Inleiding
Het op orde brengen van de organisatie samen met de start van de uitvoering van ambities uit het coalitieakkoord vindt plaats binnen één van de doelstellingen van de nieuwe coalitie, namelijk een financieel gezonde gemeente. Dat vraagt steeds weer om de juiste afwegingen tussen ambities en beschikbare middelen.
In de raadsmededeling bij de meicirculaire 2022, als aanvulling op de Perspectiefbrief 2023, is opgemerkt dat er sprake is van een forse toename van de uitkering uit het Gemeentefonds, waarin ook de herverdeling is verwerkt. Dit geeft derhalve veel meer ruimte voor nieuw beleid dan mogelijk was ten tijde van de vorige begroting.
Tegelijkertijd is de financiële ruimte wel tot en met het jaar 2025 beperkt. Vanaf 2026 worden de bedragen vooralsnog fors lager.
Dat maakt dat er voor structurele ambities dus minder ruimte is en er expliciete keuzes zijn gemaakt om diverse ambities eerst incidenteel in te vullen. In voorliggende programmabegroting presenteren wij die keuzes, waarmee een structureel sluitende en reële meerjarenbegroting aan u wordt gepresenteerd.
Financieel beeld Programmabegroting 2023-2026
Perspectiefbrief 2023 en meicirculaire 2022
Met de Perspectiefbrief en de raadsmededeling bij de meicirculaire bent u geïnformeerd over het financieel perspectief voor de komende jaren.
Daarmee was onderstaand financieel beeld het startpunt voor de begroting.
Tabel 1: Startpunt financiële ruimte 2023-2026 (bedragen in € x 1.000)
|
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Financiële ruimte in Perspectiefbrief 2023 |
3.188 |
5.475 |
6.690 |
2.727 |
Aanvullende financiële ruimte meicirculaire 2022 |
5.080 |
5.734 |
6.094 |
1.018 |
Startpunt financiële ruimte Begroting 2023 |
8.269 |
11.210 |
12.784 |
3.745 |
Niet beïnvloedbare mutaties
Voorafgaand aan de verwerking van de nieuwe financiële voorstellen zijn de aannames in de Perspectiefbrief 2023 en de meicirculaire 2022 uitgewerkt (de zogenaamde administratief technische mutaties). Daarbij is vervolgens ook rekening gehouden met een herziene inschatting van het prijseffect en het effect van de exorbitant stijgende energieprijzen, zoals ook door de raad gememoreerd bij de behandeling van de Perspectiefbrief 2023. We houden rekening met een prijsstijging van ca. 120%, gebaseerd op de huidige ervaringscijfers van nieuwe contracten en aanbestedingen. Dit leidt tot een nieuw startpunt financiële ruimte.
Tabel 2: Financiële ruimte 2023-2026 vóór invulling ambities (bedragen in € x 1.000) |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Startpunt financiële ruimte Begroting 2023 |
8.269 |
11.210 |
12.784 |
3.745 |
Niet beïnvloedbaar |
|
|
|
|
Energieprijzen |
-1.163 |
-1.163 |
-1.163 |
-1.163 |
Aanvulling prijsstijgingen |
-280 |
-280 |
-280 |
-280 |
Administratief technische mutaties |
337 |
83 |
402 |
-86 |
Financiële ruimte Begroting 2023 vóór invulling ambities |
7.163 |
9.850 |
11.743 |
2.216 |
Nieuwe aanvragen
Vervolgens zijn vanuit de ambities in het coalitieakkoord de afgelopen zomermaanden diverse voorstellen ingediend, te onderscheiden in budgetaanvragen met een incidenteel dan wel structureel karakter en investeringsvoorstellen. Tevens zijn zaken aangedragen die noodzakelijk zijn voor het versterken van de organisatie. Vanwege het uitgangspunt van een sluitende begroting, maar ook vanwege de afwegingen die nog gemaakt moeten kunnen worden bij de uitwerking van het CUP, alsmede exogene ontwikkelingen in deze turbulente tijd, hebben wij alle aanvragen doorgenomen.
Eén van de overwegingen bij deze voorstellen is dat we geen beleidsarme begroting willen presenteren. Dit is mogelijk omdat er wel ruimte is om incidenteel extra geld in te zetten in de periode 2023-2025. De aldus opgevoerde voorstellen leiden tot het volgende begrotingssaldo
Tabel 3: Financieel beeld 2023-2026 (bedragen in € x 1.000) |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Financiële ruimte Begroting 2023 vóór invulling aanvragen |
7.163 |
9.850 |
11.743 |
2.216 |
Nieuwe aanvragen |
|
|
|
|
Incidenteel |
-4.613 |
-2.598 |
-75 |
-75 |
Structureel |
-2.259 |
-2.259 |
-2.259 |
-2.259 |
Saldo Begroting 2023 |
290 |
4.992 |
9.409 |
-119 |
Het begrotingsjaar 2023 sluit positief en ook de jaren 2024 en 2025. Deze incidentele positieve saldi worden toegevoegd aan de Algemene reserve.
