Uitgaven
13,63%€ 20.450
x € 1.000Inkomsten
67,75%€ 101.630
x € 1.000Saldo
€ -81.180
x € 1.0009. Programma baten en lasten
Uitgaven
13,63%€ 20.450
x € 1.000Inkomsten
67,75%€ 101.630
x € 1.000Saldo
€ -81.180
x € 1.000Ambitie
9.1 Sluitende begroting
Wat willen we bereiken?
9.1.1 Kritisch op uitgaven en financieel bewust
Het college voert een duurzaam financieel beleid. Ook in meerjarenperspectief weet het college de gemeentefinanciën verantwoord en evenwichtig te houden. We gaan zorgvuldig en zuinig om met de middelen die we tot onze beschikking hebben gekregen om taken uit te voeren.
De voorliggende begroting kent een structureel positief financieel beeld. De verwachting is echter dat de financiële druk op de meerjarenbegroting de komende jaren zal toenemen, en daar is de gemeente Gooise Meren niet uniek in. Dit komt door diverse onzekere ontwikkelingen, zoals de Jeugdzorg, de transitie in het fysiek domein, toename van kapitaallasten van huidige uitgestelde investeringen, onzekerheid over de uitkering uit het gemeentefonds, macro economische ontwikkelingen. De boodschap uit de Perspectiefnota blijft dus ongewijzigd. De druk op onze meerjarenbegroting zal toenemen en maatregelen zullen nodig zijn om een sluitende meerjarenbegroting te behouden. Willen we de financieel gezonde en robuuste gemeente blijven die we nu zijn, dan blijft scherp en terughoudend begroten het uitgangspunt.
Zo gaan we dat doen
9.1.2 Adequaat Planning & Control instrumentarium
De gemeente zet in op een goede dienstverlening aan onze inwoners. Daar hoort ook bij dat we inwoners van Gooise Meren op een toegankelijke manier informeren over de inkomsten en uitgaven van onze gemeente. We willen op een eenvoudige en transparante manier inzichtelijk maken wat we voor inwoners doen. Dat doen we aan de hand van de vragen: Wat wil de gemeente bereiken? Wat gaan we daarvoor doen? En wat mag dat kosten?
Als gemeente vinden wij het belangrijk dat we de goede dingen doen en dat we de dingen ook goed doen. Dit vraagt om een goede planning en control cyclus en bijbehorend instrumentarium. Planning en control is geen doel op zich maar een hulpmiddel dat het mogelijk maakt om het proces van plannen, uitvoeren en evalueren zo te sturen en te beheersen dat de doelen die het bestuur nastreeft ook gerealiseerd worden.
Een goed werkende planning en control is gebaseerd op een samenspel van maatregelen op het gebied van organisatie, processen, instrumenten én gedrag. En juist dit laatste zal in Gooise Meren nog meer aandacht krijgen.
Zo gaan we dat doen
9.2 Belastingen
Wat willen we bereiken?
Lasten stabiel
Het komende jaar houden we de OZB op het huidige niveau. De gehanteerde inflatiecorrectie levert per saldo geen lastenverzwaring op omdat lonen en prijzen ook worden aangepast. De kosten die bij de verschillende voorzieningen worden gemaakt, worden zoveel als mogelijk doorberekend naar de gebruiker van die voorziening (‘de vervuiler betaalt’). Daarnaast laten we prijsstijgingen ook in de tarieven doorwerken. Het streven naar maximale (lees: 100%) kostendekking van de verschillende leges en tarieven blijft hierbij het uitgangspunt.
Taxeren op basis van gebruikersoppervlakte
De Waarderingskamer heeft besloten dat het taxeren van woningen op gebruiksoppervlakte verplicht wordt per 1 januari 2022. Dit betekent dat de WOZ-Waarden bij de aanslagoplegging in februari 2022 getaxeerd moeten zijn op basis van de gebruiksoppervlakte i.p.v. op basis van inhoud. Het project “taxeren op basis van gebruiksoppervlakte” heeft als uitgangspunt dat de gevolgen voor de OZB tarieven en de WOZ-waardes zo klein mogelijk worden gehouden. Met alle stappen/acties/controles en risicobewaking die we in het plan van aanpak hebben opgenomen gaan we dit realiseren. Echter wijzigingen in de WOZ-Waardes vallen niet uit te sluiten gezien de impact die deze omvorming heeft. In het plan van aanpak is ook een communicatieplan opgenomen om iedereen binnen de gemeente Gooise Meren over deze omvorming te informeren.
Aan het einde van het project (2021) kennen we pas de nieuwe WOZ-waarden en daarmee de afwijkingen t.o.v. de dan geldende WOZ-Waarden (nog op basis van inhoud). Op basis van deze gegevens wordt de bandbreedte (percentage) van die afwijking bepaald. Met alle belanghebbenden, die buiten deze bandbreedte vallen, zal zorgvuldig worden gecommuniceerd.
Het project “taxeren op basis van gebruiksoppervlakte” is in 2019 gestart en wordt in 2020 planmatig verder uitgevoerd. Dit gebeurt in nauwe samenwerking met onder andere de waarderingskamer, woningbouwverenigingen en omliggende gemeenten.
Wat mag het kosten?
Exploitatie | Realisatie 2018 | Begroting 2019 (na wijziging) | Begroting 2020 | Begroting 2021 | Begroting 2022 | Begroting 2023 | |
Lasten | |||||||
638 Uitkeringen Gemeentefonds | 0 | 18 | 9 | 9 | 8 | 8 | |
639 Belastingen | 676 | 759 | 745 | 745 | 591 | 591 | |
640 Overige baten en lasten | 0 | 204 | 1.796 | 1.951 | 718 | 606 | |
641 Rekening van baten en lasten | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
644 Huisvesting Gooise Meren | 67 | 18 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
646 Overhead | 14.755 | 17.072 | 17.899 | 18.115 | 18.418 | 18.440 | |
Totaal Lasten | 15.497 | 18.072 | 20.450 | 20.820 | 19.735 | 19.645 | |
Baten | |||||||
638 Uitkeringen Gemeentefonds | -67.515 | -74.162 | -72.250 | -73.214 | -73.856 | -74.504 | |
639 Belastingen | -12.725 | -12.899 | -13.222 | -13.339 | -11.318 | -11.470 | |
640 Overige baten en lasten | -7.374 | -1.633 | -2.085 | -2.217 | -2.151 | -2.122 | |
641 Rekening van baten en lasten | 4.856 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
644 Huisvesting Gooise Meren | -86 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
646 Overhead | -2.769 | -103 | -82 | -82 | -82 | -82 | |
Totaal Baten | -85.614 | -88.797 | -87.640 | -88.852 | -87.408 | -88.179 | |
Resultaat voor bestemming | -70.116 | -70.725 | -67.190 | -68.032 | -67.673 | -68.534 | |
Stortingen | |||||||
639 Belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
640 Overige baten en lasten | 11.438 | 11.654 | 0 | 0 | 0 | 240 | |
641 Rekening van baten en lasten | 1.502 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Stortingen | 12.940 | 11.654 | 0 | 0 | 0 | 240 | |
Onttrekkingen | |||||||
639 Belastingen | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
640 Overige baten en lasten | -1.601 | -6.167 | -13.990 | -550 | -300 | 0 | |
641 Rekening van baten en lasten | -4.856 | 0 | 0 | 0 | 0 | 0 | |
Totaal Onttrekkingen | -6.456 | -6.167 | -13.990 | -550 | -300 | 0 | |
Saldo reserves | 6.484 | 5.487 | -13.990 | -550 | -300 | 240 | |
Resultaat na bestemming | -63.632 | -65.238 | -81.180 | -68.582 | -67.973 | -68.294 |
Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen begroting 2020 t.o.v. begroting 2019 | ||
Onderdeel programma 9 | Verschil (x € 1.000) |
V/N (V= voordeel, N= nadeel) |
Uitkeringen Gemeentefonds De uitkering 2020 is enerzijds lager omdat in 2019 een additionele uitkering is ontvangen van € 3,3 miljoen in het kader van de bommenregeling Krijgsman en Crailo. Hiertegenover staat de in de Perspectiefnota 2020 opgenomen compensatie voor loon- en prijsstijging ad. € 1,4 mln. |
