
Paragraaf Verbonden partijen
Inleiding
Terug naar navigatie - InleidingDeze paragraaf bevat een overzicht van alle verbonden partijen, de wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij, het openbaar belang dat ermee gediend wordt en de financiële gegevens van de verbonden partij, zoals het eigen vermogen, vreemd vermogen en het verwachte rekeningresultaat.
We hebben de keuze onze taken in eigen beheer uit te voeren, derden deze taken gesubsidieerd te laten doen of onze belangen via een verbonden partij te verwezenlijken. Een belangrijk criterium voor de wijze waarop onze taken worden uitgevoerd is doelmatigheid. Verder zijn de mate waarin we invloed hebben op het volbrengen van de taken en het risico dat ermee is gemoeid bepalend.
Een verbonden partij is een rechtspersoon, waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft.
• Van een bestuurlijk belang is sprake als wij op één of andere manier zeggenschap hebben. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een zetel in het bestuur of stemrecht bij bestuurlijke beslissingen
• Het financieel belang betekent dat wij middelen die wij aan een derde partij ter beschikking stellen niet terugontvangen in geval van faillissement, dan wel dat financiële problemen op ons verhaald kunnen worden
Voor de raad is inzicht in de verbonden partijen belangrijk, aangezien het gaat om afwegingen over de taken en activiteiten waartoe de raad de kaders uitzet. Voor het aangaan en onderhouden van contacten met verbonden partijen is het van belang om af te wegen wat de meest doelmatige wijze is om een taak uit te voeren, welke manier de meeste garantie geeft dat de taak wordt uitgevoerd zoals de gemeente voor ogen staat en hoe er voldoende inhoudelijk en financieel inzicht in het uitvoeren van een taak wordt gekregen.
Eventuele financiële risico’s van de verbonden partijen zijn meegenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
De visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen zijn vastgelegd in de in 2022 vastgestelde nota Verbonden Partijen: Sturen op samenwerking (2352378). Deze nota bevat:
- een afwegingskader dat gericht is op het beoordelen of Gooise Meren een verbintenis moet aangaan om een taak (of taken) effectief en efficiënt te realiseren;
- strategische uitgangspunten die moeten helpen bij het sturen op verbonden partijen;
- sturingsprofielen die een richtlijn bieden voor de wenselijke mate van sturing, gegeven het financieel en maatschappelijk belang dat we in een verbonden partij hebben.
Overzicht verbonden partijen Gooise Meren
Naam verbonden partij | Vestigingsplaats | Bijdrage in 2024 |
Gemeenschappelijke regelingen | ||
Regio Gooi en Vechtstreek | Bussum | *€ 14.655.000 |
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek | Hilversum | € 5.226.748 |
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | Lelystad | € 1.090.448 |
Werkvoorzieningschap Tomingroep | Hilversum | € 1.604.959 |
Archief Gooi en Vechtstreek | Hilversum | € 394.199 |
Vennootschappen en coöperaties | ||
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. | Harderwijk | € 50.275 |
BNG Bank N.V. | Den Haag | n.v.t. |
GEM Crailo BV | Laren | n.v.t. |
Stichtingen en verenigingen | ||
Stichting Goois Natuurreservaat | Hilversum | € 883.000 |
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) | Bussum | N.v.t. (renteloze lening) |
Overige verbonden partijen | ||
Metropoolregio Amsterdam (bestuurlijk convenant) | Amsterdam | * |
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer | Hoorn | € 13.157 |
Totaal | € 23.917.786 |
* In deze bijdrage is de gemeentelijke bijdrage van Metropoolregio Amsterdam verdisconteerd.
Regio Gooi en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Regio Gooi en Vechtstreek
Ontwikkelingen
Start uitvoering RSA 2023 – 2026
Op basis van de door de regionale portefeuillehoudersoverleggen opgestelde uitvoeringsorganisatie is in 2024 een start gemaakt met de uitvoering van de door de raden vastgestelde RSA 2023 - 2026. Hiermee wordt uitvoering gegeven aan de vastgestelde ambities. De raden worden periodiek op de hoogte gehouden van de uitvoering via de RSA-agendatool.
Kwaliteit van de organisatie
Het takenpakket dat door de gemeenten bij de Regio is belegd is de afgelopen tien jaar toegenomen. Daarom heeft het dagelijks bestuur in 2024 een onderzoek ingesteld naar de toekomstbestendigheid van de aansturing van de Regio. In oktober 2024 is besloten de directie te versterken door over te gaan op een tweekoppige directie. De kosten van deze versterking kunnen door de wijze waarop taken zijn herverdeeld worden opgevangen binnen de Regiobegroting. De nieuwe directie zal in het voorjaar van 2025 gestalte krijgen.
