Bestuurlijke ontwikkelingen
Er is een jaar ervaring opgedaan met een nieuwe bestuurlijk model in de Regio, waarbij het Algemeen Bestuur niet langer bestaat uit burgemeesters, maar uit de voorzitters van de portefeuillehoudersoverleggen. Verder is de nieuwe stemhouding ingevoerd volgens het ‘one – man – one vote’ principe, waardoor alle deelnemers een gelijke invloed hebben op besluiten. Dit model moet leiden een verbindende vorm van besturen. Een tweede belangrijke ontwikkeling die ook impact kan hebben op de Regio is het stoppen van de zgn Arhi-procedure, waardoor de fusies tussen Huizen, Blaricum en Laren en die tussen Hilversum en Wijdemeren voorlopig geen doorgang zullen vinden. De Regio zal – na het vertrek van Weesp uit de Regio voorzien in 2024 – bestaan uit 6 gemeenten. Deze zes gemeenten hebben de opdracht regionale bestuurskracht te realiseren, waarbij de Regio een centrale rol kan vervullen. Daarbij heeft de positie van de gemeenteraden de aandacht.
Inhoudelijke ontwikkelingen
De Regio werkt met zeven programma’s: sturing, inkoop en contractbeheer, maatschappelijke dienstverlening, Jeugd en gezin, gemeentelijke gezondheidsdienst (GGD), Regionale Ambulance Voorziening (RAV) en Grondstoffen- en Afvalstoffendienst (GAD). De voornaamste ontwikkelingen op deze vlakken zijn de onderstaande. Mbt sturing: Medio juli 2019 stellen de gemeenten de regionale samenwerkingsagenda vast 2019 - 2022. Na vaststelling stelt het algemeen bestuur in samenwerking met de colleges een uitvoeringsprogramma op dat loopt tot eind 2020. De Rsa 2019 – 2022 geeft uitdrukking aan de samenwerkingsambities van de gemeenten.
Inkoop en contractbeheer werken aan de verdere ontwikkeling van inkoopmodellen en de contractbeheerfunctie, waarbij zal geïnvesteerd worden in een meer inhoudelijk relatie met de te contracteren partijen.
Op het vlak van Maatschappelijke dienstverlening is de belangrijkste ontwikkeling de vorming van een Integrale Crisisdienst en de invoering van de aanpak van Acuut en structureel geweld.
Onder noemer Jeugd en gezin worden taken verricht op het vlak van jeugdgezondheidszorg, centrum voor jeugd en gezin en leerlingzaken zoals leerplicht en voortijdig schoolverlaten. Jeugd en gezin werkt gebiedsgericht. In 2020 staat de verdere samenwerking met gemeentelijke uitvoeringsdiensten op de agenda.
De GGD en de RAV intensiveren de samenwerking met Flevoland, onder meer door aan één programma GHOR te werken (GGD) en door de gezamenlijk voorbereiding van een Meldkamer Midden-Nederland in 2021 (RAV).
De GAD werkt in 2020 verder aan de realisatie van een circulaire economie. Daartoe wordt een regionale visie opgesteld met een doorkijk naar 2030.
Financiële ontwikkelingen
De bijdrage van Gooise Meren aan de Regio 2020 is in totaal € 9.860.184. Ten opzichte van de initiële begroting 2019 betekent dit een stijging van zo’n € 440.000.
De belangrijkste oorzaken voor de verhoging zijn een loon- en prijsstijging van 2,5 % en de toename van de kosten GAD door een hoger tarief van de door het Rijk opgelegde verbrandingsbelasting per ton restafval (afvalstoffenbelasting). Deze verhoging bedraagt voor Gooise Meren zo’n € 300.000.