Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar - Maatschappelijke effecten

De werkgelegenheid en het voorzieningenniveau voor onze bedrijven en inwoners blijven in stand.
Wij zetten onze natuur en ons culturele erfgoed in om onze economie te versterken.
De gemeente Gooise Meren stimuleert de arbeidsparticipatie in deze krappe arbeidsmarkt.
Inwoners en ondernemers kunnen veilig op weg in een goed bereikbaar én leefbaar Gooise Meren.

Beleidsnota's

Terug naar navigatie - Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar - Beleidsnota's

Mobiliteits- en Parkeervisie Gooise Meren 2040
Parkeerverordening gemeente Gooise Meren 2023
Verordening parkeerbelastingen 2026
Parkeerbeleid Gooise Meren
Economische visie Gooise Meren 2040

4.1. Economie

Terug naar navigatie - - 4.1. Economie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.1. Economie - Wat willen we bereiken?

We stimuleren de bedrijvigheid en levensvatbaarheid van onze winkelgebieden en bedrijfsterreinen en houden daarmee ook ons voorzieningenniveau op peil.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we zorgen dat de winkelgebieden en bedrijventerreinen goed bereikbaar, veilig, groen en toegankelijk zijn en blijven. Er blijft voldoende bedrijfsruimte beschikbaar om de werkgelegenheid op peil te houden.
• we vergroten onze economische mogelijkheden door samen te werken inde Regio Gooi en Vechtstreek en in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Dat is in gang gezet met onze regionale samenwerkingsagenda (RSA) en MRA-agenda. Binnen onze netwerken maken we ons met name sterk voor mobiliteit, duurzaamheid en economie.
• we streven naar een circulaire economie. We besteden lokaal aan binnen wat wettelijk mogelijk is.
• we zorgen voor een aantrekkelijk vestigingsklimaat voor bedrijven en ondernemers.
• we stimuleren innovatief ondernemerschap en zien kansen in de zorgsector om werkgelegenheid te creëren. Eventuele nieuwe vormen van ondernemen kunnen in onze gemeente een plek krijgen mits ze op een geschikte en veilige manier kunnen worden ingepast.

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - 4.1. Economie - Wat gaan we ervoor doen in 2026?

In 2026 wordt verder uitwerking gegeven aan het beleid dat eerder is vastgesteld om invulling te geven aan bovenstaande doelstellingen. Voor dit onderwerp is geen aanvullend budget opgenomen in de begroting.

4.2. Toerisme & cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - - 4.2. Toerisme & cultureel erfgoed

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.2. Toerisme & cultureel erfgoed - Wat willen we bereiken?

We koesteren het erfgoed en bevorderen toerisme en recreatie die zorgen voor economische activiteiten en voorzieningen in onze gemeente. Zo blijven we aantrekkelijk voor onze eigen inwoners en bezoekers van buiten. En zo blijft onze gemeente fijn om in te wonen en te recreëren en zorgen recreanten en toerisme voor extra werkgelegenheid in onze gemeente.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we benutten de belevingswaarde van cultureel erfgoed beter door bestemmingen aantrekkelijker te maken door ze te verbinden en te promoten bij doelgroepen die daar meest ontvankelijk voor zijn, zoals bijvoorbeeld natuur- en cultuurliefhebbers, wandelaars en fietsers.
• we werken hiervoor als gemeente proactief samen binnen de MRA. We positioneren ons als groene, culturele en open ruimte binnen de regio en spelen in op de toenemende behoefte aan recreatie als gevolg van de toenemende verstedelijking om ons heen. Vanwege leefbaarheid, natuurwaarde, recreatie en cultuurhistorie streven wij ernaar dat nieuwe verbindingswegen ondergronds worden aangelegd, vooral bij een eventuele extra verbinding naar Flevoland.
• we zorgen samen met onze partners dat de toename van het toerisme en recreatie niet leidt tot schade aan onze natuur en ons erfgoed.

Wat gaan we ervoor doen in 2026?

Terug naar navigatie - 4.2. Toerisme & cultureel erfgoed - Wat gaan we ervoor doen in 2026?