In 2024 is naast de standaard beleidsvoorbereidende en dienstverlenende taken, vooral extra ingezet op de versterking en borging van de samenwerking in het sociaal domein, de inzet op Regionale coördinatie vluchtelingenstromen en uitvoering van de RSA.
GGD
Sinds 1 januari 2024 is Jeugd en Gezin een onderdeel van de GGD geworden. Verder heeft de GGD zich ingezet in het kader van IZA/Gala, versterking publieke gezondheidszorg en het op peil houden van de pandemische paraatheid.
GAD
In 2024 hebben de gemeenten (op basis van een gezamenlijk onderzoek) de keuze gemaakt voor nascheiding van PMD. Dit zal medio 2026 zijn beslag krijgen binnen een nieuwe verwerkingsovereenkomst. De daadwerkelijke structurele kosten die dit meebrengt wordt op basis van het aanbestedingsresultaat bijgesteld in de bestuursrapportage 2026.
Anno 2024 kijken we naar een nieuwe locatie voor de vervanging van het scheidingsstation Bussum. De huidige huisvesting van de GAD laat te wensen over. De situering is niet langer passend en de ontwikkelmogelijkheden zijn beperkt. In 2024 is onderzoek gestart naar de mogelijkheden van de herhuisvesting op een nieuwe locatie en is gekeken naar koppelkansen voor gemeenten waar het gaat om meervoudig ruimtegebruik. Ook de situering van RAV is niet ideaal. De ontwikkelingen van deze locatie vraagstukken continueren in 2025
Begrotingswijziging 2024
De Regio heeft in 2024 een begrotingswijziging gepresenteerd die vooral betrekking had op de Cao-afspraken en op extra middelen voor het Wmo-vervoer. Uw raad heeft hierop een zienswijze ingediend en heeft de Regio verzocht, met het oog op het Ravijnjaar 2026, een gerichte inspanning in 2025 te doen om de algehele kostenstijging om te buigen.
Risico's
Het totale risicoprofiel van de Regio is bepaald op € 1.889.975 voor 2024. Dit profiel is de optelsom van alle geschatte risico's afgezet tegen de kans op voordoen. Hoog in deze lijst staan: tarieven recyclingscomponenten (vergoedingen voor te recyclen materialen), ICT problemen, overige kosten van de Regio (inflatie), hogere loonkosten en de ontwikkeling van pensioenkosten.
Regio Gooi en Vechtstreek |
||||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
|||||||
Programma |
Programma 1: Voor en van iedereen
Programma 2: Kansrijk opgroeien
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar
Programma 5: Duidelijke en transparante dienstverlening
Programma 6: Financieel gezond |
|||||||
Deelnemers |
Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren. |
|||||||
Doel/Openbaar belang |
Intergemeentelijke beleidsvorming- en afstemming dan wel uitvoering van taken op terreinen waarvan vaststaat dat dit toegevoegde waarde heeft in vergelijking met taakbehartiging door de individuele gemeente. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft rechtstreekse invloed op de besluitvorming. Elke gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door één lid. De gemeente met het grootste aantal inwoners heeft een extra lid in het algemeen bestuur, maar dit extra lid heeft geen stem in het algemeen bestuur. |
|||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2024 bedraagt op basis van de (bijgestelde) begroting € 14.655.000. Dit is 17,9% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 81.958.000.
In deze bijdrage is ook de bijdrage van € 1,62 per inwoner voor de MRA verdisconteerd. |
|||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
||||
€ 15.964.827 |
€ 16.162.060 |
€ 16.337.285 |
€ 16.361.080 |
|||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
|||||
Eigen vermogen |
€ 21.754.000 |
€ 17.749.000 |
||||||
Vreemd vermogen |
€ 51.572.000 |
€ 48.947.000 |
||||||
Solvabiliteitsratio |
0,30 |
0,27 |
||||||
Resultaat 2024 |
Op basis van de concept-jaarrekening 2024 is sprake van een positief resultaat van € 1,5 mln. Het na resultaatbestemming resulterende bedrag ter hoogte van € 1,0 mln. wordt verrekend met de deelnemende gemeenten. |
|||||||
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Veiligheidsregio Gooi en VechtstreekOntwikkelingen
De opgave van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (VRGV) is de zelfredzaamheid in onze samenleving te vergroten. De intensivering van de samenwerking met Veiligheidsregio Flevoland (VRF), hulpverleningspartners en inwoners, krijgen prioriteit. De samenwerking met VRGV samen met VRF richt zich de komende jaren op de Meldkamer Midden-Nederland en een slagvaardige en veerkrachtige crisisbeheersing. Voor verdere ontwikkelingen, risico’s en uitgevoerde taken, verwijzen wij naar de jaarrekening 2023 en begroting 2025 van de Veiligheidsregio.
Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen van de Programmabegroting 2025 en de meerjarenraming 2025-2028 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek staan de risico’s opgesomd. Voor de opsomming van de risico's wordt verwezen naar voornoemde paragraaf van de Programmabegroting 2025.
