Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

De dienstverlening aan onze inwoners is adequaat.
Onze inwoners kunnen rekenen op een toegankelijk, duidelijk en transparant bestuur en de bijbehorende organisatie.
Onze inwoners kunnen veilig in onze gemeente leven.
De gemeente Gooise Meren werkt effectief samen en is daarmee slagvaardig.

5.1. Dienstverlening & communicatie

Terug naar navigatie - 5.1. Dienstverlening & communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De inwoner staat centraal bij de gemeentelijke dienstverlening. De gemeente doet wat ze zegt, zegt wat ze doet en legt dit ook uit. De gemeente is persoonlijk, toegankelijk en (actief) communicatief en zoekt naar oplossingen. Uitgangspunt is digitaal waar kan, persoonlijk/fysiek waar moet. De gemeente informeert inwoners in een vroegtijdig stadium en is transparant.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we zijn dienstbaar, oplossingsgericht en duidelijk en passen waar nodig onze communicatie daarop aan. We zorgen voor een duidelijke terugkoppeling bij meldingen en actieve uitleg bij vertraagde processen.
• de vraag van inwoners, ondernemers en instellingen staat centraal in ons handelen. We willen de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren door nog persoonlijker en directer te communiceren. We willen onze medewerkers hiervoor meer ruimte geven en waar nodig onze processen aanpassen. 
• de digitalisering wordt uitgebouwd. Persoonlijk contact en het maken van (spoed) afspraken blijven mogelijk en onze gemeenteloketten blijven open. 

5.2. Veiligheid & handhaving

Terug naar navigatie - 5.2. Veiligheid & handhaving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente draagt bij aan de veiligheid in Gooise Meren en werkt hierbij integraal samen met relevante partners. De gemeente draagt zorg voor het voldoen aan de geldende regelgeving door middel van handhaving.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de aanpak van ondermijning.
• het verstevigen van de samenwerking met bewoners en ondernemers om buurten veiliger te maken (buurtpreventie) en focussen op het verminderen van de drugdealoverlast op verschillende plekken in onze gemeente. We maken het melden van overlast en criminaliteit makkelijk en toegankelijk.
• het leggen van nadruk op het weerbaarder maken van onze inwoners tegen digitale criminaliteit door middel van actieve communicatiecampagnes.
• we zetten onze boa’s effectiever in met minder nadruk op het handhaven van parkeren en meer op handhaving van de openbare orde en veiligheid (waaronder ook verkeersveiligheid).

5.3. Bestuur & organisatie

Terug naar navigatie - 5.3. Bestuur & organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners worden uitgenodigd om initiatieven in te brengen en worden actief betrokken bij gemeentelijk beleid en gemeentelijke projecten. De gemeentelijke organisatie is kwalitatief en kwantitatief wendbaar, is toekomstgericht en in staat om flexibel op de maatschappelijke ontwikkelingen in te spelen.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we passen onze participatievisie aan op basis van opgedane ervaring en de inwerkingtreding van de Omgevingswet/visie en de daarbij behorende participatieverordening. We willen de discussies over beleidsontwikkeling of projecten tussen de raad, het college en de inwoners verbeteren, waarbij iedereen tijdig en goed wordt betrokken en er adequate verslaglegging is. 
• we blijven investeren in wijkagenda’s en zorgen dat wijkagenda’s, gebiedsvisies en centrumplannen op elkaar aansluiten.
• wijkplatforms en -raden zijn waardevolle instrumenten. We willen de kring van belanghebbenden uitbreiden. Zo komen de algemene afwegingen die de gemeente moet maken beter in beeld door de bredere betrokkenheid. We gaan hiervoor ook nieuwe vormen van participatie onderzoeken en het burgerpanel actiever inzetten, waarbij de gemeente de regie voert.
• we investeren in onze organisatie. We moeten zorgen dat de hoeveelheid werk in overeenstemming met de capaciteit is.  Daarnaast zorgen we dat er ruimte is om het potentieel te benutten en toekomstbestendig te worden met elkaar.
• we investeren in strategische personeelsplanning. 

5.4. Bestuurlijke samenwerking

Terug naar navigatie - 5.4. Bestuurlijke samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als regiogemeenten versterken we elkaar door effectief samen te werken op de onderwerpen waar dat nodig is.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de gemeente wil op voor ons belangrijke onderwerpen een voortrekkersrol nemen in de regionale samenwerking.
• het uitgangspunt is ‘lokaal wat kan, regionaal wat moet’. Hierbij blijft de gemeente de inhoudelijke lijn bepalen. Nieuwe samenwerkingen komen enkel op initiatief van de gemeente(n) tot stand. Samenwerking wordt altijd getoetst aan kwaliteit, kosten en een aantoonbare meerwaarde voor inwoners. Hiervoor biedt de nota verbonden partijen een kader.

Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 5:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

- Metropool Regio Amsterdam 

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Duidelijke en transparante dienstverlening
Realisatie 2023
Begroting 2024 (na wijziging)
Begroting 2025
Raming 2026
Raming 2027
Raming 2028
Bedragen x € 1.000
Lasten
Dienstverlening en communicatie
1.732
2.775
3.070
3.250
3.454
3.239
Veiligheid en handhaving
8.716
7.531
8.328
8.367
8.357
8.309
Bestuur en organisatie
4.091
3.152
3.115
3.167
3.210
3.210
Bestuurlijke samenwerking
2.411
714
852
706
897
897
Totaal lasten
16.950
14.172
15.364
15.490
15.918
15.654
Baten
Dienstverlening en communicatie
877-
1.212-
1.272-
1.412-
1.486-
1.391-
Veiligheid en handhaving
2.372-
78-
198-
198-
198-
198-
Bestuur en organisatie
372-
-
-
-
-
-
Bestuurlijke samenwerking
125-
0-
-
-
-
-
Totaal baten
3.746-
1.290-
1.470-
1.610-
1.684-
1.589-
Resultaat voor bestemming
13.204
12.881
13.894
13.880
14.234
14.065
Resultaat na bestemming
13.204
12.881
13.894
13.880
14.234
14.065

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen begroting 2025 t.o.v. begroting 2024    
Onderdeel programma 5

Verschil

x € 1.000)

V/N 
(V= voordeel,
N= nadeel)

Algemeen

Loon- en prijsontwikkeling
Conform Perspectiefnota 2025 zijn de salarisbudgetten met 6% verhoogd en de overige budgetten met 1,4%.

   

Dienstverlening en communicatie

Uitbreiding capaciteit in verband met de reisdocumentenpiek.

235 N

Veiligheid en handhaving

Er wordt een bibob jurist/coördinator toegevoegd, cameratoezicht wordt geïntroduceerd en er is sprake van een hogere bijdrage aan de Veiligheidsregio en de regio.
De uitvoeringsregels ligplaatsen leiden tot hogere lasten en baten (saldo € 80.000 voordelig).

677 N

Bestuurlijke samenwerking

Afdracht van archief Muiden naar het Streekarchief

138 N
Overige verschillen < € 70.000 37 V
Totaal 1.013 N

Investeringen
De totale investeringsuitgaven bedragen voor Automatisering € 1,3 miljoen en voor Kantoormeubilair en dergelijke € 500.000. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

In 2023 heeft Gooise Meren niet aan de Veiligheidsmonitor deelgenomen. Om deze reden zijn voor indicatoren veiligheid geen waarden ingevuld in dat jaar. In 2025 zal Gooise Meren weer deelnemen aan de Veiligheidsmonitor.

Indicatoren 

nr.
Omschrijving indicator
2022
2023
2024 t/m juli
2025
Streefwaarde
Bron
1.
Percentage inkomende telefoontjes dat binnen 30 seconden wordt opgenomen
66%
72%
72%
72%
70%
Telefooncentrale
2.
90% van de baliebezoekers worden binnen 5 minuten na afspraaktijd geholpen
90%
89%
90%
90%
90%
Klantbegeleidingssysteem JCC
3.
80% van de Burgerzaken producten worden digitaal aangevraagd
80%
87%
85%
85%
85%
I-Burgerzaken
4.
Waardering van inwoners over de dienstverlening aan de balie
8,6
8,4
8
8
cijfer 7,5
KCM survey
5.
Waardering van inwoners over de telefonische dienstverlening
-
7,1
7,5
7,1
cijfer 7
KCM survey
6.
Percentage telefoontjes dat opgenomen wordt
90%
93%
93%
93%
93%
Telefooncentrale
7.
Percentage terugbelverzoeken die binnen 2 werkdagen worden teruggebeld
-
-
-
85%
85%
Zaaksysteem
8.
Percentage vragen via de website dat binnen 5 werkdagen worden beantwoord
-
-
-
85%
85%
Zaaksysteem
Indicatoren Veiligheid
nr.
Omschrijving indicator
2021
2022
2023
Streefwaarde
Bron
1.
Percentage inwoners dat zich ‘s avonds onveilig voelt
1,0%
-
-
daling ten opzichte van voorgaand jaar
Veiligheidsmonitor
2.
Percentage inwoners dat sociale overlast ervaart
10,0%
-
-
daling ten opzichte van voorgaand jaar
Veiligheidsmonitor
3.
Totaal aantal geregistreerde misdrijven Gooise Meren
2.499
2.362
2.618
daling ten opzichte van voorgaand jaar
RVS - politie
Toelichting: 1. In 2023 heeft Gooise Meren niet aan de Veiligheidsmonitor deelgenomen. In 2025 zal Gooise Meren weer deelnemen aan de Veiligheidsmonitor. 2. In 2023 heeft Gooise Meren niet aan de Veiligheidsmonitor deelgenomen. In 2025 zal Gooise Meren weer deelnemen aan de Veiligheidsmonitor.