Paragraaf Verbonden partijen

Inleiding

Terug naar navigatie - Inleiding

Deze paragraaf bevat een overzicht van alle verbonden partijen, de wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij, het openbaar belang dat ermee gediend wordt en de financiële gegevens van de verbonden partij, zoals het eigen vermogen, vreemd vermogen en het verwachte rekeningresultaat.

We hebben de keuze onze taken in eigen beheer uit te voeren, derden deze taken gesubsidieerd te laten doen of onze belangen via een verbonden partij te verwezenlijken. Een belangrijk criterium voor de wijze waarop onze taken worden uitgevoerd is doelmatigheid. Verder zijn de mate waarin we invloed hebben op het volbrengen van de taken en het risico dat ermee is gemoeid bepalend.

Een verbonden partij is een rechtspersoon, waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft.
•    Van een bestuurlijk belang is sprake als wij op één of andere manier zeggenschap hebben. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een zetel in het bestuur of stemrecht bij bestuurlijke beslissingen.
•    Het financieel belang betekent dat wij middelen die wij aan een derde partij ter beschikking stellen niet terugontvangen in geval van faillissement, dan wel dat financiële problemen op ons verhaald kunnen worden
Voor de raad is inzicht in de verbonden partijen belangrijk, aangezien het gaat om afwegingen over de taken en activiteiten waartoe de raad de kaders uitzet. Voor het aangaan en onderhouden van contacten met verbonden partijen is het van belang om af te wegen wat de meest doelmatige wijze is om een taak uit te voeren, welke manier de meeste garantie geeft dat de taak wordt uitgevoerd zoals de gemeente voor ogen staat en hoe er voldoende inhoudelijk en financieel inzicht in het uitvoeren van een taak wordt gekregen. 
Eventuele financiële risico’s van de verbonden partijen zijn meegenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.

De visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen zijn vastgelegd in de in 2022 vastgestelde nota Verbonden Partijen: Sturen op samenwerking (2352378). Deze nota bevat:
-    een afwegingskader dat gericht is op het beoordelen of Gooise Meren een verbintenis moet aangaan om een taak (of taken) effectief en efficiënt te realiseren;
-    strategische uitgangspunten die moeten helpen bij het sturen op verbonden partijen;
-    sturingsprofielen die een richtlijn bieden voor de wenselijke mate van sturing, gegeven het financieel en maatschappelijk belang dat we in een verbonden partij hebben.

 

Overzicht verbonden partijen Gooise Meren

Naam verbonden partij Vestigingsplaats Bijdrage in 2025
     
Gemeenschappelijke regelingen        
Regio Gooi en Vechtstreek  Bussum  15.964.827
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek Hilversum  5.812.057
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek Lelystad  1.158.370
Werkvoorzieningschap Tomingroep Hilversum 1.418.600 *
Archief Gooi en Vechtstreek Naarden 399.972
     
Vennootschappen en coöperaties     
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.  Harderwijk 30.489
BNG Bank N.V. Den Haag n.v.t.
GEM Crailo BV Laren n.v.t.
     
Stichtingen en verenigingen    
Stichting Goois Natuurreservaat Hilversum 1.006.550
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) Bussum N.v.t.  (renteloze lening)
     
Overige verbonden partijen     
Metropoolregio Amsterdam (bestuurlijk convenant)  Amsterdam **
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer Hoorn 13.150
Totaal   25.804.015

* In deze bijdrage is de verwachte verhoging als gevolg van de uitwerking van het Ontwikkelplan niet opgenomen. In de begroting houden we hiervoor rekening met een structureel bedrag van € 135.000.

** De gemeentelijke bijdrage aan Metropoolregio Amsterdam is opgenomen in de bijdrage aan Regio Gooi en Vechtstreek. 

Regio Gooi en Vechtstreek

Terug naar navigatie - Regio Gooi en Vechtstreek

 

 

Ontwikkelingen

De belangrijkste ontwikkelingen voor 2025 van de Regio zijn: 

a.    het realiseren van een uitvoeringplan van de RSA 2023 – 2026;
b.    het zorg dragen voor het behoud van de kwaliteit van de organisatie;
c.    het bijdragen aan een krachtiger preventiebeleid door versterking GGD; 
d.    het zorgdragen voor passende huisvesting van met name de GAD.  

 

RSA 2023 – 2026 
De Regionale Samenwerkingsagenda brengt tot uitdrukking welke opgaven de samenwerkende gemeenten deze raadsperiode met elkaar willen aanpakken en welk resultaten ze hiermee voor ogen hebben. De uitvoering van de RSA is in 2024 gestart. De uitvoering heeft een dynamisch karakter, omdat aanvullende eisen van het Rijk en (boven)regionale ontwikkeling (MRA) hierin geïncorporeerd moeten kunnen worden. De nadruk in 2025 zal onder meer liggen op de samenwerking tussen de Regio en de  gemeenteraden, zoals deze is vastgelegd in de in 2024 vastgestelde nieuwe Gemeenschappelijke Regeling. Raden worden eerder betrokken middels startnoties en kunnen op meerdere plannen hun zienswijze geven. 

