Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

De werkgelegenheid en het voorzieningenniveau voor onze bedrijven en inwoners blijven in stand.
Wij zetten onze natuur en ons culturele erfgoed in om onze economie te versterken.
De gemeente Gooise Meren stimuleert de arbeidsparticipatie in deze krappe arbeidsmarkt.
Inwoners en ondernemers kunnen veilig op weg in een goed bereikbaar én leefbaar Gooise Meren.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Beleidsnota's

Mobiliteits- en Parkeervisie Gooise Meren 2040

Parkeerverordening gemeente Gooise Meren 2023

4.1. Economie

Terug naar navigatie - 4.1. Economie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We stimuleren de bedrijvigheid en levensvatbaarheid van onze winkelgebieden en bedrijfsterreinen en houden daarmee ook ons voorzieningenniveau op peil.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we zorgen dat de winkelgebieden en bedrijventerreinen goed bereikbaar, veilig, groen en toegankelijk zijn en blijven. Er blijft voldoende bedrijfsruimte beschikbaar om de werkgelegenheid op peil te houden.
• we vergroten onze economische mogelijkheden door samen te werken inde Regio Gooi en Vechtstreek en in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat is in gang gezet met onze regionale samenwerkingsagenda (RSA) en MRA-agenda. Binnen onze netwerken maken we ons met name sterk voor mobiliteit, duurzaamheid en economie.
• we streven naar een circulaire economie. We besteden lokaal aan binnen wat wettelijk mogelijk is.
• we zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en ondernemers.
• we stimuleren innovatief ondernemerschap en zien kansen in de zorgsector om werkgelegenheid te creëren. Eventuele nieuwe vormen van ondernemen kunnen in onze gemeente een plek krijgen mits ze op een geschikte en veilige manier kunnen worden ingepast.

4.2. Toerisme & cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - 4.2. Toerisme & cultureel erfgoed

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We koesteren het erfgoed en bevorderen toerisme en recreatie die zorgen voor economische activiteiten en voorzieningen in onze gemeente. Zo blijven we aantrekkelijk voor onze eigen inwoners en bezoekers van buiten. En zo blijft onze gemeente fijn om in te wonen en te recreëren en zorgen recreanten en toerisme voor extra werkgelegenheid in onze gemeente.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we benutten de belevingswaarde van cultureel erfgoed beter door bestemmingen aantrekkelijker te maken door ze te verbinden en te promoten bij doelgroepen die daar meest ontvankelijk voor zijn, zoals bijvoorbeeld natuur- en cultuurliefhebbers, wandelaars en fietsers.
• we werken hiervoor als gemeente proactief samen binnen de MRA. We positioneren ons als groene, culturele en open ruimte binnen de regio en spelen in op de toenemende behoefte aan recreatie als gevolg van de toenemende verstedelijking om ons heen. Vanwege leefbaarheid, natuurwaarde, recreatie en cultuurhistorie streven wij ernaar dat nieuwe verbindingswegen ondergronds worden aangelegd, vooral bij een eventuele extra verbinding naar Flevoland.
• we zorgen samen met onze partners dat de toename van het toerisme en recreatie niet leidt tot schade aan onze natuur en ons erfgoed.

4.3. Werk & inkomen

Terug naar navigatie - 4.3. Werk & inkomen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Met de huidige druk op de arbeidsmarkt ondersteunen wij inwoners en ondernemers om een match te maken tussen werkgelegenheid en arbeidsparticipatie. We hebben aandacht voor minima en doelgroepen en zijn goed toegankelijk voor hen die hulp nodig hebben (zie ook 1.3 Welzijn). We zetten in (boven)regionaal verband actief in op het aantrekken van werkgelegenheid.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• in samenwerking met het bedrijfsleven willen we ervoor zorgen dat vacatures vervuld worden en arbeidsparticipatie toeneemt als harde noodzaak bij de huidige arbeidsmarkt.
• we vergroten de inzet op van-werk-naar-werk, van-onderwijs-naar-werk en van-uitkering-naar-werk.
• we zorgen dat het ondernemersloket goed vindbaar is, ook voor startende ondernemers.

