-
Blz. 1
Begroting 2020
-
Blz. 2
Programma’s
-
Blz. 3
Voorwoord
-
Blz. 4
Voorwoord
-
Blz. 5
Hoofdlijnen
-
Blz. 6
Beleid
-
Blz. 7
Financiën
-
Blz. 8
Leeswijzer
-
Blz. 9
1. Programma Inwoners en Bestuur
-
Blz. 10
Ambitie
-
Blz. 11
1.1 Participerende overheid
-
Blz. 12
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 13
1.1.1 Stimuleren burgerparticipatie
-
Blz. 14
Ervaringen opdoen met participatietraject
-
Blz. 15
In gesprek met de samenleving
-
Blz. 16
Continueren Inwonerpanel Gooise Meren Spreekt!
-
Blz. 17
Stimuleren jongerenparticipatie
-
Blz. 18
Naar een Vernieuwingsagenda Lokale Democratie
-
Blz. 19
1.1.2 Werken aan de opgaven
-
Blz. 20
Beter samenwerken via lokaal overleg
-
Blz. 21
Continueren pilot Wijkvisie
-
Blz. 22
Naar een Sterke Sociale Basis in Gooise Meren
-
Blz. 23
Meer vitale wijken
-
Blz. 24
Zichtbaarheid vergroten wijkwethouder
-
Blz. 25
Continueren gezamenlijke wijkagenda
-
Blz. 26
1.1.3 Stimuleren bewonersinitiatieven
-
Blz. 27
Zichtbaarheid initiatieventafel vergroten
-
Blz. 28
Realiseren initiatieven platform
-
Blz. 29
Aanpak ontwikkelen Right to Challenge en Right to Bid
-
Blz. 30
1.1.4 Inwonersorganisatie
-
Blz. 31
Doorontwikkeling inwonersorganisaties
-
Blz. 32
Opstellen beleidskader voor wijkplatforms
-
Blz. 33
1.2 Inclusie
-
Blz. 34
Doelstellingen
-
Blz. 35
1.2.1 Vergroten bewustwording binnen en buiten de gemeentelijke organisatie
-
Blz. 36
Uitvoeren van lokale activiteiten/evenementen
-
Blz. 37
Deelname aan het VNG Koplopersprogramma VN-Verdrag Handicap verlengen
-
Blz. 38
Onderhouden van het interne, gemeentelijke netwerk inclusie
-
Blz. 39
1.2.2 Versterken inzet ervaringsdeskundigheid
-
Blz. 40
Samenwerking met convenantpartners
-
Blz. 41
Continuering samenwerking Platform Gooise Meren Toegankelijk
-
Blz. 42
Inzet ervaringsdeskundigen bij de gemeente
-
Blz. 43
1.2.3 Vergroten toegankelijkheid gemeentelijke organisatie
-
Blz. 44
Verbeteren toegankelijkheid van de gemeentelijke organisatie
-
Blz. 45
Inzet van gebarentolk
-
Blz. 46
1.2.4 Aandacht voor inclusief Bouwen en Wonen
-
Blz. 47
Uitvoering resultaten pilot toegankelijk centrum Bussum
-
Blz. 48
Uitvoering aanbevelingen inventarisaties toegankelijke wegen
-
Blz. 49
Vervolg uitvoering inclusieve speelplekken
-
Blz. 50
1.2.5 Bevorderen inclusief werkgeverschap
-
Blz. 51
1.2.6 Aandacht voor beschikbaarheid en toegankelijkheid Vrije Tijd voorzieningen
-
Blz. 52
Ontwikkeling inclusief sportaanbod
-
Blz. 53
Ontwikkeling toegankelijke wandelroutes
-
Blz. 54
Inventarisatie behoeften activiteiten
-
Blz. 55
1.3 Klantgerichte dienstverlening
-
Blz. 56
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 57
1.3.1 Dienstverlening digitaal
-
Blz. 58
Meer digitale producten
-
Blz. 59
Digitalisering papieren archieven burgerzaken
-
Blz. 60
1.3.2 Archief bij de tijd
-
Blz. 61
Besluitvorming fusie Archiefdienst
-
Blz. 62
1.3.3 Verbeteren dienstverlening
-
Blz. 63
Inrichten bredere frontoffice dienstverlening
-
Blz. 64
Verbeteren managementinformatiesystemen
-
Blz. 65
Optimaliseren online dienstverlening
-
Blz. 66
1.4 Samenwerken met overheden
-
Blz. 67
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 68
1.4.1 Bestuurlijke samenwerking
-
Blz. 69
Opstellen strategische nota verbonden partijen
-
Blz. 70
Opstellen uitvoeringsprogramma Regionale samenwerkingsagenda
-
Blz. 71
Uitvoering MRA agenda
-
Blz. 72
Versterking slagkracht en legitimatie regionale samenwerking
-
Blz. 73
Versterken samenwerking MRA
-
Blz. 74
Beleidsindicatoren
-
Blz. 75
Wat mag het kosten?
