Begroting 2023
|
Blz. 1
|
Programma’s
|
Blz. 2
|
Voorwoord
|
Blz. 3
|
Voorwoord
|
Blz. 4
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 5
|
Vertrekpunt: verstandig gebruik maken van tijdelijke financiële ruimte
|
Blz. 6
|
Vertrekpunt: verstandig gebruik maken van tijdelijke financiële ruimte
|
Blz. 7
|
Ambitie: Gooise Meren op koers
|
Blz. 8
|
Ambitie: Gooise Meren op koers
|
Blz. 9
|
Financiën
|
Blz. 10
|
Financiën
|
Blz. 11
|
Leeswijzer
|
Blz. 12
|
Leeswijzer
|
Blz. 13
|
Programma 1 Voor en van iedereen
|
Blz. 14
|
Maatschappelijke effecten
|
Blz. 15
|
1.1. Gezondheid
|
Blz. 16
|
Doelstellingen
|
Blz. 17
|
1.1.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 18
|
1.1.1.1. Actieplan nota gezondheidszorg
|
Blz. 19
|
1.1.1.2. Samenhang in aanpak
|
Blz. 20
|
1.1.1.3. Informeren senioren
|
Blz. 21
|
1.1.1.4. Verkenning verbeteren organisatie (mantel)zorg
|
Blz. 22
|
1.2. Sport & bewegen
|
Blz. 23
|
Doelstellingen
|
Blz. 24
|
1.2.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 25
|
1.2.1.2. Aanbesteding team Gooise Meren Beweegt
|
Blz. 26
|
1.2.1.3. Subsidiemogelijkheden voor sportactiviteiten en evenementen
|
Blz. 27
|
1.2.1.5. Onderhoud sportvelden
|
Blz. 28
|
1.2.1.4. Ledverlichting sportvelden
|
Blz. 29
|
1.2.1.6. Kleedkamers voetbalvereniging NVC
|
Blz. 30
|
1.2.1.1. Geen bezuiniging voor team Gooise Meren Beweegt
|
Blz. 31
|
1.3. Welzijn
|
Blz. 32
|
Doelstellingen
|
Blz. 33
|
1.3.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 34
|
1.3.1.1. Iedereen doet mee
|
Blz. 35
|
1.3.1.2. Hulp start in de wijk
|
Blz. 36
|
1.3.1.3. Voorkomen isolement
|
Blz. 37
|
1.4. Maatschappelijke & culturele voorzieningen
|
Blz. 38
|
Doelstellingen
|
Blz. 39
|
1.4.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 40
|
1.4.1.1. Welzijn en cultuur
|
Blz. 41
|
1.4.1.2. Uit-Wijk
|
Blz. 42
|
1.4.1.3. Pilot Cultuurcoaches
|
Blz. 43
|
1.4.1.4. Uitvoeringsprogramma Cultuurvisie
|
Blz. 44
|
1.4.1.5. Onderzoek culturele infrastructuur
|
Blz. 45
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 46
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 47
|
Programma 2 Kansrijk opgroeien
|
Blz. 48
|
Maatschappelijke effecten
|
Blz. 49
|
2.1. Jeugdbeleid
|
Blz. 50
|
Doelstellingen
|
Blz. 51
|
2.1.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 52
|
2.1.1.1. Doorontwikkelen jeugdbeleid
|
Blz. 53
|
2.1.1.2. Jeugd betrekken
|
Blz. 54
|
2.2. Jeugdzorg
|
Blz. 55
|
Doelstellingen
|
Blz. 56
|
2.2.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 57
|
2.2.1.1. Verder ontwikkelen collectieve jeugdzorg
|
Blz. 58
|
2.2.1.2. Versterken jeugdteam Uitvoeringsdienst Sociaal domein
|
Blz. 59
|
2.3. Onderwijs & onderwijshuisvesting
|
Blz. 60
|
Doelstellingen
|
Blz. 61
|
2.3.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 62
|
2.3.1.2. Update IHP en ontwikkelen programma-aanpak
|
Blz. 63
|
2.3.1.1. Vergroten gelijke kansen in het onderwijs
|
Blz. 64
|
2.3.1.3. Integraal plan lokalen bewegingsonderwijs uitwerken
|
Blz. 65
|
2.3.1.4. Ruimte voor het Goois Lyceum
|
Blz. 66
|
2.3.1.5. Onvoorziene kleine investeringen onderwijshuisvesting
|
Blz. 67
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 68
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 69
|
Programma 3 Passend wonen in een groene omgeving
|
Blz. 70
|
Maatschappelijke effecten
|
Blz. 71
|
3.1. Wonen
|
Blz. 72
|
Doelstellingen
|
Blz. 73
|
3.1.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 74
|
3.1.1.1. Actualiseren Woonvisie
|
Blz. 75
|
3.1.1.2. Opstellen doelgroepenverordening