Kwaliteit van de organisatie 
De kwaliteit van de organisatie is in 2025 net als in 2024 een aandachtspunt. Het gaat dan met name om de bedrijfsvoering, die aan verscherpte eisen van het Rijk moet voldoen. Het blijkt moeilijk te zijn om voor de nodige versterking vast personeel te vinden, waardoor inhuur nodig blijft. Het werken aan de kwaliteit van de organisatie is een proces van lange adem. Het behouden van de kracht van de organisatie is daarom voor de komende jaren nadrukkelijk een opgave van de Regio. 

Investering in de GGD 
De kosten voor de gezondheidszorg nemen toe, enerzijds als gevolg van vergrijzing, maar ook ten gevolge van een ongezonde levensstijl. Vanuit deze achtergronden wordt meer en meer ingezet op preventie en gezondheidsbevordering. Van de publieke gezondheidszorg (GGD) wordt hiervoor een belangrijke bijdrage gevraagd. De afgelopen jaren is er in onze regio weinig geïnvesteerd in de GGD; op dit moment is er feitelijk sprake van onderbezetting. De Regio heeft stappen in de organisatie van de publieke gezondheidszorg gezet, door het samenvoegen van GGD Gooi en Vechtstreek en Jeugd & Gezin Gooi en Vechtstreek per 1 januari 2024. Voor het komende jaar wordt het personeelstekort aangepakt. Deze ingrepen moeten leiden tot een meer robuuste organisatie, die beter in staat is preventie doelen te realiseren. Voor 2025 is een extra investering nodig van € 2,2 miljoen.

Huisvesting GAD  
De huisvesting van de GAD laat te wensen over. De situering is niet langer passend en de ontwikkelmogelijkheden zijn beperkt. Dit geldt met name voor het overslagstation Crailo. Hiervoor is inmiddels een goed alternatief in beeld. De voorbereidingen hiervan en het maken van plannen zal in 2025 verder gestalte krijgen. Ook het scheidingsstation Bussum is niet gelegen op een passende plek. De situering aan de Hooftlaan leidt aldaar tot teveel ongewenste verkeersbewegingen. Het is de bedoeling dat in 2025 actief werk gemaakt wordt van een alternatief. Er kan dan een begin worden gemaakt met de uitplaatsing van dit station. 

Risico’s
Het totale risicoprofiel van de Regio is bepaald op € 1.071.250 voor 2025. Dit profiel is de optelsom van alle geschatte risico's afgezet tegen de kans op voordoen. Hoog in deze lijst staan:  vergoedingen afvalfonds, verwerkingskosten afval , ICT problemen (uitval systemen) en materiële kosten van de Regio, die mogelijk hoger uitvallen dan de voorziene stijging van 1,6 %. 

Kerngegevens

Regio Gooi en Vechtstreek
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 1: Voor en van iedereen Programma 2: Kansrijk opgroeien Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar Programma 5: Duidelijke en transparante dienstverlening Programma 6: Financieel gezond
Deelnemers
Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren.
Doel/Openbaar belang
Intergemeentelijke beleidsvorming- en afstemming dan wel uitvoering van taken op terreinen waarvan vaststaat dat dit toegevoegde waarde heeft in vergelijking met taakbehartiging door de individuele gemeente.
Bestuurlijk belang
De gemeente heeft rechtstreekse invloed op de besluitvorming. Elke gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door één lid. De gemeente met het grootste aantal inwoners heeft een extra lid in het algemeen bestuur, maar dit extra lid heeft geen stem in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2025 bedraagt € 15.964.827. Dit is 25% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 63.931.442. In deze bijdrage is ook de bijdrage van € 134.878 voor de MRA verdisconteerd.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 15.964.827
€ 16.162.060
€ 16.337.285
€ 16.361.080
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 17.861.000
€ 16.321.000
Vreemd vermogen
€ 57.287.000
€ 58.899.000
Solvabiliteitsratio
0,24
0,22
Geraamd resultaat 2025
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt in totaal € 1.540.000.

Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

Ontwikkelingen
De Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (VRGV) wil haar kwaliteit verbeteren door samen te werken. Zodoende verminderen zij de kwetsbaarheid van de VRGV en de Veiligheidsregio Flevoland (VRF) en verminderen de (meer)kosten. In 2025 is de doorontwikkeling van de samenwerking dan ook een belangrijk thema. Want alleen samen kunnen we de veiligheid van onze inwoners, elke dag beter versterken.  

Vanaf 2024 dragen de veiligheidsregio's hun coördinerende rol ten aanzien van de opvang  Oekraïense ontheemden over, waardoor de veiligheidsregio's zich na jaren van crises hopelijk weer meer op hun reguliere taken kunnen focussen. Een belangrijk aandachtspunt daarbij is de versterking van de crisisbeheersing en informatievoorziening.

Voor verdere ontwikkelingen, risico’s en uitgevoerde taken, verwijzen wij naar de jaarrekening 2023 en begroting 2025 van de Veiligheidsregio.

Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen van de Programmabegroting 2025  en de meerjarenraming 2025-2028 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek staan de risico’s opgesomd. Voor de opsomming van de risico's wordt verwezen naar voornoemde paragraaf van de Programmabegroting 2025.

Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 5: Duidelijke en transparante dienstverlening
Deelnemers
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren.
Doel/Openbaar belang
De veiligheidsregio heeft tot doel door samenwerking doelmatig georganiseerde en gecoördineerde preventieve en repressieve brandbestrijding en hulpverlening bij ongevallen en rampen in het verzorgingsgebied te verzorgen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur heeft zes leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2025 bedraagt € 5.812.057, bestaande uit de reguliere bijdrage van € 5.694.489 en de bijdrage bevolkingszorg van € 117.568. Dit is 24,4% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 23.821.831.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 5.812.057
€ 5.812.057
€ 5.812.057
€ 5.812.057
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 4.757.091
€ 4.324.091
Vreemd vermogen
€ 27.199.222
€ 24.968.194
Solvabiliteitsratio
0,15
0,15
Geraamd resultaat 2025
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt in totaal € 366.579.

Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek

Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek

Ontwikkelingen

Ontwikkelproces versterken VTH-stelsel

Tien jaar na het oprichten van omgevingsdiensten heeft het Rijk de adviescommissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, oftewel de commissie Van Aartsen, opdracht gegeven te onderzoeken of de omgevingsdiensten goed functioneren. Op grond van de aanbevelingen van die commissie zijn nieuwe normen geformuleerd die het functioneren van omgevingsdiensten naar een hoger en meer uniform niveau moeten gaan tillen. 

Het doel van het ontwikkelproces is een sterk VTH-stelsel waarin omgevingsdiensten op een eenduidige en krachtige wijze bijdragen aan en toezien op het tot stand komen en behouden van een schone en veilige leefomgeving in Nederland en in Gooise Meren.
Ook de OFGV moet zich ontwikkelen. Er is een ontwikkelplan opgesteld en door het Algemeen Bestuur vastgesteld, waarmee de OFGV zal gaan voldoen aan de nieuwe landelijke normen. Dat vergt extra geld, want het is niet vrijblijvend. Het komende jaar zal het ontwikkelplan nader uitgewerkt worden. Dit betreft ook nieuwe, wettelijke, taken die de OFGV voor de partners op de schouders moet nemen.

Risico's 

Gooise Meren heeft al haar milieutaken (zowel de wettelijk verplichte basistaken als plustaken) ondergebracht bij de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). Bij een eventueel faillissement van de OFGV  zullen de partners financieel moeten ingrijpen om het voortbestaan van de OFGV, en daarmee de uitvoering van de wettelijke milieutaken, te garanderen.

Kostenverdeelsystematiek (KVS) 2024-2026: de KVS berekening wordt op basis van de gemaakte kosten en prognose voor de uitvoering van de wettelijke taken, telkens voor een periode van 3 jaar vastgesteld. De jaarlijkse bijdrage fluctueert hierdoor elke 3 jaar en als gemeente Gooise Meren hebben we hier maar zeer beperkt grip op. In 2024 is de nieuwe driejarige termijn van de KVS begonnen. Omdat er in 2024 veel taken gewijzigd zijn, dan wel nieuwe taken erbij zijn gekomen door de Omgevingswet, wordt een in 2025 een tussenevaluatie gedaan.

De bodemtaken veranderen ook inhoudelijk met de Omgevingswet. De OFGV kon daardoor moeilijk inschatten hoeveel werk de taken vanaf 2024 gaan kosten. De landelijke afspraak is dat de omgevingsdiensten per 2024  gaan monitoren wat uitvoering van de bodemtaken voor de gemeenten gaat kosten. In 2025 wordt deze monitoring geëvalueerd. Op basis van de monitoringsgegevens kan de gevraagde bijdrage worden aangepast. 

Gevolgen ontwikkelproces VTH: op grond van de aanbevelingen van de Commissie Van Aartsen voor versterking van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zullen de omgevingsdiensten verbeteringen moeten gaan doorvoeren. In april 2024 is Ontwikkelplan voor de OFGV vastgesteld. De verbeteringen zullen tot een hogere bijdrage van de partners gaan leiden, maar ook tot een hogere kwaliteit.

Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Deelnemers
De provincies Flevoland en Noord-Holland en de gemeenten Almere, Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder, Urk, Lelystad, Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Gooise Meren en Wijdemeren.
Doel/Openbaar belang
Een robuuste uitvoeringsdienst ten behoeve van een adequate uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de provincie Flevoland, de provincie Noord-Holland en de regio Gooi en Vechtstreek, waarmee een verbetering van de kwaliteit en de integraliteit van de uitvoering van de taken wordt beoogd. De uitvoering is bij de uitvoeringsdienst belegd met het behoud van de eigen bevoegdheden van alle deelnemers. Tevens kan de OFGV taken verrichten op basis van de WABO voor zover de deelnemers hiertoe opdracht verlenen.
Bestuurlijk belang
Gemeenten en provincies zijn opdrachtgever van de Omgevingsdienst en vormen samen het Algemeen Bestuur (AB). De stemverdeling in het AB is naar rato van de ingebrachte financiële bijdrage per deelnemende partij aan de gemeenschappelijke regeling.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2025 bedraagt € 1.158.370, bestaande uit de reguliere bijdrage van € 1.144.830 en de bijdrage voor de directe productiekosten van € 13.540. Dit is 6,8% van de totale deelnemersbijdragen van € 17.109.301. Naast de deelnemersbijdrage houden we vanaf 2025 rekening met € 135.000 aan extra kosten als gevolg van de uitwerking van het Ontwikkelplan.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 1.158.370
€ 1.206.562
€ 1.251.120
€ 1.297.451
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 2.506.280
€ 961.280
Vreemd vermogen
€ 4.769.387
€ 4.769.387
Solvabiliteitsratio
0,34
0,17
Geraamd resultaat 2025
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt in totaal € 1.200.000.