In 2026 wordt verder uitwerking gegeven aan het beleid dat eerder is vastgesteld om invulling te geven aan bovenstaande doelstellingen. Voor dit onderwerp is geen aanvullend budget opgenomen in de begroting.

4.3. Werk & inkomen

Terug naar navigatie - - 4.3. Werk & inkomen

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.3. Werk & inkomen - Wat willen we bereiken?

Met de huidige druk op de arbeidsmarkt ondersteunen wij inwoners en ondernemers om een match te maken tussen werkgelegenheid en arbeidsparticipatie. We hebben aandacht voor minima en doelgroepen en zijn goed toegankelijk voor hen die hulp nodig hebben (zie ook 1.3 Welzijn). We zetten in (boven)regionaal verband actief in op het aantrekken van werkgelegenheid.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• in samenwerking met het bedrijfsleven willen we ervoor zorgen dat vacatures vervuld worden en arbeidsparticipatie toeneemt als harde noodzaak bij de huidige arbeidsmarkt.
• we vergroten de inzet op van-werk-naar-werk, van-onderwijs-naar-werk en van-uitkering-naar-werk.
• we zorgen dat het ondernemersloket goed vindbaar is, ook voor startende ondernemers.

4.4. Mobiliteit

Terug naar navigatie - - 4.4. Mobiliteit

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 4.4. Mobiliteit - Wat willen we bereiken?

Samen met de inwoners en ondernemers houden we onze gemeente verkeersveilig en goed bereikbaar per fiets, openbaar vervoer en auto. De kernen van onze gemeente willen we leefbaar houden, door negatieve effecten van parkeren, uitstoot en geluid van (vracht)auto’s en sluipverkeer te verminderen.

Het samen verbeteren van de verkeersveiligheid rond scholen en specifieke punten, zoals sportverenigingen en gevaarlijke oversteken, heeft prioriteit. We zorgen voor ruimte voor OV en (snel)fietsverkeer en ook fietsparkeren. Het openbaar vervoer en voorzieningen zijn toegankelijk, ook voor ouderen en mindervaliden.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• een actuele uitvoeringsagenda waarin veilige schoolzones en schoolroutes, het autoluw maken van de (vesting)kernen, het realiseren van een fietsroutenetwerk en de verkeersveiligheid prioriteit heeft. Verbetering van verkeerssituaties wegen we integraal af en prioriteren we waar mogelijk.
• een slim en modern parkeerbeleid waar (technologische) voorzieningen bij aansluiten. Binnen het beleid moet maatwerk mogelijk zijn in samenspraak met inwoners, ondernemers en andere belanghebbenden. Waarbij de auto niet vanzelfsprekend het eerste recht op een plek in de openbare ruimte heeft.
• in de (boven) regionale samenwerking onderzoeken we mogelijkheden om de bereikbaarheid van de gemeente te vergroten door te kijken naar de Gooicorridor, de flessenhals A1 en het openbaar vervoer in het algemeen. Bij de uitbreiding van Almere zetten wij in op een ondergrondse verbinding naar Noord-Holland. Bovenregionaal is een besluit tot het verdiepen van het spoor niet actueel. We willen daarom deze periode een besluit nemen of we de reservering voor het verdiept spoor met een (tijdelijke) functie willen blijven invullen.
• verbeteren van de bereikbaarheid met het openbaar vervoer van onze kernen. Samen met de inzet van de inwoners onderzoeken we of er mogelijkheden zijn om de gaten op te vullen. 

Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 4:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Werkvoorzieningschap Tomingroep

- Metropoolregio Amsterdam

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar - Wat mag het kosten?
Economisch vitaal en bereikbaar
Realisatie 2024
Begroting 2025 (na wijziging)
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Bedragen x € 1.000
Lasten
Economie
1.973
2.440
2.016
1.858
1.849
1.836
Toerisme en cultureel erfgoed
847
980
1.020
1.016
1.016
1.014
Werk en inkomen
41.322
35.182
20.175
20.388
20.393
20.380
Mobiliteit
3.342
3.665
3.626
3.546
3.546
3.531
Totaal lasten
47.484
42.267
26.836
26.808
26.804
26.761
Baten
Economie
861-
1.012-
1.012-
1.012-
1.012-
1.012-
Toerisme en cultureel erfgoed
255-
192-
291-
291-
291-
291-
Werk en inkomen
33.896-
29.429-
14.030-
14.423-
14.423-
14.423-
Mobiliteit
3.504-
3.678-
3.998-
3.998-
3.998-
3.998-
Totaal baten
38.517-
34.311-
19.331-
19.725-
19.725-
19.725-
Resultaat voor bestemming
8.967
7.956
7.505
7.084
7.080
7.036
Onttrekkingen reserves
Werk en inkomen
-
-
-
-
-
-
Totaal onttrekkingen reserves
-
-
-
-
-
-
Saldo reserves
-
-
-
-
-
-
Resultaat na bestemming
8.967
7.956
7.505
7.084
7.080
7.036

