Programma 6 Financieel gezond

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Maatschappelijke effecten

De gemeente is financieel gezond.

6.1. Financiën

Terug naar navigatie - 6.1. Financiën

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Als gemeente gaan we bewust met ons geld om en zorgen we dat we op korte en lange termijn financieel gezond blijven. We gaan daarbij moeilijke keuzes niet uit de weg.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• De gemeente streeft naar een solide financieel beleid. Wanneer er bezuinigd moet worden wordt nadrukkelijk gekeken naar de effecten op langere termijn. Andersom moet bij investeringen ook verder gekeken worden naar de opbrengst op langere termijn.
• De uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn transparant. De begroting en het jaarverslag zijn helder en leesbaar. Bewoners en ondernemers krijgen jaarlijks eenvoudige inzage waar geld aan is besteed en welk effect is bereikt. De algemene reserve houden we op een verantwoord niveau.
• We onderzoeken of we moeten investeren in een domein overstijgende subsidiespecialist die kan helpen om interessante subsidies voor de gemeente binnen te halen.

6.2. Vastgoed

Terug naar navigatie - 6.2. Vastgoed

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Vastgoed is een belangrijk instrument voor de gemeente voor het uitvoeren van gemeentelijke taken en het bereiken van doelstellingen bijvoorbeeld op het gebied van sport, onderwijs, cultuur en toerisme en in het sociaal domein. We investeren op natuurlijke momenten in duurzaamheidsmaatregelen.

Daarom geven we extra aandacht aan:

  • Het uitvoeren van de vastgestelde vastgoedstrategie.
  • We gaan verder met het verduurzamen van ons eigen vastgoed.

6.3. Grondbeleid

Terug naar navigatie - 6.3. Grondbeleid

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

We hanteren een grondbeleid dat concrete richting geeft aan hoe de gemeente omgaat met haar rol en positie in de ruimtelijke ontwikkeling. Het is een middel voor het faciliteren en sturen van bestuurlijk en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en het rechtvaardig verdelen van kosten en opbrengsten tussen gemeente en grondeigenaren.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• De gemeente gaat onderzoeken wat de mogelijkheden en voordelen zijn van het voeren van een actiever grondbeleid in de toekomst.

6.4. Belastingen

Terug naar navigatie - 6.4. Belastingen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - Wat willen we bereiken?

De dienstverlening waar leges tegenover staan, is zo veel mogelijk kostendekkend en daarbij sturen wij op efficiëntie. Belastinggeld wordt opgebracht door onze ondernemers en inwoners. Daar gaan we zuinig en verstandig mee om. We benaderen de woonlasten integraal en streven ernaar om deze zo min mogelijk te verhogen en de gemeentelijke voorzieningen daarbij in stand te houden.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• De OZB stijgt niet meer dan de inflatie. Als in een uitzonderlijk geval, vanwege zwaarwegende redenen van lokale aard, een verdere stijging noodzakelijk lijkt, kan dit uitgangspunt worden heroverwogen.
• Bij het heffen van leges streeft de gemeente naar kostendekkendheid. Ontwikkelingen op het gebied van afvalstoffenheffing en rioolbelasting volgen wij nauwgezet.

Wie zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Wie zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 6:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Archief Gooi en Vechtstreek

- Bank Nederlandse Gemeenten N.V.

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat heeft het gekost?

