Programma 3 Passend wonen in een groene omgeving

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

Gooise Meren biedt passende woonruimte.
De gemeente Gooise Meren is duurzaam, leefbaar en toekomstgericht.
De gemeente Gooise Meren groeit met behoud van de kwaliteit van de groene en veilige leefomgeving.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Diverse beheerplannen 
Visie Aan de Gooise Kust 2020-2040
Begraven in Gooise Meren 
Nota bodembeheer gemeente Gooise Meren
Woonvisie Gooise Meren 2017-2025
Regionale woonvisie Gooi- en Vechtstreek 2016-2030 
Woonakkoord Regio Gooi- en Vechtstreek 2021 
Welstandsnota Gooise Meren 2019 
Groennota Bussum 
Nota Structuurvisie Naarden en Bussum 
Nota Cultuurhistorie en Landschap Muiden 
Visie agrarische sector Muiden
Ruimtelijke visie Muiderberg 
Gemeentelijk rioleringsplan 2023-2026 
Visie Buitenruimte 
Actieplan Samen Sneller Duurzaam Gooise Meren 
Transitievisie warmte Gooise Meren
Omgevingsvisie Gooise Meren
Waardevolle bomen Gooise Meren

3.1. Wonen

Terug naar navigatie - 3.1. Wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente wil scherp blijven sturen op de vervulling van de woningbouwopgaven. Daarom is in 2024 de woonvisie 2025-2030 vastgesteld, zodat zij kaders kan stellen en voorwaarden heeft voor ontwikkelaars en woningcorporaties. Op hun beurt kunnen zij dan zorgen dat woningzoekenden binnen onze gemeente een passende woning kunnen vinden. De tekorten aan geschikte woningen gelden met name voor de lagere- en middeninkomensgroepen en voor spoedzoekers, jongeren, ouderen en mensen met een zorgbehoefte.

3.2. Buitenruimte & leefomgeving

Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De inrichting en het onderhoud van onze openbare ruimte zijn erop gericht dat deze groen, schoon en veilig is, bestand is tegen de effecten van de klimaatverandering en bijdraagt aan de biodiversiteit. We betrekken inwoners hierbij en stimuleren actieve bijdragen vanuit de samenleving. Zorg voor dierenwelzijn is voor ons een kwestie van beschaving. Organisaties die wettelijke taken uitvoeren bij het inzetten voor dierenwelzijn moeten structureel ondersteund worden.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we realiseren en versterken natuurverbindingen, beschermen bomen en parken (door middel van een algemene kapvergunning) en voegen meetbaar groen en bomen toe.
• natuurhistorische parken krijgen onderscheidend aandacht bij het beheer en onderhoud van groen.  Zo wordt in parkgebied  het Mouwtje en Bilderdijkpark het groen gerenoveerd. Waarbij het originele ontwerp wordt hersteld rekening houdend met klimaatbestendigheid en het beheer van het cultuurhistorisch groen aangepast zodat het karakter duurzaam behouden blijft.
• we voeren het Biodiversiteitsplan uit en hebben speciale aandacht voor het verminderen van verharde, stenen ondergrond.
• we evalueren na twee jaar het effect van de keuze voor het huidige onderhoudsniveau en besluiten dan of het niveau omhoog moet.
• we zetten ons in om de faciliteiten voor opvang en het bevorderen van dierenwelzijn in samenwerking met gemeenten in de regio structureel te regelen en tevens dat de dierenopvang naar Crailo terugkeert. 

3.3. Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 3.3. Duurzaamheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente Gooise Meren onderschrijft de landelijke klimaatdoelstellingen om in 2050 volledig duurzaam, energieneutraal en circulair zijn.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we geven prioriteit aan waarbij wij als gemeente het hoogste klimaat- en/of milieurendement kunnen realiseren gegeven de beperkte middelen.
• duurzaamheid is niet alleen een zaak van de overheid. Daarom stimuleren we dat iedereen mee kan doen en dat ook doet. We werken samen met lokale partijen en stimuleren particuliere initiatieven.
• we zetten in op energieneutraliteit en de klimaatdoelen door de nadruk te leggen op isolatie voor alle huizen, opwek door zonnepanelen op daken, kiezen voor vergroening (van openbare gebouwen, bedrijfsterreinen en van onze centra) en bevorderen meervoudig ruimtegebruik.
• we betrekken ook onze monumenten bij de verduurzamingopgave, mede met het oog op het behoud ervan.
• we zijn tegen een biomassacentrale in Diemen.
• bij de herinrichting van de openbare ruimte houden we rekening met klimaatverandering (opwarming, hittestress, langdurige droogte en meer regen in korte tijd).
• we geven uitvoering aan de vastgestelde Transitievisie Warmte en aan onze ambities in het kader van Regionale Energiestrategie (RES).

