Paragraaf Verbonden partijen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - InleidingDeze paragraaf bevat een overzicht van alle verbonden partijen, de wijze waarop de gemeente een belang heeft in de verbonden partij, het openbaar belang dat ermee gediend wordt en de financiële gegevens van de verbonden partij, zoals het eigen vermogen, vreemd vermogen en het verwachte rekeningresultaat.
We hebben de keuze onze taken in eigen beheer uit te voeren, derden deze taken gesubsidieerd te laten doen of onze belangen via een verbonden partij te verwezenlijken. Een belangrijk criterium voor de wijze waarop onze taken worden uitgevoerd is doelmatigheid. Verder zijn de mate waarin we invloed hebben op het volbrengen van de taken en het risico dat ermee is gemoeid bepalend.
Een verbonden partij is een rechtspersoon, waarin de gemeente zowel bestuurlijk als financieel een belang heeft.
• Van een bestuurlijk belang is sprake als wij op één of andere manier zeggenschap hebben. Het gaat hierbij bijvoorbeeld om een zetel in het bestuur of stemrecht bij bestuurlijke beslissingen.
• Het financieel belang betekent dat wij middelen die wij aan een derde partij ter beschikking stellen niet terugontvangen in geval van faillissement, dan wel dat financiële problemen op ons verhaald kunnen worden
Voor de raad is inzicht in de verbonden partijen belangrijk, aangezien het gaat om afwegingen over de taken en activiteiten waartoe de raad de kaders uitzet. Voor het aangaan en onderhouden van contacten met verbonden partijen is het van belang om af te wegen wat de meest doelmatige wijze is om een taak uit te voeren, welke manier de meeste garantie geeft dat de taak wordt uitgevoerd zoals de gemeente voor ogen staat en hoe er voldoende inhoudelijk en financieel inzicht in het uitvoeren van een taak wordt gekregen.
Eventuele financiële risico’s van de verbonden partijen zijn meegenomen in de paragraaf Weerstandsvermogen en Risicobeheersing.
De visie op en de beleidsvoornemens omtrent verbonden partijen zijn vastgelegd in de in 2022 vastgestelde nota Verbonden Partijen: Sturen op samenwerking (2352378). Deze nota bevat:
- een afwegingskader dat gericht is op het beoordelen of Gooise Meren een verbintenis moet aangaan om een taak (of taken) effectief en efficiënt te realiseren;
- strategische uitgangspunten die moeten helpen bij het sturen op verbonden partijen;
- sturingsprofielen die een richtlijn bieden voor de wenselijke mate van sturing, gegeven het financieel en maatschappelijk belang dat we in een verbonden partij hebben.
Overzicht verbonden partijen Gooise Meren
| Naam verbonden partij | Vestigingsplaats | Bijdrage in 2026 |
| Gemeenschappelijke regelingen | ||
| Regio Gooi en Vechtstreek | Bussum | 16.336.469 |
| Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek | Hilversum | 5.839.239 |
| Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek | Lelystad | 1.239.645 |
| Werkvoorzieningschap Tomingroep | Hilversum | 1.517.470 * |
| Archief Gooi en Vechtstreek | Naarden | 399.972 |
| Vennootschappen en coöperaties | ||
| Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. | Harderwijk | 30.977 |
| BNG Bank N.V. | Den Haag | n.v.t. |
| GEM Crailo BV | Laren | n.v.t. |
| Stichtingen en verenigingen | ||
| Stichting Goois Natuurreservaat | Hilversum | 1.045.410 |
| Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) | Bussum | N.v.t. (renteloze lening) |
| Overige verbonden partijen | ||
| Metropoolregio Amsterdam (bestuurlijk convenant) | Amsterdam | ** |
| Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer | Hoorn | 13.150 |
| Totaal | 25.804.015 |
* In deze bijdrage is de verwachte verhoging als gevolg van de uitwerking van het Ontwikkelplan niet opgenomen. In de begroting houden we hiervoor rekening met een structureel bedrag van € 135.000.
** De gemeentelijke bijdrage aan Metropoolregio Amsterdam is opgenomen in de bijdrage aan Regio Gooi en Vechtstreek.
Regio Gooi en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Regio Gooi en VechtstreekDe Regio voert voor de gemeenten in de Gooi en Vechtstreek een groot aantal taken uit. Deze bestrijken het ophalen en verwerken van huishoudelijk afval, de uitvoering van taken op het terrein van publiek gezondheidzorg, de inkoop van individuele voorzieningen jeugd en Wmo, de beleidsvoorbereiding en afstemming binnen het sociaal en fysiek domein en nog diverse andere taken. Daarmee is de Regio de Verbonden Partij met het meest uitvoerige takenpakket, waar ook de meeste gemeentelijke middelen naar toe gaan.
Ontwikkelingen
Een aantal belangrijke ontwikkelingen die in 2026 in de Regionale samenwerking spelen zijn:
Kwaliteit van de organisatie
Het takenpakket dat door de gemeenten bij de Regio is belegd is de afgelopen tien jaar gegroeid. Het versterken van de kwaliteit van de organisatie blijft daarom een aandachtspunt. In 2024 is besloten de directie te versterken door over te gaan op een tweekoppige directie. De kosten van deze versterking worden opgevangen binnen de Regiobegroting. Als tweede stap wordt gekeken naar de positie en eventuele versterking van bestaande functies op toezicht en risicomanagement. De financiële effecten hiervan zijn gefaseerd verwerkt in de Regiobegroting 2026-2029.
Ontwikkelingen in het sociaal domein
In het sociaal domein hebben we te maken met de uitdagingen van een stijgende vraag naar ondersteuning tegen de achtergrond van druk op de begroting. Voor een aantal onderdelen geldt dat gemeenten invloed hebben op de ontwikkeling van de vraag (toeleiding), terwijl de Regio staat opgesteld voor de uitvoering. De transities die nodig zijn in het sociaal domein hebben ook invloed op de dienstverlening in onze Regio. In de Regiobegroting 2025-2028 zijn vanuit de gemeenten extra middelen opgenomen om de GGD te versterken. Dankzij deze aanvullende financiering verwacht de GGD de huidige koers in 2025 en 2026 voort te kunnen zetten, met bijzondere aandacht voor preventie en infectieziektebestrijding. Wat de aangekondigde (rijks)bezuinigingen vanaf 2027 op regionaal niveau betekenen, is nu nog onduidelijk.
