Programma 3 Passend wonen in een groene omgeving

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

Gooise Meren biedt passende woonruimte.
De gemeente Gooise Meren is duurzaam, leefbaar en toekomstgericht.
De gemeente Gooise Meren groeit met behoud van de kwaliteit van de groene en veilige leefomgeving.

3.1. Wonen

Terug naar navigatie - 3.1. Wonen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente wil scherp blijven sturen op de vervulling van de woningbouwopgaven. Daarom is zij in 2023 gestart met het actualiseren van de woonvisie, zodat zij kaders kan stellen en voorwaarden heeft voor ontwikkelaars en woningcorporaties. Op hun beurt kunnen zij dan zorgen dat woningzoekenden binnen onze gemeente een passende woning kunnen vinden. De tekorten aan geschikte woningen gelden met name voor de lagere- en middeninkomensgroepen en voor spoedzoekers, jongeren, ouderen en mensen met een zorgbehoefte.

3.2. Buitenruimte & leefomgeving

Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De inrichting en het onderhoud van onze openbare ruimte zijn erop gericht dat deze groen, schoon en veilig is, bestand is tegen de effecten van de klimaatverandering en bijdraagt aan de biodiversiteit. We betrekken inwoners hierbij en stimuleren actieve bijdragen vanuit de samenleving. Zorg voor dierenwelzijn is voor ons een kwestie van beschaving. Organisaties die wettelijke taken uitvoeren bij het inzetten voor dierenwelzijn, moeten structureel ondersteund worden.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We realiseren en versterken natuurverbindingen, beschermen bomen en parken (door middel van een algemene kapvergunning) en voegen meetbaar groen en bomen toe.
• Natuurhistorische parken krijgen onderscheidend aandacht bij het beheer en onderhoud van groen.
• We voeren het Biodiversiteitsplan uit en hebben speciale aandacht voor het verminderen van verharde, stenen ondergrond.
• We evalueren na twee jaar het effect van de keuze voor het huidige onderhoudsniveau en besluiten dan of het niveau omhoog moet.
• We zetten ons in om de faciliteiten voor opvang en het bevorderen van dierenwelzijn in samenwerking met gemeenten in de regio structureel te regelen en tevens dat de dierenopvang naar Crailo terugkeert.

3.3. Duurzaamheid

Terug naar navigatie - 3.3. Duurzaamheid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De gemeente Gooise Meren onderschrijft de landelijke klimaatdoelstellingen om in 2050 volledig duurzaam, energieneutraal en circulair zijn.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We geven prioriteit aan waarbij wij als gemeente het hoogste klimaat- en/of milieurendement kunnen realiseren gegeven de beperkte middelen.
• Duurzaamheid is niet alleen een zaak van de overheid. Daarom stimuleren we dat iedereen mee kan doen en dat ook doet. We werken samen met lokale partijen en stimuleren particuliere initiatieven.
• We zetten in op energieneutraliteit en de klimaatdoelen door de nadruk te leggen op isolatie voor alle huizen, opwek door zonnepanelen op daken, kiezen voor vergroening (van openbare gebouwen, bedrijfsterreinen en van onze centra) en bevorderen meervoudig ruimtegebruik.
• We betrekken ook onze monumenten bij de verduurzamingopgave, mede met het oog op het behoud ervan.
• We zijn tegen een biomassacentrale in Diemen.
• Bij de herinrichting van de openbare ruimte houden we rekening met klimaatverandering (opwarming, hittestress, langdurige droogte en meer regen in korte tijd).
• We geven uitvoering aan de vastgestelde Transitievisie Warmte en aan onze ambities in het kader van Regionale Energiestrategie (RES).