-
Blz. 76
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 77
2. Programma Veiligheid
-
Blz. 78
Ambitie
-
Blz. 79
2.1 Aanpak criminaliteit
-
Blz. 80
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 81
2.1.1 Aanpak van georganiseerde criminaliteit en ondermijning
-
Blz. 82
Vergroten bewustwording en verbeteren informatiepositie
-
Blz. 83
Vergroten zicht op criminele samenwerkingsverbanden
-
Blz. 84
Een zichtbare, aanwezige overheid tegen georganiseerde criminaliteit en ondermijning
-
Blz. 85
Verruimen toepassing van de Wet Bibob
-
Blz. 86
2.1.2 Aanpak van vermogens criminaliteit/high impact crimes
-
Blz. 87
Aanpak autokraken
-
Blz. 88
Aanpak woninginbraken
-
Blz. 89
Aanpak fietsendiefstal
-
Blz. 90
Samen met inwoners buurten veiliger maken
-
Blz. 91
2.2 Fysieke veiligheid/ rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 92
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 93
2.2.1 Rampenbestrijding en crisisbeheersing
-
Blz. 94
Opleiden en trainen van medewerkers
-
Blz. 95
Samenwerken met buurgemeenten
-
Blz. 96
Deelnemen aan regionale piketten
-
Blz. 97
Vergroten bewustwording inwoners voor de eigen veiligheid
-
Blz. 98
2.2.2 Brandveilig leven
-
Blz. 99
Inzet van de wijkbrandweer
-
Blz. 100
Verbinden van partijen
-
Blz. 101
2.2.3 Veiligheidsregio
-
Blz. 102
Opstellen en aangaan samenwerkingsovereenkomst
-
Blz. 103
2.3 Sociale veiligheid verbeteren
-
Blz. 104
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 105
2.3.1 Een effectieve aanpak van personen die ernstige veiligheidsproblemen en/of ernstige overlast veroorzaken
-
Blz. 106
Doorontwikkelen persoonsgerichte aanpak
-
Blz. 107
Voorkomen en bestrijden van overlast in de woonomgeving
-
Blz. 108
2.3.2 Optimaliseren van het Zorg- en Veiligheidshuis
-
Blz. 109
Doorontwikkelen Zorg-en Veiligheidshuis
-
Blz. 110
2.3.3 Verbeteren integrale aanpak (kwetsbare) jongeren
-
Blz. 111
Verbeteren integrale aanpak van risicojongeren
-
Blz. 112
Organiseren bijeenkomst voor ouders van risicojongeren
-
Blz. 113
Verlagen van recidive van jongeren
-
Blz. 114
Verminderen overlast jongeren
-
Blz. 115
2.3.4 Radicalisering en polarisatie
-
Blz. 116
Inzetten op preventie, repressie en nazorg
-
Blz. 117
Deelnemen aan (strategisch) bondgenotenoverleg
-
Blz. 118
Deelnemen aan regionale ketenoverleggen
-
Blz. 119
Opleiden en trainen van medewerkers
-
Blz. 120
2.4 Handhaving
-
Blz. 121
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 122
2.4.1 Verbeteren van de leefbaarheid en veiligheid
-
Blz. 123
Actief en informatie-gestuurd surveilleren
-
Blz. 124
Handhaven en toezicht houden
-
Blz. 125
Surveillance voor aandachtsgebieden en overige gebieden
-
Blz. 126
2.4.2 Toezicht en handhaving van de kwaliteit van de kinderopvang
-
Blz. 127
Registeren kinderopvang
-
Blz. 128
Toezicht en handhaving kinderopvang
-
Blz. 129
Beleidsindicatoren
-
Blz. 130
Wat mag het kosten
-
Blz. 131
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 132
Investeringen
-
Blz. 133
3. Programma Openbare Ruimte, Verkeer en Parkeren
-
Blz. 134
Ambitie
-
Blz. 135
3.1 Bereikbare en veilige gemeente
-
Blz. 136
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 137
3.1.1 Actualiseren mobiliteitsbeleid met speciale aandacht voor de fiets
-
Blz. 138
Opstellen mobiliteitsvisie
-
Blz. 139
Opstellen uitvoeringsprogramma
-
Blz. 140
Realiseren oplaadpunten strategische locaties
-
Blz. 141
3.1.2 Verbeteren en opwaarderen fietsnetwerk
-
Blz. 142
Wegnemen knelpunten bestaand fietsroutenetwerk
-
Blz. 143
Voorbereiding starten voor aanleg snel/doorfietsroutes
-
Blz. 144
3.1.3 Realiseren afname van het aantal verkeersongevallen
-
Blz. 145
Vertalen nieuw landelijk verkeersveiligheidsbeleid naar gemeentelijk beleid
-
Blz. 146
Sturen op veilig verkeersgedrag
-
Blz. 147
Invoeren van schoolzones
-
Blz. 148
Verduidelijken toegangen 30 km zones
-
