Paragraaf Verbonden partijen
Inleiding
- het openbaar belang dat op deze wijze behartigd wordt.
- de veranderingen die zich hebben voorgedaan gedurende het begrotingsjaar in het belang dat de gemeente onderscheidenlijk provincie in de verbonden partij heeft.
- de verwachte omvang van het eigen vermogen en het vreemd vermogen van de verbonden partij aan het begin en aan het einde van het begrotingsjaar.
- de verwachte omvang van het financiële resultaat van de verbonden partij in het begrotingsjaar
- de eventuele risico's van de verbonden partij voor de financiële positie van de gemeente
Verbonden partijen | Vestigingsplaats | Bijdrage |
Regio Gooi en Vechtstreek | Bussum | 9.420.195 |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek | Hilversum | 4.267.657 |
Stichting Goois Natuurreservaat | Hilversum | 544.010 |
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | Lelystad | 811.314 |
Cooperatie Gastvrije Randmeren U.A. | Harderwijk | 27.254 |
Werkvoorzieningschap Tomingroep | Hilversum | 1.837.597 |
GEM Crailo BV | Laren | pm |
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen | Naarden | pm |
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) | Bussum | N.v.t. (renteloze lening) |
BNG Bank N.V. | Den Haag | pm |
Metropoolregio Amsterdam | Amsterdam | € 1,50 per inwoner |
Totaal |
€ 16.827.181 |
Regio Gooi en Vechtstreek
Risico's
Kerngegevens
Regio Gooi en Vechtstreek | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm |
De Regio is een openbaar lichaam op basis van de Wet gemeenschappelijke regelingen.
|
Programma |
Programma 1: Inwoners en bestuur;
Programma 3: Openbare ruimte en verkeer;
Programma 7: Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd;
Programma 9: Algemene baten en lasten
|
Taakvelden |
0.4 Overhead
1.2 Openbare orde en veiligheid
3.1 Economische ontwikkeling
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken
5.5 Cultureel erfgoed
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie
6.2 Wijkteams
6.5 Arbeidsparticipatie
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+
6.72 Maatwerkdienstverlening 18-
6.81 Geëscaleerde zorg 18+
6.82 Geëscaleerde zorg 18-
7.1 Volksgezondheid
7.3 Afval
7.4 Milieubeheer
7.5 Begraafplaatsen en crematoria
8.1 Ruimtelijke Ordening
8.3 Wonen en bouwen
|
Deelnemende gemeenten |
Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren.
|
Doel/Openbaar belang |
Intergemeentelijke beleidsvorming- en afstemming dan wel uitvoering van taken op terreinen waarvan vaststaat dat dit toegevoegde waarde heeft in vergelijking met taakbehartiging door de individuele gemeente.
|
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft rechtstreekse invloed op de besluitvorming.
Elke gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd op basis van een verdeelsleutel van één stem per 10.000 inwoners (met een minimum van twee stemmen per lid). Dit is vastgelegd in de gemeenschappelijke regeling.
|
Financieel belang | De gemeentelijke bijdrage is begroot voor het jaar 2019 op € 9.359.729 |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 13.332.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 35.209.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
0,38 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 12.308.000 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 32.946,000 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 0,37 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is € 1.024.000 negatief. Dit negatieve resultaat wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Risico's
De risico’s zijn o.a in de jaarrekening 2019 van de Veiligheidsregio opgenomen. Volledigheidshalve verwijzen wij hier naar. De algemene reserve van de Veiligheidsregio is voldoende om deze risico's te dekken.
Kerngegevens
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm |
De Veiligheidsregio is een openbaar lichaam op basis van de Wet veiligheidsregio's en de Wet gemeenschappelijke regelingen.
|
Programma | Programma 2: Veiligheid |
Taakvelden | 1.1 Crisisbeheersing en brandweer |
Deelnemende gemeenten | Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp en Wijdemeren |
Doel/Openbaar belang |
De veiligheidsregio heeft tot doel door samenwerking doelmatig georganiseerde en gecoördineerde preventieve en repressieve
brandbestrijding en hulpverlening bij ongevallen en rampen in het verzorgingsgebied te verzorgen.
|
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft zeven leden (met zeven plaatsvervangers). De gemeente Gooise Meren is met één lid
vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. Daarmee heeft zij rechtstreekse invloed. Een en ander is geregeld in de
gemeenschappelijke regeling.
