Wat hebben we daarvoor gedaan?
Cruciaal bij de aanpak van georganiseerde ondermijnende criminaliteit (GOC) is awareness van de aard en risico’s van de fenomenen waar het om gaat, en van het risico ongewild faciliterend op te treden als gemeente. In 2019 is er ingezet op het vergroten van de bewustwording, onder andere door het organiseren van interne trainingen en de inzet van communicatie en voorlichting om signalen te herkennen meer preventief op te kunnen treden. Er is een interne e- learning ondermijning ontwikkeld in samenwerking met de Groeimee! Academie en er zijn twee (interactieve) bijeenkomsten georganiseerd voor ondernemers.
Tevens is er een nagebouwde hennepkwekerij in een container in het centrum van Bussum geplaatst in samenwerking met partners als de politie, netbeheerders, woningcorporaties en de brandweer. Het doel was om meer bewustwording over de gevaren van hennepteelt bij inwoners te creëren, kwekerijen te herkennen en signalen te melden. Er wordt vanuit de gemeente sinds 2019 ingezet op het versturen van brieven naar omwonenden na het aantreffen van een hennepkwekerij en/of bij het sluiten van (drugs)panden. Tot slot is er in de veiligheidskrant aandacht besteed aan hennepteelt en de aanpak van GOC. De krant is oktober 2019 huis- aan huis bezorgd in Gooise Meren.
In Gooise Meren is het interne meldpunt belegd bij team openbare orde en veiligheid (OOV). Ambtenaren kunnen intern signalen en vermoedens van ondermijning melden. De signalen worden geregistreerd en binnen de huidige capaciteit verrijkt en geanalyseerd. Er is eveneens een extern meldpunt op de website van de gemeente ingericht waarbij de signalen doorgezet worden naar team OOV. Wanneer de aanpak van GOC verder ontwikkeld is wordt het extern meldpunt breed bekend gemaakt.
De signalen vormen een goed beeld van mogelijke personen, locaties en netwerken in de Gooise Meren die betrokken zijn bij GOC. Een goede informatiepositie maakt het mogelijk om effectiever te sturen op de beperkte capaciteit, om netwerken inzichtelijk te maken, gericht te interveniëren en om prioriteit te geven aan de juiste zaken.
Integrale aanpak
De gezamenlijke focus van de veiligheidspartners op georganiseerde criminaliteit is een nieuwe werkwijze die in 2019 verder ontwikkeld is. Er is een Districtelijk Team Ondermijning (DTO) en een Districtelijk Integrale Stuurploeg (DIS) opgericht als aanvulling op de lokale ondermijningstafel. Met de komst van het DTO is er meer capaciteit en expertise voor de analyse van casuïstiek en de integrale aanpak. Vanuit het DIS wordt er integraal gestuurd en geprioriteerd op de beschikbare capaciteit bij gemeente, politie, belastingdienst, etc. In 2019 zijn werkprocessen ontwikkeld en werkgroepen samengesteld om samen te werken aan het Regionale Actieplan Ondermijning: Wie praat, die gaat.
In Gooise Meren worden meldingen van GOC besproken aan de lokale ondermijningstafel. Aan de lokale tafel worden signalen gedeeld, informatie verzameld, beoordeeld, worden interventies inzichtelijk gemaakt en indien noodzakelijk wordt het signaal ingebracht onder het RIEC-convenant, opgeschaald naar het DTO.
In 2019 is er aan 18 signalen gewerkt door de lokale ondermijningstafel. De meeste onderzoeken lopen door in 2020. Enkele signalen zijn afgerond omdat er geen sprake was van ondermijning of omdat er door een interventie, bijvoorbeeld een bezoek van de wijkagent, ondernemingen uit de gemeente verdwenen zijn.
Van de achttien signalen zijn er 9 verschillende cases een RIEC-casus, waarin integraal informatie verzameld wordt en interventies plaatsvinden. Het gaat om vermoedens van witwassen, georganiseerde hennepteelt, productie en handel in verdovende middelen, mogelijke betrokkenheid bij liquidaties, illegaal gokken en fraude in de vastgoedsector. 8 onderzoeken lopen door, 1 onderzoek (Huizerweg) is afgerond.