Blz. 149
Organiseren verkeerseducatie
-
Blz. 150
3.1.4 Waarborgen doorstroming op hoofdwegenstructuur
-
Blz. 151
Optimaliseren verkeerskundige werking VRI's
-
Blz. 152
3.2 Openbaar vervoer
-
Blz. 153
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 154
3.2.1 Verbeteren bereikbaarheid van de gemeente met het openbaar vervoer
-
Blz. 155
Uitbreiden fietsparkeergelegenheid bij OV knooppunten
-
Blz. 156
Wegnemen knelpunten in loop- en fietsroutes van en naar OV knooppunten
-
Blz. 157
3.2.2 Verbeteren bereikbaarheid van en binnen de regio met het openbaar vervoer
-
Blz. 158
Leveren van bijdragen aan vervolgproces MIRT
-
Blz. 159
3.2.3 Wegnemen barrièrewerking spoorwegen
-
Blz. 160
Onderzoeken knelpunten nabij spoorwegovergangen
-
Blz. 161
3.3 Klantvriendelijk en eenvoudig parkeren in Gooise Meren
-
Blz. 162
Inleiding
-
Blz. 163
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 164
3.3.1 Met parkeervisie de kwaliteit van wonen, werken en leven verbeteren
-
Blz. 165
Opstellen parkeervisie
-
Blz. 166
3.3.2 Verbeteren kwaliteit parkeergarages
-
Blz. 167
Onderzoek doen naar de kwaliteit van de parkeergarages
-
Blz. 168
3.3.3 Parkeerbeleid met aandacht voor lokale situaties
-
Blz. 169
Optimaliseren van de parkeersituatie in Muiden en rondom de NS stations
-
Blz. 170
3.3.4 Moderniseren parkeerketen en reguleringswijze
-
Blz. 171
Onderzoek doen naar andere reguleringsvormen
-
Blz. 172
3.3.5 Fietsparkeersituatie verbeteren
-
Blz. 173
Uitbreiden aantal fietsparkeerplaatsen
-
Blz. 174
Realiseren opvanglocatie weesfietsen
-
Blz. 175
3.4 Leefbaarheid
-
Blz. 176
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 177
3.4.1 Optimaliseren kwaliteit van de leefomgeving
-
Blz. 178
Actieplan leefbaarheid
-
Blz. 179
Meten is weten
-
Blz. 180
Actieplan geluid
-
Blz. 181
3.4.2 In stand houden van een veilige en toegankelijke openbare ruimte
-
Blz. 182
Uitvoeren regulier onderhoud wegen
-
Blz. 183
Wat mag het kosten
-
Blz. 184
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 185
Investeringen
-
Blz. 186
4. Programma Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme
-
Blz. 187
Ambitie
-
Blz. 188
4.1 Veilig en duurzaam ingerichte omgeving
-
Blz. 189
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 190
4.1.1 Klaar voor de omgevingswet
-
Blz. 191
Instellen van een Omgevingstafel
-
Blz. 192
Opstellen routekaart
-
Blz. 193
Werken met proces vroegtijdige burgerparticipatie
-
Blz. 194
4.1.2. Gebiedsontwikkeling met kwaliteit
-
Blz. 195
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving
-
Blz. 196
Ontwikkelen van een Duurzaam Ontwikkelen Tool
-
Blz. 197
4.1.3 Bestemmingsplannen op orde
-
Blz. 198
Bestemmingsplannen op orde
-
Blz. 199
4.1.4 Uitvoeren ruimtelijke projecten en verbeterslag projectmatig werken
-
Blz. 200
Stationsomgeving Naarden-Bussum
-
Blz. 201
Stork locatie
-
Blz. 202
Naarden buiten de Vesting
-
Blz. 203
Keverdijk
-
Blz. 204
BOR-gronden
-
Blz. 205
Gemeentehuizen
-
Blz. 206
Bredius
-
Blz. 207
Brandweerkazerne Muiden
-
Blz. 208
De Krijgsman
-
Blz. 209
Buitenruimte gemeentehuis Gooise Meren
-
Blz. 210
Centrumplan Bussum
-
Blz. 211
Mariënburg
-
Blz. 212
Bensdorp
-
Blz. 213
De Veldweg
-
Blz. 214
De Vonk
-
Blz. 215
Achterlaatlocaties Emmaschool
-
Blz. 216
Crailo
-
Blz. 217
Projectmatig werken
-
Blz. 218
Participatie en communicatie
-
Blz. 219
4.2 (Duurzame) economische ontwikkeling
-
Blz. 220
Inleiding
-
Blz. 221
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 222
4.2.1 Vitale kernen
-
Blz. 223
Doorontwikkelen centrummanagement
-
Blz. 224
Nieuw op te richten marketing organisatie
-
Blz. 225
4.2.2 Werken aan meer werkplekken
-
Blz. 226
Uitvoering geven aan het Werkplan Werklandschappen
-
Blz. 227
Regionale detailhandelsvisie
-
Blz. 228
Uitvoering geven aan de RSA 2019-2022
-
Blz. 229
Regionale aandacht houden voor schuifruimte
-
Blz. 230