4.4. Mobiliteit

Terug naar navigatie - 4.4. Mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Samen met de inwoners en ondernemers houden we onze gemeente verkeersveilig en goed bereikbaar per fiets, openbaar vervoer en auto. De kernen van onze gemeente willen we leefbaar houden, door negatieve effecten van parkeren, uitstoot en geluid van (vracht)auto’s en sluipverkeer te verminderen.

Het samen verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen en specifieke punten, zoals sportverenigingen en gevaarlijke oversteken, heeft prioriteit. We zorgen voor ruimte voor OV en (snel)fietsverkeer en ook fietsparkeren. Het openbaar vervoer en voorzieningen zijn toegankelijk, ook voor ouderen en mindervaliden.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• een actuele uitvoeringsagenda waarin veilige schoolzones en schoolroutes, het autoluw maken van de (vesting)kernen, het realiseren van een fietsroutenetwerk en de verkeersveiligheid prioriteit heeft. Verbetering van verkeerssituaties wegen we integraal af en prioriteren we waar mogelijk.
• een slim en modern parkeerbeleid waar (technologische) voorzieningen bij aansluiten. Binnen het beleid moet maatwerk mogelijk zijn in samenspraak met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Waarbij de auto niet vanzelfsprekend het eerste recht op een plek in de openbare ruimte heeft.
• in de (boven) regionale samenwerking onderzoeken we mogelijkheden om de bereikbaarheid van de gemeente te vergroten door te kijken naar de Gooicorridor, de flessenhals A1 en het openbaar vervoer in het algemeen. Bij de uitbreiding van Almere zetten wij in op een ondergrondse verbinding naar Noord-Holland. Bovenregionaal is een besluit tot het verdiepen van het spoor niet actueel. We willen daarom deze periode een besluit nemen of we de reservering voor het verdiept spoor met een (tijdelijke) functie willen blijven invullen.
• verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van onze kernen. Samen met de inzet van de inwoners onderzoeken we of er mogelijkheden zijn om de gaten op te vullen. 

Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 4:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Werkvoorzieningschap Tomingroep

- Metropoolregio Amsterdam

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Wat mag het kosten?
Economisch vitaal en bereikbaar
Realisatie 2023
Begroting 2024 (na wijziging)
Begroting 2025
Raming 2026
Raming 2027
Raming 2028
Bedragen x € 1.000
Lasten
Economie
1.429
1.892
1.760
1.512
1.362
1.362
Toerisme en cultureel erfgoed
862
1.062
1.070
1.003
999
999
Werk en inkomen
36.170
36.575
20.058
20.076
20.296
20.274
Mobiliteit
2.932
4.158
3.391
3.722
3.665
3.665
Totaal lasten
41.393
43.686
26.278
26.313
26.322
26.300
Baten
Economie
1.024-
889-
945-
945-
945-
945-
Toerisme en cultureel erfgoed
128-
145-
172-
171-
171-
171-
Werk en inkomen
28.485-
30.541-
14.030-
14.030-
14.423-
14.423-
Mobiliteit
3.204-
3.624-
3.659-
3.659-
3.659-
3.659-
Totaal baten
32.841-
35.199-
18.806-
18.805-
19.198-
19.198-
Resultaat voor bestemming
8.552
8.487
7.472
7.508
7.124
7.102
Onttrekkingen reserves
Werk en inkomen
23-
-
-
-
-
-
Totaal onttrekkingen reserves
23-
-
-
-
-
-
Saldo reserves
23-
-
-
-
-
-
Resultaat na bestemming
8.529
8.487
7.472
7.508
7.124
7.102

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen begroting 2025 t.o.v. begroting 2024    
Onderdeel programma 4

Verschil

(x € 1.000) 

V/N 

(V= voordeel, 

N= nadeel)

Algemeen

Loon- en prijsontwikkeling
Conform Perspectiefnota 2025 zijn de salarisbudgetten met 6% verhoogd en de overige budgetten met 1,4%.

