Programma 6 Financieel gezond

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

De gemeente is financieel gezond.

6.1. Financiën

Terug naar navigatie - 6.1. Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als gemeente gaan we bewust met ons geld om en zorgen we dat we op korte en lange termijn financieel gezond blijven. We gaan daarbij moeilijke keuzes niet uit de weg.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de gemeente streeft naar een solide financieel beleid. Wanneer er bezuinigd moet worden wordt nadrukkelijk gekeken naar de effecten op langere termijn. Andersom moet bij investeringen ook verder gekeken worden naar de opbrengst op langere termijn.
• de uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn transparant. De begroting en het jaarverslag zijn helder en leesbaar. Bewoners en ondernemers krijgen jaarlijks eenvoudige inzage waar geld aan is besteed en welk effect is bereikt. De Algemene Reserve houden we op een verantwoord niveau.
• we onderzoeken of we moeten investeren in een domein overstijgende subsidiespecialist die kan helpen om interessante subsidies voor de gemeente binnen te halen.

6.2. Vastgoed

Terug naar navigatie - 6.2. Vastgoed

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Vastgoed is een belangrijk instrument voor de gemeente voor het uitvoeren van gemeentelijke taken en het bereiken van doelstellingen bijvoorbeeld op het gebied van sport, onderwijs, cultuur en toerisme en in het sociaal domein. We investeren op natuurlijke momenten in duurzaamheidsmaatregelen.

Daarom geven we extra aandacht aan:
 • het uitvoeren van de vastgestelde vastgoedstrategie.
 • we gaan verder met het verduurzamen van ons eigen vastgoed.

6.3. Grondbeleid

Terug naar navigatie - 6.3. Grondbeleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We hanteren een grondbeleid dat concrete richting geeft aan hoe de gemeente omgaat met haar rol en positie in de ruimtelijke ontwikkeling. Het is een middel voor het faciliteren en sturen van bestuurlijk en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en het rechtvaardig verdelen van kosten en opbrengsten tussen gemeente en grondeigenaren.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de gemeente gaat onderzoeken wat de mogelijkheden en voordelen zijn van het voeren van een actiever grondbeleid in de toekomst.

6.4. Belastingen

Terug naar navigatie - 6.4. Belastingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De dienstverlening waar leges tegenover staan, is zo veel mogelijk kostendekkend en daarbij sturen wij op efficiëntie. Belastinggeld wordt opgebracht door onze ondernemers en inwoners. Daar gaan we zuinig en verstandig mee om. We benaderen de woonlasten integraal en streven ernaar om deze zo min mogelijk te verhogen en de gemeentelijke voorzieningen daarbij in stand te houden.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de OZB stijgt niet meer dan de inflatie. Als in een uitzonderlijk geval, vanwege zwaarwegende redenen van lokale aard, een verdere stijging noodzakelijk lijkt, kan dit uitgangspunt worden heroverwogen.
• bij het heffen van leges streeft de gemeente naar kostendekkendheid. Ontwikkelingen op het gebied van afvalstoffenheffing en rioolbelasting volgen wij nauwgezet.

Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 6:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Archief Gooi en Vechtstreek

- Bank Nederlandse Gemeenten N.V.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Financieel gezond
Realisatie 2023
Begroting 2024 (na wijziging)
Begroting 2025
Raming 2026
Raming 2027
Raming 2028
Bedragen x € 1.000
Lasten
Financien
26.482
27.659
28.133
27.159
27.208
28.378
Vastgoed
8.284
6.960
7.107
6.898
6.818
6.818
Grondbeleid
4
2.734
661
541
517
517
Belastingen
930
859
747
747
747
747
Totaal
35.700
38.212
36.648
35.345
35.290
36.460
Baten
Financien
100.398-
111.120-
113.749-
106.648-
106.856-
107.353-
Vastgoed
6.408-
3.250-
3.275-
3.325-
3.375-
3.475-
Grondbeleid
-
46-
-
-
-
-
Belastingen
12.940-
13.353-
13.616-
13.616-
13.616-
13.616-
Totaal
119.746-
127.770-
130.640-
123.588-
123.847-
124.444-
Resultaat voor bestemming
84.046-
89.557-
93.991-
88.243-
88.557-
87.984-
Toevoegingen reserves
Financien
3.922
-
-
-
-
-
Grondbeleid
96
2.190
2.190
-
-
-
Totaal toevoegingen reserves
4.018
2.190
2.190
-
-
-
Onttrekkingen reserves
Financien
12.156-
3.136-
4.300-
-
-
-
Vastgoed
150-
-
-
-
-
-
Grondbeleid
323-
200-
-
-
-
-
Totaal onttrekkingne reserves
12.629-
3.336-
4.300-
-
-
-
8.611-
1.146-
2.110-
-
-
-
92.657-
90.703-
96.101-
88.243-
88.557-
87.984-

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen begroting 2025 t.o.v. begroting 2024    
Onderdeel programma 6

Verschil

(€ x 1.000)

V/N 

(V= voordeel, 
N= nadeel)

Algemeen

Loon- en prijsontwikkeling
Conform Perspectiefnota 2025 zijn de salarisbudgetten met 6% verhoogd en de overige budgetten met 1,4%.

   

Financiën

Doorwerking septembercirculaire 2024 en meicirculaire 2025 met betrekking tot de uitkering uit het gemeentefonds. En incidentele onttrekking Algemene Reserve voor een sluitende begroting.

3.320 V

Vastgoed

Hogere kapitaallasten in verband met de investeringen van de ESCo pilot.

123 N

Grondbeleid

Opbrengst bij overdracht van de Jan ter Gouwweg

1.827 V

Belastingen

Toename opbrengsten door indexatie en areaaluitbreiding

374 V
Totaal 5.398 V

Investeringen
In dit programma zijn geen investeringsuitgaven gepland in 2025.

Het totale investeringsvolume van alle programma’s bedraagt € 30,8 miljoen. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting en dus in beginsel afgedekt binnen de begroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren