In de paragraaf lokale heffingen moet een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. In dit hoofdstuk worden de diverse heffingen kort behandeld en wordt per heffing via een vast format inzicht gegeven in de kosten die (vanuit de diverse taakvelden en extracomptabel) aan de heffing worden toegerekend. De gehanteerde tariefstelling, geraamde baten en eventuele achterliggende beleidskeuzes worden ook per heffing aangeven.
Onafhankelijk van de aard en samenstelling van de overhead kan deze worden toegerekend aan de directe kosten van de taakvelden. Deze toerekening vindt voor heffingen extracomptabel plaats. Voor wat betreft het toerekenen van overhead aan de tarieven is gekozen voor een systematiek waarbij de totale overhead op taakveld 0.4 op basis van de volgende formule wordt verdeeld.
Opslag taakveld = aan heffing toegerekende directe loonkosten x (totale overheadkosten / totale loonkosten directe producten) |
Hieronder is, per heffing, aangegeven wat het percentage kostendekkendheid is voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, marktgelden en leges. Hierbij is inzichtelijk gemaakt welke kosten en inkomsten dit betreft rekening houdende met de uitgangspunten conform het BBV.
Voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing wordt het saldo onttrokken uit (dekking < 100%) dan wel toegevoegd aan (dekking > 100%) de egalisatievoorziening. De btw is een toegestaan onderdeel van de berekening/tarief.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven van percelen waarvoor een inzamelplicht voor huishoudelijke afvalstoffen bestaat. De verschillen tussen de werkelijke lasten en baten voor de afvalstoffenheffing worden verrekend met de egalisatievoorziening. Hierdoor is de kostendekkendheid altijd 100%.
Voor de afvalstoffenheffing is over 2023 onder meer door btw-correctie oude jaren vanuit de GAD € 23.000 onttrokken aan de egalisatievoorziening.
Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing |
2023
( x € 1.000)
|
Kosten taakveld afval |
6.682 |
Inkomsten taakveld afval, excl. heffingen |
20 |
Netto kosten taakveld |
6.662 |
Toe te rekenen kosten kwijtschelding |
243 |
Overhead |
55 |
Btw op exploitatie en investeringen |
1.384 |
Totale kosten |
8.345 |
Opbrengst heffingen |
8.323 |
Dekkingspercentage |
99,7% |
Tarieven afvalstoffenheffing en beleidskeuzes
De afvalstoffenheffing in de gemeente Gooise Meren is gedifferentieerd naar de grootte van het huishouden in de vorm van een éénpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden. Hiermee wordt zoveel mogelijk recht gedaan aan het principe ‘de vervuiler betaalt’ en blijft de uitvoering van de heffing praktisch uitvoerbaar.
Rioolheffing
Rioolheffing wordt geheven van de eigenaar of gebruiker van een perceel van waaruit water direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De gemeente is wettelijk verplicht om haar zorgplichten voor afval- hemel- en grondwater na te komen. De verschillen tussen de werkelijke lasten en baten voor de rioolheffing worden verrekend met de egalisatievoorziening. Hierdoor is de kostendekkendheid altijd 100%.
Door hogere kosten met name de doorbelaste overhead is over 2023 € 72.000 onttrokken aan de egalisatievoorziening.
Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld riolering |
5.073 |
Inkomsten taakveld riolering, excl. heffingen |
41 |
Netto kosten taakveld |
5.032 |
Overhead |
555 |
Btw op exploitatie en investeringen |
817 |
Totale kosten |
6.404 |
Opbrengst heffingen |
6.332 |
Dekkingspercentage |
99% |
Tarieven rioolheffing en beleidskeuzes
Bij de harmonisatie van de tarieven voor de rioolheffing is er voor gekozen om voor woningen een vast bedrag per aansluiting te heffen van de eigenaar. De kosten van het leggen van riolering en overige voorzieningen zijn voornamelijk vaste kosten. De mate van gebruik van de voorzieningen per individueel perceel heeft over het algemeen slechts een klein effect op de totale kosten. Dit rechtvaardigt het gebruik van een vast bedrag.
Voor niet-woningen is gekozen om de rioolheffing te baseren op het waterverbruik en te heffen van de gebruiker. De tariefklassen zijn zodanig ingedeeld dat dit het effect heeft van een vast bedrag per aansluiting, maar waarbij de echte grootverbruikers extra bijdragen.
