz. 470 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 471 |
8.2.1 Behouden, versterken en ontwikkelen van cultureel erfgoed |
Blz. 472 |
Opstellen beleidsnota cultureel erfgoed |
Blz. 473 |
Opstellen beleidskader historisch erfgoed in gemeentelijk bezit |
Blz. 474 |
Actualiseren van de gemeentelijke monumentenlijst |
Blz. 475 |
Opstellen archeologische waardenkaart en beleidskader |
Blz. 476 |
8.3 Sport |
Blz. 477 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 478 |
8.3.1 Stimuleren van beweeg- en sportactiviteiten voor alle inwoners |
Blz. 479 |
Inzet van buurtsportcoaches en/of verenigingsondersteuning (Brede Impuls Combinatiefuncties) |
Blz. 480 |
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van een kleinschalig sportevenement |
Blz. 481 |
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van sportactiviteiten voor specifieke doelgroepen |
Blz. 482 |
8.3.2 Het realiseren van betrokken en vitale sportorganisaties |
Blz. 483 |
Inzet van buurtsportcoaches en/of verenigingsondersteuning (Brede Impuls Combinatiefuncties) |
Blz. 484 |
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van een kleinschalig sportevenement |
Blz. 485 |
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van sportactiviteiten voor specifieke doelgroepen |
Blz. 486 |
8.3.3 Het bevorderen van een duurzame en toegankelijke sportinfrastructuur |
Blz. 487 |
Toegankelijkheid en duurzaamheid bij sportaccomodaties vergroten |
Blz. 488 |
8.3.4 Gooise Meren hanteert een eenduidig en transparant beleid met betrekking tot alle sportverenigingen |
Blz. 489 |
Harmonisatie beheer- en tariefstelsel buitensportaccommodaties |
Blz. 490 |
8.4 Spelen en recreëren |
Blz. 491 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 492 |
8.4.1 Wij zorgen voor voldoende speelplaatsen die verspreid over de kernen liggen |
Blz. 493 |
Realisatie van een kaart op de website met de formele speellocaties |
Blz. 494 |
Bewegen in de openbare ruimte wordt gefaciliteerd |
Blz. 495 |
8.4.2 Onze buitenruimte meer bespeelbaar maken |
Blz. 496 |
Onderzoek naar de bespeelbaarheid van de buitenruimte |
Blz. 497 |
8.4.3 Wij streven inclusieve speellocaties na |
Blz. 498 |
Realiseren van inclusieve speellocaties |
Blz. 499 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 500 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 501 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 502 |
Investeringen |
Blz. 503 |
9. Programma baten en lasten |
Blz. 504 |
Ambitie |
Blz. 505 |
9.1 Sluitende begroting |
Blz. 506 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 507 |
9.1.1 Kritisch op uitgaven en financieel bewust |
Blz. 508 |
Jaarlijks investeringsprognoses actualiseren |
Blz. 509 |
Begrotingsscan |
Blz. 510 |
9.1.2 Adequaat Planning & Control instrumentarium |
Blz. 511 |
Vernieuwing Planning en Control |
Blz. 512 |
Beleidsindicatoren |
Blz. 513 |
9.2 Belastingen |
Blz. 514 |
Wat willen we bereiken? |
Blz. 515 |
Lasten stabiel |
Blz. 516 |
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte |
Blz. 517 |
Wat mag het kosten? |
Blz. 518 |
Toelichting financiële verschillen |
Blz. 519 |
Investeringen |
Blz. 520 |
Financiële begroting |
Blz. 521 |
Financiële recapitulatie programma's |
Blz. 522 |
Financiële recapitulatie programma's |
Blz. 523 |
Investeringen |
Blz. 524 |
Overzicht incidentele baten en lasten |
Blz. 525 |
Incidentele baten en lasten |
Blz. 526 |
Balans |
Blz. 527 |
Balans |
Blz. 528 |
Stand en verloop reserves |
Blz. 529 |
Stand en verloop voorzieningen |
Blz. 530 |
Financiële positie |
Blz. 531 |
Algemene Dekkingsmiddelen |
Blz. 532 |
Overhead |
Blz. 533 |
Paragraaf Lokale heffingen |
Blz. 534 |
Overzicht lokale heffingen |
Blz. 535 |
Beleid lokale heffingen |
Blz. 536 |
Tarieven en opbrengsten |
Blz. 537 |
Lokale belastingdruk |
Blz. 538 |
Kostendekkende heffingen |
Blz. 539 |
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing |
Blz. 540 |
Risicobeheersing |
Blz. 541 |
Weerstandsvermogen |
Blz. 542 |
Kengetallen |
Blz. 543 |
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen |
Blz. 544 |
Inleiding |
Blz. 545 |
Beleidskader |
Blz. 546 |
Ontwikkelingen 2020 |
Blz. 547 |
Paragraaf Financiering |
Blz. 548 |
Algemene ontwikkelingen |
Blz. 549 |
Financieringsbeleid |
Blz. 550 |
Financiering |
Blz. 551 |
Paragraaf Bedrijfsvoering |
Blz. 552 |
Inleiding |
Blz. 553 |
Organisatieontwikkeling GroeiMee! |
Blz. 554 |
Organisatie / HRM |
Blz. 555 |
Informatisering & Automatisering |
Blz. 556 |
Informatieveiligheid en privacy |
Blz. 557 |
Control |
Blz. 558 |
Paragraaf Verbonden partijen |
Blz. 559 |
Inleiding |
Blz. 560 |
Regio Gooi en Vechtstreek |
Blz. 561 |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
Blz. 562 |
Stichting Goois Natuurreservaat |
Blz. 563 |
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek |
Blz. 564 |
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. |
Blz. 565 |
Werkvoorzieningschap Tomingroep |
Blz. 566 |
GEM Crailo BV |
Blz. 567 |
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen |
Blz. 568 |
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) |
Blz. 569 |
BNG Bank N.V. |
Blz. 570 |
Overzicht gemeentelijke bijdragen 2020 |
Blz. 571 |
Paragraaf Grondbeleid |
Blz. 572 |
Hoofdlijnen |
Blz. 573 |
Bouwgronden in exploitatie |
Blz. 574 |
Niet in exploitatie genomen gronden |
Blz. 575 |
Reserves en risico's grondexploitaties |
Blz. 576 |
Bijlage 1 Overzicht Investeringen |
Blz. 577 |
Overzicht investeringen |
Blz. 578 |
Bijlage 2 Taakvelden |
Blz. 579 |
Taakvelden |
Blz. 580 |