Huisvesting GAD
Voor de GAD is 2026 het jaar waarin de eerste concrete stappen worden gezet naar nieuwe toekomstbestendige accommodaties. Voor de daadwerkelijke ontwikkeling van elke locatie zal separaat een begrotingswijziging ter zienswijze aan de raden worden voorgelegd. Medio 2026 zal de aparte PMD-inzameling worden stopgezet (van bron- naar nascheiding). In de programmabegroting wordt uitgegaan van indicatieve kosten die hieraan verbonden zijn. Deze worden op basis van het aanbestedingsresultaat bijgesteld in de bestuursrapportage 2026.
Traject Ombuigingen
De Regio is in lijn met de financiële opgaven van gemeenten in aanloop naar het ravijnjaar, een traject gestart om mogelijke bezuinigingen te onderzoeken die gerealiseerd kunnen worden in de Regiobegroting 2027-2030. 'Quick wins' kunnen worden verwerkt in de bestuursrapportage 2025 of 2026. Het traject van bezuinigingen vraagt om een zorgvuldig proces waarin ruimte is voor input vanuit de portefeuillehouderoverleggen, de raden en het algemeen bestuur. Het traject in de Regio, sluit echter in de tijd niet goed aan op de reguliere P&C cyclus. De raden worden daarom met betrekking tot bezuinigingen apart geïnformeerd en om zienswijzen gevraagd. De uitkomst van de uiteindelijke besluitvorming door het algemeen bestuur over bezuinigingen (begin 2026) wordt dan met aparte begrotingswijzigingen verwerkt in de regiobegroting.
Risico’s
Het totale risicoprofiel van de Regio is bepaald op € 1.128.750 voor 2026. Dit profiel is de optelsom van alle geschatte risico's afgezet tegen de kans op voordoen. Hoog in deze lijst staan: ontwikkeling verwerkingstarieven/ recyclingscomponenten , ICT problemen (uitval systemen) en materiële kosten van de Regio.
Regio Gooi en Vechtstreek |
||||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
|||||||
Programma |
Programma 1: Voor en van iedereen
Programma 2: Kansrijk opgroeien
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar
Programma 5: Duidelijke en transparante dienstverlening
Programma 6: Financieel gezond |
|||||||
Deelnemers |
Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren. |
|||||||
Doel/Openbaar belang |
Intergemeentelijke beleidsvorming- en afstemming dan wel uitvoering van taken op terreinen waarvan vaststaat dat dit toegevoegde waarde heeft in vergelijking met taakbehartiging door de individuele gemeente. |
|||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeente heeft rechtstreekse invloed op de besluitvorming. Elke gemeente wordt in het algemeen bestuur vertegenwoordigd door één lid. De gemeente met het grootste aantal inwoners heeft een extra lid in het algemeen bestuur, maar dit extra lid heeft geen stem in het algemeen bestuur. |
|||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2026 bedraagt € 16.336.469. Dit is 25% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 64.702.000.
In deze bijdrage is ook de bijdrage van € 134.878 voor de MRA verdisconteerd. |
|||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
||||
€ 16.336.469 |
€ 16.360.264 |
€ 16.360.264 |
€ 16.360.264 |
|||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
|||||
Eigen vermogen |
€ 16.321.000 |
€ 15.895.000 |
||||||
Vreemd vermogen |
€ 58.899.000 |
€ 59.408.000 |
||||||
Solvabiliteitsratio |
0,22 |
0,21 |
||||||
Geraamd resultaat 2026 |
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt in totaal € 426.000. |
|||||||
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Veiligheidsregio Gooi en VechtstreekOntwikkelingen
De acute crises van de afgelopen jaren hebben langdurig effect op landelijk en regionaal beleid. Een belangrijk item in deze is de toegenomen aandacht voor de weerbare samenleving en daarbij het vergroten van de zelf- en samenredzaamheid binnen de samenleving. Hoewel nog pril en met een zekere mate van onduidelijkheid over de uitwerking vormt dit onderwerp nu, maar ook komende jaren een belangrijk beleidsonderwerp voor de Veiligheidsregio.
In het verlengde hiervan zal in 2026 opnieuw de nodige aandacht uitgaan naar de versterking van de crisisbeheersing en informatievoorziening. Om goed toegerust te zijn op de toekomst staan ook onderwerpen als de 'toekomstbestendige brandweer' en 'bekwaam in energietransitie' hoog op onze agenda.
Ook zal er door verschillende organisatieonderdelen ingezet (blijven) worden op de samenwerking met Veiligheidsregio Flevoland in 2026 . In 2024 zijn trajecten opgestart wat betreft harmonisatie van mens en systeem, in 2026 zullen daarin hopelijk de laatste stappen te zetten, waarna beide veiligheidsregio's op eenduidige wijze zijn ingericht én nog beter zijn geëquipeerd op de toekomst.
In het kader van de wendbare organisatie gaat in 2026 intern de aandacht uit naar de verdere uitwerking van goed werkgeverschap.
Voor verdere ontwikkelingen, risico’s en uitgevoerde taken, verwijzen wij naar de jaarrekening 2024 en begroting 2026 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek.
Risico's
In de paragraaf weerstandsvermogen van de Programmabegroting 2026 van de Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek staan de risico’s opgesomd. Voor de opsomming van de risico's wordt dan ook verwezen naar voornoemde paragraaf van de Programmabegroting 2026 Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek (bladzijde 31 en tabel 2 op bladzijde 47) .
Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 5: Duidelijke en transparante dienstverlening |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De veiligheidsregio heeft tot doel door samenwerking doelmatig georganiseerde en gecoördineerde preventieve en repressieve brandbestrijding en hulpverlening bij ongevallen en rampen in het verzorgingsgebied te verzorgen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft zes leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2026 bedraagt € 5.839.239, bestaande uit de reguliere bijdrage van € 5.694.489 en de bijdrage bevolkingszorg van € 117.568. Dit is 24,4% van de totale gemeentelijke bijdragen van € 23.821.831. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 5.839.239 |
€ 5.839.239 |
€ 5.839.239 |
€ 5.839.239 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
€ 5.127.452 |
€ 4.163.140 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 24.968.194 |
€ 18.867.436 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,17 |
0,18 |
|||||
Geraamd resultaat 2026 |
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt in totaal € 946.312. |
||||||
Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Omgevingsdienst Flevoland Gooi- en VechtstreekDe OFGV is opgericht om de vergunningverlening, het toezicht en de handhaving op het gebied van het omgevingsrecht efficiënter en effectiever te maken. De OFGV is de regionale uitvoeringsdienst voor de milieutaken, waarin gemeenten en provincies samenwerken.
Ontwikkelingen
Ontwikkelproces versterken VTH-stelsel
Tien jaar na het oprichten van omgevingsdiensten heeft het Rijk de adviescommissie Vergunningverlening, Toezicht en Handhaving, oftewel de commissie Van Aartsen, opdracht gegeven te onderzoeken of de omgevingsdiensten goed functioneren. Op grond van de aanbevelingen van die commissie zijn nieuwe normen geformuleerd die het functioneren van omgevingsdiensten naar een hoger en meer uniform niveau moeten gaan tillen.
Het doel van het ontwikkelproces is een sterk VTH-stelsel waarin omgevingsdiensten op een eenduidige en krachtige wijze bijdragen aan en toezien op het tot stand komen en behouden van een schone en veilige leefomgeving in Nederland en in Gooise Meren.
Ook de OFGV moet zich ontwikkelen. Er is een Ontwikkelplan opgesteld en door het Algemeen Bestuur vastgesteld, waarmee de OFGV zal gaan voldoen aan de nieuwe landelijke normen. Dat vergt extra geld, want het is niet vrijblijvend. Het Ontwikkelplan wordt nader uitgewerkt in de periode tot en met 2027. Dit betreft ook nieuwe, wettelijke, taken en eisen die de OFGV voor de partners op de schouders moet nemen.
Risico's
Gooise Meren heeft al haar milieutaken (zowel de wettelijk verplichte basistaken als plustaken) ondergebracht bij de Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek (OFGV). Bij een eventueel faillissement van de OFGV zullen de partners financieel moeten ingrijpen om het voortbestaan van de OFGV, en daarmee de uitvoering van de wettelijke milieutaken, te garanderen.
Kostenverdeelsystematiek (KVS) 2024-2026: de KVS berekening wordt op basis van de gemaakte kosten en prognose voor de uitvoering van de wettelijke taken, telkens voor een periode van 3 jaar vastgesteld. De jaarlijkse bijdrage fluctueert hierdoor elke 3 jaar en als gemeente Gooise Meren hebben we hier maar zeer beperkt grip op. In 2024 is de nieuwe driejarige termijn van de KVS begonnen. Omdat er in 2024 veel taken gewijzigd zijn, dan wel nieuwe taken erbij zijn gekomen door de Omgevingswet, wordt in 2025 een tussenevaluatie gedaan.
De bodemtaken zijn ook inhoudelijk veranderd met de Omgevingswet. De OFGV monitoort wat uitvoering van de bodemtaken voor de gemeenten werkelijk kost onder de Omgevingswet. In 2025 wordt deze monitoring geëvalueerd. Op basis van de monitoringsgegevens kan de gevraagde bijdrage worden aangepast.
Gevolgen ontwikkelproces VTH: op grond van de aanbevelingen van de Commissie Van Aartsen voor versterking van het stelsel van vergunningverlening, toezicht en handhaving (VTH) zullen de omgevingsdiensten verbeteringen moeten gaan doorvoeren. In april 2024 is Ontwikkelplan voor de OFGV vastgesteld. De verbeteringen zullen tot een hogere bijdrage van de partners gaan leiden, maar ook tot een hogere kwaliteit.
De OFGV moet verantwoording afleggen aan het Ministerie over de implementatie van het Ontwikkelplan. Indien de OFGV (dit geldt voor alle Omgevingsdiensten) niet voldoet aan de eisen, kan het Rijk maatregelen dwingend opleggen. Bijvoorbeeld een fusie. Bij een fusie is het risico dat de Omgevingsdienst meer op afstand komt te staan van het lokale bestuur dan nu (al) het geval is en het is ook niet zeker, dat dit minder zal kosten (incidenteel noch structureel).
Omgevingsdienst Flevoland Gooi en Vechtstreek |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
De provincies Flevoland en Noord-Holland en de gemeenten Almere, Zeewolde, Dronten, Noordoostpolder, Urk, Lelystad, Blaricum, Hilversum, Huizen, Laren, Gooise Meren en Wijdemeren. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Een robuuste uitvoeringsdienst ten behoeve van een adequate uitvoering van milieutaken op het gebied van vergunningverlening, toezicht en handhaving voor de provincie Flevoland, de provincie Noord-Holland en de regio Gooi en Vechtstreek, waarmee een verbetering van de kwaliteit en de integraliteit van de uitvoering van de taken wordt beoogd. De uitvoering is bij de uitvoeringsdienst belegd met het behoud van de eigen bevoegdheden van alle deelnemers. Tevens kan de OFGV taken verrichten op basis van de WABO voor zover de deelnemers hiertoe opdracht verlenen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Gemeenten en provincies zijn opdrachtgever van de Omgevingsdienst en vormen samen het Algemeen Bestuur (AB). De stemverdeling in het AB is naar rato van de ingebrachte financiële bijdrage per deelnemende partij aan de gemeenschappelijke regeling. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2026 bedraagt € 1.239.645, bestaande uit de reguliere bijdrage van € 1.205.682 en de bijdrage voor de directe productiekosten van € 33.963. Dit is 6,5% van de totale deelnemersbijdragen van € 18.993.742. Naast de deelnemersbijdrage houden we vanaf 2025 rekening met € 135.000 aan extra kosten als gevolg van de uitwerking van het Ontwikkelplan. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 1.239.645 |
€ 1.293.200 |
€ 1.340.720 |
€ 1.390.048 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
€ 1.850.268 |
€ 1.395.268 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 4.712.291 |
€ 4.712.291 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,28 |
0,23 |
|||||
Geraamd resultaat 2026 |
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt in totaal € 455.000. |
||||||
Werkvoorzieningschap Tomingroep
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Werkvoorzieningschap TomingroepOntwikkelingen
De Wet sociale werkvoorziening (Wsw) is in 2015 is beëindigd met het invoeren van de Participatiewet (Pw). Mensen met een beperking en een afstand tot de arbeidsmarkt die vanaf dat moment een beroep doen op gemeentelijke ondersteuning, kunnen worden geholpen vanuit de Pw. Het Rijk verstrekt binnen de Pw veel minder subsidie per medewerker dan in de oude Wsw geregeld was. Het verschil bedraagt afgerond € 10.000 subsidie per medewerker. Dit is een blijvend risico, ook in de komende jaren.