Toelichting verschillen
Verschil is € 451K voordelig, met name bestaande uit:
Zowel baten als lasten effect Oekraïne in 2025 (ca. € 15 miljoen), neutraal. 
Voor de verkennen cultuurstrip is in 2025 incidenteel budget geraamd (€ 250K V)
We verhogen de tarieven voor 2e parkeervergunningen en de tarieven straatparkeren voor de kernen Bussum en Muiden worden gelijkgetrokken (€ 360k V)

Investeringen
We hebben het voornemen om in 2026 investeringen te doen in gebiedsontwikkeling, parkeren en mobiliteit (verkeersveiligheid en fietsroutes). De totale investeringsuitgaven bedragen € 10,1 miljoen. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar - Indicatoren
Indicatoren Werk en Inkomen
nr.
Omschrijving indicator
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
Bron
1.
Het percentage klanten dat gedurende het poortproces 'afgevangen' wordt (van melding tot start inkomen)
-
33,5%
34,0%
26,0%
31,0%
admininstratie USD
2.
Uitstroom naar betaald werk of opleiding als percentage van het aantal te bemiddelen personen
25%
12%
10%
21%
17%
admininstratie USD
Toelichting:
1. Deze indicator (preventiequota) heeft als doel om zoveel mogelijk cliënten gedurende het poortproces aan het werk te krijgen.
2. Deze indicator toont de uitstroom uit de uitkering naar betaald werk en opleiding (dat is het doel van re-integratie activiteiten). Andere uitstroomredenen, zoals verhuizing of overlijden, worden niet meegenomen in dit percentage.

Kengetallen

Terug naar navigatie - Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar - Kengetallen
Kengetallen Werk en Inkomen
nr.
Omschrijving
2021
2022
2023
2024
Bron
1.
Beroepsbevolking
31.000
32.000
33.000
33.000
CBS (databank Statline)
2.
Klanten Participatiewet
795
884
873
912
Administratie USD
3.
Klanten WSW
62
55
45
42
Tomingroep
4.
Inwoners met een WW-uitkering
630
515
627
683
UWV
5.
Aantal huishoudens dat gebruik maakt van een minimaregeling
819
825
880
901
Administratie USD
6.
Aantal meldingen inzake 'vroegsignalering'
171
1.344
2.088
2.529
Administratie USD
7.
Aantal personen dat een financiële hulpvraag heeft gesteld aan de gemeente.
50
107
140
263
Administratie USD
8.
Aantal personen dat voor een schuldregeling is doorverwezen.
56
48
55
Administratie USD
9.
Aantal voorzieningen/trajecten dat is afgerond
496
441
474
511
Administratie USD
Toelichting:
2. Dit kengetal toont het aantal personen met een Participatiewet-uitkering.
3. Dit kengetal toont het aantal personen dat binnen een WSW-dienstverband werkt.
4. Dit kengetal toont het aantal personen met een WW-uitkering (verstrekt door het UWV).
6. Aantal meldingen dat de gemeente ontvangt over achterstallige betalingen (van o.a. nutsbedrijven). Hieraan nemen woningcorporaties (nog) geen deel.
9. Dit kengetal toont het aantal afgeronde voorzieningen gericht op re-integratie. Het betreft re-integratietrajecten en ook (randvoorwaardelijke) voorzieningen zoals sociaal-medische adviezen, loonwaardemetingen, reiskosten en kinderopvang. Het kan zijn dat aan 1 cliënt meerdere voorzieningen worden toegekend.