4.2.3 Dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 231
Pro-actief accountmanagement
-
Blz. 232
Ondernemersbeleid
-
Blz. 233
4.2.4 Waterfront
-
Blz. 234
Opstellen visie aan de Gooise Kust
-
Blz. 235
Ligplaatsenverordening
-
Blz. 236
4.2.5 Toerisme
-
Blz. 237
Samen met de regio toerisme en recreatie bevorderen
-
Blz. 238
Werken aan het verbeteren van de bereikbaarheid
-
Blz. 239
4.3 Goed wonen in Gooise Meren
-
Blz. 240
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 241
4.3.1 Passend (meer en beter) woningaanbod
-
Blz. 242
Voldoende en gedifferentieerd woonaanbod en een toekomstbestendige woonvoorraad
-
Blz. 243
Doorstroming, minder druk op de (sociale) woningmarkt en vergroten kansen voor starters
-
Blz. 244
Bijdragen aan de verduurzaming van ons woningvoorraad
-
Blz. 245
4.3.2 Wonen met zorg
-
Blz. 246
Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg
-
Blz. 247
Samenwerking vierhoek corporaties - gemeente - inwoners - zorgaanbieders
-
Blz. 248
4.3.3 Huisvesting statushouders
-
Blz. 249
Uitvoeren taakstelling
-
Blz. 250
4.3.4 Bieden compensatieregeling
-
Blz. 251
invoeren compensatieregeling
-
Blz. 252
4.4 Gemeentelijk vastgoed
-
Blz. 253
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 254
4.4.1 Doelmatige inzet maatschappelijk vastgoed
-
Blz. 255
Panden en gronden afgestoten
-
Blz. 256
Toepassen tijdelijke huisvesting onderwijslocaties
-
Blz. 257
Onderzoek naar bezettingsgraad
-
Blz. 258
Ontwikkelen vastgoedregistratie en -managementsysteem
-
Blz. 259
4.4.2 Helderheid, gelijkheid en compliance bij inzet van vastgoed
-
Blz. 260
Huur- en erfpachtovereenkomsten onderzoek
-
Blz. 261
Gebruikskosten van gemeentelijk vastgoed doorbelasten naar gebruiker
-
Blz. 262
Uitvoeren harmonisatiebeleid voor buitensport accommodaties
-
Blz. 263
4.4.3 Duurzame inzet van vastgoed
-
Blz. 264
Verduurzamen eigen vastgoed
-
Blz. 265
Duurzaam Meer Jaren Onderhouds Plan (DMJOP)
-
Blz. 266
Duurzaamheidslening
-
Blz. 267
Toegankelijkheid voor iedereen
-
Blz. 268
Beleidsindicatoren
-
Blz. 269
Wat mag het kosten?
-
Blz. 270
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 271
5. Programma Duurzaamheid, Water en Groen
-
Blz. 272
Ambitie
-
Blz. 273
5.1 Duurzaamheid
-
Blz. 274
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 275
5.1.1 Samenwerken aan een duurzame en gezonde manier van leven en werken in Gooise Meren
-
Blz. 276
We werken samen met onze partners binnen Samen Sneller Duurzaam
-
Blz. 277
We faciliteren projecten en activiteiten
-
Blz. 278
We geven zelf het goede voorbeeld
-
Blz. 279
5.1.2 Stimuleren van duurzame keuzes bij (ver)bouw
-
Blz. 280
We voorzien in een website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
-
Blz. 281
We verwijzen actief naar de website over duurzaam bouwen en duurzaam verbouwen
-
Blz. 282
5.1.3 Circulaire economie
-
Blz. 283
Uitwerken Roadmap Circulaire Economie
-
Blz. 284
Kennis delen met Samenwerkingspartners
-
Blz. 285
5.1.4 Samenwerken aan de overgang naar een duurzame energie- en warmtevraag
-
Blz. 286
We stimuleren energiebesparing
-
Blz. 287
We stellen een concept Regionale Energie Strategie (RES) op
-
Blz. 288
We starten met het opstellen van een Transitievisie Warmte
-
Blz. 289
We gaan in de wijken aan de slag
-
Blz. 290
We blijven samenwerken met onze regionale partners
-
Blz. 291
5.1.5 CO2- reductie
-
Blz. 292
Acties voor CO2-reductie
-
Blz. 293
5.1.6 Inwoners en organisaties bewust maken van het belang van Fairtrade
-
Blz. 294
We ondersteunen diverse projecten en activiteiten
-
Blz. 295
We herbevestigen de titel Fairtrade gemeente
-
Blz. 296
5.2 Klimaatadaptatie
-
Blz. 297
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 298
5.2.1 Het klimaatbestendig inrichten van de openbare ruimte voor 2050
-
Blz. 299
Afkoppelen verhard oppervlak openbaar gebied
-
Blz. 300
Opstellen maatregelenplan klimaatbestendige inrichting