   

Economie

In 2024 was sprake van incidentele kosten voor onderzoek naar samenwerking met ondernemers en een verkenning van een gemeente breed ondernemersfonds. In 2025 wordt gestart met een
verkenning voor een cultuurstrip Bussum.

188  V

Werk en inkomen

In 2024 zijn de inkomsten en uitgaven (per saldo nihil) opgenomen in verband met de opvang van de Oekraïense vluchtelingen.

Mobiliteit

In 2024 was sprake van incidentele budgetten voor o.a. het opstellen van parkeerbeleid en de visie hoofdwegenstructuur (V € 380.000). In 2025 is de modernisering van de parkeerketen geraamd
(V € 156.000).

802 

Overig

Overige verschillen < € 70.000

25 V
Totaal 1.015 V

Investeringen
De totale investeringsuitgaven bedragen voor Gebiedsontwikkeling € 600.000, voor Parkeren € 900.000 en voor Mobiliteit € 2,3 miljoen. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren
Indicatoren Werk en Inkomen
nr.
Omschrijving indicator
2021
2022
2023
Streefwaarde
Bron
1.
Het percentage klanten dat gedurende het poortproces 'afgevangen' worden (van melding tot start inkomen).
-
33,50%
34,0%
n.n.b.
admininstratie USD
2.
Uitstroom naar betaald werk of opleiding als percentage van het aantal te bemiddelen personen
25%
12%
10%
n.n.b.
admininstratie USD
Toelichting: 1. Deze indicator (preventiequota) heeft als doel om zoveel mogelijk cliënten gedurende het poortproces aan het werk te krijgen. 2. Deze indicator toont de uitstroom uit de uitkering naar betaald werk en opleiding (dat is het doel van re-integratie activiteiten). Andere uitstroomredenen, zoals verhuizing of overlijden, worden niet meegenomen in dit percentage.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen
Kengetallen Werk en Inkomen
nr.
Omschrijving
2021
2022
2023
Bron
1.
Beroepsbevolking
31.000
32.000
n.n.b. voor 2023
CBS (databank Statline)
2.
Klanten Participatiewet
795
884
873
Administratie USD
3.
Klanten WSW
62
55
45
Administratie USD
4.
Inwoners met een WW-uitkering
630
515
627
UWV
5.
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een minimaregeling
819
825
880
Administratie USD
6.
Aantal meldingen inzake 'vroegsignalering'
171
1.344
2.088
Administratie USD
7.
Aantal verwezen klanten naar de Kredietbank
50
107
140
Administratie USD
8.
Aantal personen dat een schuldhulptraject heeft bij de Kredietbank Nederland
56
48
Administratie USD
9.
Aantal voorzieningen/ trajecten dat is afgerond
496
441
474
Administratie USD
Toelichting: 2. Dit kengetal toont het aantal personen met een Participatiewet-uitkering. 3. Dit kengetal toont het aantal personen dat binnen een WSW-dienstverband werkt. 4. Dit kengetal toont het aantal personen met een WW-uitkering (verstrekt door het UWV). 6. Aantal meldingen dat de gemeente ontvangt over achterstallige betalingen (van o.a. nutsbedrijven). Hieraan nemen woningcorporaties (nog) geen deel. 9. Dit kengetal toont het aantal afgeronde voorzieningen gericht op re-integratie. Het betreft reintegratietrajecten en ook (randvoorwaardelijke) voorzieningen zoals sociaal-medische adviezen, loonwaardemetingen, reiskosten en kinderopvang. Het kan zijn dat aan 1 cliënt meerdere voorzieningen worden toegekend.