Maatregel BOR-gronden
Het Stedenbouwkundig Programma van Eisen wordt in het eerste kwartaal van 2020 aan de gemeenteraad ter vaststelling aangeboden. Dit vormt de basis waarop het stedenbouwkundig plan, het ontwerp bestemmingsplan en het beeld kwaliteitsplan gebaseerd kunnen worden. Al deze drie documenten worden tegelijkertijd opgepakt zodat een compleet pakket gaat ontstaan waarmee het plan wordt vormgegeven en waarop de uitvoering gebaseerd kan worden. Het streven is eind 2020 deze documenten in samenspraak met omwonenden te voltooien. In 2020 wordt ook gestart met het opstellen van een anterieure overeenkomst, de economische onderbouwing van het bestemmingsplan. Inzet is hierin dekking te verkrijgen voor de gemeentelijke plankosten en bovenwijkse plankosten.
Toelichting
Het Stedenbouwkundig Programma van Eisen(SPvE) is in juni 2020 door de raad vastgesteld. Hierna is gestart met het opstellen van het stedenbouwkundig ontwerp. Dat vormt de basis voor het beeldkwaliteitsplan en (ontwerp) bestemmingsplan. Het streven is om in het eerste kwartaal van 2021 deze documenten ter inzage te leggen. Na de vaststelling van het SPvE is parallel gestart met het opstellen van de anterieure overeenkomst, de economische onderbouwing van het bestemmingsplan. Inzet is hierin dekking te verkrijgen voor de gemeentelijke plankosten en bovenwijkse plankosten.
Maatregel Gemeentehuizen
Waar nu nog de gemeentehuizen van Naarden en Muiden staan, komen woningen. In Naarden is de bouw van de woningen, 5 middelduur, 16 duur, volop aan de gang. Een zorgvuldig samen met omwonenden voorbereid bouwproces in de nauwe straten van de vesting. De uitvoering wordt dan ook nauwlettend gevolgd. Voor Muiden is de vaststelling van het bestemmingsplan door de gemeenteraad gepland op de scheidslijn tussen het eerste en tweede kwartaal van 2020. De omgevingsvergunning wordt dusdanig voorbereid, dat na het onherroepelijk worden van het bestemmingsplan deze direct verleend kan worden. De verwachting is om nog voor de zomer het bestaande gebouw te slopen en te starten met de bouw van de 41 sociale huurwoningen en de huiskamer voor de buurt.
Toelichting
Het bestemmingsplan met betrekking tot het gemeentehuis Muiden is door de gemeenteraad vastgesteld op 20 mei 2020. Tot en met 2 augustus 2020 kon tegen de vaststelling beroep worden ingesteld bij de Raad van State. Hiervan is gebruik gemaakt.
Maatregel De Veldweg
Na het zomerreces van 2019 is gestart met de opdrachtformulering voor de ontwikkeling van de Veldweg locatie. Deze locatie is eigendom van de gemeente Gooise Meren en op dit moment in gebruik als parkeerterrein in het centrum van Bussum. De ambitie is de locatie te ontwikkelen ten behoeve van woningbouw in combinatie met openbare parkeervoorzieningen. In 2020 wordt uw raad gevraagd de kaders vast te stellen voor de ontwikkeling van de Veldweg locatie, waarna een aanbestedingstraject kan worden doorlopen.
Toelichting
Alle ontwikkelingen in het centrum in samenhang bekeken, leidt tot de conclusie dat het niet verstandig is de ontwikkeling van de Veldweg locatie op korte termijn ter hand te nemen. De capaciteit van de Veldweg als parkeerterrein zal nodig zijn wanneer ervoor wordt gekozen parkeergarage de Olmen te herontwikkelen. Herontwikkeling van deze parkeergarage betekent immers dat de parkeercapaciteit van de garage voor een langere periode niet of beperkt beschikbaar zal zijn. Zodra zicht is op concrete plannen en bijpassende planning voor de ontwikkeling van parkeergarage de Olmen, wordt uw raad gevraagd een startkrediet te voteren om wel alle voorbereidende werkzaamheden te kunnen starten.
