De gemeente dient een paragraaf Financiering in zowel de begroting als in het jaarverslag op te nemen waarin aangegeven wordt op welke manier er uitvoering wordt gegeven aan de financieringsfunctie. Het uitgangspunt hierbij is het beheersen van risico’s, met name het renterisico. Bij een hoog renterisico zijn de gevolgen van een stijgende rente groot voor de financiële resultaten in een bepaald jaar. Daarnaast zijn er risico’s op kredieten, liquiditeiten en koersen.
Paragraaf Financiering
Financieringsbeleid
Terug naar navigatie - FinancieringsbeleidDe wijziging van de regeling houd in, dat het drempelbedrag sinds 1 juli jl. is verhoogd om de administratieve lasten voor de decentrale overheden bij het schatkistbankieren te beperken.
Het drempelbedrag dat is vastgelegd in artikel 7 lid 2 van de Regeling schatkistbankieren decentrale overheden zal worden aangepast op onderstaande punten:
- een verhoging van de ondergrens van € 250.000,-- naar € 1 miljoen euro;
- een verhoging van het percentage -begrotingstotaal t/m € 500 miljoen euro van 0,75% naar 2%.
Nr | Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2021 | Eerste kwartaal | Tweede kwartaal | Derde kwartaal | Vierde kwartaal |
Omvang begroting (grondslag 1 jan 2021) | 143.865 | 143.865 | 143.865 | 143.865 | 143.865 | |
1 | Toegestane kasgeldlimiet | |||||
In procenten | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% | 8,5% | |
In bedrag | 12.229 | 12.229 | 12.229 | 12.229 | 12.229 | |
2 | Omvang vlottende schuld | p.m. | 10.202 | 8.885 | 4.033 | 8.456 |
3 | Omvang vlottende middelen | p.m. | 1.409 | 1.864 | 12 | 10 |
Toets kasgeldlimiet | ||||||
4 | Totaal gemiddelde netto vlottende schuld (2-3) | p.m. | 8.793 | 7.021 | 4.021 | 8.446 |
5 | Toegestane kasgeldlimiet (5>4) | 12.229 | 12.229 | 12.229 | 12.229 | |
6 | Ruimte onder de kasgeldlimiet (5>4) | p.m. | 3.436 | 5.208 | 8.208 | 3.783 |
7 | Overschrijding van de kasgeldlimiet (4>5) |
Nr. | Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2021 |
Jaarrekening 2021 |
1 | Renteherzieningen | 0 | 824 |
2 | Aflossingen | 7.525 | 8.440 |
3 | (1+2) Renterisico | 7.525 | 9.264 |
4 | Renterisiconorm (4a x 4b/100) | 28.773 | 28.773 |
4a | Begrotingstotaal | 143.865 | 143.865 |
4b | Percentage | 20% | 20% |
5 | Ruimte onder renterisiconorm (4 - 3) | 21.248 | 19.509 |
Financiering
Terug naar navigatie - FinancieringDit onderdeel geeft inzicht in de ontwikkeling van de financieringspositie van onze gemeente en de daarbij behorende financieringsbehoefte, rekening houdend met (geplande) (des-)investeringen en beschikbare interne en externe middelen. In feite gaat het hier om het opstellen van een liquiditeitsbegroting. De ontwikkeling van de financieringspositie is bepalend voor de leningenportefeuille.