3.4. Ruimtelijke ontwikkeling

Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkeling

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In Gooise Meren benutten we de beperkte ruimte voor groei optimaal. Binnen onze schaarse ruimte kiezen we voor duurzame ontwikkeling, met oog voor de natuur, de historische waarde en de leefbaarheid in de bestaande woongebieden. We groeien, waar mogelijk, om in woningbehoefte te voorzien en zorgen dat het aanbod van bedrijfsruimte niet afneemt. We onderzoeken, samen met de betreffende bedrijven, of overlast gevende bedrijvigheid uit de kernen verplaatst kan worden en plaats kan maken voor andere bedrijvigheid of woningbouw. Bij nieuwbouw kijken we ook naar de voorzieningen en bij (her)inrichting van de openbare ruimte kijken we of er kansen zijn voor buitensport of spel.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We nemen de huidige parkeernormen en -richtlijnen opnieuw onder de loep en werken aan een transparant kader waarin maatwerk mogelijk is. Deze normen en richtlijnen hangen nauw samen met de binnenstedelijke ontwikkeling en zijn nauw gerelateerd aan de kwaliteit van de leefomgeving.
• We blijven zoeken naar locaties voor woningen en bedrijven. We bouwen niet in de natuur en breiden, als dat past, wel in. Op inbreidlocaties worden uiterlijk en massa goed afgestemd op de omgeving.
• We passen de rol van de commissie ruimtelijke kwaliteit aan in het licht van de Omgevingswet.
• Voortvarende ontwikkeling en (verdere) uitvoering van lopende ruimtelijke projecten, zoals BOR gronden, Naarderheem, Crailo, Krijgsman en Hocras.

Wie zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Wie zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 3:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek

- Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.

- Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer

- Stichting Goois Natuurreservaat

- GEM Crailo BV

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie
Realisatie 2023
Primaire begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Realisatie 2024
Lasten
Passend wonen in een groene omgeving
Wonen
649
0
0
15
Buitenruimte en leefomgeving
31.875
33.816
34.372
34.833
Duurzaamheid
1.495
1.866
3.071
2.651
Ruimtelijke ontwikkeling
8.471
5.965
14.712
14.545
Totaal Passend wonen in een groene omgeving
42.490
41.647
52.154
52.044
Baten
Passend wonen in een groene omgeving
Wonen
-63
0
0
0
Buitenruimte en leefomgeving
-21.926
-17.584
-19.039
-19.409
Duurzaamheid
-407
-1.095
-2.275
-1.781
Ruimtelijke ontwikkeling
-7.883
-4.063
-9.787
-9.475
Totaal Passend wonen in een groene omgeving
-30.280
-22.743
-31.101
-30.665
Resultaat voor bestemming
12.211
18.904
21.053
21.379
Toevoegingen
Passend wonen in een groene omgeving
Buitenruimte en leefomgeving
4.777
0
0
0
Totaal Passend wonen in een groene omgeving
4.777
0
0
0
Onttrekkingen
Passend wonen in een groene omgeving
Buitenruimte en leefomgeving
-81
-342
-342
-342
Ruimtelijke ontwikkeling
-428
-109
-109
-109
Totaal Passend wonen in een groene omgeving
-510
-451
-451
-451
Saldo reserves
4.267
-451
-451
-451
Resultaat na bestemming
16.478
18.452
20.602
20.927

Toelichting financiële verschillenverschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillenverschillen

 

Toelichting verschillen tussen Realisatie 2024 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2024

 

 

Onderdeel programma 3

Verschil (x € 1.000) 

V/N 

(V= voordeel, N= nadeel)

Doorbelasting
Betreft doorbelastingskosten ambtelijk apparaat, nadere toelichting zie programma 6.