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 5: Duidelijke en transparante dienstverlening |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De veiligheidsregio heeft tot doel door samenwerking doelmatig georganiseerde en gecoördineerde preventieve en repressieve brandbestrijding en hulpverlening bij ongevallen en rampen in het verzorgingsgebied te verzorgen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft zes leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2024 bedraagt op basis van de (bijgestelde) begroting € 5.226.748, bestaande uit de reguliere bijdrage van € 5.119.015 en de bijdrage bevolkingszorg van € 107.733. Dit is 23% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 22.622.980. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 5.812.057 |
€ 5.812.057 |
€ 5.812.057 |
€ 5.812.057 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
€ 3.905.000 |
€ 7.313.000 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 30.167.000 |
€ 28.841.000 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,11 |
0,20 |
|||||
Resultaat 2024 |
De jaarrekening sluit met een positief resultaat van € 1.446.000. Dit resultaat is tot stand gekomen door voornamelijk incidentele voor- en nadelen. Op basis van de Bestuursrapportage 2024 werd een voordelig resultaat verwacht van € 860.000 (aandeel Gooise Meren circa € 200.000). Daarnaast valt er ook nog € 400.000 vrij uit de voorziening verlofsparen, omdat de nieuwe accountant een andere berekeningswijze hanteert. Per saldo ontvangt Gooise Meren daarmee in totaal € 427.000 terug over 2024. |
||||||
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en VechtstreekOntwikkelingen
Ter versterking van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) en de kwaliteit daarvan, heeft een landelijke commissie onder leiding van Van Aartsen onderzoek en aanbevelingen gedaan. Daaruit volgend zijn door het landelijke Interbestuurlijk programma (IBP) voor Vergunningen, Toezicht en Handhaving (VTH) verbeteringen geformuleerd. De Omgevingsdiensten moeten deze verbeteringen doorvoeren er moet ook op gerapporteerd worden. In 2024 is een plan van aanpak voor de Omgevingsdienst Flevoland, Gooi & Vechtstreek (OFGV) opgesteld (vastgesteld door het AB). De verbeteringen worden gefaseerd ingevoerd en leiden tot een hogere bijdrage van de partners, maar ook tot een hogere kwaliteit.
Risico's
Gooise Meren heeft haar milieutaken (zowel de wettelijk verplichte basistaken als plustaken) ondergebracht bij de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). Daarmee is geborgd dat er goede expertise beschikbaar is voor die taken. Bij eventuele financiële tekorten van de OFGV zullen de partners financieel extra moeten bijdragen (net als bij andere verbonden partijen) om de uitvoering te garanderen van de wettelijke milieutaken door de OFGV.
De kostenverdeelsystematiek (KVS) berekening wordt op basis van de gemaakte kosten en prognose voor de uitvoering van de wettelijke taken, telkens voor een periode van 3 jaar vastgesteld (2024-2026). De jaarlijkse bijdrage fluctueert hierdoor elke 3 jaar en de gemeente Gooise Meren heeft hier maar beperkt grip op.
Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
De provincies Flevoland en Noord-Holland en de gemeenten Almere, Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder, Urk, Lelystad, Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Gooise Meren en Wijdemeren. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Een robuuste uitvoeringsdienst ten behoeve van een adequate uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de provincie Flevoland, de provincie Noord-Holland en de regio Gooi en Vechtstreek, waarmee een verbetering van de kwaliteit en de integraliteit van de uitvoering van de taken wordt beoogd. De uitvoering is bij de uitvoeringsdienst belegd met het behoud van de eigen bevoegdheden van alle deelnemers. Tevens kan de OFGV taken verrichten op basis van de WABO voor zover de deelnemers hiertoe opdracht verlenen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Gemeenten en provincies zijn opdrachtgever van de Omgevingsdienst en vormen samen het Algemeen Bestuur (AB). De stemverdeling in het AB is naar rato van de ingebrachte financiële bijdrage per deelnemende partij aan de gemeenschappelijke regeling. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2024 bedraagt op basis van de (bijgestelde) begroting € 1.090.448, bestaande uit de reguliere bijdrage van € 1.077.121 en de bijdrage voor de directe productiekosten van € 13.327. De reguliere bijdrage is 7% van de totale deelnemersbijdragen van € 15.731.410. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 1.158.370 |
€ 1.206.562 |
€ 1.251.120 |
€ 1.297.451 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
€ 3.173.000 |
€ 2.782.000 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 4.693.000 |
€ 3.695.000 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,40 |
0,43 |
|||||
Resultaat 2024 |
Op basis van de concept-jaarrekening is sprake van een voorlopig positief resultaat van € 144.000. |
||||||
Werkvoorzieningschap Tomingroep
Terug naar navigatie - Werkvoorzieningschap TomingroepOntwikkelingen
De Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is in 2015 is beëindigd met het invoeren van de Participatiewet (P-wet). Mensen met een beperking en een afstand tot de arbeidsmarkt die vanaf dat moment een beroep doen op gemeentelijke ondersteuning, kunnen worden geholpen vanuit de P-wet. Het rijk verstrekt binnen de P-wet veel minder subsidie per medewerker dan in de oude Wsw geregeld was. Het verschil bedraagt afgerond € 10.000 subsidie per medewerker. De verwachting was dat de daling van de Wsw-populatie - en de daarmee gepaard gaande afname van de Wsw-rijkssubsidies - kon worden gecompenseerd met inzet van P-wet uitkeringsgerechtigden. Dit is echter niet haalbaar gebleken; dit is een landelijk beeld. Tomingroep leidt sinds 2019 verliezen. Het Algemeen Bestuur heeft daarom besloten om de koers bij te stellen.