Aanvankelijk was de verwachting dat de daling van de Wsw-populatie - en de daarmee gepaard gaande afname van de Wsw-rijkssubsidies - financieel kon worden gecompenseerd met instroom van Pw-uitkeringsgerechtigden. Het AB heeft daartoe een bedrijfsplan vastgesteld voor de periode 2022-2025. Tomingroep maakt in die periode een transitie door tot een bedrijf waarin werknemers zoveel mogelijk worden ontwikkeld en opgeleid, om daarna te gaan werken bij reguliere werkgevers. Tomingroep blijft alleen de werkgever voor mensen die buiten Tomingroep niet kunnen functioneren. Tussen de gemeenten en Tomingroep zijn afspraken gemaakt over de aantallen mensen die bij Tomingroep werk en begeleiding kunnen vinden en over de bijbehorende middelen.
Inmiddels is het bedrijfsplan niet haalbaar gebleken; Tomingroep leidt verliezen. Het aantal medewerkers vanuit de P-wet is minder dan waarop werd gerekend (immers de reguliere arbeidsmarkt is aanhoudend sterk) en de medewerkers die instromen kennen zwaardere problematiek, waardoor hun verdiencapaciteit minder is. Bovendien blijven de rijkssubsidies achter bij de werkelijke kosten van de medewerkers met een (grote) afstand tot de arbeidsmarkt. Deze problematiek is een landelijk beeld. Om voldoende tijd te hebben voor een nieuwe koers heeft het Algemeen Bestuur besloten dat het huidige bedrijfsplan met 1 jaar wordt verlengd en doorloopt tot en met 2026. Er worden in deze periode voorbereidingen getroffen voor een nieuwe bestuurlijke opdracht en meerjarenbedrijfsplan met ingang van 2027.
Risico's
De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Indien winst en/of reserves niet volstaan, dan moeten de deelnemende gemeenten zelf extra bijdragen. Er is nog eigen vermogen binnen Tomingroep. Dit vermogen zit echter vast in panden en productiemiddelen. De verkoop daarvan is niet op korte termijn realiseerbaar en heeft directe negatieve invloed op de infrastructuur van het sociaal ontwikkelbedrijf. De continuering van de bedrijfsvoering is niet in gevaar en er is tijd om veranderingen door te voeren; wel kan een liquiditeitsvraagstuk ontstaan.
Werkvoorzieningschap Tomingroep |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren, Wijdemeren, Eemnes en Almere. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het bieden van werk aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt met een Wsw-indicatie en vanuit de Participatiewet. Tevens is de doelstelling zoveel mogelijk werknemers uit die doelgroepen richting de reguliere arbeidsmarkt te begeleiden/ontwikkelen. Om dit te bereiken maakt de gemeenschappelijke regeling gebruik van Tomin BV, waar zij een honderd procent deelneming in heeft. De BV heeft een aantal bedrijfsactiviteiten ingericht om de doelstellingen te behalen. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft acht leden en wordt geadviseerd door een ambtelijk secretaris en twee ambtelijke adviesgroepen (beleid en financiën). De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur en in het dagelijks bestuur. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor 2026 bedraagt € 1.394.576 (rijksvergoeding o.b.v. meicirculaire 2025). De deelnemende gemeenten zijn gezamenlijk financieel verantwoordelijk voor de gemeenschappelijke regeling. Vooralsnog staat de BV garant voor afdekking van dit risico. Mochten de winst en de Algemene Reserves van de BV echter niet volstaan, zullen de gemeenten zelf extra moeten bijdragen. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 1.517.470 |
€ 1.330.042 |
€ 1.332.935 |
€ 1.332.935 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
€ 8.677.000 |
€ 6.077.000 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 6.601.000 |
€ 9.188.000 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
0,57 |
0,40 |
|||||
Geraamd resultaat 2026 |
In het jaarcontract tussen Tomingroep BV en het Werkvoorzieningschap is vastgelegd dat Tomingroep B.V. een nihil resultaat bij het Werkvoorzieningschap garandeert. Het geraamde resultaat uit gewone bedrijfsuitoefening is € 2,6 mln. negatief, hierdoor is een garantiebijdrage vanuit Tomingroep BV nodig. Daarnaast is in de meerjarenbegroting rekening gehouden met een aanvulling vanuit het Werkvoorzieningschap richting de BV ter hoogte van € 5,0 mln., omdat uit het meerjarenperspectief van Tomingroep BV structurele verliezen blijken. |
||||||
Archief Gooi en Vechtstreek
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Archief Gooi en VechtstreekOntwikkelingen
Het breed gedragen bestuurlijk streven in de regio om een nieuwe, goed uitgeruste archieforganisatie op regionaal niveau in te richten is per 1 januari 2024 geëffectueerd met de fusie tussen het Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen en het streekarchief Gooi en Vechtstreek in Hilversum. De gemeenschappelijke regeling Gemeentearchief Gooise Meren en Huizen is beëindigd per 1 januari 2024. De nieuwe Gemeenschappelijke regeling Archief Gooi en Vechtstreek is op 1 januari 2024 in werking getreden. De gemeente Hilversum is centrumgemeente en participanten hebben via zitting in archiefbegeleidingscommissie invloed op beleid en investeringen. De nieuwe archiefdienst zal de digitaliseringsopgave, waaronder het komen tot een e-depot, ter hand nemen om de toekomstbestendigheid van de organisatie te waarborgen.