|
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 op € 4.267.657.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 2.080.860 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 16.109.091 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
0,13 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.758.263 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 13.712.010 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 0,13 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is ca. € 323.000 negatief. Dit negatieve resultaat wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. |
Stichting Goois Natuurreservaat
Risico's
Bij faillissement van het GNR zullen de participanten als eigenaren van de stichting de financiële gevolgen voor hun rekening krijgen. Het faillissement kan gevolgen hebben voor het beheer van de natuur en de recreatieve voorzieningen. De kans op faillissement is zeer gering, aangezien tekorten worden aangevuld naar de procentuele verdeling van alle participanten.
De uittreding van Amsterdam en de provincie Noord-Holland is een financieel risico voor de de achterblijvende participanten (de vijf Gooise gemeenten). De afname van de algemene reserve is een aandachtspunt.
Kerngegevens
Stichting Goois Natuurreservaat | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | Stichting |
Programma | Programma 3: Openbare ruimte en vervoer |
Taakvelden | 5.7 Openbaar groen en (openlucht recreatie) |
Deelnemende gemeenten |
Amsterdam, Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en provincie Noord-Holland.
|
Doel/Openbaar belang |
1. De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van aldaar gelegen terreinen, ten einde ten
eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden.
2. Aan het publiek door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat
natuurschoon verzekeren.
|
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de stichting GNR bestaat 1 vertegenwoordiger van de 7 particiapten (wethouder of burgemeester), een onafhankelijk voorzitter en twee extern deskundigen.
|
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 begroot op € 544.010 (inclusief beheer rijwielpaden)
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.837.957 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 931.988 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
1,97 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.148.100 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 731.400 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 1,56 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is ca. € 690.000 negatief. Dit negatieve resultaat wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene reserve. |
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
Ontwikkelingen
Qua reguliere werkzaamheden blijken de asbestmeldingen jaarlijks ca. 50% meer te zijn dan aanvankelijk ingeschat.
Project tijdelijke regeling implementatie artikelen 8 en 14 Richtlijn energie-efficiëntie (EED). Er is informatieplicht geïntroduceerd. Bedrijven die jaarlijks meer dan 50.000 kWh elektriciteit of 25.000 kuub gas verbruiken dienen zich te melden en te onderzoeken of ze energie kunnen besparen. Tot 1 juli 2019 beoordeelde de OFGV deze rapportages voor de gemeente. Sinds 1 juli 2019 rust deze taak bij de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland.
Gezamenlijk hebben de verbonden partijen een Beleidskader VTH 2019-2022 Omgevingsdienst Flevoland & Gooi en Vechtstreek opgesteld voor een eenduidige uitvoering van de taken. Op 19 februari 2019 heeft B&W dit vastgesteld.
De hernieuwde Gemeenschappelijke Regeling voor de OFGV is op 19 september 2019 door de Raad vastgesteld.
Mogelijk zal Amsterdam (Weesp) besluiten uit te treden. Voor de eerste drie jaren zal de uittredende partij alle kosten dragen, het is nog niet duidelijk wat de effecten op langere termijn zullen zijn.
Risico's
Kerngegevens
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm |
De omgevingsdienst is een openbaar lichaam op basis van de Wet
gemeenschappelijke regelingen.
|
Programma | Programma 3: Openbare ruimte en verkeer |
Taakvelden | 7.4 Milieubeheer |
Deelnemende gemeenten |
De provincies Flevoland en Noord-Holland en de gemeenten Almere, Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder, Urk, Lelystad, Blaricum,
Hilversum, Huizen, Laren, Gooise Meren, Weesp en Wijdemeren.
|
Doel/Openbaar belang |
Deze regeling is opgezet door de deelnemers met als doel een robuuste uitvoeringsdienst te vormen ten behoeve van een adequate
uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de provincie Flevoland, de provincie
Noord-Holland en de regio Gooi en Vechtstreek. De deelnemers kiezen voor een verbetering van de kwaliteit en de integraliteit van de
uitvoering van de taken door deze onder te brengen in deze regionale uitvoeringsdienst. De uitvoering wordt bij de uitvoeringsdienst belegd
met het behoud van de eigen bevoegdheden van alle deelnemers. Tevens kan de OFGV taken verrichten op basis van de WABO voor
zover de deelnemers hiertoe opdracht verlenen.