Met de bestuursopdracht in het bedrijfsplan voor de periode 2022-2025 maakt Tomingroep een transitie door tot een bedrijf waarin werknemers zoveel mogelijk worden ontwikkeld en opgeleid, om daarna te gaan werken bij reguliere werkgevers. Tomingroep blijft alleen de werkgever voor mensen die buiten Tomingroep niet kunnen functioneren. Daartoe zijn tussen de gemeenten en Tomingroep afspraken gemaakt over de aantallen mensen die bij Tomingroep werk en begeleiding kunnen vinden en over de bijbehorende middelen.
Risico's
De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Indien de winst en/of de Algemene Reserve van de BV niet volstaan, dan moeten de deelnemende gemeenten zelf extra bijdragen. De verliezen kunnen nog enkele jaren vanuit de opgebouwde Algemene Reserve van Tomingroep worden opgevangen.
Werkvoorzieningschap Tomingroep |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Eemnes en Almere. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met een Wsw-indicatie en vanuit de Participatiewet. Tevens is de doelstelling zoveel mogelijk werknemers uit die doelgroepen richting de reguliere arbeidsmarkt te begeleiden/ontwikkelen. Om dit te bereiken maakt de gemeenschappelijke regeling gebruik van Tomin BV, waar zij een honderd procent deelneming in heeft. De BV heeft een aantal bedrijfsactiviteiten ingericht om de doelstellingen te behalen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft acht leden en wordt geadviseerd door een ambtelijk secretaris en twee ambtelijke adviesgroepen (beleid en financiën). De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2024 bedraagt € 1.604.959 o.b.v. de septembercirculaire 2023. De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Vooralsnog staat de BV garant voor afdekking van dit risico. Mochten de winst en de Algemene Reserves van de BV echter niet volstaan, zullen de gemeenten zelf extra moeten bijdragen. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 1.418.600 |
€ 1.394.576 |
€ 1.226.430 |
€ 1.205.646 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
€ 10.429.000 |
€ 10.110.000 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 2.711.000 |
€ 5.091.000 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,79 |
0,67 |
|||||
Resultaat 2024 |
Het nettoresultaat voor 2024 bedraagt € 2,7 miljoen positief. Dit resultaat is met name positief beïnvloed door de ophoging van de subsidie per SE (Standaard Eenheid). Voorgesteld wordt het positieve resultaat toe te voegen aan de bestemmingsreserve die ter dekking van tekorten van het Werkvoorzieningsschap Tomingroep en/of Tomingroep BV is gevormd. |
||||||
Archief Gooi en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Archief Gooi en VechtstreekDoel:
De gemeenschappelijke regeling is getroffen met het doel de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats van de gemeenten in gezamenlijkheid te behartigen alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek.
Ontwikkelingen
Per 1 januari 2024 zijn het Streekarchief Gooi en Vechtstreek en het Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen gefuseerd tot één archiefdienst. De gezamenlijke archiefdienst gaat verder onder de naam Archief Gooi en Vechtstreek.
De archiefdienst zal in de komende beleidsperiode zich richten op de doorontwikkeling en implementatie van de digitale infrastructuur voor het duurzaam en verantwoord bewaren, beheren en raadplegen van informatiebronnen. Hiervoor wordt een e-depot aangeschaft.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2024.
Archief Gooi en Vechtstreek |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 6: Financieel gezond |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De gemeenschappelijke regeling is getroffen met het doel de belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats van de gemeenten in gezamenlijkheid te behartigen alsmede het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Centrumregeling waarbij gemeente Gooise Meren met één portefeuillehouder is vertegenwoordiger in de begeleidingscommissie. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2024 bedraagt € 394.199. Dit is 24% van de totale deelnemersbijdragen van € 1.613.596. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 399.972 |
€ 399.972 |
€ 399.972 |
€ 399.972 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
n.n.b. |
n.n.b. |
|||||
Vreemd vermogen |
n.n.b. |
n.n.b. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.n.b. |
n.n.b. |
|||||
Resultaat 2024 |
nog niet bekend |
||||||
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Terug naar navigatie - Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband voor de Randmeren in de vorm van een coöperatieve vereniging. Vanuit deze coöperatie zorgen de gemeenten gelegen aan deze Randmeren voor het recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren. Naast deze taak streeft de Coöperatie naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en zet zij het gebied op de recreatieve kaart via gebiedspromotie.
