Vroegsignalering
De gemeente ontvangt van de zogenoemde vaste-lastenpartners (dit zijn aanbieders van primaire vaste lasten huur, energie, water en de zorgverzekering) een signaal dat er een achterstand is. Aan de hand van deze signalen doet de gemeente een aanbod voor financiële hulpverlening. In 2023 hebben we een samenwerkingsconvenant gesloten met de verschillende woningbouwcorporaties. Aanvankelijk kregen we weinig meldingen Vroegsignalering van hen, maar na het sluiten van het convenant is dit verbeterd.

In 2023 heeft de gemeente 2088 signalen gehad. We werken hierbij volgens het principe: hoe groter het probleem lijkt, hoe intensiever de benaderingswijze. De laagste intensiteit is dat we inwoners die worden gemeld een speciaal ontwikkelde infokaart sturen, met de uitnodiging om met de gemeente contact op te nemen. Als de problemen groter lijken, dan bellen we de inwoners. Wanneer er signalen zijn dat er serieuze financiële problemen zijn, leggen we een huisbezoek af. In 2023 hebben we naar alle betrokken inwoners (1900) deze kaart gestuurd. Daarnaast hebben we 252 inwoners gebeld en zijn we bij 132 inwoners op huisbezoek gegaan. Deze contacten hebben in 17 gevallen geleid tot een aanvraag voor schuldhulpverlening. Dit aantal lijkt misschien laag, maar het effect/bereik is groter dan het aantal aanvragen. Inwoners zien in veel gevallen zelf nog mogelijkheden om hun problemen op te lossen, of zij erkennen hun probleem nog niet. Mensen worden met vroegsignalering attent gemaakt op de mogelijkheid van hulp. De kracht van herhaling middels informatie en publicaties ook vanuit de netwerkpartners, maakt dat vaak in een later stadium wel hulp wordt gevraagd.

Schuldhulpverlening
In 2023 hebben we 140 aanvragen schuldhulpverlening ontvangen, waarvan 48 hebben geleid tot een schuldregeling. Niet elke aanvraag leidt tot een schuldregeling. De meeste vraagstukken worden met andere diensten opgelost, zoals met goede advisering, met een vrijwilliger die thuis helpt bij de administratie of met een traject voor budgetbeheer. De gemeente hanteert geen afwijzingsgronden maar gaat bij een aanvraag voor schuldhulpverlening altijd in gesprek over een passende oplossing. 

Energietoeslag
In de eerste helft van 2023 is de Energietoeslag 2022 uitgekeerd (€ 1.800) aan 2.500 huishoudens. Daarmee is ongeveer ruim 80% van de doelgroep (huishoudens op 130% van de bijstandsnorm) bereikt. In september 2023 is door het rijk bepaald dat ook over het jaar 2023 een toeslag van € 800 verstrekt kan worden. Het college heeft de grens van het recht op de Energietoeslag 2023 wederom gesteld op 130% van bijstandsnorm. Daarmee is de doelgroep vergroot van 2.500 huishoudens (120% van de bijstandsnorm) naar 3.000 huishoudens. In december 2023 is gestart met het uitkeren van de Energietoeslag 2023. Deze kan worden aangevraagd tot 1 juli 2024.  

Evaluatie minimabeleid m.b.v. armoedemonitor
Eind 2023 is de armoedemonitor opgeleverd. Daarin is een analyse gemaakt van de eigen gegevens over de minimaregelingen van gemeente Gooise Meren. Ook is er een vergelijking gemaakt tussen deze gegevens en algemene CBS-gegevens over onze gemeente. Daaruit blijkt onder meer dat het bereik van de verschillende minimaregelingen tussen de 45 – 80 % ligt. Op basis van de eerste bevindingen brengen wij de vervolgstappen in kaart om de minimaregelingen in 2024 te herijken.in kaart om de minimaregelingen in 2024 te herijken.

Toeslagenaffaire
De gemeente ontvangt van het rijk middelen voor het bieden van financiële of praktische ondersteuning aan getroffenen in de Toeslagenaffaire. We hebben in 2023 van de belastingdienst 11 nieuwe aanmeldingen gehad van inwoners die zijn gedupeerd. Tot en met 2023 hebben wij aan 96 inwoners ondersteuning geboden. De hulpvragen zijn divers van aard en intensiteit. Om enkele voorbeelden te noemen: het bekostigen van orthodontie van een kind, het aanschaffen van een bed en nieuwe vloerbedekking, het bekostigen van psychosociale hulp of hulp van een life-coach.

Budgetcoaching statushouders
Sinds 2022 zijn de gemeenten verantwoordelijk voor het financieel ontzorgen van statushouders. Dit ontzorgen hebben wij gedaan door de financiën van statushouders voor een half jaar over te nemen. In 2023 heeft de minister besloten dat deze inzet niet het gewenste effect had, omdat dit tijdelijk budgetteren de nieuwkomers niet financieel zelfstandig maakt. Daarom bestaat het ontzorgen nu uit een goede begeleiding zonder te budgetteren; de statushouders verrichten zelf hun financiële handelingen. De diverse achtergronden van statushouders maakt dat de financiële vragen die ze hebben zeer verschillend zijn. Hoog opgeleide mensen hebben vaak meer vragen over hoe het Nederlandse financiële systeem werkt. Bij mensen die analfabeet zijn, wordt meer aandacht besteed aan basiskennis en -vaardigheden. In 2023 hebben we 57 statushouders geholpen met financiële  begeleiding en budgetcoaching.