Financieel beeld Programma 9 (bedragen in € x 1.000) | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
---|---|---|---|---|
Saldo Begroting 2020 - 2023 | 70.379 | 68.388 | 68.778 | 68.890 |
Besluitvorming na Begroting 2020 | 383 | 691 | 620 | 1.077 |
Structureel effect 2e Voortgangsverslag 2019 | 1.038 | 727 | 910 | 910 |
Septembercirculaire 2019 | 308 | 401 | 101 | 609 |
Structureel effect 1e Voortgangsverslag 2020 | -963 | -436 | -392 | -442 |
Begrotingssaldo vóór Perspectiefnota 2021 | 70.762 | 69.079 | 69.398 | 69.967 |
Mutaties Perspectiefnota 2021 | ||||
Onvermijdelijke ontwikkelingen | -228 | -244 | -244 | -244 |
Mobile device management | -42 | -42 | -42 | -42 |
Toename beheer raadsleden | - | -16 | -16 | -16 |
Aanbesteding nieuwe brandverzekering | -88 | -88 | -88 | -88 |
Capaciteit wettelijke taken Jeugd en WMO | -98 | -98 | -98 | -98 |
Overige voorstellen | -520 | -445 | -400 | -400 |
Tijdelijke capaciteit transformatie KCC | -120 | -45 | - | - |
Bijdrage Regio | -400 | -400 | -400 | -400 |
Programma overstijgende voorstellen | -179 | -145 | 116 | -4 |
Actualisatie investeringsplan | -108 | -454 | -559 | -943 |
Indexatie baten en lasten | -1.881 | -1.881 | -1.881 | -1.881 |
Beheerplannen | PM | PM | PM | PM |
maatregelen | ||||
Invoeren kapitaallastenplafond | 90 | 370 | 686 | 950 |
Begrotingsscan op taakveldniveau | 250 | 350 | 400 | 400 |
Meicirculaire Gemeentefonds aanname | 1.470 | 1.470 | 1.470 | 1.470 |
Begrotingssaldo vóór dekkingsvoorstellen | 69.835 | 68.245 | 68.870 | 69.319 |
Dekkingsvoorstellen PN21 | 845 | 915 | 982 | 1.041 |
Prijsbijstelling voor 50% doorvoeren | 500 | 500 | 500 | 500 |
Ambitie-/voorzieningenniveau verlagen | 300 | 300 | 300 | 300 |
Investeringsniveau verder terugdringen | 45 | 115 | 182 | 241 |
Begrotingssaldo PN 2021 - 2024 | 70.680 | 69.160 | 69.851 | 70.360 |
Programma 9 Algemene Baten en Lasten
Algemene aandachtspunten
Terug naar navigatie - Algemene aandachtspuntenHerverdeling gemeentefonds
Vanaf 2021 zou sprake zijn van een nieuw verdeelmodel, dat beter aansluit op de kostenverschillen tussen gemeenten en een groot aantal knelpunten in de huidige verdeling kan wegnemen. Vanaf maart 2019 is onderzoek gedaan naar de herverdeling van het gemeentefonds. Dit onderzoek is uitgevoerd in twee delen): het Sociaal domein en het klassieke deel van het gemeentefonds.
De nieuwe verdeling is beoordeeld aan de hand van het vooraf met de VNG overeengekomen beoordelingskader. Zo wordt vastgehouden aan de huidige uitgangspunten en spelregels van de Financiële-verhoudingswet, die bepaalt dat de verdeling dient aan te sluiten bij de kosten van gemeenten. De conclusie is dat de nieuwe verdeling een oplossing biedt voor in eerder onderzoek gesignaleerde knelpunten en dat de formules zo goed mogelijk de kostenverschillen tussen gemeenten verklaren. Dat neemt niet weg dat voor sommige gemeenten sprake is van forse aansluitverschillen tussen het nieuwe verdeelmodel aan de ene kant en de kosten aan de andere kant. Voordat tot invoering kan worden overgegaan, moet voor deze gemeenten eerst verder gekeken worden wat de achtergrond is van deze verschillen en hoe hiermee bij de invoering moet worden omgegaan. Vandaar dat is besloten om de ingangsdatum van de nieuwe verdeling van het gemeentefonds met een jaar uit te stellen tot 1 januari 2022.