Werkvoorzieningschap Tomingroep

Terug naar navigatie - Werkvoorzieningschap Tomingroep

Ontwikkelingen
De Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is in 2015 is beëindigd met het invoeren van de Participatiewet (Pw). Mensen met een beperking en een afstand tot de arbeidsmarkt die vanaf dat moment een beroep doen op gemeentelijke ondersteuning, kunnen worden geholpen vanuit de Pw. Het Rijk verstrekt binnen de Pw veel minder subsidie per medewerker dan in de oude Wsw geregeld was. Het verschil bedraagt afgerond € 10.000 subsidie per medewerker. Dit is een blijvend risico, ook in de komende jaren. 

Aanvankelijk was de verwachting dat de daling van de Wsw-populatie - en de daarmee gepaard gaande afname van de Wsw-rijkssubsidies - financieel kon worden gecompenseerd met instroom van Pw-uitkeringsgerechtigden. Dit is echter niet haalbaar gebleken; dit is een landelijk beeld. Tomingroep leidt sinds 2019 verliezen. Het Algemeen Bestuur heeft daarop besloten om de koers bij te stellen.

Het AB heeft een bedrijfsplan vastgesteld voor de periode 2022-2025 met een nieuwe opdracht. Tomingroep maakt een transitie door tot een bedrijf waarin werknemers zoveel mogelijk worden ontwikkeld en opgeleid, om daarna te gaan werken bij reguliere werkgevers. Tomingroep blijft alleen de werkgever voor mensen die buiten Tomingroep niet kunnen functioneren. Daartoe zijn tussen de gemeenten en Tomingroep afspraken gemaakt over de aantallen mensen die bij Tomingroep werk en begeleiding kunnen vinden en over de bijbehorende middelen. In 2025 worden voorbereidingen getroffen voor de bestuurlijke opdracht en bedrijfsplan voor de periode met ingang van 2026. 

Risico's 
De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Indien de winst en/of de Algemene Reserve van de BV niet volstaan, dan moeten de deelnemende gemeenten zelf extra bijdragen. De verliezen kunnen nog enkele jaren vanuit de opgebouwde Algemene Reserve van Tomingroep worden opgevangen.

Werkvoorzieningschap Tomingroep
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar
Deelnemers
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Eemnes en Almere.
Doel/Openbaar belang
Het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met een Wsw-indicatie en vanuit de Participatiewet. Tevens is de doelstelling zoveel mogelijk werknemers uit die doelgroepen richting de reguliere arbeidsmarkt te begeleiden/ontwikkelen. Om dit te bereiken maakt de gemeenschappelijke regeling gebruik van Tomin BV, waar zij een honderd procent deelneming in heeft. De BV heeft een aantal bedrijfsactiviteiten ingericht om de doelstellingen te behalen.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur heeft acht leden en wordt geadviseerd door een ambtelijk secretaris en twee ambtelijke adviesgroepen (beleid en financiën). De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor 2025 bedraagt € 1.418.600 (Rijksvergoeding o.b.v. meicirculaire 2024). De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Vooralsnog staat de BV garant voor afdekking van dit risico. Mochten de winst en de Algemene Reserves van de BV echter niet volstaan, zullen de gemeenten zelf extra moeten bijdragen.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 1.418.600
€ 1.394.576
€ 1.226.430
€ 1.205.646
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 13.086.000
€ 11.862.000
Vreemd vermogen
€ 1.050.000
€ 700.000
Solvabiliteitsratio
0,93
0,94
Geraamd resultaat 2025
In het jaarcontract tussen Tomingroep BV en het Werkvoorzieningschap is vastgelegd dat Tomingroep B.V. een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap garandeert. Het geraamde resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening is € 2,4 miljoen positief, hierdoor is geen garantiebijdrage vanuit Tomingroep BV nodig. Omgekeerd is in de meerjarenbegroting wel rekening gehouden met een aanvulling vanuit het Werkvoorzieningschap richting de BV ter hoogte van € 3,6 miljoen, omdat uit het meerjarenperspectief van Tomingroep BV structurele verliezen blijken.