Toezicht- en handhavingsacties
In het kader van de handhavingsestafette zijn er 16 bedrijfspanden gecontroleerd op het bedrijventerrein Gooimeer Zuid te Naarden. Hierbij is gecontroleerd op diverse wet- en regelgeving in samenwerking met verschillende partners, zoals de OFGV, Politie, Brandweer, ISZW, NVWA, Liander, Douane, UWV, RIEC, de Kansspelautoriteit en diverse afdelingen vanuit de gemeente.
In meerdere bedrijfspanden zijn goederen bedoeld voor grootschalige illegale hennepteelt aangetroffen, onder andere filters, lampen, ventilatoren en plantenvoeding. Ook is een geldtelmachine aangetroffen. Naar aanleiding van deze vondsten, is de gemeente een handhavingstraject gestart.
In samenwerking met de Kansspelautoriteit is nader onderzoek ingesteld naar overtredingen van de Wet op de Kansspelen. Op locatie zijn meerdere kansspelautomaten, een pokertafel en behendigheidsspeelautomaten aangetroffen. Bij de controle zijn tevens een aantal milieuovertredingen geconstateerd, onder meer voor het afvoeren en opslaan van gevaarlijke afvalstoffen. Daarnaast is twee keer uitkeringsfraude geconstateerd, In enkele gevallen wordt nader onderzoek verricht in het kader van de Wet Minimumloon en minimum vakantiebijslagen, de Arbeidstijdenwet en de Wet Arbeid Vreemdelingen.
In september zijn er integrale controles uitgevoerd bij massagesalons in Gooise Meren. In samenwerking met ISZW, Politie, UWV, de Sociale Recherche, de Ketenregisseur Mensenhandel en OOV zijn er 8 ondernemingen bezocht. Hierbij zijn twee aanhoudingen in Bussum verricht. Er lopen op dit moment nog twee vervolgonderzoeken en een handhavingstraject.
Om de integrale samenwerking op het dossier hennep te kunnen blijven waarborgen, is het van belang geweest het oude hennepconvenant te toetsen aan de huidige regel- en wetgeving, procesafspraken en de aanbevelingen uit de evaluatie van 2017. Diverse bijeenkomsten en schriftelijke rondes in samenwerking met alle partners hebben geresulteerd in het hennepconvenant 2019-2022. Daarnaast zijn er ook wijzigen en aanvullingen aangebracht in het uitvoeringsprotocol.
In 2019 zijn er twee woningen en een onderneming gesloten op last van de burgemeester voor een bepaalde duur (van 8 weken tot 6 maanden) op grond van art. 13b van de Opiumwet (Damoclesbeleid). In samenwerking met de woningcorporaties zijn bij de aangetroffen hennepkwekerijen in hun panden maatregelen door de corporaties zelf genomen in overleg met de gemeente. In andere gevallen is een waarschuwing voor bestuursrechtelijke maatregelen afgegeven door de burgemeester.
In 2019 zijn er naast de minimale Bibob-toets (Wet bevordering integriteitsbeoordelingen door het openbaar bestuur) die standaard bij DHW- en exploitatievergunning aanvragen uitgevoerd wordt, achttien (18) Bibob-onderzoeken ingesteld. De Bibob-onderzoeken worden op basis van de indicatoren uit de beleidsregel toepassing Wet Bibob 2018 gemeente Gooise Meren beoordeeld en indien noodzakelijk (risico gestuurd) wordt er een uitgebreide Bibob-toets uitgevoerd. Deze 18 onderzoeken hebben geleid tot zes (6) buiten behandelingstellingen, een (1) weigering en twee (2) adviesverzoeken aan het Landelijk Bureau Bibob in 2019.Tevens komt het in de praktijk voor dat wanneer kenbaar gemaakt is dat een Bibob-onderzoek uitgevoerd wordt bij een vergunningsaanvraag, de aanvrager geen aanvraag indient of de aanvraag intrekt. Hier gaat een preventieve werking van uit.