-392 N
Buitenruimte en leefomgeving  - Openbare verlichting
Op basis van de lagere tarieven voor 2024 in het leveringscontract vallen energielasten voor openbare verlichting lager uit dan geraamd.
207 V
Buitenruimte en leefomgeving  - wegenonderhoud
Op wegenonderhoud is sprake van een overschrijding. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat eind 2024 nog de indexatie van het raamcontract voor wegenonderhoud over 2024 is ontvangen. 
-179 N
Buitenruimte en leefomgeving - Afval
Bij de afvalstoffenheffing is 100% kostendekking het uitgangspunt. Bij de bepaling van de kostendekking voor 2024 zijn de toe te rekenen kosten hoger dan begroot. Hierdoor wordt in plaats van de geraamde storting van € 531.000 in de egalisatievoorziening (lasten voor de begroting) uiteindelijk € 94.000 aan de voorziening toegevoegd (lagere lasten voor de begroting). Voor een nader onderbouwing van de kostendekking zie de paragraaf Lokale heffingen.
437 V
Buitenruimte en leefomgeving - Riolering 
Bij de rioolheffing is 100% kostendekking het uitgangspunt. Bij de bepaling van de kostendekking voor 2024 zijn de toe te rekenen kosten lager dan begroot. Hierdoor wordt in plaats van de geraamde toevoeging van € 205.000 in de egalisatievoorziening (lasten voor de begroting) uiteindelijk € 348.000 meer aan de voorziening toegevoegd. Per saldo is op het onderdeel Riool sprake van nadeel van € 109.000. Voor een nader onderbouwing van de kostendekking zie de paragraaf Lokale heffingen.
-109 N
Buitenruimte en leefomgeving - Waterwegen
Bij waterwegen is sprake van een incidenteel voordeel van € 150.000. Dit wordt hoofdzakelijk veroorzaakt doordat het baggerplan in 2024 niet tot uitvoering is gekomen.
150 V
Buitenruimte en leefomgeving - Groen

De lasten voor het groenonderhoud zijn € 293.000 hoger dan geraamd. Dit komt hoofdzakelijk doordat er extra aandacht is besteed aan het bomenareaal.

Op de activiteit Snippergroen is sprake van extra opbrengst van € 82.000 door de verkoop van snippergroen.

-211 N
Buitenruimte en leefomgeving - Bodem

Voor de sanering van de volkstuin Keverdijk bleek extra onderzoek en voorbereidingstijd noodzakelijk. Het voor de sanering beschikbaar gestelde budget van € 100.000 is hierdoor niet besteed en wordt overgeheveld naar 2025.

100 V
Buitenruimte en leefomgeving - voorziening Onderhoud Wegen 
De voorziening Onderhoud Wegen kent naar verwachting ultimo 2027 een negatieve stand van € 940.000. Omdat een voorziening niet negatief mag worden wordt, vooruitlopend op de actualisatie van de beheerplannen, de toevoeging aan deze voorziening vanaf 2024 jaarlijks met € 235.000 (N) verhoogd.
-235 N
Ruimtelijke ontwikkeling - Algemeen

De lasten voor algemene ruimtelijke ontwikkelingen zijn € 151.000 lager dan geraamd. Dit wordt voor €  63.000 veroorzaakt door lagere lasten in de pre-projectfase (gedekt uit de algemene reserve grondexploitatie (Programma 6)).

151 V
Ruimtelijke ontwikkeling - Volkshuisvesting 
De lasten voor taskforce woningbouw, prestatieafspraken en uitvoeringsprogramma Woonvisie vallen € 123.000 lager uit dan geraamd.

 

123 V
Ruimtelijke ontwikkeling - Projecten

Op het budget voor de BORgronden is per saldo sprake van een voordeel van € 257.000 als gevolg van de ontvangst van  een plankostenvergoeding.

De lasten voor het project Muiden Noordwest zijn € 83.000 lager dan geraamd. De lasten worden gedekt door een onttrekking aan de Algemene reserve (Programma 6)

340 V
Ruimtelijke ontwikkeling - Project De Krijgsman

De lasten voor de uitvoering van project De Krijgsman (inclusief uitvoering vergunningverlening) zijn per saldo € 372.000 lager dan geraamd. Daartegenover staat dat de legesopbrengsten voor dit project € 878.000 lager zijn dan geraamd.