3.4. Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkeling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In Gooise Meren benutten we de beperkte ruimte voor groei optimaal. Binnen onze schaarse ruimte kiezen we voor duurzame ontwikkeling, met oog voor de natuur, de historische waarde en de leefbaarheid in de bestaande woongebieden. We groeien, waar mogelijk, om in woningbehoefte te voorzien en zorgen dat het aanbod van bedrijfsruimte niet afneemt. We onderzoeken, samen met de betreffende bedrijven, of overlast gevende bedrijvigheid uit de kernen verplaatst kan worden en plaats kan maken voor andere bedrijvigheid of woningbouw. Bij nieuwbouw kijken we ook naar de voorzieningen en bij (her)inrichting van de openbare ruimte kijken we of er kansen zijn voor buitensport of spel.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we nemen de huidige parkeernormen en -richtlijnen opnieuw onder de loep en werken aan een transparant kader waarin maatwerk mogelijk is. Deze normen en richtlijnen hangen nauw samen met de binnenstedelijke ontwikkeling en zijn nauw gerelateerd aan de kwaliteit van de leefomgeving.
• we blijven zoeken naar locaties voor woningen en bedrijven. We bouwen niet in de natuur en breiden, als dat past, wel in. Op inbreilocaties worden uiterlijk en massa goed afgestemd op de omgeving.
• we passen de rol van de commissie ruimtelijke kwaliteit aan in het licht van de Omgevingswet.
• voortvarende ontwikkeling en (verdere) uitvoering van lopende ruimtelijke projecten, zoals BOR gronden, Naarderheem, Crailo, Krijgsman en Hocras.

Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 3:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek

- Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.

- Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer

- Stichting Goois Natuurreservaat

- GEM Crailo BV

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Passend wonen in een groene omgeving
Realisatie 2023
Begroting 2024 (na wijziging)
Begroting 2025
Raming 2026
Raming 2027
Raming 2028
Bedragen x € 1.000
Lasten
Wonen
209
387
143
123
123
123
Buitenruimte en leefomgeving
32.524
34.003
35.029
35.876
36.300
36.430
Duurzaamheid
1.495
1.899
2.640
627
624
624
Ruimtelijke ontwikkeling
8.908
9.028
6.450
5.833
5.404
5.404
Totaal lasten
43.136
45.317
44.261
42.459
42.450
42.580
Baten
Wonen
-
12-
12-
12-
12-
12-
Buitenruimte en leefomgeving
21.990-
17.585-
18.885-
19.531-
19.934-
19.977-
Duurzaamheid
407-
1.096-
1.105-
-
-
-
Ruimtelijke ontwikkeling
7.888-
10.924-
6.080-
3.434-
4.834-
3.434-
Totaal baten
30.285-
29.616-
26.082-
22.977-
24.780-
23.422-
Resultaat voor ebstemming
12.851
15.701
18.179
19.483
17.670
19.157
Toevoegingen reserves
Buitenruimte en leefomgeving
4.777
-
-
-
-
-
Ruimtelijke ontwikkeling
-
-
-
-
-
-
Totaal toevoegingen reserves
4.777
-
-
-
-
-
Onttrekkingen reserves
Buitenruimte en leefomgeving
81-
342-
331-
320-
309-
298-
Ruimtelijke ontwikkeling
429-
109-
109-
109-
109-
109-
Totaal onttrekkingen reserves
510-
451-
440-
429-
418-
407-
Saldo reserves
4.267
451-
440-
429-
418-
407-
Resultaat na bestemming
17.118
15.249
17.739
19.053
17.252
18.750

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen begroting 2025 t.o.v. begroting 2024    
Onderdeel programma 3

Verschil

(x € 1.000) 

V/N 

(V= voordeel,
N= nadeel)

Algemeen

Loon- en prijsontwikkeling
Conform Perspectiefnota 2025 zijn de salarisbudgetten met 6% verhoogd en de overige budgetten met 1,4%.

   

Wonen

In 2024 was sprake van incidentele uitgaven voor de woonvisie, taskforce woningbouw en prestatieafspraken.