Ontwikkelingen
Eind 2022 hebben wij ingestemd met het voorstel van Gastvrije Randmeren om de maaibijdragen van gemeente komende jaren te verhogen. Het verhogen is nodig om ook in de toekomst de kosten te kunnen dekken.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2024.
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Alle gemeenten gelegen aan Gooi- en Eemmeer en Veluwerandmeren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
1. Het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van de recreatie binnen het gebied van de Randmeren;
2. Het behartigen van de belangen van de natuur binnen het gebied van de Randmeren;
3. Het bewaren en bevorderen van het natuur- en landschapsschoon binnen het gebied van de Randmeren;
4. Het bevorderen van de watersportsector in het gebied van de Randmeren;
5. Recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren, streven naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en het gebied op de recreatieve kaart zetten via gebiedspromotie. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit 5 leden. De gemeente Gooise Meren heeft op basis van haar jaarlijkse bijdrage 4 stemmen in de algemene ledenvergadering. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2024 bedraagt op basis van de (bijgestelde) begroting € 50.275.
Leden zijn niet aansprakelijk voor de schulden van de coöperatie en zijn op geen enkele wijze verplicht om bij te dragen in een eventueel tekort bij de ontbinding van de coöperatie. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 30.489 |
€ 30.977 |
€ 30.977 |
€ 30.977 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
€ 2.115.000 |
€ 1.573.000 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 8.544.000 |
€ 8.444.000 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,20 |
0,16 |
|||||
Resultaat 2024 |
nog niet bekend |
||||||
De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op de meerjarenbegroting 2023-2026 van Coöperatieve Gastvrije Randmeren U.A. |
|||||||
BNG Bank N.V.
Terug naar navigatie - BNG Bank N.V.Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2024.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2024.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 6: Financieel gezond |
||||||
Deelnemers |
Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen |
||||||
Doel/Openbaar belang |
BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen met maatschappelijk belang. Het is de huisbankier van de gemeente. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeente Gooise Meren heeft 100.698 van de 55.690.720 aandelen in zijn bezit. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). |
||||||
Financieel belang |
De aandelen staan voor € 251.745 op de balans (= € 2,50 per aandeel). |
||||||
Geraamde bijdrage |
n.v.t. |
||||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
4.721 mln. |
4.777 mln. |
|||||
Vreemd vermogen |
110.819 mln |
123.614 mln. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Resultaat 2024 |
Over 2024 realiseerde BNG Bank een nettowinst na belastingen van € 294 mln. (2023: € 254 mln.) |
||||||
GEM Crailo BV
Terug naar navigatie - GEM Crailo BVOntwikkelingen
Eind 2017 zijn de gronden van Crailo aangekocht door de gemeenten Hilversum, Laren en Gooise Meren. De gemeenten hebben op 19 december 2017 besloten tot het aangaan van de Samenwerkingsovereenkomst Gebiedsontwikkeling Crailo (hierna: SOK) en tot oprichting van GEM Crailo BV. De GEM Crailo B.V. is op 1 mei 2018 opgericht om de Gebiedsontwikkeling uit te voeren. Voor een toelichting op de ontwikkelingen met betrekking tot Crailo verwijzen wij u naar het onderdeel Niet in exploitatie genomen gronden in de paragraaf Grondbeleid.
Risico's
Voor de herontwikkeling van Crailo is door de raad een Grondexploitatie vastgesteld. Op dit moment is het netto eindresultaat positief. Wanneer het netto eindresultaat negatief is, dan draaien de aandeelhoudende gemeenten op voor het verlies. De gemeenten nemen deel in het kapitaal van GEM Crailo BV in de verhouding: 45% gemeente Hilversum, 45% gemeente Gooise Meren, 10% gemeente Laren. Beheersmaatregel is monitoring en rapportage en risicomanagement binnen de GEM Crailo BV. Daarnaast worden de gemeenteraden gevraagd garant te staan voor de externe financiering. De deelnemende gemeenten draaien op voor hun deel, voor Gooise Meren is dat een bedrag van € 9 miljoen.