Terug naar navigatie - Wat heeft het gekost?
Exploitatie
Realisatie 2023
Primaire begroting 2024
Begroting na wijziging 2024
Realisatie 2024
Lasten
Financieel gezond
Financien
26.482
27.703
31.053
31.593
Vastgoed
8.096
7.465
7.539
8.185
Grondbeleid
192
290
467
624
Belastingen
930
763
1.245
1.295
Totaal Financieel gezond
35.700
36.220
40.305
41.697
Baten
Financieel gezond
Financien
-100398
-110.209
-115.612
-112.411
Vastgoed
-6.408
-2.954
-2.821
-3.108
Grondbeleid
0
-46
-433
-430
Belastingen
-12.940
-13.353
-13.288
-12.989
Totaal Financieel gezond
-119.746
-126.562
-132.154
-128.938
Resultaat voor bestemming
-84.046
-90.341
-91.849
-87.241
Toevoegingen
Financieel gezond
Financien
3.924
0
7.943
7.943
Grondbeleid
96
0
0
0
Totaal Financieel gezond
4.019
0
7.943
7.943
Onttrekkingen
Financieel gezond
Financien
-12.156
-1.500
-13.033
-12.700
Vastgoed
-150
Grondbeleid
-323
-200
-471
-399
Totaal Financieel gezond
-12.630
-1.700
-13.505
-13.099
Saldo reserves
-8.610
-1.700
-5.561
-5.156
Resultaat na bestemming
-92.657
-92.041
-97.410
-92.397

Toelichting financiële verschillen

Terug naar navigatie - Toelichting financiële verschillen
Toelichting verschillen tussen Realisatie 2024 t.o.v. Begroting inclusief wijzigingen 2024    
Onderdeel programma 6 Verschil (€ x 1.000)

V/N 

(V= voordeel, N= nadeel)

Doorbelasting
Betreft doorbelastingskosten ambtelijk apparaat, nadere toelichting zie programma 6.

-88 N

Financien - Uitkeringen Gemeentefonds

De laatste bijstelling van de algemene uitkering in 2024 (decembercirculaire) had per saldo een (relatief klein) positief effect en kon niet meer in de begroting worden verwerkt. Bij de analyse en controle van de uitkering uit het Gemeentefonds hebben we echter ook twee afwijkingen geconstateerd. In de jaarschijven 2024 t/m 2025 hebben we in lijn met de uitspraak van de Commissie van Wijzen over de Hervormingsagenda Jeugd) een meerjarige stelpost voor lasten Jeugd opgenomen (en voor de uitkering zelf aan batenkant). Bij de meicirculaire 2023 zijn, op basis van het principeakkoord tussen gemeenten en Rijk over het financiële kader voor de Hervormingsagenda, definitieve middelen toegekend voor de uitgaven Jeugd voor 2024 en 2025. We hebben de uitgavenbegroting voor de Jeugdzorg daarop aangepast, door de eerdere stelpost te laten vervallen, maar helaas is daarbij niet tegelijkertijd de stelpost voor de uitkering uit het Gemeentefonds vervallen.

Daarnaast is bij de Septembercirculaire 2024 de ruimte onder het BCF-plafond (BTW Compensatiefonds) vrijgevallen. Dit heeft geleid tot een hogere uitkering uit het Gemeentefonds die vervolgens verwerkt is in de Decemberwijziging 2024. Daarbij is echter over het hoofd gezien dat in de raming van de Algemene uitkering voor 2024 door middel van een stelpost al rekening was gehouden met (een deel van) deze ruimte.

Per saldo leiden bovenstaande ontwikkelingen tot een nadeel van € 3,5 mln. Inmiddels zijn passende maatregelen geïmplementeerd om herhaling te voorkomen.

-3.463 N

Financiën - saldo begrotingswijzigingen
Op basis van begrotingswijzigingen uit o.a. voortgangsverslagen was een nadeel van € 1,4 mln. begroot, maar dat wordt niet apart geboekt maar meegenomen in het rekeningresultaat.

-1.403 N
Financiën - stelposten
In de begroting 2024 waren stelposten opgenomen voor investeringen en loonontwikkelingen. Deze zijn in 2024 niet volledig ingezet en vallen nu vrij in het rekeningresultaat.
369 V

Financiën - incidentele baten en lasten
Het boekenonderzoek door de Belastingdienst is eind 2024 afgerond. De belastingrente en boete met betrekking tot de naheffingsaanslagen 2019 t/m 2022 bedraagt in totaal € 182.000.

Een navordering van de Regio inzake te weinig gedeclareerde Btw over de periode 2018 t/m 2020 heeft een incidenteel nadelig effect van € 234.000.

