Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

De dienstverlening aan onze inwoners is adequaat.
Onze inwoners kunnen rekenen op een toegankelijk, duidelijk en transparant bestuur en de bijbehorende organisatie.
Onze inwoners kunnen veilig in onze gemeente leven.
De gemeente Gooise Meren werkt effectief samen en is daarmee slagvaardig.

5.1. Dienstverlening & communicatie

Terug naar navigatie - 5.1. Dienstverlening & communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De inwoner staat centraal bij de gemeentelijke dienstverlening. De gemeente doet wat ze zegt, zegt wat ze doet en legt dit ook uit. De gemeente is persoonlijk, toegankelijk en (actief) communicatief en zoekt naar oplossingen. Uitgangspunt is digitaal waar kan, persoonlijk/fysiek waar moet. De gemeente informeert inwoners in een vroegtijdig stadium en is transparant.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We zijn dienstbaar, oplossingsgericht en duidelijk en passen waar nodig onze communicatie daarop aan. We zorgen voor een duidelijke terugkoppeling bij meldingen en actieve uitleg bij vertraagde processen.
• De vraag van inwoners, ondernemers en instellingen staat centraal in ons handelen. We willen de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren door nog persoonlijker en directer te communiceren. We willen onze medewerkers hiervoor meer ruimte geven en waar nodig onze processen aanpassen. 
• De digitalisering wordt uitgebouwd. Persoonlijk contact en het maken van (spoed) afspraken blijven mogelijk en onze gemeenteloketten blijven open. 

5.2. Veiligheid & handhaving

Terug naar navigatie - 5.2. Veiligheid & handhaving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente draagt bij aan de veiligheid in Gooise Meren en werkt hierbij integraal samen met relevante partners. De gemeente draagt zorg voor het voldoen aan de geldende regelgeving door middel van handhaving.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• De gemeente versterkt de aanpak tegen ondermijning.
• We verstevigen de samenwerking met bewoners en ondernemers om buurten veiliger te maken (buurtpreventie) en focussen op het verminderen van de drugdealoverlast op verschillende plekken in onze gemeente. We maken het melden van overlast en criminaliteit makkelijk en toegankelijk.
• We leggen de nadruk op het weerbaarder maken van onze inwoners tegen digitale criminaliteit door middel van actieve communicatiecampagnes.
• We zetten onze boa’s effectiever in met minder nadruk op het handhaven van parkeren en meer op handhaving van de openbare orde en veiligheid (waaronder ook verkeersveiligheid).

5.3. Bestuur & organisatie

Terug naar navigatie - 5.3. Bestuur & organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners worden uitgenodigd om initiatieven in te brengen en worden actief betrokken bij gemeentelijk beleid en gemeentelijke projecten. De gemeentelijke organisatie is kwalitatief en kwantitatief wendbaar, is toekomstgericht en in staat om flexibel op de maatschappelijke ontwikkelingen in te spelen.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We passen onze participatievisie aan op basis van opgedane ervaring en de inwerkingtreding van de omgevingswet/visie en de daarbij behorende participatieverordening. We willen de discussies over beleidsontwikkeling of projecten tussen de raad, het college en de inwoners verbeteren, waarbij iedereen tijdig en goed wordt betrokken en er adequate verslaglegging is. 

• We blijven investeren in wijkagenda’s en zorgen dat wijkagenda’s, gebiedsvisies en centrumplannen op elkaar aansluiten.

• Wijkplatforms en -raden zijn waardevolle instrumenten. We willen de kring van belanghebbenden uitbreiden. Zo komen de algemene afwegingen die de gemeente moet maken beter in beeld door de bredere betrokkenheid. We gaan hiervoor ook nieuwe vormen van participatie onderzoeken en het burgerpanel actiever inzetten, waarbij de gemeente de regie voert.

• We investeren in onze organisatie. We moeten zorgen dat de hoeveelheid werk in overeenstemming met de capaciteit is.  Daarnaast zorgen we dat er ruimte is om het potentieel te benutten en toekomstbestendig te worden met elkaar.

• We investeren in strategische personeelsplanning. 

5.4. Bestuurlijke samenwerking

Terug naar navigatie - 5.4. Bestuurlijke samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als regiogemeenten versterken we elkaar door effectief samen te werken op de onderwerpen waar dat nodig is.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• De gemeente wil op voor ons belangrijke onderwerpen een voortrekkersrol nemen in de regionale samenwerking.
• Het uitgangspunt is ‘lokaal wat kan, regionaal wat moet’. Hierbij blijft de gemeente de inhoudelijke lijn bepalen. Nieuwe samenwerkingen komen enkel op initiatief van de gemeente(n) tot stand. Samenwerking wordt altijd getoetst aan kwaliteit, kosten en een aantoonbare meerwaarde voor inwoners. Hiervoor biedt de nota verbonden partijen een kader.