Risico's
Geen bijzonderheden voor 2025.
Archief Gooi en Vechtstreek |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 6: Financieel gezond |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen, Laren en Wijdemeren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het in gezamenlijkheid behartigen van belangen van de gemeenten in het samenwerkingsgebied bij alle aangelegenheden betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke die berusten in de gemeentelijke archiefbewaarplaats, het vervullen van de functie van regionaal kennis- en informatiecentrum op het gebied van de lokale en regionale geschiedenis door het opbouwen en beheren van een zo breed mogelijke collectie (regionaal) historische bronnen welke door haar op een zo actief mogelijke wijze beschikbaar wordt gesteld voor een breed publiek, alsmede de uitoefening van het toezicht op het informatiebeheer bij de aangesloten gemeenten. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Centrumregeling waarbij gemeente Gooise Meren met één portefeuillehouder is vertegenwoordiger in de begeleidingscommissie. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor het jaar 2026 bedraagt € 399.972. Dit is 25% van de totale deelnemersbijdragen van € 1.613.596. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 399.972 |
€ 399.972 |
€ 399.972 |
€ 399.972 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
n.n.b. |
n.n.b. |
|||||
Vreemd vermogen |
n.n.b. |
n.n.b. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.n.b. |
n.n.b. |
|||||
Geraamd resultaat 2025 |
nog niet bekend |
||||||
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A.Gastvrije Randmeren is een samenwerkingsverband voor de Randmeren in de vorm van een coöperatieve vereniging. Vanuit deze coöperatie zorgen de gemeenten gelegen aan deze Randmeren voor het recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren. Naast deze taak streeft de Coöperatie naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en zet zij het gebied op de recreatieve kaart via gebiedspromotie.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2025.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2025.
Coöperatie Gastvrije Randmeren U.A. |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Alle gemeenten gelegen aan Gooi- en Eemmeer en Veluwerandmeren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
1. Het behartigen van de bovengemeentelijke belangen van de recreatie binnen het gebied van de Randmeren;
2. Het behartigen van de belangen van de natuur binnen het gebied van de Randmeren;
3. Het bewaren en bevorderen van het natuur- en landschapsschoon binnen het gebied van de Randmeren;
4. Het bevorderen van de watersportsector in het gebied van de Randmeren;
5. Recreatief beheer en onderhoud van recreatieve voorzieningen in de Randmeren, streven naar het versterken van de natuurwaarden in het gebied en het gebied op de recreatieve kaart zetten via gebiedspromotie. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur bestaat uit 5 leden. De gemeente Gooise Meren heeft op basis van haar jaarlijkse bijdrage 4 stemmen in de algemene ledenvergadering. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor 2026 bedraagt € 30.977. Dit is 8,5% van de totale gemeentelijke bijdragen.
Leden zijn niet aansprakelijk voor de schulden van de coöperatie en zijn op geen enkele wijze verplicht om bij te dragen in een eventueel tekort bij de ontbinding van de coöperatie. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 30.977 |
€ 30.977 |
€ 30.977 |
€ 30.977 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
€ 1.344 |
€ 1.344 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 8.344 |
€ 8.344 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
13,9% |
13,9% |
|||||
Geraamd resultaat 2026 |
nog niet bekend |
||||||
* De begroting 2026 van Coöperatieve Gastvrije Randmeren U.A. is nog niet opgesteld. De gepresenteerde cijfers zijn gebaseerd op de meerjarenbegroting 2023-2026 van Coöperatieve Gastvrije Randmeren U.A. |
|||||||
BNG Bank N.V.
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - BNG Bank N.V.Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2025.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2025.
Bank Nederlandse Gemeenten N.V. |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 6: Financieel gezond |
||||||
Deelnemers |
Het Rijk, provincies, gemeenten en waterschappen |
||||||
Doel/Openbaar belang |
BNG Bank N.V. is de bank van en voor overheden en instellingen met maatschappelijk belang. Het is de huisbankier van de gemeente. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeente Gooise Meren heeft 100.698 van de 55.690.720 aandelen in zijn bezit. De aandeelhouders hebben zeggenschap in BNG Bank via het stemrecht op de aandelen die zij bezitten (een stem per aandeel van € 2,50). |
||||||
Financieel belang |
De aandelen staan voor € 251.745 op de balans (= € 2,50 per aandeel). |
||||||
Geraamde bijdrage |
n.v.t. |
||||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026* |
31-12-2026* |
||||
Eigen vermogen |
€ 4.721 |
€ 4.777 |
|||||
Vreemd vermogen |
107.459 mln. |
110.819 mln. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
* meest recente gegevens uit jaarrekening 2024 |
|||||||
Geraamd resultaat 2026 |
nog niet bekend |
||||||
GEM Crailo BV
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - GEM Crailo BVOntwikkelingen
De ontwikkeling van de deelgebieden in Buurtschap Crailo is enigszins vertraagd ten opzichte van de initiële planning. De belangrijkste oorzaak hiervoor zijn de procedures die GEM Crailo moet doorlopen voor het verkrijgen van de vereiste vergunningen, ontheffingen en bestemmingen. Met name voor de uitvoering van de grondwerkzaamheden in het deelgebied ‘Op Zuid’ verloopt de vergunningverlening moeizaam. Er bestaat een verschil van inzicht met de OFGV over de mogelijkheden om vrijkomende grond met kwaliteitsklasse Industrie te hergebruiken op Crailo. De OFGV heeft een besluit met aanvullende voorwaarden genomen, dat het grondverzet en de bodemsanering complexer maakt en kostenverhogend werkt.