|
Bestuurlijk belang |
Gemeenten en provincies zijn opdrachtgever van de Omgevingsdienst en vormen samen het Algemeen Bestuur (AB). De
stemverdeling in het AB is gebaseerd naar rato van de ingebrachte financiële bijdrage per deelnemende partij aan de
gemeenschappelijke regeling.
|
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 op € 785.211, bestaande uit de reguliere bijdrage van
€ 773.271 en de bijdrage voor de directe productiekosten van € 11.940.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.562.537 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 4.434.824 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
0,35 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.598.000 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 4.500.393 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 EV / VV | 0,36 |
Geraamd resultaat 2019 | Het voorlopig jaarresultaat op de reguliere budgetten wordt per 30-09-2019 geschat op tenminste € 35.500 positief. |
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband voor de Randmeren in de vorm van een coöperatieve vereniging. Van uit deze coöperatie zorgen de gemeenten gelegen aan deze Randmeren voor het recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren. Naast deze taak streeft de Coöperatie naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en zet het gebied op de recreatieve kaart via gebiedspromotie.
Ontwikkelingen
Risico's
Op dit moment is de begroting van de coöperatie Gastvrije Randmeren niet sluitend. Het bestuur heeft opdracht gegeven om de meerjarenbegroting sluitend te maken en heeft hiervoor reeds de nodige maatregelen genomen.
Kerngegevens
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | Coöperatieve vereniging |
Programma |
Programma 5: Duurzaamheid en Water;
Programma 8: Sport en Recreatie, Cultuur en Toerisme
|
Taakvelden | 2.4 Economische havens en waterwegen |
Deelnemende gemeenten |
Alle gemeenten gelegen aan Gooi- en Eemmeer en Veluwerandmeren
|
Doel/Openbaar belang |
1. Het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van de recreatie binnen het gebied van de Randmeren;
2. Het behartigen van de belangen van de natuur binnen het gebied van de Randmeren;
3. Het bewaren en bevorderen van het natuur- en landschapsschoon binnen het gebied van de Randmeren;
4. Het bevorderen van de watersportsector in het gebied van de Randmeren.
|
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit 5 leden, waarvan 1 bestuurder de voormalige blauwe as (leden B) vertegenwoordigt. De gemeente
Gooise Meren heeft op basis van haar jaarlijkse bijdrage 4 stemmen in de algemene ledenvergadering.
|
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage is voor het jaar 2019 € 32.977. Leden zijn niet aansprakelijk voor de schulden van de coöperatie en
zijn op geen enkele wijze verplicht om bij te dragen in een eventueel tekort bij de ontbinding van de coöperatie.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 2.752.129 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 11.502.567 (incl. ledenrekeningen) |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
0,24 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 2.587.000 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 10.608.000 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 EV / VV | 0,24 |
Geraamd resultaat 2019 | Het geraamde resultaat is ca. € 165. 000 negatief. Dit negatieve resultaat wordt gedekt door een onttrekking uit de algemene- en bestemmingsreserve. |
Werkvoorzieningschap Tomingroep
Ontwikkelingen
Risico's
Financiële risico’s worden afgedekt door de Tomingroep BV, voor zover de reserves toereikend zijn. Voor 2018 is het geconsolideerd vermogen van de WSW en Tomingroep B.V. als adequaat zijn beoordeeld. Voor zover de reserves toch niet toereikend zouden zijn, komt een eventueel tekort voor rekening van de deelnemende gemeenten.
Kerngegevens
Werkvoorzieningschap Tomingroep | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | BV |
Programma | Programma 6: Werk en Inkomen |
Taakvelden | 6.4 Begeleide participatie |
Deelnemende gemeenten |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Weesp, Wijdemeren, Eemnes en Almere.
|
Doel/Openbaar belang |
De gemeenschappelijke regeling richt zich op het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met een Wsw-indicatie. Tevens is de doelstelling zoveel mogelijk Wsw’ers richting de reguliere arbeidsmarkt te begeleiden/ontwikkelen. Om dit te bereiken maakt de gemeenschappelijke regeling gebruik van Tomin BV, waar zij een honderd procent deelneming in heeft. De BV heeft een aantal bedrijfsactiviteiten ingericht om de doelstellingen te behalen.