Het jaar 2026 is licht negatief. In de volgende planning en control ronde zullen we de (financiële) situatie opnieuw beoordelen, in samenhang met het college uitvoeringsprogramma. Dan zullen er opnieuw voorstellen aan uw raad worden voorgelegd die dan integraal kunnen worden afgewogen.
Financiële positie
Om te kunnen spreken van een financieel gezonde gemeente is het, naast financiële resultaten, ook van belang om te kijken naar ons weerstandsvermogen en financiële kengetallen. Voor deze laatste is de nota beoordeling kengetallen vastgesteld, waarin de uitgangspunten zijn geformuleerd.
Gelet op het financieel beeld zien we met name in 2024 en 2025 een fors begrotingsoverschot. Deze incidentele voordelen zullen worden gestort in de Algemene Reserve. Hierdoor verbeteren de kengetallen schuldquote en solvabiliteit, alsmede de ratio weerstandsvermogen.
Weerstandsvermogen
Het weerstandsvermogen bepaalt of we als gemeente in staat zijn om incidentele dan wel structurele risico’s binnen onze begroting op te vangen.
De ratio van Gooise Meren valt voor zowel incidenteel (2,9) als structureel (3,9) in klasse A (>2,0). Dit duidt op een uitstekend weerstandsvermogen. Tegelijkertijd zien we die ratio gedurende de afgelopen jaren oplopen (van 3,1 in 2023 naar 3,8 in 2026). De kwantificering van de risico’s ligt weliswaar marginaal hoger maar de storting van de begrotingsoverschotten in 2024 en 2025 in de Algemene Reserve leidt tot een fors hogere weerstandscapaciteit.
Kengetallen
De nota beoordeling kengetallen geeft aan hoe de afzonderlijke financiële kengetallen in samenhang gebracht en beoordeeld kunnen worden middels een rapportcijfer met een streefwaarde (7,0) en een minimumwaarde (6,0). Dit rapportcijfer tendeert, in de lopende begroting, naar een cijfer op de streefwaarde (7,3 in 2026). Dit is eveneens met name te relateren aan genoemde stortingen in de Algemene Reserve. Dit vertaalt zich in een lagere schuldquote en een hogere solvabiliteit.
Zonder die toename van het eigen vermogen zou het rapportcijfer leiden tot een onvoldoende (5,2).
Maatregelen
Als gezegd moeten we steeds de juiste balans weten te vinden tussen ambities en beschikbare middelen. Daarom zullen we het meerjaren investeringsplan jaarlijks beoordelen en weloverwogen keuzes voorleggen met concreet uitgewerkte plannen voor de komende jaren. Dat zal (financieel) zichtbaar worden in de Perspectiefnota 2024 waarbij opnieuw keuzes kunnen worden gemaakt op basis van integrale afwegingen. Hierbij spelen naast financiële overwegingen ook de effecten van bepaalde keuzes op de kengetallen
Structureel en reëel evenwicht van de meerjarenbegroting als één van de uitgangspunten van het financieel beleid
In het gepresenteerde financieel beeld is ook sprake van incidentele effecten. De provincie, als toezichthouder, heeft kaders opgesteld voor de beoordeling van onze begroting. Er wordt onder andere getoetst op structureel en reëel begrotingsevenwicht. Dat kader sluit aan op ons eigen financieel beleid inzake een solide houdbare financiële huishouding. Wij gaan daarbij nog een stap verder door te streven naar een voor alle jaren reëel en structureel sluitende begroting. Daartoe is het volgende overzicht opgesteld, waarbij het begrotingssaldo wordt ontdaan van die incidentele effecten (zie voor details het overzicht van incidentele baten en lasten in de financiële begroting).
Tabel 4: Structureel begrotingssaldo 2023 - 2026 (bedragen in € x 1.000) |
2023 |
2024 |
2025 |
2026 |
Financieel beeld Begroting 2023 na invulling ambities |
290 |
4.992 |
9.409 |
-119 |
Waarvan |
|
|
|
|
Incidenteel |
-4.503 |
-2.640 |
-112 |
-217 |
Structureel begrotingssaldo 2023 - 2026 |
4.793 |
7.632 |
9.521 |
98 |
Met alle voorliggende voorstellen in deze begroting realiseren we een structureel en reëel sluitende begroting.