-
Blz. 301
Waterbestendig (her)inrichten en (ver)bouwen
-
Blz. 302
5.2.2 Stimuleren inwoners klimaatbestendige inrichting particuliere gronden
-
Blz. 303
Mee-afkoppelen particulieren
-
Blz. 304
Financiële stimulans klimaatadaptatie
-
Blz. 305
Invoeren waterlabel
-
Blz. 306
Bewoners informeren over klimaatadaptatie
-
Blz. 307
Het stimuleren van inwoners om hun tuin te vergroenen
-
Blz. 308
5.3 Groen, natuur en milieu
-
Blz. 309
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 310
5.3.1 Benutten van kansen op het gebied van biodiversiteit
-
Blz. 311
We willen een bij- en insectenvriendelijke gemeente worden
-
Blz. 312
We onderzoeken alternatieve maatregelen voor beheersing eikenprocessierups
-
Blz. 313
5.3.2 Versterken van de groene uitstraling van de gemeente
-
Blz. 314
Opstellen van het plan 'Buitenruimte in Beeld'
-
Blz. 315
Uitdagen van bewoners om middels zelfbeheer de openbare ruimte op te plussen
-
Blz. 316
Zorgdragen voor een gevarieerd, duurzaam bomenbestand
-
Blz. 317
Onderzoeken van de waarde van groen cultuurhistorisch erfgoed
-
Blz. 318
Vervangen van de bomenrij langs bedrijvenpark Gooimeer Zuid
-
Blz. 319
5.3.3 Samenwerken aan het behoud en beheer van waardevolle natuurgebieden
-
Blz. 320
Duurzame ondersteuning voor behoud en beheer van waardevolle natuurgebieden
-
Blz. 321
Naleving wet en regelgeving met betrekking tot behoud natuurwaarden
-
Blz. 322
5.3.4 Milieubeheer
-
Blz. 323
Opstellen Bodemkwaliteitkaart
-
Blz. 324
5.4 Begraafplaatsen
-
Blz. 325
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 326
5.4.1 Instandhouden en zorgvuldig beheren van de gemeentelijke begraafplaatsen
-
Blz. 327
Realiseren van een uitbreiding voor natuurlijk begraven op begraafplaats Nieuw Valkeveen
-
Blz. 328
Realiseren van digitale plattegronden voor de begraafplaatsen
-
Blz. 329
5.5 Goede grondstofinzameling bij huishoudens
-
Blz. 330
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 331
5.5.1 Regionaal uitvoeringsprogramma VANG
-
Blz. 332
Verder met VANG
-
Blz. 333
Optimalisatie scheidingsstations
-
Blz. 334
5.6 Grip op water
-
Blz. 335
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 336
5.6.1 Zorg dragen voor de afvoer van stedelijk water
-
Blz. 337
Beheer en onderhoud van riolering en gemalen
-
Blz. 338
Beperken nadelige gevolgen voor het mileu
-
Blz. 339
5.6.2 Onderhoud van watergangen, oevers en waterbouwkundige objecten
-
Blz. 340
Schoonmaken van stranden en watergangen
-
Blz. 341
Vervangen van oeverbescherming
-
Blz. 342
5.6.3 Versterken waterrecreatief potentieel
-
Blz. 343
Maaien waterplanten Randmeren en IJmeer
-
Blz. 344
Opstellen visie Aan de Gooise Kust
-
Blz. 345
Beleidsindicatoren
-
Blz. 346
Wat mag het kosten?
-
Blz. 347
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 348
Investeringen
-
Blz. 349
6. Programma Werk en Inkomen
-
Blz. 350
Ambitie
-
Blz. 351
6.1 Werk
-
Blz. 352
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 353
6.1.1 Stimuleren inclusieve arbeidsmarkt
-
Blz. 354
Dienstverlening aan ondernemers
-
Blz. 355
Verkennen opleidingsaanbod
-
Blz. 356
Aandacht voor kwetsbare jongeren
-
Blz. 357
Trajecten voor statushouders
-
Blz. 358
Voorbereiden nieuwe Wet Inburgering
-
Blz. 359
6.2 Inkomen
-
Blz. 360
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 361
6.2.1 Bieden van inkomensondersteuning
-
Blz. 362
Bieden van passende inkomensvoorziening
-
Blz. 363
Individuele studietoeslag
-
Blz. 364
6.2.2 Tegengaan van armoede
-
Blz. 365
Informatie verstrekken over minimaregelingen
-
Blz. 366
Samenwerken met Jeugdfonds Sport en Cultuur
-
Blz. 367
6.2.3 Dienstverlening bij schulden
-
Blz. 368
Beginnende schulden snel aanpakken
-
Blz. 369
Intensivering van de samenwerking
-
Blz. 370
Bieden van voorlichting en financiële educatie
-
Blz. 371
Beleidsindicatoren
-
Blz. 372
Wat mag het kosten?