Begraafplaatsrechten
Begraafplaatsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en het gebruik van de diensten die daarbij worden verleend. De gerealiseerde opbrengst is al een aantal jaar relatief stabiel en is hoofdzakelijk afhankelijk van het aantal begrafenissen en de opbrengst van het jaarlijks onderhoudsrecht. De uiteindelijke kostendekkendheid komt over 2023 uit op 41%.
Berekening van kostendekkendheid van de begraafrechten |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld begraven |
1.311 |
Inkomsten taakveld begraven, excl. heffingen |
147 |
Netto kosten taakveld |
1.164 |
Overhead |
635 |
Totale kosten |
1.799 |
Opbrengst heffingen |
761 |
Dekkingspercentage |
42% |
Tarieven begraafplaatsrechten
De verordening kent een tarieventabel met een uiteenlopend aantal tarieven voor verschillende diensten. Voor begraafplaatsrecht wordt gestreefd naar een kostendekkendheid van minimaal 50%. Dit streefpercentage is gebaseerd op de werkelijke kostendekkendheid in de afgelopen jaren.
Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor het gebruiken van openbare grond c.q. het innemen van een standplaats op het marktterrein, gedurende de tijd dat het markt is. De opbrengst is afhankelijk van de daadwerkelijke bezetting van de weekmarkt. De uiteindelijke kostendekkendheid komt over 2023 uit op 43%
Berekening van kostendekkendheid van de marktgelden |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld marktgelden |
103 |
Inkomsten taakveld marktgelden, excl. heffingen |
1 |
Netto kosten taakveld |
102 |
Overhead |
68 |
Btw |
8 |
Totale kosten |
177 |
Opbrengst heffingen |
79 |
Dekkingspercentage |
45% |
Tarieven marktgelden
Het marktgeld bedraagt een tarief per vierkante meter ingenomen ruimte. Voor marktgelden wordt gestreefd naar een kostendekkendheid van minimaal 50%. Dit streefpercentage is gebaseerd op de werkelijke kostendekkendheid in het afgelopen jaar.
Leges
Leges worden geheven voor het door de gemeente verlenen van diensten zoals opgenomen in de tarieventabel behorende bij de Legesverordening. Deze tarieventabel bestaat uit drie titels: Algemene dienstverlening, dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving (omgevingsvergunningen) en dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn (specifiek voor ondernemers). Binnen de drie titels zijn de leges onderverdeeld in hoofdstukken waarbinnen de samenhangende tarieven zijn geclusterd.
De uiteindelijke kostendekkendheid komt over 2023 voor de drie titels uit op respectievelijk 75%, 99% en 3%. Het totaal percentage kostendekkendheid aan leges (titel 1, 2 en 3) bedraagt 88%.
Berekening van kostendekkendheid van de leges in totaal |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld leges |
3.460 |
Inkomsten taakveld leges, excl. heffingen |
0 |
Netto kosten taakveld |
3.460 |
Overhead |
1.729 |
Totale kosten |
5.189 |
Opbrengst heffingen |
6.763 |
Dekkingspercentage |
130% |
Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 1; Algemene dienstverlening |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld leges titel 1 |
616 |
Inkomsten taakveld leges titel 1, excl. heffingen |
0 |
Netto kosten taakveld |
616 |
Overhead |
392 |
Totale kosten |
1.008 |
Opbrengst heffingen |
788 |
Dekkingspercentage |
78% |
Onder algemene dienstverlening vallen bijvoorbeeld Burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen.
Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 2; Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld leges titel 2 |
2.676 |
Inkomsten taakveld leges titel 2, excl. heffingen |
0 |
Netto kosten taakveld |
2.676 |
Overhead |
1.179 |
Totale kosten |
3.855 |
Opbrengst heffingen |
5.965 |
Dekkingspercentage |
155% |
Onder Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning valt bijvoorbeeld de omgevingsvergunning.
Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 3; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
2023
(x € 1.000)
|
Kosten taakveld leges titel 3 |
168 |
Inkomsten taakveld leges titel 3, excl. heffingen |
0 |
Netto kosten taakveld |
168 |
Overhead |
158 |
Totale kosten |
326 |
Opbrengst heffingen |
11 |
Dekkingspercentage |
3% |
Onder Dienstverlening vallend onder Europese richtlijnen vallen bijvoorbeeld horeca, organiseren van evenementen en markten.