Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 1 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Doorontwikkeling digitale producten voor inwoners |
75.000 |
0 |
0 |
0 |
Inclusie: alle inwoners kunnen meedoen |
100.000 |
80.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
175.000 |
80.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking inclusieve samenleving uit Reserve Sociaal Domein |
-100.000 |
-80.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-100.000 |
-80.000 |
0 |
0 |
Saldo programma 1 |
75.000 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 1
College-uitvoeringsprogramma
- Doorontwikkeling digitale producten voor inwoners
We werken aan het doorontwikkelen van digitale producten voor inwoners waar gebruikersgemak en selfservice centraal staan. Naast de ICT implementatie is begeleiding nodig op de werk- en klantprocessen.
- Transitie inclusieve samenleving
We werken binnen en buiten de gemeentelijke organisatie aan bewustwording (welke rol iedereen daar zelf in speelt) dat mensen (vaak ongewild) worden buitengesloten. Doel is gedragsverandering. Bewustwording is een voorwaarde om tot gedragsverandering te komen. Eerst inclusief denken dan inclusief doen. Deze kosten worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 3 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Uitvoeringsplan leefbaarheid |
300.000 |
250.000 |
200.000 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
300.000 |
250.000 |
200.000 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking uitvoeringsplan leefbaarheid uit Algemene Reserve |
-300.000 |
-250.000 |
-200.000 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-300.000 |
-250.000 |
-200.000 |
0 |
Saldo programma 3 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 3
College-uitvoeringsprogramma
Op basis van het Actieplan Leefbaarheid, dat in 2019 samen in met inwoners is opgesteld, wordt het actieplan l uitgevoerd (2020 – 2022). Onderdeel van dit plan is het Actieplan Geluid, dat gemeenten verplicht zijn op te stellen. Het actieplan leefbaarheid omvat onderwerpen waar inwoners last van ondervinden (rommel, geluidsoverlast, verkeer) en onderwerpen die de kwaliteit van de leefomgeving juist verbeteren (vergroening, verduurzaming, ontmoeting). Het Actieplan Leefbaarheid is een coproductie van inwoners en gemeente en sluit nauw aan bij de agenda duurzaamheid, de omgevingswerk en het versterken van de sociale basis (zie programma 5 en 7). De kosten voor het uitvoeringsplan leefbaarheid worden gedekt uit de Algemene Reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 4 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Afkoop huursom MFC |
0 |
2.000.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
0 |
2.000.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking afkoop huursom MFC uit Reserve MFC Keverdijk |
0 |
-2.000.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
0 |
-2.000.000 |
0 |
0 |
Saldo programma 4 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 4
De gemeente wordt de huurder van de begane grond van het MFC gedurende 25 jaar. De huursom wordt ineens afgekocht en dit wordt gedekt uit de Reserve MFC Keverdijk.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 5 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Energietransitie |
200.000 |
100.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
200.000 |
100.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking energietransitie uit Algemene Reserve |
-200.000 |
-100.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-200.000 |
-100.000 |
0 |
0 |
Saldo programma 5 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 5
College-uitvoeringsprogramma
Het Rijk legt de regie van de energietransitie voor de gebouwde omgeving bij gemeenten. Het doel is dat alle wijken in 2050 aardgasvrij zijn. Dit betekent dat wij voor Gooise Meren de verantwoordelijkheid en bevoegdheid krijgen om besluiten te nemen over de lokale energievoorziening. We zetten de regionale samenwerking in 2020 voort met onze partners die de regionale energiestrategie getekend hebben. Deze strategie zet in op de realisatie van de energietransitie in de gebouwde omgeving. De kosten voor de energietransitie worden gedekt uit de Algemene reserve.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 6 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Inrichten procesregie statushouders |
120.000 |
0 |
0 |
0 |
Verbreden MVO-programma |
100.000 |
100.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
220.000 |
100.000 |
0 |
0 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Bijdrage Rijk inrichting procesregie statushouders |
-120.000 |
0 |
0 |
0 |
Dekking verbreden MVO-programma uit Reserve Sociaal Domein |
-100.000 |
-100.000 |
0 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-220.000 |
-100.000 |
0 |
0 |
Saldo programma 6 |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toelichting programma 6
- Procesregie statushouders
Jaarlijks t/m 2020 ontvangt de gemeente middelen voor maatschappelijke begeleiding per gehuisveste statushouder, ca. € 120.000 per jaar (€ 2.370 per volwassen statushouder). Naast de extra uitgaven voor de maatschappelijke begeleiding door vluchtelingenwerk en Versa (45.000), is het noodzakelijk om de uitvoeringsdienst uit te breiden met een procesregisseur voor statushouders (€ 82.000). Er is behoefte aan een integrale en pro-actieve benadering van deze (kwetsbare) groep.