Archief Gooi en Vechtstreek

Terug naar navigatie - Archief Gooi en Vechtstreek

Ontwikkelingen
Het breed gedragen bestuurlijk streven in de regio om een nieuwe, goed uitgeruste archieforganisatie op regionaal niveau in te richten is per 1 januari 2024 geëffectueerd met de fusie tussen het Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen en het streekarchief Gooi en Vechtstreek in Hilversum. De gemeenschappelijke regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen is beëindigd per 1 januari 2024. De nieuwe Gemeenschappelijke regeling Archief Gooi en Vechtstreek is op 1 januari 2024 in werking getreden. De gemeente Hilversum is centrumgemeente en participanten hebben via zitting in archiefbegeleidingscommissie invloed op beleid en investeringen. De nieuwe archiefdienst zal de digitaliseringsopgave, waaronder het komen tot een e-depot, ter hand nemen om de toekomstbestendigheid van de organisatie te waarborgen. 

Risico's 
Geen bijzonderheden voor 2025.

Archief Gooi en Vechtstreek
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 6: Financieel gezond
Deelnemers
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren
Doel/Openbaar belang
Het in gezamenlijkheid behartigen van belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats, het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek, alsmede de uitoefening van het toezicht op het informatiebeheer bij de aangesloten gemeenten.
Bestuurlijk belang
Centrumregeling waarbij gemeente Gooise Meren met één portefeuillehouder is vertegenwoordiger in de begeleidingscommissie.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2025 bedraagt € 399.972. Dit is 25% van de totale deelnemersbijdragen van € 1.613.596.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 399.972
€ 399.972
€ 399.972
€ 399.972
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
n.n.b.
n.n.b.
Vreemd vermogen
n.n.b.
n.n.b.
Solvabiliteitsratio
n.n.b.
n.n.b.
Geraamd resultaat 2025
nog niet bekend

Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.

Terug naar navigatie - Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.

Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband voor de Randmeren in de vorm van een coöperatieve vereniging. Vanuit deze coöperatie zorgen de gemeenten gelegen aan deze Randmeren voor het recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren. Naast deze taak streeft de Coöperatie naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en zet zij het gebied op de recreatieve kaart via gebiedspromotie.

Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2025.

Risico's 
Geen bijzonderheden in 2025.

Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Deelnemers
Alle gemeenten gelegen aan Gooi- en Eemmeer en Veluwerandmeren
Doel/Openbaar belang
1. Het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van de recreatie binnen het gebied van de Randmeren; 2. Het behartigen van de belangen van de natuur binnen het gebied van de Randmeren; 3. Het bewaren en bevorderen van het natuur- en landschapsschoon binnen het gebied van de Randmeren; 4. Het bevorderen van de watersportsector in het gebied van de Randmeren; 5. Recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren, streven naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en het gebied op de recreatieve kaart zetten via gebiedspromotie.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur bestaat uit 5 leden. De gemeente Gooise Meren heeft op basis van haar jaarlijkse bijdrage 4 stemmen in de algemene ledenvergadering.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor 2025 bedraagt € 30.489. Dit is 8,5% van de totale gemeentelijke bijdragen. Leden zijn niet aansprakelijk voor de schulden van de coöperatie en zijn op geen enkele wijze verplicht om bij te dragen in een eventueel tekort bij de ontbinding van de coöperatie.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 30.489
€ 30.977
€ 30.977
€ 30.977
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 1.573
€ 1.344
Vreemd vermogen
€ 8.444
€ 8.344
Solvabiliteitsratio
15,7%
13,9%
Geraamd resultaat 2025
nog niet bekend
* De begroting 2025 van Coöperatieve Gastvrije Randmeren U.A. is nog niet opgesteld. De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op de meerjarenbegroting 2023-2026 van Coöperatieve Gastvrije Randmeren U.A.

BNG Bank N.V.

Terug naar navigatie - BNG Bank N.V.

Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2025.

Risico's 
Geen bijzonderheden in 2025.

Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 6: Financieel gezond
Deelnemers
Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen
Doel/Openbaar belang
BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen met maatschappelijk belang. Het is de huisbankier van de gemeente.
Bestuurlijk belang
De gemeente Gooise Meren heeft 100.698 van de 55.690.720 aandelen in zijn bezit. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50).
Financieel belang
De aandelen staan voor € 251.745 op de balans (= € 2,50 per aandeel).
Geraamde bijdrage
n.v.t.
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025*
31-12-2025*
Eigen vermogen
€ 4.615 mln.
€ 4.721 mln.
Vreemd vermogen
€ 107.459 mln.
€ 110.819 mln.
Solvabiliteitsratio
n.v.t.
n.v.t.
* meest recente gegevens uit jaarrekening 2023
Geraamd resultaat 2025
nog niet bekend

GEM Crailo BV

Terug naar navigatie - GEM Crailo BV

Ontwikkelingen
Eind 2017 zijn de gronden van Crailo aangekocht door de gemeenten Hilversum, Laren en Gooise Meren. De gemeenten hebben op 19 december 2017 besloten tot het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsontwikkeling Crailo (hierna: SOK) en tot oprichting van GEM Crailo BV. De GEM Crailo B.V. is op 1 mei 2018 opgericht om de Gebiedsontwikkeling uit te voeren, er is op dat moment ook een projectdirecteur aangesteld.