Daarnaast is in 2025 hard gewerkt aan de voorbereiding van de oprichting van de voorlopige beheerorganisatie voor Buurtschap Crailo. Hiervoor wordt een samenwerkingsovereenkomst (SOK) tussen de gemeenten uitgewerkt. Van belang is dat de beheertaken operationeel kunnen worden uitgevoerd vanaf het moment van eerste bewoning medio 2025. De voorlopige beheerorganisatie richt zich op het integrale beheer gedurende de ontwikkelperiode van Buurtschap Crailo. In de eindfase van de ontwikkeling wordt het beheer en de organisatie ervan geëvalueerd, waarna besluitvorming plaatsvindt over het structurele beheer, waarbij het continueren van de zelfstandige beheerorganisatie één van de opties is.
In 2026 zal de tijdelijke beheerorganisatie operationeel worden en zal een start worden gemaakt met de gronduitgifte in het deelgebied ‘Op Zuid’.
Risico's
Voor de herontwikkeling van Crailo is door de raad een Grondexploitatie vastgesteld. Op dit moment is het netto eindresultaat positief. Wanneer het netto eindresultaat negatief is, dan draaien de aandeelhoudende gemeenten op voor het verlies. De gemeenten nemen deel in het kapitaal van GEM Crailo BV in de verhouding: 45% gemeente Hilversum, 45% gemeente Gooise Meren, 10% gemeente Laren. Beheersmaatregel is monitoring en rapportage en risicomanagement binnen de GEM Crailo BV. Daarnaast worden de gemeenteraden gevraagd garant te staan voor de externe financiering. De deelnemende gemeenten draaien op voor hun deel, voor Gooise Meren is dat een bedrag van € 9 miljoen.
GEM Crailo BV |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Gooise Meren, Hilversum en Laren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het doel van de Gebiedsontwikkeling is om een innovatieve en ambitieuze woonwijk te realiseren, waarbij duurzaamheid en de groene omgeving centraal staan, in combinatie met ruimte voor vormen van bedrijvigheid en natuur, zoals beschreven in het Ambitiedocument Buurtschap Crailo, waarvoor het Ruimtelijk kader het vertrekpunt is geweest. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Aan iedere aandeelhouder van GEM Crailo BV komt in de aandeelhoudersvergadering van GEM Crailo BV stemrecht toe in de verhouding van deelname van kapitaal in GEM Crailo BV. |
||||||
Financieel belang |
Deelneming in kapitaal GEM Crailo BV:
- gemeente Hilversum en Gooise Meren: ieder 45%
- gemeente Laren: 10% |
||||||
Geraamde bijdrage |
n.v.t. |
||||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
€ 1.000 aandelenkapitaal |
€ 1.000 aandelenkapitaal |
|||||
Vreemd vermogen |
zie toelichting |
zie toelichting |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Toelichting |
Het volgestorte aandeelkapitaal van Gem Crailo BV bedraagt (oprichting 1 mei 2018) € 1.000. Het aandeel van Gooise Meren daarin is 45% (€ 450). GEM Crailo BV heeft een kredietfaciliteit bij de BNG Bank van € 20 mln. De gemeente Gooise Meren staat voor 45% borg (gemeente Hilversum voor 45% en gemeente Laren voor 10%). |
||||||
Geraamd resultaat 2026 |
Het saldo contante waarde van de volledige Grex GEM Crailo per 1-1-2024, verdisconteerd met 2%, bedraagt € 5.941.000, gebaseerd op een winstgevende eindwaarde per 31-12-2031 van € 6.961.000. Het financieel resultaat van de verbonden partij vloeit voort uit de intergemeentelijke grondexploitatie, die jaarlijks geactualiseerd wordt. |
||||||
Stichting Goois Natuurreservaat
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Stichting Goois NatuurreservaatOntwikkelingen
Bestuurlijk ontwikkelingen
In 2024 heeft het Goois Natuurreservaat zich aangesloten bij het samenwerkingsverband LandschappenNL. De samenwerking tussen Goois Natuurreservaat (GNR) en LandschappenNL maakt dat de natuurbelangen in het Gooi voortaan ook op landelijk niveau worden behartigd.
Inhoudelijke ontwikkelingen
In 2024 is het beleidsplan GNR 2024-2027 ter zienswijze voorgelegd aan de raad en vastgesteld. Ook in 2026 wordt aan dit beleidsplan uitvoering gegeven.
Financiële ontwikkelingen
De participantenbijdrage 2026 van Gooise Meren, inclusief de bijdrage voor het beheer van de rijwielpaden, komt uit op een bedrag van € 1.045.410 en is daarmee € 38.860 (stijging met 3,9%) hoger dan de bijdrage voor 2025. Rekening houdende met de te verwachten terug te vorderen BTW via het BTW-compensatiefonds is binnen de meerjarenbegroting van Gooise Meren dekking voor de bijdrage 2026.
Risico's
Niet volledig ontvangen van de geraamde terug te vorderen btw.
Het GNR is door de Belastingdienst aangemerkt als samenwerkingsverband dat met betrekking tot de omzetbelasting de transparantieregeling mag toepassen. Als gevolg hiervan kan de door de stichting betaalde btw worden doorgeschoven naar de participanten. De participanten kunnen de doorgeschoven btw verrekenen via het btw-compensatiefonds. In het geval van een lagere realisatie van btw belaste activiteiten ontstaat er mogelijk een lager saldo aan terug te vorderen btw.
Stichting Goois Natuurreservaat |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Blaricum, Gooise Meren, Hilversum, Huizen en Laren |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De instandhouding van het natuurschoon in het Gooi door de verkrijging van aldaar gelegen terreinen, ten einde ten eeuwigen dage ongeschonden als natuurreservaat te behouden.