Omschrijving (x € 1.000) | Begroting 2021 | Gemiddelde rente | Jaarrekening 2021 | Gemiddelde rente |
Stand per 1 januari 2021 | 131.625 | 2,33% | 124.323 |
2,04% |
Nieuwe leningen | 36.700 | 0,5% | 10.000 | 0,28% |
Reguliere aflossingen | 7.525 | 8.440 | ||
Vervroegde aflossingen | 0 | 0 | ||
Stand per 31 december 2021 | 160.800 | 1,95% | 125.883 | 1,68% |
Renteresultaat
Renteberekening (x €1.000) | Begroting 2021 | Rekening 2021 | ||
---|---|---|---|---|
Externe rentelasten over korte en lange financiering | 2.615 | 2.386 | ||
Externe rentebaten | - | - | ||
Totaal door te rekenen externe rente | 2.615 | 2.386 | ||
Rente door te berekenen aan grondexploitaties | 113 | 138 | ||
Rente projectfinanciering toe te rekenen aan taakvelden | - | - | ||
113 | 138 | |||
Saldo door te rekenen externe rente | 2.502 | 2.248 | ||
Rente over eigen vermogen | - | - | ||
Rente over contante waarde voorzieningen | - | - | ||
- | - | |||
De aan taakvelden toe te rekenen rente | 2.502 | 2.248 | ||
Aan taakvelden toegerekende rente | 3.937 | 3.884 | ||
Renteresultaat | 1.435 | 1.636 | ||
De aan taakvelden toegerekende rente is berekend op basis van de interne rekenrente van 2% over de boekwaarde per 1 januari 2021 van de investeringen. Ditzelfde geldt voor de toerekening aan de grondexploitaties. |
EMU saldo
Terug naar navigatie - EMU saldoMet het EMU-saldo wil het Rijk de begroting en de jaarrekening van gemeenten monitoren om te kunnen voldoen aan afspraken die gemaakt zijn binnen de Economische en Monetaire Unie (EMU).
Het EMU-saldo is gebaseerd op het kasstelsel en bestaat uit het saldo van alle inkomsten en uitgaven op kasbasis, ongeacht of dit ten behoeve van bedrijfsvoering of investering is. Het belangrijkste verschil tussen het door de gemeente gehanteerde stelsel van lasten en baten met het door het Rijk gehanteerde kasstelsel is dat de gemeente door middel van afschrijvingen de investeringen over meerdere jaren ten laste brengt van de exploitatie, daar waar het Rijk deze investeringen in één keer ten laste brengt van het investeringsjaar.
EMU-berekening
Nr. | Omschrijving (bedragen x € 1.000) | 2021 | 2021 |
Begroting | Rekening | ||
1 | Exploitatiesaldo vóór toevoeging aan c.q. onttrekking uit reserves (zie BBV, artikel 17c) | - 5.240 | 476 |
2 | Afschrijvingen ten laste van de exploitatie | 8.042 | 7.540 |
3 | Bruto dotaties aan de post voorzieningen ten laste van de exploitatie | 5.211 | 5.951 |
4 | Investeringen in (im)materiële vaste activa die op de balans worden geactiveerd | 30.529 | 27.857 |
5 | Baten uit bijdragen van andere overheden, de Europese Unie en overigen, die niet op de exploitatie zijn verantwoord en niet al in mindering zijn gebracht bij post 4 | 0 | 0 |
6 | Desinvesteringen in (im-)materiële vaste activa: | 0 | 0 |
Baten uit desinvesteringen in (im-)materiële vaste activa (tegen verkoopprijs), voor zover niet op exploitatie verantwoord | 0 | 0 | |
7 | Aankoop van grond en de uitgaven aan bouw-, woonrijp maken en dergelijke (alleen transacties met derden die niet op de exploitatie staan) | 0 | 0 |
8 | Baten bouwgrondexploitatie | 0 | 0 |
Baten voor zover transacties niet op de exploitatie verantwoord | 0 | 0 | |
9 | Lasten op balanspost Voorzieningen voor zover deze transacties met derden betreffen | 5.266 | 5.916 |
10 | Lasten in verband met transacties met derden, die niet via de onder post 1 genoemde exploitatie lopen, maar rechtstreeks ten laste van de reserves (inclusief fondsen en dergelijke) worden gebracht en die nog niet vallen onder één van bovenstaande posten | 0 | 0 |
11 | Verkoop van effecten | 0 | 0 |
Gaat u effecten verkopen? (ja/nee) | nee | nee | |
EMU-saldo (1+2+3-4+5+6-7+8-9-10-11) | -27.782 | -19.805 |
Toelichting EMU saldo
Voor de Europese afspraken wordt gekeken naar het collectieve aandeel van de decentrale overheden in het EMU-saldo. In de septembercirculaires worden daarnaast individuele EMU-referentiewaarden opgenomen, gebaseerd op het begrotingstotaal van de gemeente. Voor Gooise Meren is deze ‘tekort waarde’ voor 2021: € 5,3 mln. Een individuele EMU-referentiewaarde is evenwel geen norm, maar een indicatie van het aandeel dat een provincie of gemeente in de gezamenlijke tekortnorm heeft. Dit leidt derhalve niet tot sancties. Maar we zullen dit voortdurend blijven monitoren.