|
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft negen leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
|
Financieel belang |
De Rijksvergoeding o.b.v. de meicirculaire 2018 ad. € 1.837.597 wordt doorbetaald aan Tomingroep. De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Vooralsnog staat de BV garant voor afdekking van dit risico. Mochten de winst en de Algemene Reserves van de BV echter niet volstaan, zullen de gemeenten zelf extra moeten bijdragen.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.906.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 10.625.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
0,18 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.906.000 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 13.000.000 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 0,15 |
Geraamd resultaat 2019 | Het verwachte resultaat is € 785.000 negatief. In het jaarcontract tussen Tomingroep BV en het Werkvoorzieningschap is vastgelegd dat Tomingroep BV een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap Tomingroep garandeert. |
Tomingroep BV | |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 21.392.000 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 8.331.000 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV | 2,57 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 19.100.000 (begroot) |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 7.600.000 (begroot) |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 2,51 |
Geraamd resultaat 2019 | Het verwachte resultaat is ca. € 2.300.000 negatief. |
GEM Crailo BV
Ontwikkelingen
Risico's
Voor de herontwikkeling van Crailo is door de raad een Grondexploitatie vastgesteld. Op dit moment is het netto eindresultaat positief. Wanneer het netto eindresultaat negatief is, dan draaien de aandeelhoudende gemeenten op voor het verlies. De gemeenten nemen deel in het kapitaal van GEM Crailo BV in de verhouding: 45% gemeente Hilversum, 45% gemeente Gooise Meren, 10% gemeente Laren. Beheersmaatregel is monitoring en rapportage en risico- management binnen de GEM Crailo BV. Daarnaast worden de gemeenteraden gevraagd garant te staan voor de externe financiering. De deelnemende gemeenten draaien op voor hun deel, voor Gooise Meren is dat een bedrag van € 9 miljoen.
Kerngegevens
GEM Crailo BV | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | BV |
Programma | Programma 3: Openbare ruimte en verkeer |
Taakvelden | 8.1 Ruimtelijke Ordening |
Deelnemende gemeenten | Gooise Meren, Hilversum en Laren |
Doel/Openbaar belang |
Het doel van de Gebiedsontwikkeling is om een innovatieve en ambitieuze woonwijk te realiseren, waarbij duurzaamheid en de
groene omgeving centraal staan, in combinatie met ruimte voor vormen van bedrijvigheid en natuur, zoals beschreven in het
Ambitiedocument Buurtschap Crailo, waarvoor het Ruimtelijk kader het vertrekpunt is geweest.
|
Bestuurlijk belang |
Aan ieder der aandeelhouders van GEM Crailo BV komt in de aandeelhoudersvergadering van GEM Crailo BV stemrecht toe in de
verhouding van deelname van kapitaal in GEM Crailo BV (45% gem. Hilversum, 45% gem. Gooise Meren, 10% gem. Laren.
|
Financieel belang |
Gem. Hilversum neemt voor 45% deel in het kapitaal van GEM Crailo BV.
Gem. Gooise Meren neemt voor 45% deel in het kapitaal van GEM Crailo BV.
Gem. Laren neemt voor 10% deel in het kapitaal van GEM Crailo BV.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 1.000 aandelenkapitaal |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | Zie toelichting |
Toelichting |
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Gooise Meren daarin
is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln., waarvan de maximale opnamelimiet tot 1 juli
2020 is vastgesteld op € 10 mln. De gemeente Gooise Meren staat voor 45% borg (gemeente Hilversum voor 45% en gemeente Laren
voor 10%.
|
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
n.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 1.000 aandelenkapitaal |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | Zie toelichting |
Solvabiliteit per 31-12-2019 EV / VV | n.v.t. |
Geraamd resultaat 2019 |
Het saldo contante waarde per 1-1-2020, verdisconteerd met 2%, bedraagt 1.519.000. Gebaseerd op een winstgevende eindwaarde per 31-12-2029 van €1.851.000. |
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen
Ontwikkelingen
De gemeenschappelijke regeling voert de taken uit die voortvloeien uit de Archiefwet voor de gemeente Gooise Meren en Huizen: de bewaring en het beheer van overgebrachte, historische archieven, de dienstverlening daaruit en toezicht en advisering inzake het informatiebeheer van de aangesloten gemeenten. Dit laatste omdat nu gevormde informatie het archief van de toekomst is. Plaats van vestiging is Naarden-Vesting.
