
Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effectenDe werkgelegenheid en het voorzieningenniveau voor onze bedrijven en inwoners blijven in stand.
Wij zetten onze natuur en ons culturele erfgoed in om onze economie te versterken.
De gemeente Gooise Meren stimuleert de arbeidsparticipatie in deze krappe arbeidsmarkt.
Inwoners en ondernemers kunnen veilig op weg in een goed bereikbaar én leefbaar Gooise Meren.
4.1. Economie
Terug naar navigatie - 4.1. EconomieWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We stimuleren de bedrijvigheid en levensvatbaarheid van onze winkelgebieden en
bedrijfsterreinen en houden daarmee ook ons voorzieningenniveau op peil.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• We zorgen dat de winkelgebieden en bedrijventerreinen goed bereikbaar, veilig, groen en toegankelijk zijn en blijven. Er blijft voldoende bedrijfsruimte beschikbaar om de werkgelegenheid op peil te houden.
• We vergroten onze economische mogelijkheden door samen te werken inde Regio Gooi en Vechtstreek en in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat is in gang gezet met onze regionale samenwerkingsagenda (RSA) en MRA-agenda. Binnen onze netwerken maken we ons met name sterk voor mobiliteit, duurzaamheid en economie.
• We streven naar een circulaire economie. We besteden lokaal aan binnen wat wettelijk mogelijk is.
• We zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en ondernemers.
• We stimuleren innovatief ondernemerschap en zien kansen in de zorgsector om werkgelegenheid te creëren. Eventuele nieuwe vormen van ondernemen kunnen in onze gemeente een plek krijgen mits ze op een geschikte en veilige manier kunnen worden ingepast.
4.2. Toerisme & cultureel erfgoed
Terug naar navigatie - 4.2. Toerisme & cultureel erfgoedWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We koesteren het erfgoed en bevorderen toerisme en recreatie die zorgen voor economische activiteiten en voorzieningen in onze gemeente. Zo blijven we aantrekkelijk voor onze eigen inwoners en bezoekers van buiten. En zo blijft onze gemeente fijn om in te wonen en te recreëren en zorgen recreanten en toerisme voor extra werkgelegenheid in onze gemeente.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• We benutten de belevingswaarde van cultureel erfgoed beter door bestemmingen aantrekkelijker te maken door ze te verbinden en te promoten bij doelgroepen die daar meest ontvankelijk voor zijn, zoals bijvoorbeeld natuur- en cultuurliefhebbers, wandelaars en fietsers.
• We werken hiervoor als gemeente proactief samen binnen de MRA. We positioneren ons als groene, culturele en open ruimte binnen de regio en spelen in op de toenemende behoefte aan recreatie als gevolg van de toenemende verstedelijking om ons heen. Vanwege leefbaarheid, natuurwaarde, recreatie en cultuurhistorie streven wij ernaar dat nieuwe verbindingswegen ondergronds worden aangelegd, vooral bij een eventuele extra verbinding naar Flevoland.
• We zorgen samen met onze partners dat de toename van het toerisme en recreatie niet leidt tot schade aan onze natuur en ons erfgoed.
4.3. Werk & inkomen
Terug naar navigatie - 4.3. Werk & inkomenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Met de huidige druk op de arbeidsmarkt ondersteunen wij inwoners en ondernemers om een match te maken tussen werkgelegenheid en arbeidsparticipatie. We hebben aandacht voor minima en doelgroepen en zijn goed toegankelijk voor hen die hulp nodig hebben. We zetten in (boven)regionaal verband actief in op het aantrekken van werkgelegenheid.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• In samenwerking met het bedrijfsleven willen we ervoor zorgen dat vacatures vervuld worden en arbeidsparticipatie toeneemt als harde noodzaak bij de huidige arbeidsmarkt.
• We vergroten de inzet op van-werk-naar-werk, van-onderwijs-naar-werk en van-uitkering-naar-werk.
• We zorgen dat het ondernemersloket goed vindbaar is, ook voor startende ondernemers.
4.4. Mobiliteit
Terug naar navigatie - 4.4. MobiliteitWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Samen met de inwoners en ondernemers houden we onze gemeente verkeersveilig en goed bereikbaar per fiets, openbaar vervoer en auto. De kernen van onze gemeente willen we leefbaar houden, door negatieve effecten van parkeren, uitstoot en geluid van (vracht)auto’s en sluipverkeer te verminderen.
