Programma 2 Kansrijk opgroeien

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

Alle kinderen in Gooise Meren groeien kansrijk op.
De gemeente Gooise Meren faciliteert de onderwijsinstanties in het uitvoeren van hun taak en draagt zorg voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting.

Daarnaast zet de gemeente zich in voor het laagdrempelig toegankelijk maken van mogelijkheden voor talentontwikkeling, zoals sport, muziek- en cultuuronderwijs.

 

2.1. Jeugdbeleid

Terug naar navigatie - 2.1. Jeugdbeleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Gooise Meren is met haar ligging en voorzieningen een prachtige gemeente om in op te groeien. Als gemeente willen wij dat alle kinderen de mogelijkheid krijgen dit kansrijk te doen, waarbij wij voorwaardenscheppend, stimulerend en toegankelijk zijn. We dragen bij aan de brede ontwikkeling van jeugdigen door een breed en inclusief aanbod aan onderwijs, opvang, sport, speelgelegenheid en kunst/cultuur. Zo is het staand beleid dat we speelplekken op verzoek inclusief toegankelijk maken, dat we jongeren ondersteunen bij initiatieven en de toegang tot sport en cultuur stimuleren.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We stellen de nota integraal jeugdbeleid vast en voeren deze uit.
• We betrekken jeugd steeds bij ons beleid en de keuze voor voorzieningen.

2.2. Jeugdzorg

Terug naar navigatie - 2.2. Jeugdzorg

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

In ons aandeel voor de zorg voor onze jeugd stimuleren we een snelle en adequate hulpverlening. Door instroom te verlagen en doorstroom en uitstroom te bevorderen willen we dat er minder kinderen in de jeugdzorg zitten. We investeren gericht in preventie en zetten in op normaliseren en de-medicaliseren. Zo waarborgen wij dat zorg beschikbaar blijft voor die kinderen die het echt nodig hebben.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We investeren in collectieve voorzieningen die preventief werken, zoals zorg voor passende hulp voor jeugdigen bij ingrijpende keuzes.
• We kijken o.a. bij verlengingen telkens kritisch of specifieke jeugdzorg nog steeds de beste oplossing is voor jeugdigen en gezinnen.
• We zorgen voor versterking van het gemeentelijk jeugdteam, zodat er meer tijd is om tot een op maat gesneden toeleiding te komen en de hulptrajecten te kunnen volgen.

2.3. Onderwijs & onderwijshuisvesting

Terug naar navigatie - 2.3. Onderwijs & onderwijshuisvesting

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We willen dat kinderen vrije keuzes en gelijke kansen en behandeling krijgen in het onderwijs. We werken hierbij actief samen met de onderwijsinstanties. Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is het richtsnoer voor onderwijshuisvesting. De arbeidskrapte en de stijging van de bouwkosten vragen om scherpere prioritering in de tijd. We kijken naar multifunctioneel gebruik van de huisvesting voor zowel onderwijs als voor activiteiten buiten schooltijd.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• We stimuleren gelijke kansen voor alle kinderen bij de aanmeldprocedures voor scholen (PO & VO).
• Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is het richtsnoer voor onderwijshuisvesting.

Wie zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Wie zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 2:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie
Realisatie 2023
Primaire begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Realisatie 2024
Lasten
Kansrijk opgroeien
Jeugdbeleid
2.656
1.881
1.897
1.722
Jeugdzorg
16.490
16.376
19.830
19.562
Onderwijs en onderwijshuisvesting
4.055
6.792
5.693
4.541
Totaal Kansrijk opgroeien
23.201
25.048
27.420
25.826
Baten
Kansrijk opgroeien
Jeugdbeleid
-573
-65
-110
-118
Jeugdzorg
-71
0
-655
-745
Onderwijs en onderwijshuisvesting
-219
-361
-705
-281
Totaal Kansrijk opgroeien
-864
-425
-1.470
-1.144
Resultaat voor bestemming
22.338
24.623
25.950
24.682
Onttrekkingen
Kansrijk opgroeien
Jeugdbeleid
-26
-26
-26
Onderwijs en onderwijshuisvesting
-163
-309
-844
-603
Totaal Kansrijk opgroeien
-163
-335
-870
-628
Saldo reserves
-163
-335
-870
-628
Resultaat na bestemming
22.175
24.288
25.080
24.053

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen tussen Realisatie 2024 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2024    
Onderdeel programma 2 Verschil (x € 1.000) 

V/N 

(V= voordeel, N= nadeel)

Doorbelasting
Betreft doorbelastingskosten ambtelijk apparaat, nadere toelichting zie programma 6.

-76 N
Jeugdbeleid
De budgetten voor kinderopvang in combinatie met onderwijsachterstandenbeleid zijn niet volledig besteed. Dit betekent voor 2024 een incidenteel voordeel.
182 V
Jeugd
De gedeclareerde kosten voor de inzet van individuele maatwerkvoorzieningen jeugd zijn over 2024 hoger dan in 2023. (€ 17,0 mln. in 2024 tegenover € 15,0 mln. in 2023). Verklaring is de stijging van de vraag naar jeugdhulp én de toegenomen complexiteit van casussen. Zwaardere en daarmee ook duurdere vormen van individuele ondersteuning bleken nodig. De stijging van de kosten is wel kleiner dan eerder was geraamd. Ten opzichte van de bijgestelde begroting is sprake van een voordeel.
413 V

Onderwijs - Gemeenschappelijke taken onderwijs
De lasten voor reguliere subsidies konden in 2024 worden gedekt uit de (incidentele) NPO-middelen en er is sprake van een incidenteel voordeel  als gevolg van een lager vastgestelde subsidie over voorgaande jaren. Daarnaast zijn de incidentele CUP-middelen voor het verrijken / ontlasten van het onderwijs niet uitgegeven.  

151 V

Onderwijs - Tijdelijke huisvesting onderwijs
De exploitatielasten en de lasten voor het uitbreiden van de wissellocatie tijdelijke onderwijshuisvesting zijn in 2024 in totaal € 241.000 lager dan geraamd. Deze lasten worden gedekt uit de reserve Tijdelijke huisvesting onderwijs. 

241 V

Onderwijs - Onderwijshuisvesting basisscholen
Op beheer en onderhoud van basisscholen is per saldo sprake van € 197.000 lagere lasten. Dit wordt voor € 250.000 veroorzaakt doordat de asbestsanering van de Vondelschool (gedekt uit de algemene reserve (Programma 6)) pas begin 2025 wordt gerealiseerd.  Op de overige beheer- en onderhoudsbudgetten is sprake van een nadeel van € 53.000.

197 V

Reservemutaties - reserve tijdelijke huisvesting onderwijs
De feitelijke onttrekkingen, ter dekking van specifieke activiteiten, zijn gebaseerd op de gerealiseerde (lagere) uitgaven. De uitgaven voor de tijdelijke huisvesting onderwijs waren € 241.000 lager dan geraamd en leiden daardoor in 2024 tot een lagere onttrekking van € 241.000.

-241 N

 Overige verschillen <€ 70.000

160 V
Totaal 1.027 V