In 2019 is een stedenbouwkundig plan voor Crailo opgesteld dat op 4 maart 2020 is vastgesteld door de raden van Laren, Hilversum en Gooise Meren. Vervolgens is door de GEM Crailo een ontwerp bestemmingsplan verbrede reikwijdte opgesteld dat in het najaar van 2020 is vrijgegeven voor zienswijzen. Het bestemmingsplan is door de drie betrokken gemeenten vastgesteld op 7 juli 2021.
Eind maart 2023 heeft de GEM Crailo het plan Kazernekwartier van BPD Bouwfonds Gebiedsontwikkeling geselecteerd voor de ontwikkeling van de eerste fase van Buurtschap Crailo. Het kazerne gebied wordt op natuur-inclusieve wijze ontwikkeld en gebouwd. In 2024 zijn de diverse percelen in het Kazernekwartier overgedragen aan de verschillende ontwikkelende partijen. Het gaat om respectievelijk BPD / Bouwfonds
Gebiedsontwikkeling, Bosburen, Klein Crailo en de Groene Stenen in combinatie met de Alliantie. Voor deze percelen zijn ondertussen ook de omgevingsvergunningen verstrekt. Dat betekent dat er in 2024 en 2025 volop gebouwd kan worden. In 2025 zal ook de grond in het Larense deel van Crailo (‘Op Zuid’) worden uitgegeven.

De gemeenten nemen deel in het kapitaal van GEM Crailo BV in de verhouding: 45% gemeente Hilversum, 45% gemeente Gooise Meren, 10% gemeente Laren. Conform afspraken in de SOK hebben partijen gekozen om in de financieringsbehoefte van GEM Crailo B.V. te voorzien door middel van externe financiering. Op 18 december 2018 is een collegebesluit genomen om de akte van borgtocht voor de garantstelling voor deze externe financiering te ondertekenen, voor Gooise Meren is dat een bedrag van € 9 miljoen. Door de GEM wordt vanaf 2019 jaarlijks een jaarplan opgesteld. Deze wordt in de AVA behandeld. Hierin wordt ook de beheersmaatregel van monitoring en rapportage en risicomanagement opgenomen.

Risico's 
Voor de herontwikkeling van Crailo is door de raad een Grondexploitatie vastgesteld. Op dit moment is het netto eindresultaat positief. Wanneer het netto eindresultaat negatief is, dan draaien de aandeelhoudende gemeenten op voor het verlies. De gemeenten nemen deel in het kapitaal van GEM Crailo BV in de verhouding: 45% gemeente Hilversum, 45% gemeente Gooise Meren, 10% gemeente Laren. Beheersmaatregel is monitoring en rapportage en risicomanagement binnen de GEM Crailo BV. Daarnaast worden de gemeenteraden gevraagd garant te staan voor de externe financiering. De deelnemende gemeenten draaien op voor hun deel, voor Gooise Meren is dat een bedrag van € 9 miljoen. 

GEM Crailo BV
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Deelnemers
Gooise Meren, Hilversum en Laren
Doel/Openbaar belang
Het doel van de Gebiedsontwikkeling is om een innovatieve en ambitieuze woonwijk te realiseren, waarbij duurzaamheid en de groene omgeving centraal staan, in combinatie met ruimte voor vormen van bedrijvigheid en natuur, zoals beschreven in het Ambitiedocument Buurtschap Crailo, waarvoor het Ruimtelijk kader het vertrekpunt is geweest.
Bestuurlijk belang
Aan iedere aandeelhouder van GEM Crailo BV komt in de aandeelhoudersvergadering van GEM Crailo BV stemrecht toe in de verhouding van deelname van kapitaal in GEM Crailo BV.
Financieel belang
Deelneming in kapitaal GEM Crailo BV: - gemeente Hilversum en Gooise Meren: ieder 45% - gemeente Laren: 10%
Geraamde bijdrage
n.v.t.
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 1.000 aandelenkapitaal
€ 1.000 aandelenkapitaal
Vreemd vermogen
zie toelichting
zie toelichting
Solvabiliteitsratio
n.v.t.
n.v.t
Toelichting
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Gooise Meren daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 miljoen. De gemeente Gooise Meren staat voor 45% borg (gemeente Hilversum voor 45% en gemeente Laren voor 10%).
Geraamd resultaat 2025
Het saldo contante waarde van de volledige Grex GEM Crailo per 1-1-2024, verdisconteerd met 2%, bedraagt € 5.941.000, gebaseerd op een winstgevende eindwaarde per 31-12-2031 van € 6.961.000. Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt.

Stichting Goois Natuurreservaat

Terug naar navigatie - Stichting Goois Natuurreservaat

Ontwikkelingen

Bestuurlijk ontwikkelingen 
In 2024 heeft het Goois Natuurreservaat zich aangesloten bij het samenwerkingsverband LandschappenNL. De samenwerking tussen Goois Natuurreservaat (GNR) en LandschappenNL maakt dat de natuurbelangen in het Gooi voortaan ook op landelijk niveau worden behartigd.

Inhoudelijke ontwikkelingen
In 2023 is het beleidsplan GNR 2024-2027 opgesteld. Dit beleidsplan is in 2024 ter zienswijze voorgelegd aan de raad en vastgesteld. In 2025 wordt er verder uitvoering gegeven aan dit beleidsplan .