GEM Crailo BV |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Gooise Meren, Hilversum en Laren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het doel van de Gebiedsontwikkeling is om een innovatieve en ambitieuze woonwijk te realiseren, waarbij duurzaamheid en de groene omgeving centraal staan, in combinatie met ruimte voor vormen van bedrijvigheid en natuur, zoals beschreven in het Ambitiedocument Buurtschap Crailo, waarvoor het Ruimtelijk kader het vertrekpunt is geweest. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Aan iedere aandeelhouder van GEM Crailo BV komt in de aandeelhoudersvergadering van GEM Crailo BV stemrecht toe in de verhouding van deelname van kapitaal in GEM Crailo BV. |
||||||
Financieel belang |
Deelneming in kapitaal GEM Crailo BV:
- gemeente Hilversum en Gooise Meren: ieder 45%
- gemeente Laren: 10% |
||||||
Geraamde bijdrage |
n.v.t. |
||||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
€ 1.000 aandelenkapitaal |
€ 1.000 aandelenkapitaal |
|||||
Vreemd vermogen |
zie toelichting |
zie toelichting |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Toelichting |
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Gooise Meren daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln. De gemeente Gooise Meren staat voor 45% borg (gemeente Hilversum voor 45% en gemeente Laren voor 10%). |
||||||
Resultaat 2024 |
Het saldo contante waarde van de volledige Grex GEM Crailo per 1-1-2025, verdisconteerd met 2%, bedraagt € 5.738.000, gebaseerd op een winstgevende eindwaarde per 31-12-2031 van € 6.591.000. Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. |
||||||
Stichting Goois Natuurreservaat
Terug naar navigatie - Stichting Goois NatuurreservaatOntwikkelingen
Bestuurlijk ontwikkelingen
In 2024 heeft het GNR zich aangesloten bij het samenwerkingsverband LandschappenNL. De samenwerking tussen het GNR en LandschappenNL maakt dat de natuurbelangen in het Gooi voortaan ook op landelijk niveau worden behartigd.
Inhoudelijke ontwikkelingen
In 2024 is het beleidsplan GNR 2024-2027 vastgesteld dat ook ter zienswijze voor heeft gelegen aan de raad.
Financiële ontwikkelingen
De participantenbijdrage 2024 van Gooise Meren komt uit op een bedrag van € 883.000 en is daarmee € 300.000 hoger dan de bijdrage voor 2023. Dit komt omdat met ingang van 2024 de uitkoopsom van de gemeente Amsterdam en provincie Noord-Holland over de gemeenten verdeeld is en dit niet langer vanuit het GNR wordt ingezet om de participantenbijdrage te drukken. Voor het dienstjaar 2024 is, in verband met de door ons te ontvangen slottermijn van € 312.570 van de
voormalige participant Amsterdam, een eenmalige korting verleend van € 86.070. Vanaf 2024 is de bijdrage voor de rijwielpaden volledig geïntegreerd in de participantenbijdrage. Rekening houdend met de te verwachten terug te vorderen BTW via het btw- compensatiefonds is binnen de meerjarenbegroting van Gooise Meren dekking voor deze bijdrage.
Risico's
Niet volledig ontvangen van de geraamde terug te vorderen btw.
Het GNR is door de Belastingdienst aangemerkt als samenwerkingsverband dat met betrekking tot de omzetbelasting de transparantieregeling mag toepassen. Als gevolg hiervan kan de door de stichting betaalde btw worden doorgeschoven naar de participanten. De participanten kunnen de doorgeschoven btw verrekenen via het btw-compensatiefonds. In het geval van een lagere realisatie van btw belaste activiteiten ontstaat er mogelijk een lager saldo aan terug te vorderen btw.
Stichting Goois Natuurreservaat |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen en Laren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van aldaar gelegen terreinen, ten einde ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden.
Aan het publiek door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon verzekeren. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de stichting heeft 8 leden. Iedere gemeente is met één collegelid vertegenwoordigd, de overige 3 leden (waaronder de voorzitter) zijn ongebonden bestuursleden.
De gemeente Gooise Meren heeft in het bestuur 3 van de in totaal 14 stemmen. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor 2024 bedraagt op basis van de (bijgestelde) begroting € 883.000. De bijdrage is exclusief de doorschuif btw (€ 157.921). Onze bijdrage is in 2024 voor € 342.000 gedekt uit de reserve Uittreedsom GNR. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 1.006.550 |
€ 1.006.550 |
€ 1.006.550 |
€ 1.006.550 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
€ 3.012.000 |
€ 5.042.000 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 863.000 |
€ 877.000 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,78 |
0,85 |
|||||
Resultaat 2024 |
Het resultaat voor resultaatbestemming over het boekjaar 2024 bedraagt inclusief een bijzondere bate vanwege de opbrengst van de verkoop van een tweetal voormalige dienstwoningen € 2.030.806 positief. Na verwerking van de dotaties/onttrekkingen aan de
bestemmingsreserves, resteert een positief saldo van € 33.487 dat wordt toegevoegd aan de algemene egalisatiereserve. |
||||||
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
Terug naar navigatie - Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)Ontwikkelingen
Het grote landelijke lerarentekort is een thema dat veel impact heeft onder andere op het ziekteverzuim bij Talent Primair. Ook in 2024 was dit een belangrijk aandachtspunt. Het onderwijs aan Oekraïense leerlingen loopt naar verwachting ook in 2025 door. Dit onderwijs zal een meer duurzaam karakter krijgen en de eerste leerlingen zullen doorstromen naar het regulier onderwijs. Tot slot is een belangrijke ontwikkeling de vereenvoudiging van het Rijksbekostiging.
Risico's
Een maatschappelijk risico is het toenemende lerarentekort. Talent Primair werkt hard om de vacatures zo veel als mogelijk in te vullen en zoekt daarbij ook naar creatieve oplossingen. Het lukt helaas niet alle gaten te vullen wat als gevolg heeft dat kinderen minder onderwijs krijgen dan wenselijk is. We overleggen met schoolbesturen en gemeenten in de regio Gooi en Vechtstreek om te onderzoeken hoe kwalitatief goede leraren willen (blijven) werken in onze regio.
De nadelige effecten die door de vereenvoudiging van de Rijksbekostiging optreden zullen wij als gemeente vanuit onze toezichthoudende rol blijven monitoren.
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 2: Kansrijk opgroeien |
||||||
Deelnemers |
Amsterdam, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Stichtse Vecht en Wijdemeren. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De gemeenten zijn wettelijk verplicht openbaar onderwijs aan te bieden. De gemeenten hebben er dus groot belang bij dat de scholen met openbaar onderwijs goed worden bestuurd. Talent Primair oefent alle taken en bevoegdheden van het bevoegd gezag uit inzake de openbare basisscholen in de deelnemende gemeenten. Om de regie op de werkzaamheden van de stichting te behouden is door de gemeenteraden binnen het werkgebied van Talent Primair een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeenten zien toe op de financiën en werkzaamheden van de stichting en op het functioneren van het bestuur. Daartoe bestaat een bestuurlijke Regiegroep op grond van een samenwerkingsovereenkomst tussen de voornoemde gemeenten. De bestuurlijke Regiegroep bestaat uit 8 leden. Het betreft de collegeleden met Onderwijs/Talent Primair in portefeuille vanuit de deelnemende gemeenten. De stichting heeft een College van Bestuur (CvB) van maximaal 3 leden en een Raad van Toezicht (RvT) van maximaal 7 natuurlijke personen. In de huidige praktijk bestaat het CvB uit één directeur-bestuurder. De directeur-bestuurder is belast met het besturen van de stichting. De RvT heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directeur-bestuurder en op de algemene gang van zaken in de onder de stichting ressorterende scholen. In de huidige statuten is opgenomen dat 3 leden van de RvT worden benoemd op voordracht vanuit de gemeenten waar de stichting scholen exploiteert. |
||||||
Financieel belang |
De gemeente Gooise Meren heeft een renteloze lening van € 274.413 (€ 132.913 Naarden /€ 96.500 Bussum/€ 45.000 Muiden) verstrekt aan de rechtsvoorganger van de huidige stichting. De lening is uiterlijk ultimo 2028 volledig afgelost. |
||||||
Geraamde bijdrage |
n.v.t. |
||||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024* |
31-12-2024* |
||||
Eigen vermogen |
€ 7.651 |
n.n.b. |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 5.774 |
n.n.b. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,57 |
n.n.b. |
|||||
* meest recente gegevens uit jaarrekening 2023 |
|||||||
Resultaat 2024 |
nog niet bekend |
||||||
Metropoolregio Amsterdam
Terug naar navigatie - Metropoolregio AmsterdamDe MRA is een samenwerkingsverband van 32 overheden (30 gemeenten en 2 provincies) en de Vervoerregio Amsterdam. Daarmee is dit een belangrijke en krachtige regio in Nederland en Europa voor publieke en private partijen. In de Metropoolregio Amsterdam werken we samen aan het versterken van de MRA als een internationale economische topregio met hoge leefkwaliteit. De basis voor deze samenwerking wordt gevormd door de MRA-Agenda. Deze wordt elke 4 jaar vernieuwd.
Ontwikkelingen
De MRA werkt aan de hand van een vierjaarlijks programma. In 2023 is door een delegatie van het MRA-bestuur gestart met de voorbereidingen voor de MRA-agenda 2025 - 2028. De MRA Agenda 2025-2028 “Anders Kijken, Anders Doen” is in 2024 vastgesteld door de raden en Staten in de regio en vervolgens door de Algemene Vergadering van de MRA (zie paragraaf 5.4.1).