Gooise Meren is centrumgemeente van deze lichte gemeenschappelijke regeling. Het gemeentearchief heeft geen eigen begroting. De diverse archiefgerelateerde posten worden binnen de begroting van de gemeente Gooise Meren begroot. De gemeente Huizen betaalt een vaste bijdrage per inwoner, die jaarlijks wordt geïndexeerd. In het begrotingsjaar 2019 hebben zich geen veranderingen voorgedaan, aangezien de fusieonderzoekplannen naar een combinatie van de eigen archiefdienst met de dienst die onder de centrumgemeente Hilversum ressorteert, nog niet tot een voorstel aan de gemeenteraad hebben geleid.
Risico's
Bij onvoldoende investeren in de archiefdienst voldoet de gemeente niet aan de archiefwettelijke verplichting om overheidsinformatie duurzaam te bewaren, te beheren en ter beschikking te stellen voor de samenleving. Wat dit laatste betreft, ook de archiefdienst moet mee in de digitalisering van de dienstverlening.
Kerngegevens
Gemeenschappelijke Regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | Gooise Meren is centrumgemeente o.g.v. art. 8 Wgr |
Programma | Programma 9: Algemene baten en lasten |
Taakvelden | 0.4 Overhead |
Deelnemende gemeenten | Gooise Meren, Huizen |
Doel/Openbaar belang |
Het Gemeentearchief voert voor de aangesloten gemeenten de Archiefwet uit v.w.b. de historische archivering. Tevens wordt
jaarlijks per aangesloten gemeente aan de hand van Kritische Prestatie Indicatoren geïnspecteerd en daarmee toegezien op de
kwaliteit van de gemeentelijke Informatiehuishouding.
|
Bestuurlijk belang |
Gemeente Gooise Meren heeft 1 vertegenwoordiger in de commissie van advies.
|
Financieel belang |
Gemeente Huizen is jaarlijks een vergoeding aan de centrumgemeente Gooise Meren verschuldigd. Er is geen afzonderlijke begroting.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
N.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | N.v.t. |
Geraamd resultaat 2019 | N.v.t. |
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
Ontwikkelingen
Risico's
Het leerlingaantal is afgenomen met 60 leerlingen. De trend voor de aankomende jaren is een licht dalend leerlingaantal.
Het ziekteverzuim schommelt in 2019 tussen 4,5% en 6%, net onder het landelijk gemiddelde.
Uit de laatste kwartaalrapportage van Talent Primair blijkt dat er in 2019 € 60.000 meer is uitgegeven dan geraamd. De personele lasten zijn toegenomen vanwege het lerarentekort: Talent Primair kiest ervoor om op scholen waar goed personeel te vinden is, extra mensen (boven-formatief) aan te nemen, waardoor de noodlijdende scholen ook bemenst kunnen worden. Het tekort kan door Talent Primair gefinancierd worden uit de reserves.
Kerngegevens
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | Stichting |
Programma | Programma 7: Zorg en Welzijn, Onderwijs en Jeugd |
Taakvelden | 4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken |
Deelnemende gemeenten |
Gooise Meren, Huizen, Blaricum, Eemnes, Weesp, Wijdemeren, Stichtse Vecht en Laren.
|
Doel/Openbaar belang |
Talent Primair oefent alle taken en bevoegdheden van het bevoegd gezag uit inzake de openbare basisscholen in de gemeenten Gooise
Meren, Stichtse Vecht, Wijdemeren, Weesp, Huizen en de BELgemeenten.
De gemeenten zien toe op de financiën en werkzaamheden van de stichting en op het functioneren van het bestuur. Daartoe bestaat een bestuurlijke Regiegroep op grond van een samenwerkingsovereenkomst tussen de voornoemde gemeenten.
|
Bestuurlijk belang |
De bestuurlijke Regiegroep bestaat uit 7 leden. Het betreft de collegeleden met Onderwijs/Talent Primair in portefeuille vanuit de
bovengenoemde gemeenten van het werkgebied. De stichting heeft een College van Bestuur (CvB) van maximaal 3 leden en een Raad van
Toezicht (RvT) van maximaal 7 natuurlijke personen. In de huidige praktijk bestaat het CvB uit één directeur-bestuurder. De directeurbestuurder is belast met het besturen van de stichting. De RvT heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directeur-bestuurder en op de algemene gang van zaken in de onder de stichting ressorterende scholen. In de huidige statuten is opgenomen dat 3
leden van de RvT worden benoemd op voordracht vanuit de gemeenten waar de stichting scholen exploiteert. De directeurbestuurder
heeft een actieve informatieplicht. Hij informeert de RvT en de Regiegroep tijdig, zowel over de voortgang als ook wanneer er
(financiële) omstandigheden ontstaan die de continuïteit van de stichting in gevaar brengen.