Voorgesteld wordt om de rijksinkomsten (€ 120.000) aan te wenden om procesregie statushouders in te richten en de intensieve begeleiding voort te zetten. Derhalve budgetneutraal.
College-uitvoeringsprogramma
We realiseren met ondernemers en onderwijs een inclusieve arbeidsmarkt door in te zetten op drie sporen: werk naar werk; school naar werk en uitkering naar werk.
- Werk naar werk. We gaan het sociaal economisch platform (SEP) (overleg ondernemers en bestuurders) verder ontwikkelen ten behoeve van de inclusieve arbeidsmarkt. Werk naar werk. Ondernemers worden ondersteund in duurzaam ondernemen met informatie en advies (banenafspraak, SROI, etc.) over duurzame inzetbaarheid via het ondernemersloket.
- School naar werk. We zetten in begeleiding van kwetsbare jongeren naar school en of werk. Uitkering naar werk. We zetten in op een effectieve uitvoering van de in 2018 vastgestelde verordening werk en participatie. inwoners met een uitkering worden op basis van hun talenten begeleid naar werk en/of participatie.
- Uitkering naar werk. Inwoners die vanwege een beperking niet het wettelijk minimumloon kunnen verdienen zijn opgenomen in het doelgroepenregister (banenafspraak).
De kosten voor het verbreden MVO programma worden gedekt uit de reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 7 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Diverse kosten tijdelijke huisvesting onderwijs PO |
2.473.800 |
2.430.400 |
2.387.000 |
2.343.600 |
Dotatie bestemmingsreserve tijdelijke huisvesting onderwijs PO |
13.090.000 |
0 |
0 |
0 |
Innovatiebudget |
250.000 |
250.000 |
250.000 |
0 |
Totaal incidentele lasten |
15.813.800 |
2.680.400 |
2.637.000 |
2.343.600 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Terugkoop tijdelijke huisvesting PO |
0 |
0 |
0 |
-240.000 |
Dekking diverse kosten tijdelijke huisvesting onderwijs PO uit Reserve Tijdelijke huisvesting onderwijs PO |
-2.170.000 |
-2.170.000
|
-2.170.000 |
-2.170.000 |
Dekking innovatiebudget uit Reserve Sociaal Domein |
-250.000 |
-250.000
|
-250.000 |
0 |
Totaal incidentele baten |
-2.420.000 |
-2.420.000 |
-2.420.000 |
-2.410.000 |
Saldo programma 7 |
13.393.800 |
260.400 |
217.000 |
-66.400 |
Toelichting programma 7
Diverse kosten tijdelijke huisvesting onderwijs PO, waaronder kapitaallasten. De kapitaallasten worden gedekt uit de Reserve Tijdelijke huisvesting onderwijs PO.
- Tijdelijke huisvesting onderwijs
De verwachting is dat de tijdelijke huisvesting tijdens renovatie en nieuwbouw voor primair- en voortgezet onderwijs ongeveer € 13 miljoen gaat kosten in de periode 2019-2025. Voorgesteld wordt om voor de dekking hiervan een bestemmingsreserve in te stellen ten laste van de Algemene Reserve ( Zie programma 9).
Ten behoeve van de uitvoering in 2019, vooruitlopend hierop, de instelling van deze bestemmingsreserve voor 2019 al middels een separaat raadsvoorstel aan de gemeenteraad voorgelegd.