Het samen verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen en specifieke punten, zoals sportverenigingen en gevaarlijke oversteken, heeft prioriteit. We zorgen voor ruimte voor OV en (snel)fietsverkeer en ook fietsparkeren. Het openbaar vervoer en voorzieningen zijn toegankelijk, ook voor ouderen en mindervaliden.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• Een actuele uitvoeringsagenda waarin veilige schoolzones en schoolroutes, het autoluw maken van de (vesting)kernen, het realiseren van een fietsroutenetwerk en de verkeersveiligheid prioriteit heeft. Verbetering van verkeerssituaties wegen we integraal af en prioriteren we waar mogelijk.
• Een slim en modern parkeerbeleid waar (technologische) voorzieningen bij aansluiten. Binnen het beleid moet maatwerk mogelijk zijn in samenspraak met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Waarbij de auto niet vanzelfsprekend het eerste recht op een plek in de openbare ruimte heeft.
• In de (boven) regionale samenwerking onderzoeken we mogelijkheden om de bereikbaarheid van de gemeente te vergroten door te kijken naar de Gooicorridor, de flessenhals A1 en het openbaar vervoer in het algemeen. Bij de uitbreiding van Almere zetten wij in op een ondergrondse verbinding naar Noord-Holland. Bovenregionaal is een besluit tot het verdiepen van het spoor niet actueel. We willen daarom deze periode een besluit nemen of we de reservering voor het verdiept spoor met een (tijdelijke) functie willen blijven invullen.
• Verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van onze kernen. Samen met de inzet van de inwoners onderzoeken we of er mogelijkheden zijn om de gaten op te vullen.
Wie zijn erbij betrokken?
Terug naar navigatie - Wie zijn erbij betrokken?Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 4:
- Regio Gooi en Vechtstreek
- Werkvoorzieningschap Tomingroep
- Metropoolregio Amsterdam
Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primaire begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Realisatie 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten |
||||
Economisch vitaal en bereikbaar |
||||
Economie |
2.074 |
2.414 |
2.769 |
1.973 |
Toerisme en cultureel erfgoed |
862 |
926 |
943 |
847 |
Werk en inkomen |
36.169 |
21.493 |
41.783 |
41.322 |
Mobiliteit |
2.932 |
3.422 |
3.806 |
3.342 |
Totaal Economisch vitaal en bereikbaar |
42.037 |
28.255 |
49.302 |
47.484 |
Baten |
||||
Economisch vitaal en bereikbaar |
||||
Economie |
-1.029 |
-956 |
-992 |
-861 |
Toerisme en cultureel erfgoed |
-128 |
-99 |
-174 |
-255 |
Werk en inkomen |
-28.484 |
-13.132 |
-33.557 |
-33.896 |
Mobiliteit |
-3.204 |
-3.568 |
-3.573 |
-3.504 |
Totaal Economisch vitaal en bereikbaar |
-32.845 |
-17.755 |
-38.297 |
-38.517 |
Resultaat voor bestemming |
9.192 |
10.500 |
11.005 |
8.967 |
Onttrekkingen |
||||
Economisch vitaal en bereikbaar |
||||
Werk en inkomen |
-23 |
0 |
0 |
0 |
Totaal Economisch vitaal en bereikbaar |
-23 |
0 |
0 |
0 |
Saldo reserves |
-23 |
0 |
0 |
0 |
Resultaat na bestemming |
9.170 |
10.500 |
11.005 |
8.967 |
Toelichting financiële verschillen
Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillenToelichting verschillen tussen Realisatie 2024 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2024 | ||
Onderdeel programma 4 | Verschil (x € 1.000) |
V/N (V= voordeel, N= nadeel) |
Doorbelasting |
-387 | N |
Economie Op het budget voor Economische promotie is sprake van lagere lasten. Dit wordt grotendeels veroorzaakt doordat er in 2024 geen subsidie is uitgekeerd aan de marketingorganisatie. |
231 | V |
Economie - Bestemmingsplannen / omgevingswet |
503 | V |
Toerisme en cultureel erfgoed - Openluchtrecreatie Het incidentele budget voor het verwijderen van illegale steigers en wrakken en aanbrengen van eenduidige aanlegvoorzieningen is in 2024 niet volledig besteed. |
75 | V |
Werk en inkomen - Bijstandsuitkeringen (BUIG) De lasten voor bijstandsuitkeringen zijn uiteindelijk € 377.000 hoger dan de bijgestelde raming. Dit wordt voor € 194.000 veroorzaakt door de dotatie aan de voorziening dubieuze debiteuren. |
-377 | N |
Werk en inkomen - Re-integratie Het budget voor re-integratie is met de decemberwijziging met € 350.000 afgeraamd. De uiteindelijke lasten van re-integratietrajecten en loonkostensubsidies om mensen aan het werk en uit de uitkering te krijgen zijn € 142.000 hoger dan de bijgestelde raming. |
