Elektrisch rijden is een manier om de overlast van uitstoot en geluid door verkeer te beperken. Vanuit het Klimaatakkoord wordt de plaatsing van laadpalen gezien als het middel om elektrisch rijden op korte termijn te bevorderen. Vanaf 2030 zullen alleen nog emissieloze auto’s worden verkocht. We gaan verder met het ‘vraag-gestuurd’ plaatsen van oplaadpalen. Bij oplaadpalen die zo intensief worden gebruikt dat er wachtrijen ontstaan, worden ‘data-gestuurd’ palen bijgeplaatst. Alleen op grotere parkeerterreinen en bij nieuwbouwontwikkelingen worden nu ‘aanbod-gestuurd’ oplaadpalen geplaatst (op voorhand). Wij volgen daarbij de richtlijnen van de MRA. Deze reactieve aanpak is tijdrovend en te traag om de ambities van het klimaatakkoord bij te benen. Een uitvoeringsplan met een aangescherpte strategie is nodig om tijdverlies door de vele bezwaarschriften in te perken. Hiervoor zet het college een kwartiermaker in.