In 2023 wordt er een incidentele baat verwacht door verkoop tijdelijke huisvesting PO. De opbrengst van deze verkoop wordt gestort in de Algemene Reserve (Zie programma 9).
College-uitvoeringsprogramma
Met een innovatiebudget sociaal domein stimuleren we nieuwe uitvoeringspraktijken die de kanteling naar inwoners en ondersteuning in buurten en wijken kunnen versterken. We willen een substantiële verschuiving realiseren van individuele specialistische inzet naar meer algemene voorzieningen in de wijk die een breed pakket op het gebied van leefbaarheid, zorg en ondersteuning bieden met op afzienbare termijn lagere kosten. Eigen kracht en zelf oplossend vermogen staan voorop en vermindering van het beroep op specialistische voorzieningen. Oplossingen moeten zo veel mogelijk worden gezocht in de reguliere omgeving van kwetsbare mensen. Activiteiten en pilots die bijdragen aan deze beweging komen in aanmerking voor bekostiging uit het innovatiebudget.
De kosten voor de uitvoering innovatiebudget sociaal domein worden gedekt uit de Reserve Sociaal Domein.
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Programma 9 |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Terug storting in Algemene Reserve als gevolg van terugkoop tijdelijke huisvesting PO |
0 |
0 |
0 |
240.000 |
Totaal incidentele lasten |
0 |
0 |
0 |
240.000 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Dekking dotatie aan bestemmingsreserve tijdelijke huisvesting onderwijs PO uit Algemene Reserve |
-13.090.000 |
|
|
|
Totaal incidentele baten |
-13.090.000 |
0 |
0 |
0 |
Saldo programma 9 |
-13.090.000 |
0 |
0 |
240.000 |
Toelichting programma 9
In 2023 wordt de opbrengst verkoop tijdelijke huisvesting PO gestort in de Algemene Reserve (Zie programma 7).
Het instellen van de bestemmingsreserve Tijdelijke Huisvesting Onderwijs komt ten laste van de Algemene Reserve (Zie programma 7).
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Overige posten |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Overige posten incidentele lasten |
196.400 |
76.400 |
30.000 |
30.000 |
Totaal incidentele lasten |
196.400 |
76.400 |
30.000 |
30.000 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Overige posten incidentele baten |
-21.400 |
-21.400 |
-30.000 |
-30.000 |
Totaal incidentele baten |
-21.400 |
-21.400 |
0 |
0 |
Saldo overige posten |
175.000 |
55.000 |
0 |
0 |
Incidentele baten en lasten |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
Totaal |
|
|
|
|
Lasten |
|
|
|
|
Totaal incidentele lasten, inclusief overige posten |
16.905.200 |
5.286.800 |
2.867.000 |
2.613.600 |
Totaal incidentele lasten |
16.905.200 |
5.286.800 |
2.867.000 |
2.613.600 |
|
|
|
|
|
Baten |
|
|
|
|
Totaal incidentele baten, inclusief overige posten |
-16.351.400 |
-4.971.400 |
-2.650.000 |
-2.440.000 |
Totaal incidentele baten |
-16.351.400 |
-4.971.400 |
-2.650.000 |
-2.440.000 |
Saldo begroting incidentele baten en lasten |
553.800 |
315.400 |
217.000 |
173.600 |
Presentatie van het structureel begrotingssaldo (bedragen x € 1.000) |
Begroting 2020 |
Begroting 2021 |
Begroting 2022 |
Begroting 2023 |
+ = negatief saldo; - = positief saldo |
|
|
|
|
Saldo baten en lasten |
2.351 |
3.674 |
2.594 |
1.984 |
Toevoegingen en onttrekkingen aan reserves |
-3.946 |
-5.470 |
-3.009 |
-2.466 |
Begrotingssaldo na bestemming |
-1.595 |
-1.796
|
-415 |
-484 |
Waarvan incidentele baten en lasten (saldo) |
554 |
315 |
217 |
174 |
Structurele begrotingssaldo |
-2.149 |
-2.112
|
-632 |
-658 |