|
Financieel belang |
De gemeente Gooise Meren heeft een renteloze lening van € 274.413 (€ 132.913 Naarden /€ 96.500 Bussum/€ 45.000 Muiden) verstrekt aan de rechtsvoorganger van de huidige stichting.
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 5.975.354 |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 4.709.694 |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
1,27 |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 5.975.354 |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 5.029.636 |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 1,19 |
Geraamd resultaat 2019 | € 0 |
BNG Bank N.V.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2019.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2019.
Kerngegevens
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | N.V. |
Programma | Programma 9: Algemene baten en lasten |
Taakvelden | 0.5 Treasury |
Deelnemende gemeenten | Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen |
Doel/Openbaar belang |
BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen met maatschappelijk belang. Het is de huisbankier van de
gemeente.
|
Bestuurlijk belang |
De gemeente Gooise Meren heeft 100.698 van de 55.690.720 aandelen in zijn bezit. Muiden had 3.510 aandelen en Bussum
97.188 aandelen. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
|
Financieel belang |
De aandelen staan voor € 251.745 op de balans (= € 2,50 per aandeel)
|
Eigen vermogen per 1-1-2019 | € 4,991miljard |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | € 132,518 miljard |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
3,8% |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | € 4.887 miljard |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | € 144,802 miljard |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | 3,4% |
Geraamd resultaat 2019 |
Het gerealiseerd resultaat is € 163 miljoen. BNG Bank stelt conform het kapitalisatie- en dividendbeleid voor om € 71 miljoen uit te keren aan aandeelhouders. Het dividend bedraagt € 1,27 per aandeel. Het uit te keren dividend wordt in 2020 uitgekeerd. Voor gemeente Gooise Meren betekent dit een dividend uitkering van € 127,886. |
Metropoolregio Amsterdam (MRA)
Ontwikkelingen
In 2019 zijn er voor de MRA twee belangrijke ontwikkeling: er heeft een uitvoerig onderzoek plaatsgevonden naar de governance van de MRA en de agenda MRA 2.0 – de MRA agenda voor de komende 4 jaar - is opgesteld. Daarnaast zijn de acties uit de vigerende MRA agenda uitgevoerd.
MRA agenda 2019
De MRA agenda 2019 omvat div acties op het vlak van economie, bouwen en wonen en mobiliteit. Het accent op het vlak van Economie lag op het versterken van innovatiekracht door het organiseren van de samenwerking tussen kennisinstellingen, overheid en bedrijfsleven. Wat betreft de component Ruimte lis er vooral aandacht voor bouwen en wonen (afstemming programmering woningbouw), het uitvoeren van de vastgoed strategie, het ontwikkelen van een regionale accommodatiestrategie, werken aan de energietransitie en uitvoering geven aan actieprogramma landschap. Op het vlak van mobiliteit is vooral aandacht gegaan naar knooppuntontwikkeling rondom stations en deelname aan diverse mobiliteitsprojecten (MIRT Oostkant Amsterdam, optimalisering verbinding Almere - Gooi - Utrecht, etc.).
MRA agenda 2.0
De MRA agenda 2.0 is met input van de deelnemende partij op gesteld. Er is gekozen voor een agenda die is opgebouwd uit een drietal opdrachten die elk een beperkt aan aantal uitvoeringslijnen kennen. De regio Gooi en Vechtstreek heeft gepleit voor een aparte uitvoeringslijn landschap. Deze is onderdeel van de opdracht bouwen voor de woningbehoefte en het verbeteren van de leefkwaliteit. De ander opdrachten zijn: werk maken van een veerkrachtige, inclusie schonen MRA-economie en vaart maken met het metropolitaan mobiliteitssysteem. De agenda wordt begin 2020 vastgesteld.
