
Programma 2 Kansrijk opgroeien
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Maatschappelijke effectenAlle kinderen in Gooise Meren groeien kansrijk op.
De gemeente Gooise Meren faciliteert de onderwijsinstanties in het uitvoeren van hun taak en draagt zorg voor voldoende en kwalitatief goede onderwijshuisvesting.
Daarnaast zet de gemeente zich in voor het laagdrempelig toegankelijk maken van mogelijkheden voor talentontwikkeling, zoals sport, muziek- en cultuuronderwijs.
2.1. Jeugdbeleid
Terug naar navigatie - 2.1. JeugdbeleidWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Gooise Meren is met haar ligging en voorzieningen een prachtige gemeente om in op te groeien. Als gemeente willen wij dat alle kinderen de mogelijkheid krijgen dit kansrijk te doen, waarbij wij voorwaardenscheppend, stimulerend en toegankelijk zijn. We dragen bij aan de brede ontwikkeling van jeugdigen door een breed en inclusief aanbod aan onderwijs, opvang, sport, speelgelegenheid en kunst/cultuur. Zo is het staand beleid dat we speelplekken op verzoek inclusief toegankelijk maken, dat we jongeren ondersteunen bij initiatieven en de toegang tot sport en cultuur stimuleren.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• We stellen de nota integraal jeugdbeleid vast en voeren deze uit.
• We betrekken jeugd steeds bij ons beleid en de keuze voor voorzieningen.
2.2. Jeugdzorg
Terug naar navigatie - 2.2. JeugdzorgWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?In ons aandeel voor de zorg voor onze jeugd stimuleren we een snelle en adequate hulpverlening. Door instroom te verlagen en doorstroom en uitstroom te bevorderen willen we dat er minder kinderen in de jeugdzorg zitten. We investeren gericht in preventie en zetten in op normaliseren en de-medicaliseren. Zo waarborgen wij dat zorg beschikbaar blijft voor die kinderen die het echt nodig hebben.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• We investeren in collectieve voorzieningen die preventief werken, zoals zorg voor passende hulp voor jeugdigen bij ingrijpende keuzes.
• We kijken o.a. bij verlengingen telkens kritisch of specifieke jeugdzorg nog steeds de beste oplossing is voor jeugdigen en gezinnen.
• We zorgen voor versterking van het gemeentelijk jeugdteam, zodat er meer tijd is om tot een op maat gesneden toeleiding te komen en de hulptrajecten te kunnen volgen.
2.3. Onderwijs & onderwijshuisvesting
Terug naar navigatie - 2.3. Onderwijs & onderwijshuisvestingWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?Wat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?We willen dat kinderen vrije keuzes en gelijke kansen en behandeling krijgen in het onderwijs. We werken hierbij actief samen met de onderwijsinstanties. Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is het richtsnoer voor onderwijshuisvesting. De arbeidskrapte en de stijging van de bouwkosten vragen om scherpere prioritering in de tijd. We kijken naar multifunctioneel gebruik van de huisvesting voor zowel onderwijs als voor activiteiten buiten schooltijd.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• We stimuleren gelijke kansen voor alle kinderen bij de aanmeldprocedures voor scholen (PO & VO).
• Het Integraal Huisvestingsplan (IHP) is het richtsnoer voor onderwijshuisvesting.
Wie zijn erbij betrokken?
Terug naar navigatie - Wie zijn erbij betrokken?Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 2:
- Regio Gooi en Vechtstreek
- Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.
Wat heeft het gekost?
Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?Exploitatie |
Realisatie 2023 |
Primaire begroting 2024 |
Begroting na wijziging 2024 |
Realisatie 2024 |
---|---|---|---|---|
Lasten |
||||
Kansrijk opgroeien |
||||
Jeugdbeleid |
2.656 |
1.881 |
1.897 |
1.722 |
Jeugdzorg |
16.490 |
16.376 |
19.830 |
19.562 |
Onderwijs en onderwijshuisvesting |
4.055 |
6.792 |
5.693 |
4.541 |
Totaal Kansrijk opgroeien |
23.201 |
25.048 |
27.420 |
25.826 |
Baten |
||||
Kansrijk opgroeien |
||||
Jeugdbeleid |
-573 |
-65 |
-110 |
-118 |
Jeugdzorg |
-71 |
0 |
-655 |
-745 |
Onderwijs en onderwijshuisvesting |
-219 |
-361 |
-705 |
-281 |
Totaal Kansrijk opgroeien |
-864 |
-425 |
-1.470 |
-1.144 |
Resultaat voor bestemming |
22.338 |
24.623 |
25.950 |
24.682 |
Onttrekkingen |
||||
Kansrijk opgroeien |
||||
Jeugdbeleid |
-26 |
-26 |
-26 |
|
Onderwijs en onderwijshuisvesting |
-163 |
-309 |
-844 |
-603 |
Totaal Kansrijk opgroeien |
-163 |
-335 |
-870 |
-628 |
Saldo reserves |
-163 |
-335 |
-870 |
-628 |
Resultaat na bestemming |
22.175 |
24.288 |
25.080 |
24.053 |
Toelichting financiële verschillen
Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillenToelichting verschillen tussen Realisatie 2024 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2024 | ||
Onderdeel programma 2 | Verschil (x € 1.000) |
V/N (V= voordeel, N= nadeel) |
Doorbelasting |
-76 | N |
Jeugdbeleid De budgetten voor kinderopvang in combinatie met onderwijsachterstandenbeleid zijn niet volledig besteed. Dit betekent voor 2024 een incidenteel voordeel. |
182 | V |
Jeugd De gedeclareerde kosten voor de inzet van individuele maatwerkvoorzieningen jeugd zijn over 2024 hoger dan in 2023. (€ 17,0 mln. in 2024 tegenover € 15,0 mln. in 2023). Verklaring is de stijging van de vraag naar jeugdhulp én de toegenomen complexiteit van casussen. Zwaardere en daarmee ook duurdere vormen van individuele ondersteuning bleken nodig. De stijging van de kosten is wel kleiner dan eerder was geraamd. Ten opzichte van de bijgestelde begroting is sprake van een voordeel. |
413 | V |
Onderwijs - Gemeenschappelijke taken onderwijs |
151 | V |
Onderwijs - Tijdelijke huisvesting onderwijs |
241 | V |
Onderwijs - Onderwijshuisvesting basisscholen |
197 | V |
Reservemutaties - reserve tijdelijke huisvesting onderwijs |
-241 | N |
Overige verschillen <€ 70.000 |
160 | V |
Totaal | 1.027 | V |