Maatregel Oprichten Gemeentebrede Marketingorganisatie
In mei 2019 is een onderzoek gestart naar een nieuw op te richten gemeentebrede marketing organisatie. De organisatie zet zich in voor het bedenken van nieuwe aantrekkelijke evenementenconcepten, het ondersteunen van bestaande evenementen, het opzetten en onderhouden van een groot vrijwilligersnetwerk en het economische vitaal houden van de kernen. In 2020 geven we samen met de betrokken stakeholders vorm aan zo'n nieuwe organisatie.
Toelichting
De brede bijeenkomst, die als gevolg van de coronacrisis niet is doorgegaan, is vervangen door een online enquête. Deze enquête heeft veel response en input opgeleverd. Op basis hiervan wordt na het zomerreces een voorstel aan het college voorgelegd en de doelstellingen van de nieuwe marketingorganisatie aangescherpt. De planning is om in het najaar / winter 2020 de marketingorganisatie op te richten en actief te laten zijn.
Maatregel Ondernemersbeleid
We stellen samen met de ondernemersvertegenwoordigers een ondernemersbeleid op. We waarderen in het bijzonder lokale initiatieven (rode loper) die bijdragen aan meer werkgelegenheid op het vlak van (sociale) duurzaamheid en initiatieven die het gebruik van lokale duurzame producten en diensten stimuleren. Onze houding is hierin uitnodigend voor ondernemers die in onze gemeente willen investeren. Naast het rode loper beleid, bepalen wij bijvoorbeeld het aantal bezoeken dat ons college aan bedrijven aflegt en hoe wij omgaan met jubilerende bedrijven .
Toelichting
We stellen samen met de ondernemersvertegenwoordigers en diverse ondernemers een ondernemersbeleid op. Als gevolg van de coronacrisis is het lastiger om de participatie voor dit beleid met ondernemers vorm te geven. Ook is en deel van de ambtelijke capaciteit de afgelopen periode ingezet ten behoeve van het lokale maatregelenpakket corona. De verwachting is wel dat we het beleid in 2020 vaststellen. Aandachtspunten zijn lokale initiatieven, die bijdragen aan meer werkgelegenheid op het vlak van (sociale) duurzaamheid en initiatieven, het gebruik van lokale duurzame producten en diensten en jubilerende bedrijven.
Maatregel Pro-actief accountmanagement
De accountmanager ondernemers, die sinds februari 2019 actief is, onderhoudt pro-actief contact met bedrijven, de bedrijvenfederatie en ondernemersvertegenwoordigers. Hierdoor leren wij de dynamiek die binnen ons bedrijfsleven speelt kennen. We zijn dan beter in staat de beleidsprogrammering op economie vorm te geven. De dienstverlening aan de ondernemers heeft door de inzet van de accountmanager een duidelijker gezicht gekregen. In een jaarlijks op te stellen accountmanagementplan geven we richting aan de bedrijfsbezoeken op basis van de gemeentelijke speerpunten op het gebied van economie. In het najaar van 2019 zijn we een onderzoek gestart onder 3000 ondernemers (ondernemerspeiling ) naar de kwaliteit van onze dienstverlening. Op basis van de resultaten van dit onderzoek geven we in 2020 vorm aan de eventuele verbeterpunten, zodat we onze dienstverlening steeds beter en efficiënter kunnen inrichten. De accountmanager ondernemers stelt jaarlijks een accountmanagementplan op basis van de gemeentelijke speerpunten.
Toelichting
De accountmanager ondernemers heeft de afgelopen periode in het kader van de coronacrisis steeds pro-actief contact gehouden met ondernemers. Daarbij lag inhoudelijk de focus op het wijzen van ondernemers op mogelijkheden voor coronamaatregelen en het beantwoorden van hier aan gerelateerde vragen. Op dit moment lijkt er weer ruimte te ontstaan om naast corona gerelateerde activiteiten de dienstverlening weer breder op te pakken.