-506 
Ruimtelijke ontwikkeling - Omgevingsvergunningen

De lasten voor omgevingsvergunningen zijn per saldo € 646.000 lager dan geraamd. Daar tegenover staat ook dat de legesopbrengsten € 863.000 lager zijn dan geraamd.

-21 7
Ruimtelijke ontwikkeling – vrijval egalisatievoorziening De Krijgsman 
In de begroting 2024 is een voorziening gevormd voor het egaliseren van lasten van project De Krijgsman. Gebleken is dat een dergelijke voorziening alleen gevormd mag worden voor het egaliseren van lasten van groot onderhoud. Daarvan is in dit geval geen sprake, waardoor het saldo van € 720.000 (V) weer vrijvalt in de jaarrekening.
720 V
Toegerekende rente 
We rekenen administratief (budget neutraal) rente toe aan onze investeringen en verstrekte leningen. Met het verwerken van de kapitaallasten in de Decemberwijziging 2024 zijn de ramingen hiervan bijgesteld met uitzondering van de verstrekte leningen. Het alsnog verwerken hiervan leidt enerzijds tot hogere lasten in Programma 3 (€ 791.000) en 6 (€ 170.000) en anderzijds tot hogere baten in Programma 6 (€ 961.000).
-791 N
Overige verschillen <€ 70.000 87 V
Totaal -325 N

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Indicatoren Wonen

nr. Omschrijving indicator 2021 2022 2023 2024

Streefwaarde

2024 en 2040

Bron
1. Aantal geclusterde woonvormen GM totaal - - 1.018 1.058

2026: 1.246
2028: 1.336
2040: 2.750

Gegevens van woningcorporaties
gemeente Gooise Meren

Toelichting: 

  1. Aantal geclusterde woningen GM van woningcorporaties in 2023 + nieuwbouw in 2024.
    Keverdijk 40 geclusterde appartementen van Dudok Wonen: opgeleverd januari 2024
    Totaal tot en met 2024 is 1.018 + 40 = 1.058

Indicatoren Duurzaamheid & Klimaat

nr. Omschrijving indicator 2021 2022 2023 2024 Streefwaarde Bron
2. % woningen met geregistreerde zonnepanelen op het dak 12,0% 13,2% 14,0% nog niet bekend  n.v.t. Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
3. % circulaire inkoop (euro's) ten opzichte van totale inkoop door eigen organisatie zilver goud zilver n.v.t. 2025: goud

SpendAnalyse, contractregistratie, afd. Inkoop

4. CO2-Footprint eigen organisatie - 412,6 ton CO2 nog niet bekend  2050: energieneutraal

Milieubarometer

 

5. Groenindex 0,516 0,499 0,557 0,539

minimaal 0,500

zie toelichting

Toelichting:

      2. Hiermee wordt aangegeven welk percentage van de woningen voorzien is van geregistreerde zonnepanelen. De cijfers worden jaarlijks geüpdatet via luchtscans op                zonnedakje.nl.

     3. In de meetmethodiek van de MRA wordt gewerkt met bandbreedtes:
          Zilver: tussen 20 en 49% wordt circulariteit  meegenomen in inkoopopdrachten.
          Goud: tussen 50 en 79% wordt circulariteit meegenomen in inkoopopdrachten. 
          De stuurgroep Circulair Inkopen en Opdrachtgeverschap heeft besloten om de
          monitoring over 2024 over te slaan vanwege capaciteitstekort en de complexiteit van
          het nieuwe financieel systeem. 

     4. De CO2 footprint geeft aan de hand van een aantal thema's inzicht in de CO2 uitstoot
           van de gemeentelijke organisatie. De cijfers over 2024 zijn bij het opstellen van de
           jaarstukken 2024 nog niet beschikbaar. In 2050 moet de eigen organisatie
           energieneutraal zijn. 

     5. Gebaseerd op satellietbeelden en afhankelijk van klimatologische omstandigheden.
           Bosperceel = 1.0; een versteende wijk zonder groen en tuinen = 0,0.