244 V

Duurzaamheid / Energietransitie

Voor de continuering van de uitvoering van de energietransitie en het opstellen, evalueren en monitoren van beleid wordt de capaciteit uitgebreid van 1 naar 4 fte.
Met het aanbieden van het programma Energietransitie in het najaar van 2024 schetsen wij u een beeld voor de structurele benodigde inzet. Voor 2025 hebben we dit, vooruitlopend hierop,
incidenteel opgenomen.

In 2025 wordt een Soortenmanagementplan opgesteld ten behoeve van de verduurzaming van woningen (incidenteel € 395.000)

732 N

 

Buitenruimte en leefomgeving

De herziening van de begroting 2025 van de GAD heeft geleid tot een stijging van de gemeentelijke bijdrage aan de regio.
Met ingang van 2025 wordt een deel van de lasten voor straatreiniging meegenomen in de berekening van de tarieven afvalstoffenheffing. Omdat voor de afvalstoffenheffing 100% kostendekking

van toepassing is stijgen hierdoor de tarieven. Om deze stijging te beperking wordt onttrokken aan de voorziening. In de begroting 2024 is rekening gehouden met een storting in de voorziening.

Per saldo is sprake van een voordelig effect op de afvalstoffenheffing € 540.000.

Onderhoud gebied Naarderbos na verwerving van de erfpacht (N € 236.000)

Het ontwikkelplan OFGV wordt gefaseerd ingevoerd (V € 100.000)

275 V

Ruimtelijke ontwikkeling

De legesopbrengsten van de Krijgsman (€ 1,8 miljoen) eindigen in 2024; wel wordt hieruit een egalisatievoorziening (ad € 720.000) gevuld ter dekking van de doorlopende kosten voor 2025 tot en met 2027.
In 2024 zijn de kosten en opbrengsten van complex Bredius (saldo € 3,8 miljoen voordelig) geraamd.
De opbrengst (€ 2,4 miljoen) bij overdracht van de Jan ter Gouwweg is nu in 2025 geraamd.

2.266 N

Overig

Overige verschillen < € 70.000

11 N
Totaal 2.590 N

Investeringen
De totale investeringsuitgaven bedragen voor herinrichting Wegen € 7,2 miljoen, voor Bruggen e.d. € 2,2 miljoen, voor Openbare Verlichting € 0,9 miljoen, voor Riolering € 9,7 miljoen en voor Groen € 1,1 miljoen. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Indicatoren Wonen
nr.
Omschrijving indicator
2021
2022
2023
Streefwaarden
Bron
1.
Aantal geclusterde woonvormen GM totaal
-
-
1018
2026: 1.246 2028: 1.336 2040: 2.750
gegevens van woningcorporaties gemeente Gooise Meren gemeente Gooise Meren
Toelichting: 1. Aantal geclusterde woningen GM van woningcorporaties in 2023 + nieuwbouw in 2024. Keverdijk 40 geclusterde appartementen van Dudok Wonen: opgeleverd januari 2024 Totaal tot en met juli 2024 is 1018 + 40 = 1.058