Maatregel Verduurzamen eigen vastgoed
De ESCo-pilot (Energy Service Company) zal in 2020 geïmplementeerd worden. Door de ervaring die hier wordt opgedaan zullen we ons eigen vastgoed ook verder verduurzamen. Het onderzoek naar samenwerking met zonnecoöperaties naar mogelijkheden voor zonnepanelen op de daken van gemeentelijk vastgoed wordt uitgewerkt naar concrete voorstellen.
Toelichting
De aanbesteding van de ESCo heeft vertraging opgelopen door vertrek van de projectleider. Ondertussen is een nieuwe projectleider aangetrokken. Met ESCo is in het land nog weinig ervaring opgedaan, zeker niet voor vijf gebouwen tegelijkertijd. Het vormgeven van de pilot heeft daarom het karakter van pionieren, waarbij we in elke fase tegen onverwachte vraagstukken oplopen. Gecombineerd met het nog niet volledig op orde zijn van de basis (vastgoed), levert dit een risico op. Een voorzichtige benadering met deze innovatie, waarbij wel voortgang wordt geboekt, maar er geen tijdsdruk ligt op het eindresultaat lijkt verstandig.
Maatregelen Ontwikkelen visie op het gebied van wonen en zorg
In 2020 en 2021 ontwikkelen we een visie op het gebied van wonen en zorg. Hiervoor voeren we een haalbaarheidsstudie innovatie woonzorg-initiatieven uit voor inzicht in woon- en begeleidingsbehoeften van mensen, die langer zelfstandig willen wonen en van kwetsbare groepen. De inzet van de visie wonen en zorg is meer geschikte woonvormen in combinatie met passende ondersteuning
Toelichting
In 2021 starten we met de visie op het gebied van wonen met zorg.
Maatregel Bestemmingsplannen op orde
Alle bestemmingsplannen worden in 2020 omgezet om de raadpleegbaarheid via het DSO (Digitaal Stelsel Omgevingswet) te verkrijgen. Daar waar de bestemmingsplannen niet zomaar kunnen worden omgezet wordt dit hersteld.
Toelichting
De Omgevingswet treedt op 1 januari 2022 in werking. De huidige bestemmingsplannen zijn in orde en kunnen van rechtswege worden omgezet naar het Omgevingsplan Gooise Meren. Daarnaast werken we aan een nieuw integraal Omgevingsplan Gooise Meren. Op het moment van de inwerkingtreding van de Omgevingswet heeft Gooise Meren één Omgevingsplan.
Maatregel Uitvoering geven aan het Werkplan Werklandschappen
We geven samen met de regio uitvoering aan het Werkplan Werklandschappen. Dit plan richt zich op het versterken van het vestigingsklimaat op zowel de formele als informele werklocaties, met als doel het mogelijke maken van economische groei en groei van werkgelegenheid.
Toelichting
In het regionale Werkplan Werklandschappen werken we in de regio samen aan het realiseren van ruimte voor bedrijven. Echter door de druk op de woningmarkt is het behoud van ruimte voor bedrijven een grote uitdaging. In het concept Koersdocument van de Regio is in dat kader de behoefte aan (schuif) ruimte voor bedrijven niet meer nadrukkelijk benoemd. De woon-werk balans dreigt hiermee steeds verder scheef te groeien.
Maatregel Uitvoeren taakstelling
In 2019 had Gooise Meren een taakstelling om 42 personen te huisvesten, aan het eind van 2019 is deze groep voorzien van huisvesting. Zoals het er nu uit ziet zal de taakstelling in 2020 licht hoger zijn dan in 2019. Wij verwachten dat de woningcorporaties ook in 2020 weer in staat zijn om voldoende woningen beschikbaar te stellen.
Toelichting
Twee keer per jaar legt de Rijksoverheid iedere gemeente een taakstelling huisvesting statushouders op. Voor de 1e helft 2020 (januari-juni) is het aantal te huisvesten statushouders 18 personen voor onze gemeente. Omdat we in 2019 43 nieuwkomers hebben gehuisvest en de totale taakstelling 2019 41 nieuwkomers te huisvesten was, tellen de 2 extra mee voor dit jaar. Het aantal te huisvesten statushouders 1e helft 2020 komt daarmee op 16 personen.