-
Blz. 373
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 374
7. Programma Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd
-
Blz. 375
Ambitie
-
Blz. 376
7.1 Optimale dienstverlening sociaal domein
-
Blz. 377
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 378
7.1.1 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners jonger dan 18 jaar
-
Blz. 379
Uitvoeren Plan 18 (soepele overgang naar de volwassenheid)
-
Blz. 380
Zwaardere vormen van ondersteuning ombuigen naar lichtere ondersteuning
-
Blz. 381
7.1.2 Doelmatige inzet maatwerkvoorzieningen - inwoners 18 jaar en ouder
-
Blz. 382
We stimuleren in de regio de samenwerking en afstemming tussen gemeenten (Jeugd, Wmo en Particpatiewet), zorgkantoor (Wlz) en zorgverzekeraars (Zvw)
-
Blz. 383
We voeren jaarlijkse een cliëntervaringsonderzoek Wmo uit (Ceo Wmo) en monitoren de zorguitgaven van individueel maatwerk Wmo.
-
Blz. 384
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen tot eerdere en lichtere ondersteuning
-
Blz. 385
7.1.3 Optimale toegang
-
Blz. 386
Het leveren van publieksvriendelijke en laagdrempelige dienstverlening
-
Blz. 387
Informatievoorziening aan inwoners
-
Blz. 388
7.1.4 Stimuleren inzet onafhankelijke cliëntondersteuning
-
Blz. 389
Subsidie aan St. MEE voor inzet onafhankelijke cliëntondersteuning actualiseren
-
Blz. 390
Subsidie aan Versa voor onafhankelijke cliëntondersteuning actualiseren.
-
Blz. 391
7.1.5 Informatievoorziening optimaliseren
-
Blz. 392
Sociale kaart implementeren en bekend maken
-
Blz. 393
7.2 Opgroeien en kansen krijgen - inwoners jonger dan 18 jaar
-
Blz. 394
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 395
7.2.1 Preventie en vroegsignalering inzetten
-
Blz. 396
Samenwerking tussen ketenpartners
-
Blz. 397
Zwaardere en specialistische ondersteuning ombuigen naar eerdere en lichtere ondersteuning
-
Blz. 398
7.2.2 Onderwijsachterstand voorkomen
-
Blz. 399
Aanbieden en implementatie nota onderwijsachterstandenbeleid
-
Blz. 400
Een succesvolle schoolloopbaan
-
Blz. 401
7.2.3 Jeugdwerkloosheid aanpakken
-
Blz. 402
Inzet op kwetsbare jongeren
-
Blz. 403
7.2.4 Onderwijshuisvesting
-
Blz. 404
Onderwijshuisvestingsplan uitvoeren
-
Blz. 405
7.3 Een leven lang participeren - inwoners 18 jaar en ouder
-
Blz. 406
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 407
7.3.1 Statushouders en nieuwkomers ondersteunen bij het zich settelen
-
Blz. 408
Inzet Vluchtelingenwerk voortzetten
-
Blz. 409
Vaststellen verordening inburgering
-
Blz. 410
Onderzoek naar inkoop dan wel regionale aanbesteding van inburgeringslessen
-
Blz. 411
Uitvoeren motie positie statushouders verbeteren
-
Blz. 412
7.3.2 Overbelasting van mantelzorgers voorkomen
-
Blz. 413
Actieplan mantelzorg: we voeren het actieplan uit waaronder het communicatieplan.
-
Blz. 414
De pilot 'klantreis van de mantelzorger' wordt verder uitgewerkt.
-
Blz. 415
7.3.3 Vrijwilligerswerk stimuleren
-
Blz. 416
We subsidiëren de vrijwilligerscentrale van Versa. En geven daarnaast eenmalige subsidies.
-
Blz. 417
7.3.4 Collectieve voorzieningen versterken
-
Blz. 418
We onderzoeken samen met onze maatschappelijke partners of er voor de kwetsbare doelgroep licht dementerenden laagdrempelige algemene voorzieningen nieuw of passend gemaakt kunnen worden.