Toelichting:
1. Hiermee wordt aangegeven welk percentage van de woningen voorzien is van geregistreerde zonnepanelen. De cijfers worden jaarlijks geüpdatet via luchtscans op zonnedakje.nl.
2. De meetmethodiek van de MRA is dusdanig opgezet dat gewerkt wordt met bandbreedtes:
Zilver: tussen 20 en 49% wordt circulariteit meegenomen in inkoopopdrachten.
Goud: tussen 50 en 79% wordt circulariteit meegenomen in inkoopopdrachten.
De verrassende score in 2022 voor Circulair inkopen en opdrachtgeverschap was Goud (50-79% circulair). Dit jaar zitten we weer op de prognose voor 2023, namelijk Zilver (20-49% circulair). Vorig jaar was hoger doordat de twee grootste inkooppakketten samen een ongebruikelijk groot
inkoopvolume kenden en beiden circulair ingekocht. De verwachting is dat we met de ingezette koers en enkele aanvullende maatregelen weer Goud (50-79% circulair) gaan scoren volgens onze ambitie, minstens 50% circulair in 2025.
3. In 2023 is de milieubarometer over 2022 ingevuld. Dit betreft de uitstoot van de eigen organisatie. De cijfers over 2023 zijn bij het opstellen van de begroting 2025 nog niet beschikbaar.
4.Gebaseerd op satellietbeelden en afhankelijk van klimatologische omstandigheden. Bosperceel = 1.0; een versteende wijk zonder groen en tuinen = 0,0.
Met als toelichting:
De gemiddelde groenheid in Gooise Meren in 2023 is ongeveer 10% hoger dan in 2022 (0,,557 in 2023 versus 0,499 in 2022). Dit verschil is grotendeels te verklaren door het groeizame weer in de zomer van 2023, met relatief veel regen en normale (niet extreem hoge) temperaturen. De groenindex waarde van 2023 ligt hiermee in hetzelfde bereik als in 2016 en 2017. De jaren hierna lieten relatief lagere waardes zien door het droge warme weer in deze zomers.
Op wijkniveau zijn ook alle wijken groener in 2023 dan in 2022. Wel is het zo dat de wijken met relatief weinig groen (Bussum Centrum en het bedrijvenpark) ook maar weinig stijgen en de groenere wijken duidelijk meer. Hieruit kunnen we daadwerkelijk opmaken dat de stijging vooral te maken heeft met het groeizame weer in de zomer van 2023.
De nieuwe wijk Krijgsman laat al twee jaar op rij een duidelijke stijging zien; hier krijgt het groenbeleid in de wijk duidelijk resultaat. Interessant is om te kijken waar de uiteindelijke groenindex van Krijgsman stabiliseert de komende jaren; in de middenmoot of bovengemiddeld?
Nemen we de voorlopige drempelwaarde van 0,5 (dit is ongeveer het gemiddelde van geheel Gooise Meren), dan is er nog werk aan de winkel in 3 bestaande wijken (Bussum Centrum, Keverdijk + Jac P. Thijssepark, en Muiden Vesting); daar waar dit vorig jaar nog 6 bestaande wijken betrof. Vraag is uiteraard wel in hoeverre het weer hierop van invloed is. De komende jaren zal hierover meer duidelijk worden.

Indicatoren Duurzaamheid & Klimaat
nr.
Omschrijving indicator
2021
2022
2023
Streefwaarde
Bron
1.
% woningen met geregisteerde zonnepanelen op het dak
12,0%
13,2%
14,0%
n.v.t.
Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
2.
% circulaire inkoop (euro's) ten opzichte van totale inkoop door eigen organisatie
zilver
goud
zilver
2025: goud
Spend Analyse, contractregistratie, afd. Inkoop
3.
CO2 Footprint eigen organisatie
412,6 ton CO2
nog niet bekend
2050: energieneutraal
Milieubarometer
4.
Groenindex
0,516
0,499
0,557
minimaal 0,5
zie toelichting

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Cijfers van de klimaatmonitor zijn bij het opstellen van de begroting 2025 beschikbaar tot en met 2022. Waarden voor 2023 zijn daarom niet overal ingevuld.

Kengetallen Duurzaamheid
nr.
Omschrijving
2021
2022
2023
Streefwaarde
Bron
1.
Totaal elektriciteitsgebruik woningen (kWh)
78,8 mln. kWh
74,3 mln. kWh
nog niet beschikbaar
n.v.t.
Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
2.
Totaal aardgasverbruik woningen (m3) (temperatuur gecorrigeerd)
41,6 mln. m3
37,3 mln. m3
nog niet beschikbaar
2050 aardgasvrij
Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
3.
Opbrengst zonneprojecten Wattnu
146.197 kWh
218.015 kWh
384.498 kWh
n.v.t.
Wattnu
4.
Aantal duurzaamheidsleningen
24
61
48
n.v.t.
Afdeling M&O
Toelichting: 1. Dit cijfer geeft het totaal elektriciteitsgebruik weer van alle woningen in de gemeente Gooise Meren. In werkelijkheid is het elektriciteitsverbruik hoger, omdat stroom geleverd door zonnepanelen op het dak niet zijn meegerekend. 2. Dit cijfer geeft het totaal aardgasgebruik weer van alle woningen in de gemeente Gooise Meren. In de cijfers is rekening gehouden met de invloed van temperatuurschommelingen. Het daadwerkelijke gasverbruik ligt dus hoger of lager, omdat in een jaar veel meer koude dagen heeft geteld. Of juist heel weinig aantal koude dagen telt. 3. Dit betreft de werkelijke opwekopbrengst in 2023 van de coöperatieve daken van energiecoöperatie Wattnu. 4. Duurzaamheidsleningen: 48 verstrekt in 2023. Vanaf de start van de lening in 2020 zijn in totaal 188 leningen verstrekt.