Tussen 1 januari 2020 en 9 april 2020 hebben we 10 nieuwkomers gehuisvest op 5 verschillende adressen. Blijven er 6 nieuwkomers over nog te huisvesten dit eerste halfjaar. Door de coronacrisis zijn er onder andere met COA, Vluchtelingenwerk en woningcorporaties afspraken gemaakt waarbij maatregelen genomen zijn om de virusverspreiding tegen te gaan. Een aantal werkzaamheden staat daardoor tijdelijk on hold. We staan echter in de startblokken om direct weer tot actie over te gaan indien mogelijk.
Buitenruimte gemeentehuis Gooise Meren
Mede op basis van wat er aan ideeën uit de participatie is aangeleverd, is er een ontwerp gemaakt voor de herinrichting van de buitenruimte van het gemeentehuis. In de tweede helft van 2019 neemt de gemeenteraad een besluit over het uiteindelijke ontwerp. Uitgaande van een positief besluit, kan de voorbereiding voor de herinrichting van de buitenruimte Gemeentehuis in voorjaar 2020 worden afgerond en kan het werk in de zomer 2020 worden gerealiseerd.
Toelichting
Op basis van de opbrengsten uit de participatie is het ontwerp voor de herinrichting van de buitenruimte rond het gemeentehuis Gooise Meren eind april 2020 vastgesteld door het college van B&W, de gemeenteraad is hierover geïnformeerd. Met een loopzone en bomenrij vanaf de Nieuwe Raadhuisstraat zorgt de nieuwe inrichting voor een toegankelijker en groenere entree van het gemeentehuis. Nu onbenutte zones rond het gemeentehuis worden ingericht en bruikbaar gemaakt. De overkapping en hellingbaan bij de huidige nooduitgang verdwijnt en de verdiepte goot langs het gemeentehuis wordt ingericht als groene verblijfsruimte. Op basis van de participatie komt er op deze locatie een JOP (Jongerenontmoetingsplaats). Rond het gemeentehuis wordt een loopstrook aangelegd en ook de zone bij de waterpartij aan de noordzijde van het gemeentehuis wordt toegankelijk gemaakt. Op die locatie komt een vlonder en een fontein. De poffertjeskraam verplaatst naar het verlaagde deel van het voorplein in de hoek bij de rotonde Brinklaan.
In de zomer is op basis van een onderzoeksrapport naar wateroverlast besloten om gelijktijdig met de herinrichting aanpassingen te doen aan het rioolstelsel naast/onder het gemeentehuis waardoor de wateroverlast bij hevige regenbuien op straat vermindert. De kosten hiervoor worden gedekt uit reeds gevoteerd krediet voor de aanpak van kwetsbare locaties met wateroverlast en duurzame ruimtelijke ontwikkelingen klimaatadaptatie.
Zowel de herinrichting als deze klimaat adaptieve maatregelen worden tot in het najaar van 2020 verder uitgewerkt naar een uitvoeringsontwerp en contract voor de realisatie. Eind 2020 start de aanbesteding zodat de maatregelen in de eerste helft van 2020 kunnen worden uitgevoerd. Bij de uitvoering wordt rekening gehouden met de bereikbaarheid van het gemeentehuis en geplande evenementen zoals Bussum op IJs en de kermis. Het combineren van de maatregelen en verkrijgen van toestemmingen in vergunningprocedures zorgt er voor dat de uitvoering van deze maatregelen later gepland is dan eerder voorzien.
Onderzoeken projecten op PAS regelgeving
Per project wordt bekeken of het project qua onderbouwing inzake stikstof uitsluitend op PAS regelgeving is gebaseerd of dat er al naar andere mogelijkheden is gekeken, bijvoorbeeld via de ADC toets. De ADC toets houdt in dat de gemeente onderbouwt dat er geen alternatieven zijn voor het betreffende project, dat er dwingende redenen zijn om het project uit te voeren en dat er compensatie plaatsvindt voor de schade aan de natuur.
Toelichting
Per project wordt bekeken hoe de stand van zaken is met betrekking tot stikstof en indien nodig wordt gezocht naar een oplossing.