-416 N
Vastgoed
Voor MFA De Zandzee en MFA Sporthal Bredius is sprake van € 315.000 hogere lasten in verband met afrekeningen over voorgaande jaren. 
-315 N

Belastingen - OZB
Er is per saldo sprake van € 273.000 lagere opbrengsten OZB (woningen en niet-woningen). Dit wordt grotendeels verklaard door een ander tempo van areaalontwikkeling dan geraamd. 

-273 N

Toegerekende rente 
We rekenen administratief (budget neutraal) rente toe aan onze investeringen en verstrekte leningen. Met het verwerken van de kapitaallasten in de Decemberwijziging 2024 zijn de ramingen hiervan bijgesteld met uitzondering van de verstrekte leningen. Het alsnog verwerken hiervan leidt enerzijds tot hogere lasten in Programma 3 (€ 791.000) en 6 (€ 170.000) en anderzijds tot hogere baten in Programma 6 (€ 961.000).

791 V

Reservemutaties - algemene reserve
De feitelijke onttrekkingen, ter dekking van specifieke activiteiten, zijn gebaseerd op de gerealiseerde (lagere) uitgaven. Met name de uitgaven voor de asbestsanering van de Vondelschool en de integrale aanpak Muiden Noordwest zullen pas in 2025 plaatsvinden en leiden daardoor in 2024 tot een lagere onttrekking van € 325.000. Ook de uitgaven t.b.v. masterplan Muiden Noordwest zijn in 2024 lager uitgevallen dan geraamd en leiden daarmee tot een lagere onttrekking.

-333 N
Reservemutaties - algemene reserve grondexploitatie
De feitelijke onttrekkingen, ter dekking van specifieke activiteiten, zijn gebaseerd op de gerealiseerde (lagere) uitgaven. De lagere uitgaven voor de pre-projectfase in 2024 leiden daardoor tot een lagere onttrekking van € 72.000.
-72 N
Overige verschillen <€ 70.000 188 V
Totaal -5.013 N

Doorbelastingen

Terug naar navigatie - Doorbelastingen
Realisatie 2024 t.o.v. begroting inclusief wijzigingen 2024
Programma
Omschrijving programma
(x € 1.000)
(V= Voordeel, N=Nadeel)
1
Voor en van iedereen
-131
N
2
Kansrijk opgroeien
-76
N
3
Passend wonen in een groene omgeving
-392
N
4
Economisch vitaal en bereikbaar
-387
N
5
Duidelijke en transparante dienstverlening
-85
N
6
Financieel gezond
-88
N
Totaal doorbelasting aan exploitatie
-1.159
N
De overschrijding op de afdelingsbudgetten (inclusief overheadkosten) wordt voornamelijk veroorzaakt inhuur op specifieke afdelingen niet meer gedekt kon worden uit bestaande vacatureruimte. Daarnaast is er per saldo voor € 80.000 (7,5%) minder aan uren geschreven op investeringen dan waarin de begroting rekening mee was gehouden. Deze lasten zijn alsnog toegerekend aan de exploitatie.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Indicatoren

Indicatoren vastgoed

nr. Omschrijving indicator 2021 2022 2023 2024 Streefwaarde  Bron

1.

Energie-verbruik gemeentelijke panden en installaties - -     Nog te bepalen Het vastgoedmanagementsysteem
2. CO2-reductie bij de vijf ESCo-panden - -     In 2026 80% lagere CO2 uitstoot dan in 2021 Rapportage leverancier

Voor onze gemeentelijke panden zijn we inzicht aan het verkrijgen in alle meters en verbruiken van deze panden. Omdat dat nog niet compleet is, is daar over 2024 geen kwalitatief goede waarde aan te geven.
Voor de ESCo panden worden de eerste Energie Besparende Maatregelen pas in 2025 operationeel. Daarom zijn er van de CO2 besparing ten opzichte van de referentie nog geen resultaten te melden voor 2024.