Aan het publiek door vrije toegang tot die terreinen onder eventueel te stellen bepalingen, het genot van dat natuurschoon verzekeren. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het bestuur van de stichting heeft 8 leden. Iedere gemeente is met één collegelid vertegenwoordigd, de overige 3 leden (waaronder de voorzitter) zijn ongebonden bestuursleden.
De gemeente Gooise Meren heeft in het bestuur 3 van de in totaal 14 stemmen. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor 2026 bedraagt € 1.045.410. Dit is 27,4% van de totale gemeentelijke bijdragen. De bijdrage is exclusief de raming van de doorschuif Btw (€ 193.270). |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 1.045.410 |
€ 1.045.410 |
€ 1.045.410 |
€ 1.045.410 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
€ 5.026.400 |
€ 4.828.900 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 865.200 |
€ 843.900 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
85,3% |
85,1% |
|||||
Geraamd resultaat 2025 |
Het geraamde resultaat is nihil. De geraamde onttrekking aan diverse bestemmingsreserves bedraagt per saldo € 30.910. |
||||||
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair)Ontwikkelingen
Het grote landelijke lerarentekort is een thema dat veel impact heeft onder andere op het ziekteverzuim bij Talent Primair. In 2025 blijft dit een belangrijk aandachtspunt. Het onderwijs aan Oekraïense leerlingen loopt naar verwachting ook in 2025 door. Dit onderwijs zal een meer duurzaam karakter krijgen en de eerste leerlingen zullen doorstromen naar het regulier onderwijs. Tot slot is een belangrijke ontwikkeling de vereenvoudiging van het rijksbekostiging vanaf 2023.
Ontwikkelingen
Talent Primair zet in op het stimuleren van nieuwsgierigheid, vakmanschap en partnerschap als uitgangspunten voor de onderwijspraktijk. Onderwijs wordt steeds meer vormgegeven vanuit warme leergemeenschappen en met het oog op aantrekkelijk werkgeverschap, zoals vastgelegd in de koers 2024–2028. Daarnaast blijft de organisatie inzetten op brede ontwikkeling van leerlingen; met bijna 5 000 kinderen en ruim 500 medewerkers staan toekomstgericht onderwijs en talentontwikkeling centraal in de missie.
Voor onze gemeente is nog van toepassing dat de jaarlijkse regionale regiegroep, waarbij samen met de andere regiogemeenten zal worden gesproken over onder andere het jaarverslag van Talent Primair, op het gemeentehuis in Bussum zal worden georganiseerd.
Risico’s
Het succes van de koers hangt af van een breed gedragen betrokkenheid door leerkrachten, ouders en partners; voldoende draagvlak is essentieel. Daarnaast vormt het landelijke lerarentekort nog altijd een aandachtspunt dat de kwaliteitsontwikkeling kan belemmeren. Tot slot kunnen externe factoren zoals wijzigingen in rijksfinanciering of ziekteverzuim de continuïteit en uitvoering van de koersplannen in de weg staan.
Stichting Basisonderwijs Gooi en Vechtstreek (werknaam Talent Primair) |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 2: Kansrijk opgroeien |
||||||
Deelnemers |
Amsterdam, Blaricum, Eemnes, Gooise Meren, Huizen, Laren, Stichtse Vecht en Wijdemeren. |
||||||
Doel/Openbaar belang |
De gemeenten zijn wettelijk verplicht openbaar onderwijs aan te bieden. De gemeenten hebben er dus groot belang bij dat de scholen met openbaar onderwijs goed worden bestuurd. Talent Primair oefent alle taken en bevoegdheden van het bevoegd gezag uit inzake de openbare basisscholen in de deelnemende gemeenten. Om de regie op de werkzaamheden van de stichting te behouden is door de gemeenteraden binnen het werkgebied van Talent Primair een samenwerkingsovereenkomst aangegaan. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De gemeenten zien toe op de financiën en werkzaamheden van de stichting en op het functioneren van het bestuur. Daartoe bestaat een bestuurlijke Regiegroep op grond van een samenwerkingsovereenkomst tussen de voornoemde gemeenten. De bestuurlijke Regiegroep bestaat uit 8 leden. Het betreft de collegeleden met Onderwijs/Talent Primair in portefeuille vanuit de deelnemende gemeenten. De stichting heeft een College van Bestuur (CvB) van maximaal 3 leden en een Raad van Toezicht (RvT) van maximaal 7 natuurlijke personen. In de huidige praktijk bestaat het CvB uit één directeur-bestuurder. De directeur-bestuurder is belast met het besturen van de stichting. De RvT heeft tot taak toezicht te houden op het beleid van de directeur-bestuurder en op de algemene gang van zaken in de onder de stichting ressorterende scholen. In de huidige statuten is opgenomen dat 3 leden van de RvT worden benoemd op voordracht vanuit de gemeenten waar de stichting scholen exploiteert. |
||||||
Financieel belang |
De gemeente Gooise Meren heeft een renteloze lening van € 274.413 (€ 132.913 Naarden /€ 96.500 Bussum/€ 45.000 Muiden) verstrekt aan de rechtsvoorganger van de huidige stichting. De lening is uiterlijk ultimo 2028 volledig afgelost. |
||||||
Geraamde bijdrage |
n.v.t. |
||||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026* |
31-12-2026* |
||||
Eigen vermogen |
€ 7.651 |
€ 6.910 |
|||||
Vreemd vermogen |
€ 5.774 |
€ 6.515 |
|||||
Solvabiliteitsratio |
57,0% |
51,5% |
|||||
* meest recente gegevens uit jaarrekening 2024 |
|||||||
Geraamd resultaat 2026 |
nog niet bekend |
||||||
Metropoolregio Amsterdam
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Metropoolregio AmsterdamDe MRA is een samenwerkingsverband van 32 overheden (30 gemeenten en 2 provincies) en de Vervoerregio Amsterdam. Daarmee is dit een belangrijke en krachtige regio in Nederland en Europa voor publieke en private partijen. In de Metropoolregio Amsterdam werken we samen aan het versterken van de MRA als een internationale economische topregio met hoge leefkwaliteit, op de onderwerpen Economie, Mobiliteit en Ruimte. Enerzijds heeft de samenwerking toegevoegde waarde voor deelnemers omdat bepaalde uitdagingen niet ophouden bij een gemeentegrens, anderzijds wil ook het Rijk graag afspraken maken op juist deze schaal. De basis voor de samenwerking wordt gevormd door de MRA-Agenda. Deze wordt elke 4 jaar vernieuwd.