|
Blz. 76
|
3.1.1.3. Nieuwe huisvestingsverordening
|
Blz. 77
|
3.1.1.4. Opstellen van structuurvisie Bussum-Zuid
|
Blz. 78
|
3.1.1.5 Uitvoering geven aan de visie Wonen en Zorg
|
Blz. 79
|
3.1.1.6. Onderzoek naar beleidsinstrumenten die de positie van starters en andere kwetsbare doelgroepen op de woningmarkt effectief versterken
|
Blz. 80
|
3.2. Buitenruimte & leefomgeving
|
Blz. 81
|
Doelstellingen
|
Blz. 82
|
3.2.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 83
|
3.2.1.1. Uitvoering geven aan Biodiversiteitsplan Gooise Meren
|
Blz. 84
|
3.2.1.2. Vergroten kennis op gebied van ecologie
|
Blz. 85
|
3.2.1.3. Hemelwater afkoppelen en vasthouden
|
Blz. 86
|
3.2.1.4. Vergroten inzicht in technische staat riolering
|
Blz. 87
|
3.2.1.5. Vergroten inzicht in functioneren rioolstelsels
|
Blz. 88
|
3.2.1.6. Inwoners betrekken
|
Blz. 89
|
3.2.1.7. Dierenwelzijn
|
Blz. 90
|
3.3. Duurzaamheid
|
Blz. 91
|
Doelstellingen
|
Blz. 92
|
3.3.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 93
|
3.3.1.1. We blijven samenwerken rond duurzame thema’s met Samen Sneller Duurzaam
|
Blz. 94
|
3.3.1.3. Verminderen energieverbruik
|
Blz. 95
|
3.3.1.4. Wijkaanpakken opstellen als uitvoering van de transitievisie warmte (waaronder Muiderberg)
|
Blz. 96
|
3.3.1.5. Beleidsontwikkeling en uitvoering opwekken duurzame energie
|
Blz. 97
|
3.3.1.2. Samen werken aan de energietransitie
|
Blz. 98
|
3.3.1.6. EU-actieplan geluid
|
Blz. 99
|
3.3.1.7. Opstellen strategisch document duurzaamheid
|
Blz. 100
|
3.4. Ruimtelijke ontwikkeling
|
Blz. 101
|
Doelstellingen
|
Blz. 102
|
3.4.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 103
|
3.4.1.1. Ruimtelijke projecten
|
Blz. 104
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 105
|
Toelichting financiële verschillenverschillen
|
Blz. 106
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 107
|
Kengetallen
|
Blz. 108
|
Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar
|
Blz. 109
|
Maatschappelijke effecten
|
Blz. 110
|
4.1. Economie
|
Blz. 111
|
Doelstellingen
|
Blz. 112
|
4.1.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 113
|
4.1.1.1. Ontwikkelen visie op- en bouwen van een netwerk rond Circulaire Economie
|
Blz. 114
|
4.1.1.2. Informeren van- en communicatie met ondernemers over circulariteit
|
Blz. 115
|
4.1.1.3 Manager vitale kernen
|
Blz. 116
|
4.2. Toerisme & cultureel erfgoed
|
Blz. 117
|
Doelstellingen
|
Blz. 118
|
4.2.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 119
|
4.2.1.1. Verhogen subsidie onderhoud gemeentelijke monumenten
|
Blz. 120
|
4.2.1.2. Plan voor verduurzaming van monumenten
|
Blz. 121
|
4.2.1.3 Voetgangersbewegwijzering (Wayfinding)
|
Blz. 122
|
4.3. Werk & inkomen
|
Blz. 123
|
Doelstellingen
|
Blz. 124
|
4.3.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 125
|
4.3.1.1. Inclusieve arbeidsmarkt
|
Blz. 126
|
4.4. Mobiliteit
|
Blz. 127
|
Doelstellingen
|
Blz. 128
|
4.4.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 129
|
4.4.1.1. Verkeersonveilige plekken risicogericht aanpakken
|
Blz. 130
|
4.4.1.2. Schoolomgevingen verkeersveiliger maken
|
Blz. 131
|
4.4.1.3. Aanleren juist verkeersgedrag door verkeerseducatie
|
Blz. 132
|
4.4.1.4. Verkeersgedrag beïnvloeden
|
Blz. 133
|
4.4.1.5 In balans houden van leefbaarheid en bereikbaarheid
|
Blz. 134
|
4.4.1.6. Inrichten van 'zero-emissiezones'
|
Blz. 135
|
4.4.1.7. Ontwikkelen laadpalenbeleid
|
Blz. 136
|
4.4.1.8. Versterken van OV-knooppunten
|
Blz. 137
|
