Ontwikkelingen
In 2019 zijn er voor de MRA twee belangrijke ontwikkeling: er heeft een uitvoerig onderzoek plaatsgevonden naar de governance van de MRA en de agenda MRA 2.0 – de MRA agenda voor de komende 4 jaar - is opgesteld. Daarnaast zijn de acties uit de vigerende MRA agenda uitgevoerd.
MRA agenda 2019
De MRA agenda 2019 omvat div acties op het vlak van economie, bouwen en wonen en mobiliteit. Het accent op het vlak van Economie lag op het versterken van innovatiekracht door het organiseren van de samenwerking tussen kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven. Wat betreft de component Ruimte lis er vooral aandacht voor bouwen en wonen (afstemming programmering woningbouw), het uitvoeren van de vastgoed strategie, het ontwikkelen van een regionale accommodatiestrategie, werken aan de energietransitie en uitvoering geven aan actieprogramma landschap. Op het vlak van mobiliteit is vooral aandacht gegaan naar knooppuntontwikkeling rondom stations en deelname aan diverse mobiliteitsprojecten (MIRT Oostkant Amsterdam, optimalisering verbinding Almere - Gooi - Utrecht, etc.).
MRA agenda 2.0
De MRA agenda 2.0 is met input van de deelnemende partij op gesteld. Er is gekozen voor een agenda die is opgebouwd uit een drietal opdrachten die elk een beperkt aan aantal uitvoeringslijnen kennen. De regio Gooi en Vechtstreek heeft gepleit voor een aparte uitvoeringslijn landschap. Deze is onderdeel van de opdracht bouwen voor de woningbehoefte en het verbeteren van de leefkwaliteit. De ander opdrachten zijn: werk maken van een veerkrachtige, inclusie schonen MRA-economie en vaart maken met het metropolitaan mobiliteitssysteem. De agenda wordt begin 2020 vastgesteld.
Governance
Op basis van gesprekken met deelnemers en kennisname van ambities is in opdracht van de regiegroep een onderzoek uitgevoerd naar de opbrengsten van de MRA samenwerking. De onderzoekers signaleren verdeeldheid en ook handelingsverlegenheid. De onderzoekers wijzen op het belang van een visie, focus in de uitvoering, leiderschap en een organisatievorm waardoor die slagvaardig werken meer kan heeft. De uitwerking van de aanbevelingen krijgt in 2020 z’n beslag.
Risico's
Deelname aan de MRA is voor Gooise Meren nauwelijks een risico te noemen. De bijdrage is relatief gering en het eventueel uittreden uit de MRA brengt geen kosten met zich mee. Het niet meedoen aan de MRA is eerder een risico, omdat de middelen die vanuit het rijk naar de MRA kunnen vloeien dan minder snel in het bereik van onze gemeente komen. Investering in de MRA door deelname aan projecten of het nemen van een trekkersrol vraagt extra capaciteit en middelen.
De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek nemen als regio aan de MRA deel om meer invloed te hebben
Kerngegevens
Metropoolregio Amsterdam | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | Regeling zonder meer (bestuurlijk convenant) |
Programma | Programma 4: Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme |
Taakvelden |
3.1 Economische ontwikkelingen 8.1 Ruimtelijke Ordening 8.3 Wonen en bouwen |
Deelnemende gemeenten | 32 gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam; provincie Noord-Holland, provincie Flevoland; Vervoersregio Amsterdam |
Doel/Openbaar belang | Dienen van de economie en leefbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam |
Bestuurlijk belang | Gooise Meren heeft zitting in Regiegroep (functioneert als AB) |
Financieel belang | Jaarlijkse gemeentelijke bijdrage is € 1,50 per inwoner |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
N.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | N.v.t. |
Geraamd resultaat 2019 |
N.v.t. |