Financiële ontwikkelingen
De participantenbijdrage 2025 van Gooise Meren, inclusief de bijdrage voor het beheer van de rijwielpaden, komt uit op een bedrag van € 1.006.550 en is daarmee € 46.050 hoger dan de bijdrage voor 2024. Rekening houdende de te verwachten terug te vorderen btw via het btw- compensatiefonds is binnen de meerjarenbegroting van Gooise Meren dekking voor deze bijdrage. 

Risico's 
Niet volledig ontvangen van de geraamde terug te vorderen btw.
Het GNR is door de Belastingdienst aangemerkt als samenwerkingsverband dat met betrekking tot de omzetbelasting de transparantieregeling mag toepassen. Als gevolg hiervan kan de door de stichting betaalde btw worden doorgeschoven naar de participanten. De participanten kunnen de doorgeschoven btw verrekenen via het btw-compensatiefonds. In het geval van een lagere realisatie van btw belaste activiteiten ontstaat er mogelijk een lager saldo aan terug te vorderen btw. 

Stichting Goois Natuurreservaat
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Deelnemers
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen en Laren
Doel/Openbaar belang
De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van aldaar gelegen terreinen, ten einde ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden. Aan het publiek door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon verzekeren.
Bestuurlijk belang
Het bestuur van de stichting heeft 8 leden. Iedere gemeente is met één collegelid vertegenwoordigd, de overige 3 leden (waaronder de voorzitter) zijn ongebonden bestuursleden. De gemeente Gooise Meren heeft in het bestuur 3 van de in totaal 14 stemmen.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor 2025 bedraagt € 1.006.550. Dit is 27,5% van de totale gemeentelijke bijdragen. De bijdrage is exclusief de raming van de doorschuif Btw (€ 137.070). Onze bijdrage wordt in 2025 voor € 331.000 gedekt uit de reserve Uittreedsom GNR.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 1.006.550
€ 1.006.550
€ 1.006.550
€ 1.006.550
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
€ 3.264.500
€ 3.216.500
Vreemd vermogen
€ 925.600
€ 975.600
Solvabiliteitsratio
77,9%
76,7%
Geraamd resultaat 2025
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt per saldo € 30.910.

Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)

Terug naar navigatie - Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)

Ontwikkelingen
Het grote landelijke lerarentekort is een thema dat veel impact heeft onder andere op het ziekteverzuim bij Talent Primair. In 2025 blijft dit een belangrijk aandachtspunt. Het onderwijs aan Oekraïense leerlingen loopt naar verwachting ook in 2025 door. Dit onderwijs zal een meer duurzaam karakter krijgen en de eerste leerlingen zullen doorstromen naar het regulier onderwijs. Tot slot is een belangrijke ontwikkeling de vereenvoudiging van het rijksbekostiging vanaf 2023.

Risico's 
Een maatschappelijk risico is het toenemende lerarentekort. Talent Primair werkt hard om de vacatures zo veel als mogelijk in te vullen en zoekt daarbij ook naar creatieve oplossingen. Het lukt helaas niet alle gaten te vullen wat als gevolg heeft dat kinderen minder onderwijs krijgen dan wenselijk is. We overleggen met schoolbesturen en gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek om te onderzoeken hoe kwalitatief goede leraren willen (blijven) werken in onze regio.  
De nadelige effecten die door de vereenvoudiging van de rijksbekostiging optreden zullen wij als gemeente vanuit onze toezichthoudende rol blijven monitoren.

Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 2: Kansrijk opgroeien
Deelnemers
Amsterdam, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Stichtse Vecht en Wijdemeren.
Doel/Openbaar belang
De gemeenten zijn wettelijk verplicht openbaar onderwijs aan te bieden. De gemeenten hebben er dus groot belang bij dat de scholen met openbaar onderwijs goed worden bestuurd. Talent Primair oefent alle taken en bevoegdheden van het bevoegd gezag uit inzake de openbare basisscholen in de deelnemende gemeenten. Om de regie op de werkzaamheden van de stichting te behouden is door de gemeenteraden binnen het werkgebied van Talent Primair een samenwerkingsovereenkomst aangegaan.
Bestuurlijk belang
De gemeenten zien toe op de financiën en werkzaamheden van de stichting en op het functioneren van het bestuur. Daartoe bestaat een bestuurlijke Regiegroep op grond van een samenwerkingsovereenkomst tussen de voornoemde gemeenten. De bestuurlijke Regiegroep bestaat uit 8 leden. Het betreft de collegeleden met Onderwijs/Talent Primair in portefeuille vanuit de deelnemende gemeenten. De stichting heeft een College van Bestuur (CvB) van maximaal 3 leden en een Raad van Toezicht (RvT) van maximaal 7 natuurlijke personen. In de huidige praktijk bestaat het CvB uit één directeur-bestuurder. De directeur-bestuurder is belast met het besturen van de stichting. De RvT heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directeur-bestuurder en op de algemene gang van zaken in de onder de stichting ressorterende scholen. In de huidige statuten is opgenomen dat 3 leden van de RvT worden benoemd op voordracht vanuit de gemeenten waar de stichting scholen exploiteert.
Financieel belang
De gemeente Gooise Meren heeft  een renteloze lening van € 274.413 (€ 132.913 Naarden /€ 96.500 Bussum/€ 45.000 Muiden) verstrekt aan de rechtsvoorganger van de huidige stichting. De lening is uiterlijk ultimo 2028 volledig afgelost.
Geraamde bijdrage
n.v.t.
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025*
31-12-2025*
Eigen vermogen
€ 7.368
€ 7.651
Vreemd vermogen
€ 6.334
€ 5.774
Solvabiliteitsratio
53,8%
57,0%
* meest recente gegevens uit jaarrekening 2023
Geraamd resultaat 2025
nog niet bekend