Ontwikkelingen
De MRA werkt aan de hand van een vierjaarlijks programma. De MRA Agenda 2025-2028 “Anders Kijken, Anders Doen” is in 2024 vastgesteld. De agenda was voorbereid door een drietal wethouders uit het MRA-bestuur; uit Amsterdam, Haarlemmermeer en Gooise Meren. Met deze agenda zet de MRA in op verbetering van de brede welvaart vanuit acht ambities voor de langere termijn. Bij de MRA-Agenda is een Meerjaren Uitvoeringsprogramma opgesteld. Het MUVP dient als sturingsmiddel voor de drie platforms. In deze platforms worden de komende jaren afspraken gemaakt over de verdere uitwerking, bijstelling of uitbreiding van de opgenomen acties.
Als financiële onderbouwing bij de MRA-Agenda is een Meerjarenbegroting 2025-2028 opgesteld. Alle voorgenomen acties die voortvloeien uit de acht ambities blijven binnen de bestaande financiële afspraken. Daarnaast is door de Algemene Vergadering voorgesteld om de inwonersbijdragen van de MRA-deelnemers, die Gooise Meren betaalt via de Regio Gooi en Vechtstreek, de komende vier jaar niet te indexeren, gezien de precaire financiële situatie bij veel gemeenten (‘het ravijnjaar’).
Financiële ontwikkelingen
Sinds 2023 wordt de bijdrage aan de MRA geïndexeerd. Voor 2024 was deze door de Algemene Vergadering vastgesteld op € 1,62 per inwoner. Voor de komende 4 jaar hanteert de MRA dus een nullijn wat betreft de indexatie. Het hanteren van deze nullijn heeft een positief effect op onze eigen begroting van circa € 3.000 op jaarbasis.
Risico's
Deelname aan de MRA vormt voor Gooise Meren geen risico. De bijdrage is gering en uittreding uit de MRA kan zonder extra kosten. Niet meedoen aan de MRA-samenwerking daarentegen, is wel als risico te beschouwen, omdat de middelen die vanuit het rijk naar de MRA kunnen vloeien mogelijk onvoldoende of niet tegemoetkomen aan de belangen van onze Regio Gooi & Vechtstreek. Deelname aan projecten of het nemen van een trekkersrol in de MRA vraagt om een investering in capaciteit en middelen. Gooise Meren is mede-trekker van het programma landschap en levert hiervoor 0.5 fte. De gemeenten in de Gooi en Vechtstreek nemen als Regio aan de MRA deel, net als de andere gemeenten (totaal 30) die vanuit deelregio’s vertegenwoordigd zijn in de platforms Economie, Mobiliteit en Ruimte, en in het MRA-bestuur.
Metropoolregio Amsterdam |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 4: Economisch vitaal en bereikbaar |
||||||
Deelnemers |
33 gemeenten in de Metropoolregio Amsterdam; provincie Noord-Holland, provincie Flevoland; Vervoersregio Amsterdam |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Doel van de MRA is het versterken van de regio, opdat zij een aantrekkelijk vestigingsgebied blijft om te wonen, werken en ontspannen, zowel voor huidige als toekomstige inwoners en bedrijven. |
||||||
Bestuurlijk belang |
De MRA kent een bestuur (dagelijks bestuur) en een Algemene Vergadering (algemeen bestuur). Gooise Meren is in beide gremia vertegenwoordigd. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage maakt onderdeel uit van de bijdrage aan de Regio Gooi en Vechtstreek en bedraagt voor 2026 € 134.878. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 134.878 |
€ 134.878 |
€ 134.878 |
€ 134.878 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Vreemd vermogen |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t. |
|||||
Geraamd resultaat 2025 |
n.v.t |
||||||
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer
Terug naar navigatie - Paragraaf Verbonden partijen - Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-MarkermeerDoor middel van de Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer heeft de gemeente Gooise Meren samen met andere gemeenten gelegen aan IJmeer en/of Markermeer de krachten gebundeld in de organisatie en in de uitvoering van het maaien van waterplanten.
Ontwikkelingen
Geen bijzonderheden in 2025.
Risico's
Geen bijzonderheden in 2025.
Samenwerkingsovereenkomst maaien waterplanten IJmeer-Markermeer |
|||||||
|---|---|---|---|---|---|---|---|
Onderwerp |
Kerngegevens |
||||||
Programma |
Programma 3: Passend wonen in een groene omgeving |
||||||
Deelnemers |
Almere, Amsterdam, Drechterland, Edam-Volendam, Enkhuizen, Gooise Meren, Hoorn (regievoerder), Koggenland, Stede Broec en Waterland |
||||||
Doel/Openbaar belang |
Het verankeren van de samenwerking tussen gemeenten voor het maaien van waterplanten in het IJmeer en Markermeer en het bindend vastleggen van de voorwaarden waaronder deze samenwerking plaatsvindt. |
||||||
Bestuurlijk belang |
Het algemeen bestuur heeft tien leden. De gemeente Gooise Meren is met één lid vertegenwoordigd in het algemeen bestuur. |
||||||
Financieel belang |
De gemeentelijke bijdrage voor jaar 2026 bedraagt € 13.150. |
||||||
Geraamde bijdrage |
2026 |
2027 |
2028 |
2029 |
|||
€ 13.150 |
€ 13.150 |
€ 13.150 |
€ 13.150 |
||||
Financiële gegevens |
Balansdatum |
1-1-2026 |
31-12-2026 |
||||
Eigen vermogen |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Vreemd vermogen |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Solvabiliteitsratio |
n.v.t. |
n.v.t |
|||||
Geraamd resultaat 2025 |
niet van toepassing |
||||||