Financiële effecten na begroting 2020
Terug naar navigatie - Financiële effecten na begroting 2020Mobile device management
De data die we in vertrouwen van onze inwoners ontvangen ten behoeve van de dienstverlening aan hen, hoort niet in handen van derden terecht te komen. Hiervoor is een goede beveiliging nodig en moet er gehandeld kunnen worden als er een device ‘op straat’ komt te liggen. Ook de Covid-19 crisis bewijst dat het hebben van een device managementsysteem geen overbodige luxe is. Het ontbreken van dit systeem zorgt ervoor dat er niet op afstand wijzigingen kunnen worden doorgevoerd, die bijvoorbeeld nodig zijn om een vergaderapplicatie toe te voegen.
Toename beheer raadsleden
De toename van het aantal gebruikers (rond de 55 raads- en commissieleden) leidt tot een verhoogde beheerlast (ICT). Deze wordt grotendeels ingekocht in de samenwerking met de gemeente Hilversum en moet dus verrekend worden.
Aanbesteding nieuwe brandverzekering
Verzekeringen die afgesloten worden is een vraag en aanbod spel. Door fusies in deze markt en doordat er landelijk meer claims worden neergelegd bij de verzekeraars, is de verwachting dat er (na de aanbesteding van 2020) een substantiële premieverhoging van de brandverzekering voor gemeentelijke panden aankomt. De branchegegevens laten namelijk stijgingen zien van gemiddeld 40%. Dit zou inhouden dat we op een premie van € 308.000.000 uitkomen. Dat is € 88.000 dan de premie voor aanbesteding.
Capaciteit
Om knelpunten op te lossen, is op 2 afdelingen extra (incidentele) capaciteit nodig.
Uitvoeringsdienst Sociaal domein
Er is een aantal wetswijzigingen doorgevoerd, die extra capaciteit vragen van de consulenten van de Uitvoeringsdienst Sociaal domein (USD). Om de casuïstiek goed te kunnen behandelen, is er minimaal uitbreiding van 1 fte nodig. De betreffende wetswijzigingen zijn:
• Invoering abonnementstarief Wmo (groot aantal nieuwe cliënten naar de USD).
• Verplichte meldcode Kindermishandeling (verhoogd aantal (veelal complexe) casussen ter behandeling naar Veilig Thuis en naar de USD).
• Verplichte aanstelling van een gemeentelijke coördinator Meldcode Kindermishandeling.
• Invoering Verwijsindex Risicojongeren, extra handeling en coördinatie.
Klant contactcentrum
Op basis van het Programmaplan Dienstverlening 2.0 2019-2022 wordt het huidige KCC doorontwikkeld naar een brede Frontoffice, die regie voert op alle klantcontactkanalen. Op deze manier kunnen we zoveel mogelijk klant(aan)vragen snel, zeker, deskundig en zorgvuldig afhandelen en inwoners, bedrijven, buurten en belanghebbenden zo goed mogelijk bedienen. Voor de implementatie van de brede Frontoffice is in 2021 en 2022 respectievelijk € 120.000 en € 45.000 nodig.
Bijdrage Regio Gooi en Vechtstreek
De toename is gebaseerd op de conceptbegroting 2021 van de Regio Gooi en Vechtstreek, waarin met name loon- en prijsontwikkelingen zijn verwerkt.
Investeringen
Terug naar navigatie - InvesteringenTractie
De jaarschijf 2024 voor uitgaven aan het wagenpark voor het beheer van de openbare ruimte is toegevoegd. Totale uitgaven in de periode 2021-2024 bedragen circa € 1,2 miljoen.
Automatisering
Jaarschijf 2024 is toegevoegd inzake vaste en mobiele werkplekken, programma digitalisering en fysieke hosts/acces switches. Totale uitgaven in de periode 2021-2024 bedragen circa € 3,3 miljoen.