Met deze agenda zet de MRA in op verbetering van de brede welvaart. De agenda is qua inhoud en opzet anders dan voorgaande edities van de MRA-Agenda. Waar de MRA-Agenda 2021-2024 was opgebouwd met uitvoeringslijnen, en de MRA-Agenda daarvoor was opgebouwd vanuit verschillende acties, is de huidige versie opgebouwd vanuit acht ambities voor de langere termijn. Zo wordt scherper in beeld gebracht wat de ambities zijn en waarom. Bij deze MRA-Agenda is voor het eerst een Meerjaren Uitvoeringsprogramma opgesteld. Het MUVP dient als sturingsmiddel voor de platforms. In deze platforms worden de komende jaren afspraken gemaakt over de verdere uitwerking, bijstelling of uitbreiding van de opgenomen acties.
Als financiële onderbouwing bij de MRA-Agenda is een Meerjarenbegroting 2025-2028 opgesteld (en vastgesteld door uw raad). Alle voorgenomen acties die voortvloeien uit de acht ambities blijven binnen de bestaande financiële afspraken. Daarnaast is door de Algemene Vergadering voorgesteld om de inwonersbijdragen van de MRA-deelnemers, die Gooise Meren betaalt via de Regio Gooi en Vechtstreek, de komende vier jaar niet te indexeren, gezien de precaire financiële situatie die voor veel gemeenten dreigt (‘het ravijnjaar’).
Financiële ontwikkelingen
Sinds 2023 wordt de bijdrage aan de MRA geïndexeerd. Voor 2024 was deze door de Algemene Vergadering vastgesteld op € 1,62 per inwoner. Voor de komende 4 jaar hanteert de MRA een nullijn wat betreft de indexatie.
Door de nullijn te hanteren ontstaat een jaarlijks tekort op de MRA-begroting. Om dit tekort op te vangen, stelt de MRA voor om een deel van de opgebouwde reserve te bestemmen om dit tekort voor vier jaar te dekken. Het hanteren van deze nullijn heeft een positief effect op onze eigen begroting van circa € 3.000 op jaarbasis.
Risico's
Deelname aan de MRA vormt voor Gooise Meren geen risico. De bijdrage is gering en uittreding uit de MRA kan zonder extra kosten. Niet meedoen daarentegen aan de MRA-samenwerking is wel als risico te beschouwen, omdat de middelen die vanuit het rijk naar de MRA kunnen vloeien mogelijk onvoldoende of niet tegemoetkomen aan de belangen van onze Regio Gooi & Vechtstreek. Deelname aan projecten of het nemen van een trekkersrol in de MRA vraagt om een investering in extra capaciteit en middelen. Gooise Meren is mede trekker van het programma landschap en levert hiervoor 0.5 fte. De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek nemen als Regio aan de MRA deel net als de andere gemeenten (totaal 30) die vanuit deelregio’s vertegenwoordigd zijn in de platforms Economie, Mobiliteit en Ruimte, en in het MRA-bestuur.
Metropoolregio Amsterdam |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar |
||||||
Deelnemers |
33 gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam; provincie Noord-Holland, provincie Flevoland; Vervoersregio Amsterdam |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Doel van de MRA is het versterken van de regio, opdat zij een aantrekkelijk vestigingsgebied blijft om te wonen, werken en ontspannen, zowel voor huidige als toekomstige inwoners en bedrijven. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De MRA kent een bestuur (dagelijks bestuur) en een Algemene Vergadering (algemeen bestuur). Gooise Meren is in beide gremia vertegenwoordigd. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage maakt onderdeel uit van de bijdrage aan de Regio Gooi en Vechtstreek. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 134.878 |
€ 134.878 |
€ 134.878 |
€ 134.878 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Vreemd vermogen |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Resultaat 2024 |
n.v.t |
||||||
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer
Terug naar navigatie - Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-MarkermeerDoor middel van de Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer heeft de gemeente Gooise Meren samen met andere gemeenten gelegen aan IJmeer en/of Markermeer de krachten gebundeld in de organisatie en in de uitvoering van het maaien van waterplanten.
Ontwikkelingen
De samenwerkingsorganisatie ziet dat kosten voor maaien toenemen.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2024.
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer |
|||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Almere, Amsterdam, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Gooise Meren, Hoorn (regievoerder), Koggenland, Stede Broec en Waterland |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het verankeren van de samenwerking tussen gemeenten voor het maaien van waterplanten in het IJmeer en Markermeer en het bindend vastleggen van de voorwaarden waaronder deze samenwerking plaatsvindt. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft tien leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor jaar 2024 bedraagt € 13.157 en bestaat uit een bijdrage in de proceskosten en maaikosten en een landelijke bijdrage . |
||||||
Geraamde bijdrage |
2025 |
2026 |
2027 |
2028 |
|||
€ 13.150 |
€ 13.150 |
€ 13.150 |
€ 13.150 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2024 |
31-12-2024 |
||||
Eigen vermogen |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Vreemd vermogen |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Resultaat 2024 |
niet van toepassing |
||||||