-
Blz. 419
Herijken subsidiebeleid
-
Blz. 420
7.3.5 Wonen met zorg
-
Blz. 421
7.3.6 Volwasseneducatie stimuleren
-
Blz. 422
Het bieden van een uitgebreid aanbod voor laaggeletterde inwoners
-
Blz. 423
7.4 Omzien naar elkaar
-
Blz. 424
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 425
7.4.1 Inclusie bevorderen
-
Blz. 426
7.4.2 Eenzaamheid voorkomen en bestrijden
-
Blz. 427
Ontwikkelen van een lokale aanpak eenzaamheid
-
Blz. 428
7.5 Gezonde leefomgeving & leefstijl
-
Blz. 429
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 430
7.5.1 Gezond leven bevorderen
-
Blz. 431
Gezondheidsmonitor uitvoeren
-
Blz. 432
Inzet uitbreiding rookvrije omgeving
-
Blz. 433
Alcoholgebruik jeugd bespreekbaar maken
-
Blz. 434
Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG)
-
Blz. 435
Inzet op dekkend AED-netwerk
-
Blz. 436
Ontwikkelen gezondheidsbeleid
-
Blz. 437
7.5.2 Medische voorzieningen zoveel mogelijk in stand houden
-
Blz. 438
Zorg dichtbij
-
Blz. 439
7.6 Bescherming en Opvang
-
Blz. 440
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 441
7.6.1 Ondersteuning aan inwoners die (dreigen) maatschappelijk uit te vallen
-
Blz. 442
Evalueren van het regionale Beleidsplan Bescherming en Opvang 2017-2020
-
Blz. 443
Vaststellen van het regionaal Beleidsplan Bescherming en Opvang 2021-2024
-
Blz. 444
Herijken van regionale en lokale financiering van het beleidsterrein Bescherming en Opvang
-
Blz. 445
Uitvoering Wet verplichte GGz
-
Blz. 446
Verbeteren van de monitoring
-
Blz. 447
7.6.2 Stoppen huiselijk geweld en kindermishandeling
-
Blz. 448
Faciliteren Veilig Thuis.
-
Blz. 449
Uitvoeren actieprogramma 'Geweld hoort nergens thuis 2019-2021'.
-
Blz. 450
7.7 Dierenwelzijn
-
Blz. 451
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 452
7.7.1 Een goed leven voor dieren
-
Blz. 453
Notitie Dierenwelzijn uitvoeren
-
Blz. 454
Beleidsindicatoren
-
Blz. 455
Wat mag het kosten?
-
Blz. 456
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 457
Investeringen
-
Blz. 458
8. Programma Sport, Cultuur en Recreatie
-
Blz. 459
Ambitie
-
Blz. 460
8.1 Kunst en Cultuur
-
Blz. 461
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 462
8.1.1 Bevorderen cultureel aanbod
-
Blz. 463
Subsidie verstrekken aan culturele instellingen.
-
Blz. 464
Harmoniseren van bestaande subsidies en afspraken.
-
Blz. 465
8.1.2 Opstellen beleidsvisie Kunst en Cultuur
-
Blz. 466
Concipiëren van beleidsnota met participatie
-
Blz. 467
8.1.3 Kerncollectie eigen kunst
-
Blz. 468
De waardevolle eigendommen laten taxeren
-
Blz. 469
Afstoten overige deel kunstcollectie
-
Blz. 470
8.2 Cultureel Erfgoed
-
Blz. 471
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 472
8.2.1 Behouden, versterken en ontwikkelen van cultureel erfgoed
-
Blz. 473
Opstellen beleidsnota cultureel erfgoed
-
Blz. 474
Opstellen beleidskader historisch erfgoed in gemeentelijk bezit
-
Blz. 475
Actualiseren van de gemeentelijke monumentenlijst
-
Blz. 476
Opstellen archeologische waardenkaart en beleidskader
-
Blz. 477
8.3 Sport
-
Blz. 478
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 479
8.3.1 Stimuleren van beweeg- en sportactiviteiten voor alle inwoners
-
Blz. 480
Inzet van buurtsportcoaches en/of verenigingsondersteuning (Brede Impuls Combinatiefuncties)
-
Blz. 481
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van een kleinschalig sportevenement
-
Blz. 482
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van sportactiviteiten voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 483
8.3.2 Het realiseren van betrokken en vitale sportorganisaties
-
Blz. 484
Inzet van buurtsportcoaches en/of verenigingsondersteuning (Brede Impuls Combinatiefuncties)
-
Blz. 485
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van een kleinschalig sportevenement
-
Blz. 486
Subsidie voor sportverenigingen voor het organiseren van sportactiviteiten voor specifieke doelgroepen
-
Blz. 487
8.3.3 Het bevorderen van een duurzame en toegankelijke sportinfrastructuur
-
Blz. 488
Toegankelijkheid en duurzaamheid bij sportaccomodaties vergroten
-
Blz. 489
8.3.4 Gooise Meren hanteert een eenduidig en transparant beleid met betrekking tot alle sportverenigingen
-
Blz. 490
Harmonisatie beheer- en tariefstelsel buitensportaccommodaties
-
Blz. 491
8.4 Spelen en recreëren
-
Blz. 492
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 493
8.4.1 Wij zorgen voor voldoende speelplaatsen die verspreid over de kernen liggen
-
Blz. 494
Realisatie van een kaart op de website met de formele speellocaties
-
Blz. 495
Bewegen in de openbare ruimte wordt gefaciliteerd
-
Blz. 496
8.4.2 Onze buitenruimte meer bespeelbaar maken
-
Blz. 497
Onderzoek naar de bespeelbaarheid van de buitenruimte
-
Blz. 498
8.4.3 Wij streven inclusieve speellocaties na
-
Blz. 499
Realiseren van inclusieve speellocaties
-
Blz. 500
Beleidsindicatoren
-
Blz. 501
Wat mag het kosten?