4.4.1.9. Optimaliseren/ realiseren van een hoogwaardig fietsnetwerk
|
Blz. 138
|
4.4.1.10. Toegankelijkheid leidend maken bij het uitvoeren van onderhoud wegen
|
Blz. 139
|
4.4.1.12. Optimaliseren van bestaande parkeervoorzieningen voor auto's en fietsen
|
Blz. 140
|
4.4.1.13. Modernisering van de gehele parkeerketen
|
Blz. 141
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 142
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 143
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 144
|
Kengetallen
|
Blz. 145
|
Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening
|
Blz. 146
|
Maatschappelijke effecten
|
Blz. 147
|
5.1. Dienstverlening & communicatie
|
Blz. 148
|
Doelstellingen
|
Blz. 149
|
5.1.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 150
|
5.1.1.1. Digitaal aanvragen rijbewijzen
|
Blz. 151
|
5.1.1.2. Social media als extra dienstverleningskanaal
|
Blz. 152
|
5.1.1.3. Uitvoeren klanttevredenheidsonderzoeken dienstverleningskanalen
|
Blz. 153
|
5.1.1.4. Aanloop reisdocumentenpiek 2024
|
Blz. 154
|
5.1.1.5. Duidelijkheid over voortgang in klantcontact
|
Blz. 155
|
5.2. Veiligheid & handhaving
|
Blz. 156
|
Doelstellingen
|
Blz. 157
|
5.2.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 158
|
5.2.1.1. Versterken van de aanpak ondermijning
|
Blz. 159
|
5.2.1.2. Versterken samenwerking met inwoners om buurten veiliger te maken
|
Blz. 160
|
5.2.1.3 Aanpak cybercrime
|
Blz. 161
|
5.2.1.4 Versterken van de inzet van de boa’s op openbare orde en veiligheid waaronder ook verkeersveiligheid
|
Blz. 162
|
Indicatoren
|
Blz. 163
|
5.3. Bestuur & organisatie
|
Blz. 164
|
Doelstellingen
|
Blz. 165
|
5.3.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 166
|
5.3.1.1. Versterken van de democratische kwaliteit
|
Blz. 167
|
5.3.1.2. Aantrekken extra wijkadviseurs
|
Blz. 168
|
5.3.1.3 Capaciteit in balans met werkaanbod
|
Blz. 169
|
5.3.1.4 Versterken arbeidsmarktpositie en -communicatie
|
Blz. 170
|
5.3.1.5 Behouden en ontwikkelen ambtelijke organisatie
|
Blz. 171
|
5.3.1.6 Strategische personeelsplanning
|
Blz. 172
|
5.4. Bestuurlijke samenwerking
|
Blz. 173
|
Doelstellingen
|
Blz. 174
|
5.4.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 175
|
5.4.1.1. Regionale positionering
|
Blz. 176
|
5.4.1.2. Uitvoering nota verbonden partijen
|
Blz. 177
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 178
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 179
|
Beleidsindicatoren
|
Blz. 180
|
Programma 6 Financieel gezond
|
Blz. 181
|
Maatschappelijke effecten
|
Blz. 182
|
6.1. Financiën
|
Blz. 183
|
Doelstellingen
|
Blz. 184
|
6.1.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 185
|
6.1.1.1. Rechtmatigheidsverantwoording
|
Blz. 186
|
6.1.1.2. Toegankelijkheid Pepperflow
|
Blz. 187
|
6.1.1.3. Onderzoek naar meerwaarde subsidiespecialist
|
Blz. 188
|
6.1.1.4. Implementatie nieuw financieel systeem
|
Blz. 189
|
6.2. Vastgoed
|
Blz. 190
|
Doelstellingen
|
Blz. 191
|
6.2.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 192
|
6.2.1.1. Portefeuilleplan vastgoed
|
Blz. 193
|
6.2.1.2. Aanbesteding Vastgoedmanagementsysteem
|
Blz. 194
|
6.3. Grondbeleid
|
Blz. 195
|
Doelstellingen
|
Blz. 196
|
6.3.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 197
|
6.3.1.1. Grondprijzenbrief
|
Blz. 198
|
6.3.1.2 Nota bovenwijkse voorzieningen
|
Blz. 199
|
6.4. Belastingen
|
Blz. 200
|
Doelstellingen
|
Blz. 201
|
6.4.1. Wat willen we bereiken?
|
Blz. 202
|
6.4.1.1. Kostendekkendheid leges
|
Blz. 203
|
Wat mag het kosten?