-142 | N |
Werk en inkomen - Minimabeleid Op het budget voor minimabeleid is per saldo sprake van een voordeel van € 178.000. Dit voordeel is het gevolg van de extra rijksinkomsten in het kader van de Kinderopvangtoeslagen (over 2023 en 2024 in totaal € 334.000). De uitgaven aan bijzondere bijstand en specifieke minimaregelingen zijn in totaal € 137.000 hoger dan geraamd. |
178 | V |
Werk en inkomen - Inburgering De lasten voor inburgering konden in 2024 gedekt worden uit specifieke rijksmiddelen. Het reguliere budget, inclusief het budget dat via de algemene uitkering beschikbaar is gesteld voor hogere instroom, bleef daardoor onbenut. |
225 | V |
Werk en inkomen - Noodopvang Oekraïners Ten opzichte van de budgetneutrale raming is er met betrekking tot de noodopvang van Oekraïners uiteindelijk sprake van € 1.098.000 lagere lasten en € 162.000 lagere baten. |
936 | V |
Mobiliteit - Verkeersbeleid De lasten op het gebied van verkeersbeleid zijn € 76.000 lager dan geraamd met name als gevolg van lagere uitgaven op het gebied van de hoofdwegenstructuur en autoluw Muiden. |
76 | V |
Mobiliteit - Straatparkeren De lasten voor straatparkeren zijn € 369.000 lager dan geraamd. Dit komt grotendeels doordat het budget voor het moderniseren van de parkeerketen in 2024 niet volledig is besteed. Hiervan zal een bedrag van € 200.00 worden overgeheveld naar 2025. Daarnaast waren ook de uitgaven aan fietsparkeren lager dan geraamd (€ 57.000). |
426 | V |
Overige verschillen <€ 70.000 | 294 | V |
Totaal | 2.038 | V |
Indicatoren
Terug naar navigatie - IndicatorenIndicatoren Werk en Inkomen
nr. | Omschrijving indicator | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Streefwaarde | Bron |
1. | Het percentage klanten dat gedurende het poortproces 'afgevangen' worden (van melding tot start inkomen). | - |
33,5% |
34,0% |
26,0% |
nog niet bekend |
administratie USD |
2. | Uitstroom naar betaald werk of opleiding als percentage van het aantal te bemiddelen personen |
25% |
25% |
10% |
21% |
nog niet bekend |
administratie USD |
Toelichting:
1. Deze indicator (preventiequota) heeft als doel om zoveel mogelijk cliënten gedurende het poortproces aan het werk te krijgen.
2. Deze indicator toont de uitstroom uit de uitkering naar betaald werk en opleiding (dat is het doel van re-integratie activiteiten). Andere uitstroomredenen, zoals verhuizing of overlijden, worden niet meegenomen in dit percentage.
Kengetallen
Terug naar navigatie - KengetallenKengetallen Werk en Inkomen
nr. |
Omschrijving indicator | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | Bron |
1. | Beroepsbevolking | 31.000 | 32.000 | nog niet bekend | nog niet bekend | CBS (databank Statline) |
2. | Klanten Participatiewet | 795 |
884 |
873 |
912 |
Administratie USD |
3. | Klanten WSW | 62 | 55 | 45 | 42 | Administratie USD |
4. | Inwoners met een WW-uitkering | 630 | 553 | 627 | 683 | UWV |
5. | Aantal huishoudens dat gebruikmaakt van een minimaregeling | 819 | 825 | 880 | 901 | Administratie USD |
6. |
Aantal meldingen inzake vroegsignalering |
171 | 1.344 | 2.088 | 2.529 | Administratie USD |
7. | Aantal verwezen klanten naar de Kredietbank | 50 | 107 | 140 | 263 | Administratie USD |
8. | Aantal personen dat een schuldhulptraject heeft bij de Kredietbank Nederland | - | 56 | 48 | 55 | Administratie USD |
9. | Aantal voorzieningen/trajecten dat is afgerond | 496 | 441 | 474 | 511 | Administratie USD |
Toelichting:
2. Dit kengetal toont het aantal personen met een Participatiewet-uitkering.
3. Dit kengetal toont het aantal personen dat binnen een WSW-dienstverband werkt.
4. Dit kengetal toont het aantal personen met een WW-uitkering (verstrekt door het UWV).
6. Aantal meldingen dat de gemeente ontvangt over achterstallige betalingen (van o.a. nutsbedrijven). Hieraan nemen woningcorporaties (nog) geen deel.
9. Dit kengetal toont het aantal afgeronde voorzieningen gericht op re-integratie. Het betreft re-integratietrajecten en ook (randvoorwaardelijke) voorzieningen zoals sociaal-medische adviezen, loonwaardemetingen, reiskosten en kinderopvang. Het kan zijn dat aan 1 cliënt meerdere voorzieningen worden toegekend.