-
Blz. 502
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 503
Investeringen
-
Blz. 504
9. Programma baten en lasten
-
Blz. 505
Ambitie
-
Blz. 506
9.1 Sluitende begroting
-
Blz. 507
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 508
9.1.1 Kritisch op uitgaven en financieel bewust
-
Blz. 509
Jaarlijks investeringsprognoses actualiseren
-
Blz. 510
Begrotingsscan
-
Blz. 511
9.1.2 Adequaat Planning & Control instrumentarium
-
Blz. 512
Vernieuwing Planning en Control
-
Blz. 513
Beleidsindicatoren
-
Blz. 514
9.2 Belastingen
-
Blz. 515
Wat willen we bereiken?
-
Blz. 516
Lasten stabiel
-
Blz. 517
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte
-
Blz. 518
Wat mag het kosten?
-
Blz. 519
Toelichting financiële verschillen
-
Blz. 520
Investeringen
-
Blz. 521
Financiële begroting
-
Blz. 522
Financiële recapitulatie programma's
-
Blz. 523
Financiële recapitulatie programma's
-
Blz. 524
Investeringen
-
Blz. 525
Overzicht incidentele baten en lasten
-
Blz. 526
Incidentele baten en lasten
-
Blz. 527
Balans
-
Blz. 528
Balans
-
Blz. 529
Stand en verloop reserves
-
Blz. 530
Stand en verloop voorzieningen
-
Blz. 531
Financiële positie
-
Blz. 532
Algemene Dekkingsmiddelen
-
Blz. 533
Overhead
-
Blz. 534
Paragrafen
-
Blz. 535
Paragraaf Lokale heffingen
-
Blz. 536
Overzicht lokale heffingen
-
Blz. 537
Beleid lokale heffingen
-
Blz. 538
Tarieven en opbrengsten
-
Blz. 539
Lokale belastingdruk
-
Blz. 540
Kostendekkende heffingen
-
Blz. 541
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
-
Blz. 542
Risicobeheersing
-
Blz. 543
Weerstandsvermogen
-
Blz. 544
Kengetallen
-
Blz. 545
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
-
Blz. 546
Inleiding
-
Blz. 547
Beleidskader
-
Blz. 548
Ontwikkelingen 2020
-
Blz. 549
Paragraaf Financiering
-
Blz. 550
Algemene ontwikkelingen
-
Blz. 551
Financieringsbeleid
-
Blz. 552
Financiering
-
Blz. 553
Paragraaf Bedrijfsvoering
-
Blz. 554
Inleiding
-
Blz. 555
Organisatieontwikkeling GroeiMee!
-
Blz. 556
Organisatie / HRM
-
Blz. 557
Informatisering & Automatisering
-
Blz. 558
Informatieveiligheid en privacy
-
Blz. 559
Control
-
Blz. 560
Paragraaf Verbonden partijen
-
Blz. 561
Inleiding
-
Blz. 562
Regio Gooi en Vechtstreek
-
Blz. 563
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
-
Blz. 564
Stichting Goois Natuurreservaat
-
Blz. 565
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
-
Blz. 566
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
-
Blz. 567
Werkvoorzieningschap Tomingroep
-
Blz. 568
GEM Crailo BV
-
Blz. 569
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
-
Blz. 570
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
-
Blz. 571
BNG Bank N.V.
-
Blz. 572
Overzicht gemeentelijke bijdragen 2020
-
Blz. 573
Paragraaf Grondbeleid
-
Blz. 574
Hoofdlijnen
-
Blz. 575
Bouwgronden in exploitatie
-
Blz. 576
Niet in exploitatie genomen gronden
-
Blz. 577
Reserves en risico's grondexploitaties
-
Blz. 578
Bijlagen
-
Blz. 579
Bijlage 1 Overzicht Investeringen
-
Blz. 580
Overzicht investeringen
-
Blz. 581
Bijlage 2 Taakvelden
-
Blz. 582
Taakvelden
-
Zoeken
-
Publicatie bijlagen
-
Contact
-
PrivacyStatement
-
Sitemap