1.910 | N |
Belastingen De belastingopbrengsten stijgen in 2020 door verhoging van de tarieven met 2,5%, conform uitgangspunt in Perspectiefnota 2020. |
325 | V |
Overhead De lonen worden in 2020 met 3,5% (incl. 1% pensioenpremie) verhoogd, conform uitgangspunt in Perspectiefnota 2020. Daarnaast is de activiteit documentaire informatievoorziening (DIV) toegevoegd aan overhead. |
800 | N |
Overige baten en lasten Hogere bespaarde rente door met name de activering van de uitgaven voor tijdelijke huisvesting onderwijs. |
450 | V |
Reserves (lasten) In 2020 is sprake van fors lagere stortingen dan in 2019. Dit heeft te maken met de uitwerking in 2019 van de nota reserves en voorzieningen welke leidde tot stortingen in de Algemene reserve in verband met vrijval van de Algemene Reserve Grondexploitaties (€ 3,8 mln.), Reserve MFC Keverdijk (€ 3,7 mln.), Reserve Sociaal Domein (€ 1,2 mln.), Reserve Onderwijsachterstandenbeleid (€ 0,2 mln.) en Reserve Buurtsportcoaches (€ 0,2 mln.). Daarnaast is in 2019 de bestemming van het rekeningresultaat 2018 (€ 1,1 mln.) in de Algemene Reserve gestort; in 2020 is het begrotingssaldo (nog) niet in de Algemene Reserve gestort. |
11.654 | V |
Reserves (baten) In 2020 is sprake van fors hogere onttrekkingen dan in 2019. In 2020 wordt een bedrag van € 13 mln. onttrokken aan de Algemene Reserve ter dekking van de ingestelde bestemmingsreserve tijdelijke huisvesting Onderwijs (in 2019 was al € 2,1 mln. onttrokken). Daarnaast is sprake van onttrekkingen in 2019 uit de reserve van het rekeningresultaat 2018 (€ 1,5 mln.) en de nadelige saldi uit de Voortgangsverslagen 2018-2 en 2019-1 (samen € 0,8 mln.). Het restant wordt verklaard door onttrekkingen in 2019 (t.b.v. groenstructuurplan/biodiversiteit en Gemeentelijk Verkeer en Vervoerplan; samen € 0,1 mln.) die in 2020 niet terugkomen. |
7.823 | V |
In de bovenstaande tabel is het saldo van de begroting 2020 meegenomen. |
1.595 | N |
Overige verschillen Diverse posten < € 70.000 |
5 | N |
Totaal | 15.942 | V |
Investeringen
Het totaal aan voorgenomen investeringen voor dit programma in 2020 bedraagt € 1,4 miljoen (Tractie en Hard-/software). Met het vaststellen van de begroting worden voor de in de onderstaande tabel opgenomen investeringen kredieten gevoteerd. De bijbehorende kapitaallasten zijn al in deze begroting verwerkt.
Omschrijving investering | Toelichting | Investeringsbedrag * in € |
Programma 9 | ||
Mitsubishi Canter (2 stuks) | Vervanging Canter (gladheidsbestrijding) in 2020 | 55.000 |
Zoutstrooiers (8 jr) | Vervanging van acht zoutstrooiers | 305.000 |
Mobiele werkplekken/devices (3 jr) | Vervanging van laptops en tablets | 125.000 |
Programma digitalisering 2020 (5 jaar) | Investeringen conform het Masterplan Digitalisering voor Wet- en regelgeving, Landelijke ontwikkelingen en Maatschappelijke en bestuurlijke organisatieontwikkelingen. | 485.000 |
Fysieke hosts, acces switches, wifi (5 jaar) | Vervangingsinvesteringen draadloos internet | 200.000 |
Storage&backup/core switches (5 jaar) | Investeringen met betrekking tot de opslag van data | 210.000 |
Totaal | 1.380.000 |
* Investeringsbedragen exclusief bijdragen van derden