De gemiddelde groenheid in Gooise Meren in 2024 is iets lager dan in 2023 (0,539 in 2024 versus 0,557 in 2023). Dit verschil is grotendeels te verklaren door het (te natte) weer in het eerste half jaar van 2024; daar waar het in 2023 erg groeizaam weer was, met genoeg regen en normale (niet extreem hoge) temperaturen.                                                                                                                                                                                  

De groenindex waarde van 2024 ligt in lijn met het langjarig gemiddelde van 0,56 tussen 2016 en 2023.                                                                                                                                     

Ook op wijkniveau zijn alle wijken in 2024 iets minder groen dan in 2023. Op de Krijgsman na. De nieuwe wijk Krijgsman laat al drie jaar op rij een duidelijke stijging zien; hier krijgt het groenbeleid in de wijk duidelijk resultaat. Interessant is om te kijken waar de uiteindelijke groenindex van Krijgsman stabiliseert de komende jaren; in de middenmoot of bovengemiddeld?                                                                                                                                                                                          

Nemen we de ambitie > 0,5 (dit is iets onder het gemiddelde van geheel Gooise Meren), dan vallen in 2024 van de 20 gedefinieerde wijken nog 6 wijken onder deze streefwaarde. Dit betreffen de wijken Bussum Centrum, Keverdijk + Jac P.Thijssepark, Muiden Vesting, Naarden Vesting. Deze wijken hebben qua inrichting en opzet weinig ruimte voor groen. Daarnaast de wijken bedrijvenpark Gooimeer met veel verharding en het Buitengebied Muiden Oost dat onderdeel uitmaakt van de schootsvelden Muiden;              

De groenste wijk is Bos van Bredius met een waarde van 0,737 (2024) en de minst groene wijk is Bedrijventerrein Goois Meer met een waarde van 0,222 (2024). De vergroening van onder andere de Vlietlaan heeft gezorgd voor een stijgende groenwaarde in het centrum van Bussum van 0,358 in 2020 naar 0,382 in 2024.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Kengetallen

Kengetallen Duurzaamheid

nr. Omschrijving 2021 2022 2023 2024 Streefwaarde Bron
1. Totaal elektriciteitsgebruik woningen (kWh) 78,8 mln. kWh 74,3 mln. kWh 71,6 mln. kWh  nog niet bekend

n.v.t.

Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
2. Totaal aardgasverbruik woningen (m3) (temperatuur gecorrigeerd) 41,6 mln, m3 37,3 mln. m3 31 mln. m3 nog niet bekend 2050 aardgasvrij Klimaatmonitor Rijkswaterstaat
3. Opbrengst zonneprojecten Wattnu 146.197 kWh 218.015 kWh 384.498 kWh 552.746 kWh n.v.t. Wattnu
4. Aantal duurzaamheidsleningen 24 61 48 0 n.v.t. Afdeling M&O

Toelichtingen:

1. Dit cijfer geeft het totaal elektriciteitsgebruik weer van alle woningen in de gemeente Gooise Meren. In werkelijkheid is het elektriciteitsverbruik hoger, omdat stroom geleverd door zonnepanelen op het dak niet is meegerekend. 

2. Dit cijfer geeft het totaal aardgasgebruik weer van alle woningen in de gemeente Gooise Meren. In de cijfers is rekening gehouden met de invloed van temperatuurschommelingen. Het daadwerkelijke gasverbruik ligt dus hoger of lager, omdat een jaar veel meer koude dagen heeft geteld. Of juist heel weinig aantal koude dagen telt. 

3. Dit betreft de werkelijke opwekopbrengst in 2024 van de coöperatieve daken van energiecoöperatie Wattnu.

4. Duurzaamheidsleningen: geen leningen verstrekt in 2024. Vanaf de start van de lening in 2020 zijn in totaal 188 leningen verstrekt.