Metropoolregio Amsterdam

Terug naar navigatie - Metropoolregio Amsterdam

Ontwikkelingen
De MRA werkt met een 4 jaarlijks programma. Aan regio's is gevraagd hiervoor voor november 2023 een propositie aan te leveren waarin voorstellen voor de agenda zijn verwerkt, alsmede de bijdrage die de regio's hier zelf aan kunnen leveren. In 2024 is vervolgens de concept MRA agenda 2025 – 2028 aan de raden en staten voorgelegd voor wensen en opvattingen. Gooise Meren heeft hierop zienswijzen ingediend waarbij onder andere is aangegeven dat we het trekkerschap landschap willen continueren. De MRA-agenda 2025-2028 wordt samen met de MRA Meerjarenbegroting in oktober aan de deelnemers voorgelegd. Ook wordt het meerjarig uitvoeringsprogramma (MUVP) uitgewerkt en ter kennisname aangeboden.

Financiële ontwikkelingen
Voor 2024 is de bijdrage door de Algemene Vergadering vastgesteld op  € 1,62 per inwoner. In de regionale begroting voor 2025 is deze bijdrage aan het MRA convenant ook nog opgenomen. De Regio voert het kasbeheer uit voor deze taak. De indexatie van de bijdrage per inwoner wordt conform de afspraak uit de samenwerkingsafspraken berekend op basis van de gemiddelde inflatie over de afgelopen vier jaar en bedraagt voor 2025 1,6%. De bijdrage wordt dan € 1,65 per inwoner.

Risico's
Deelname aan de MRA is voor Gooise Meren nauwelijks een risico te noemen. De bijdrage is relatief gering en het eventueel uittreden uit de MRA brengt geen kosten met zich mee. Het niet meedoen aan de MRA is eerder een risico, omdat de middelen die vanuit het Rijk naar de MRA kunnen vloeien dan minder snel in het bereik van onze gemeente komen. Investering in de MRA door deelname aan projecten of het nemen van een trekkersrol vraagt extra capaciteit en middelen. 

Metropoolregio Amsterdam
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar
Deelnemers
33 gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam; provincie Noord-Holland, provincie Flevoland; Vervoersregio Amsterdam
Doel/Openbaar belang
Doel van de MRA is het versterken van de regio, opdat zij een aantrekkelijk vestigingsgebied blijft om te wonen, werken en ontspannen, zowel voor huidige als toekomstige inwoners en bedrijven.
Bestuurlijk belang
De MRA kent een bestuur (dagelijks bestuur) en een Algemene Vergadering (algemeen bestuur). Gooise Meren is in beide gremia vertegenwoordigd.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage maakt onderdeel uit van de bijdrage aan de Regio Gooi en Vechtstreek en bedraagt voor 2025 € 134.878.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 134.878
€ 134.878
€ 134.878
€ 134.878
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t.
Solvabiliteitsratio
n.v.t.
n.v.t.
Geraamd resultaat 2025
n.v.t

Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer

Terug naar navigatie - Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer

Door middel van de Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer heeft de gemeente Gooise Meren samen met andere gemeenten gelegen aan IJmeer en/of Markermeer de krachten gebundeld in de organisatie en in de uitvoering van het maaien van waterplanten.

Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2025.

Risico's
Geen bijzonderheden in 2025.

Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer
Onderwerp
Kerngegevens
Programma
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Deelnemers
Almere, Amsterdam, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Gooise Meren, Hoorn (regievoerder), Koggenland, Stede Broec en Waterland
Doel/Openbaar belang
Het verankeren van de samenwerking tussen gemeenten voor het maaien van waterplanten in het IJmeer en Markermeer en het bindend vastleggen van de voorwaarden waaronder deze samenwerking plaatsvindt.
Bestuurlijk belang
Het algemeen bestuur heeft tien leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur.
Financieel belang
De gemeentelijke bijdrage voor jaar 2025 bedraagt € 13.150.
Geraamde bijdrage
2025
2026
2027
2028
€ 13.150
€ 13.150
€ 13.150
€ 13.150
Financiële gegevens
Balansdatum
1-1-2025
31-12-2025
Eigen vermogen
n.v.t.
n.v.t
Vreemd vermogen
n.v.t.
n.v.t
Solvabiliteitsratio
n.v.t.
n.v.t
Geraamd resultaat 2025
niet van toepassing