|
Blz. 204
|
Toelichting financiële verschillen
|
Blz. 205
|
Financiële begroting
|
Blz. 206
|
Financiële recapitulatie programma's
|
Blz. 207
|
Financiële recapitulatie programma's
|
Blz. 208
|
Investeringen
|
Blz. 209
|
Overzicht incidentele baten en lasten
|
Blz. 210
|
Incidentele baten en lasten
|
Blz. 211
|
Structurele mutaties reserves
|
Blz. 212
|
Balans
|
Blz. 213
|
Balans
|
Blz. 214
|
EMU-Saldo
|
Blz. 215
|
Stand en verloop reserves
|
Blz. 216
|
Stand en verloop voorzieningen
|
Blz. 217
|
Financiële positie
|
Blz. 218
|
Algemene Dekkingsmiddelen
|
Blz. 219
|
Overhead
|
Blz. 220
|
Paragrafen
|
Blz. 221
|
Paragraaf Lokale heffingen
|
Blz. 222
|
Overzicht lokale heffingen
|
Blz. 223
|
Beleid lokale heffingen
|
Blz. 224
|
Tarieven en opbrengsten
|
Blz. 225
|
Kostendekkende heffingen
|
Blz. 226
|
Lokale belastingdruk voor huishoudens
|
Blz. 227
|
Kwijtscheldingsbeleid
|
Blz. 228
|
Paragraaf Weerstandsvermogen en risicobeheersing
|
Blz. 229
|
Risicobeheersing
|
Blz. 230
|
Weerstandsvermogen
|
Blz. 231
|
Kengetallen
|
Blz. 232
|
Paragraaf Onderhoud kapitaalgoederen
|
Blz. 233
|
Inleiding
|
Blz. 234
|
Beleidskader
|
Blz. 235
|
Ontwikkelingen 2023
|
Blz. 236
|
Paragraaf Financiering
|
Blz. 237
|
Algemene ontwikkelingen
|
Blz. 238
|
Financieringsbeleid
|
Blz. 239
|
Financiering
|
Blz. 240
|
Paragraaf Bedrijfsvoering
|
Blz. 241
|
Inleiding
|
Blz. 242
|
Interne bedrijfsvoering
|
Blz. 243
|
Sturing en beheersing
|
Blz. 244
|
Paragraaf Verbonden partijen
|
Blz. 245
|
Inleiding
|
Blz. 246
|
Regio Gooi en Vechtstreek
|
Blz. 247
|
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
|
Blz. 248
|
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
|
Blz. 249
|
Werkvoorzieningschap Tomingroep
|
Blz. 250
|
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
|
Blz. 251
|
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
|
Blz. 252
|
Stichting Goois Natuurreservaat
|
Blz. 253
|
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
|
Blz. 254
|
GEM Crailo BV
|
Blz. 255
|
BNG Bank N.V.
|
Blz. 256
|
Metropoolregio Amsterdam
|
Blz. 257
|
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer
|
Blz. 258
|
Paragraaf Grondbeleid
|
Blz. 259
|
Hoofdlijnen
|
Blz. 260
|
Bouwgronden in exploitatie
|
Blz. 261
|
Niet in exploitatie genomen gronden
|
Blz. 262
|
Reserves en risico's grondexploitaties
|
Blz. 263
|
Bijlagen
|
Blz. 264
|
Bijlage 1 Overzicht investeringen
|
Blz. 265
|
Overzicht investeringen
|
Blz. 266
|
Bijlage 2 Taakvelden
|
Blz. 267
|
Taakvelden
|
Blz. 268
|
Bijlage 3 Beleidsindicatoren
|
Blz. 269
|
Verplichte indicatoren eigen gegevens
|
Blz. 270
|
Verplichte indicatoren Waar staat je gemeente?
|
Blz. 271
|
Toelichtingen verplichte indicatoren
|
Blz. 272
|
Zoeken
|
|
Bijlagen
|
|
Contact
|
|
PrivacyStatement
|
|
Sitemap
|
|