Wie zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Wie zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 5:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

- Metropool Regio Amsterdam 

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie
Realisatie 2023
Primaire begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Realisatie 2024
Lasten
Duidelijke en transparante dienstverlening
Dienstverlening en communicatie
1.791
2.981
3.070
3.375
Veiligheid en handhaving
8.717
7.514
7.404
7.275
Bestuur en organisatie
6.047
3.016
3.707
4.436
Bestuurlijke samenwerking
397
439
789
769
Totaal Duidelijke en transparante dienstverlening
16.951
13.950
14.970
15.855
Baten
Duidelijke en transparante dienstverlening
Dienstverlening en communicatie
-878
-1.202
-1.205
-1.568
Veiligheid en handhaving
-2.372
-78
-78
-160
Bestuur en organisatie
-402
0
0
-9
Bestuurlijke samenwerking
-94
-88
0
0
Totaal Duidelijke en transparante dienstverlening
-3.746
-1.368
-1.283
-1.737
Resultaat voor bestemming
13.206
12.581
13.687
14.118
Resultaat na bestemming
13.206
12.581
13.687
14.118

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen tussen Realisatie 2024 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2024    
Onderdeel programma 5 Verschil (x € 1.000) V/N 
(V= voordeel, N= nadeel)
Doorbelasting
Betreft doorbelastingskosten ambtelijk apparaat, nadere toelichting zie programma 6.
-85 N
Dienstverlening & communicatie - Burgerzaken
In 2024 zijn onder andere meer reisdocumenten en rijbewijzen uitgegeven. Dit leidt per saldo tot een voordeel (€ 280.000 hogere baten en € 171.000 hogere lasten).
109 V
Veiligheid en handhaving - Veiligheidsregio
De jaarrekening van de Veiligheidsregio sluit met een positiever resultaat dan op basis van de Bestuursrapportage 2024 werd verwacht. Op basis hiervan ontvangt Gooise Meren over 2024 € 222.000 meer terug dan eerder werd verwacht.
222 V
Bestuur en organisatie  - voorziening pensioenen en wachtgelden wethouders
Voor het bepalen van de hoogte van de voorziening Pensioenen en Wachtgelden wethouders wordt o.a. gerekend met een bepaalde rekenrente. Als gevolg van een lagere rekenrente was een extra toevoeging aan de voorziening noodzakelijk.
-553 N
Bestuur en organisatie  - voorziening personeel
De gemeente heeft (met goed onderling overleg) afscheid genomen van enkele medewerkers. De hiermee gepaard gaande kosten zijn aan de voorziening "voormalig personeel"  (voorziening Personele kosten) toegevoegd.
-81 N
Overige verschillen <€ 70.000 -43 N
Totaal -652  N

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Indicatoren Dienstverlening

nr. Omschrijving indicator 2022 2023  2024 Streefwaarde Bron
1. Percentage inkomende telefoontjes dat binnen 30 seconden wordt opgenomen  66% 72% 59% 70% Telefooncentrale
2. 90% van de baliebezoekers worden binnen 5 minuten na afspraaktijd geholpen 90% 89% 92% 90%  Klantbegeleidingssysteem JCC
3. 80% van de Burgerzaken producten worden digitaal aangevraagd  80% 87% 85% 85% I-Burgerzaken
4. Waardering van inwoners over de dienstverlening aan de balie 8,6 8,4 8,7 7,5 KCM survey
5. Waardering van inwoners over de telefonische dienstverlening  - 7,1 7,2 7 KCM survey
6. Percentage telefoontjes dat opgenomen wordt 90% 93% 93% 93% Telefooncentrale
7. Percentage terugbelverzoeken waarbij binnen 2 werkdagen wordt teruggebeld - - 80% 85% Zaaksysteem
8. Percentage vragen via de website dat binnen 5 werkdagen wordt beantwoord - - 76% 85% Zaaksysteem

 

Indicatoren Veiligheid

nr. Omschrijving indicator 2021 2022 2023 2024 Streefwaarde Bron
7. Percentage inwoners dat zich ‘s avonds onveilig voelt 1,0% - - - Daling ten opzichte van voorgaand jaar Veiligheidsmonitor 2019 -  VM 2021
8. Percentage inwoners dat sociale overlast ervaart  10,0% - - - Daling ten opzichte van voorgaand jaar Veiligheidsmonitor
9.

Totaalaantal geregistreerde misdrijven GM  ≤ voorgaand jaar   

2.499 2.362 2.618 2.499 Daling ten opzichte van voorgaand jaar RVS - politie

 

In 2023 en 2024 heeft Gooise Meren niet aan de twee jaarlijkse Veiligheidsmonitor deelgenomen. Om deze reden zijn voor indicatoren veiligheid alleen waarden ingevuld in 2021. In 2025 zal Gooise Meren weer deelnemen aan de Veiligheidsmonitor.