Governance
Op basis van gesprekken met deelnemers en kennisname van ambities is in opdracht van de regiegroep een onderzoek uitgevoerd naar de opbrengsten van de MRA samenwerking. De onderzoekers signaleren verdeeldheid en ook handelingsverlegenheid. De onderzoekers wijzen op het belang van een visie, focus in de uitvoering, leiderschap en een organisatievorm waardoor die slagvaardig werken meer kan heeft. De uitwerking van de aanbevelingen krijgt in 2020 z’n beslag.
Risico's
Deelname aan de MRA is voor Gooise Meren nauwelijks een risico te noemen. De bijdrage is relatief gering en het eventueel uittreden uit de MRA brengt geen kosten met zich mee. Het niet meedoen aan de MRA is eerder een risico, omdat de middelen die vanuit het rijk naar de MRA kunnen vloeien dan minder snel in het bereik van onze gemeente komen. Investering in de MRA door deelname aan projecten of het nemen van een trekkersrol vraagt extra capaciteit en middelen.
De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek nemen als regio aan de MRA deel om meer invloed te hebben
Kerngegevens
Metropoolregio Amsterdam | |
Onderwerp | Kerngegevens |
Rechtsvorm | Regeling zonder meer (bestuurlijk convenant) |
Programma | Programma 4: Ruimtelijke Ontwikkeling, Wonen, Economie en Toerisme |
Taakvelden |
3.1 Economische ontwikkelingen 8.1 Ruimtelijke Ordening 8.3 Wonen en bouwen |
Deelnemende gemeenten | 32 gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam; provincie Noord-Holland, provincie Flevoland; Vervoersregio Amsterdam |
Doel/Openbaar belang | Dienen van de economie en leefbaarheid van de Metropoolregio Amsterdam |
Bestuurlijk belang | Gooise Meren heeft zitting in Regiegroep (functioneert als AB) |
Financieel belang | Jaarlijkse gemeentelijke bijdrage is € 1,50 per inwoner |
Eigen vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 1-1-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 1-1-2019 EV / VV |
N.v.t. |
Eigen vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Vreemd vermogen per 31-12-2019 | N.v.t. |
Solvabiliteit per 31-12-2019 | N.v.t. |
Geraamd resultaat 2019 |
N.v.t. |
Overzicht gemeentelijke bijdragen 2019
Overzicht gemeentelijke bijdragen 2019
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage |
Regio Gooi en Vechtstreek | 0.4 Overhead | 26.395 |
1.2 Openbare orden en veiligheid | 3.960 | |
3.1 Economische ontwikkeling | 59.840 | |
4.3 Onderwijsbeleid en leerlingzaken | 152.806 | |
5.5 Cultureel erfgoed | 119.680 | |
6.1 Samenkracht en burgerparticipatie | 71.391 | |
6.2 Wijkteams | 55.562 | |
6.5 Arbeidsparticipatie | 235.664 | |
6.71 Maatwerkdienstverlening 18+ | 192.940 | |
6.72 Maatwerkdienstverlening 18- | 272.787 | |
6.81 Geëscaleerde zorg 18+ | 33.370 | |
6.82 Geëscaleerde zorg 18- | 605.120 | |
7.1 Volksgezondheid | 2.043.581 | |
7.3 Afval | 5.191.503 | |
7.4 Milieubeheer | 59.840 | |
7.5 Begraafplaatsen en crematoria | 20.178 | |
8.1 Ruimtelijke Ordening | 99.733 | |
8.3 Wonen en bouwen | 115.376 | |
Totale gemeentelijke bijdrage | 9.359.729 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage |
Veiligheidsregio Gooi
en Vechtstreek
|
1.1 Crisisbeheersing en brandweer | 4.267.657 |
Totaal gemeentelijke bijdrage | 4.267.657 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage |
Stichting Goois
Natuurreservaat
|
5.7 Openbaar groen en (openlucht recreatie) | 544.010 |
Totaal gemeentelijke bijdrage | 544.010 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage |
OFGV
|
7.4 Milieubeheer | 785.211 |
Totaal gemeentelijke bijdrage | 785.211 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage |
Coöperatie Gastvrije
Randmeren U.A.
|
2.4 Economische havens en waterwegen | 32.977 |
Totaal gemeentelijke bijdrage | 32.977 |
Naam verbonden partij | Taakvelden | Bijdrage |
Werkvoorzieningschap
Tomingroep
|
6.4 Begeleide participatie | 1.837.597 |
Totaal gemeentelijke bijdrage | 1.837.597 |