Paragraaf Lokale heffingen
Inleiding
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - InleidingIn deze paragraaf wordt inzicht gegeven in de door de gemeente Gooise Meren geheven belastingen, bestemmingsheffingen en retributies (rechten en leges). De heffingsbevoegdheid ontleent de gemeente aan een wettelijke grondslag, zoals de Gemeentewet en de Wet milieubeheer. Het invoeren, wijzigen en afschaffen van lokale heffingen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
Onder de belastingen vallen de onroerende-zaakbelastingen, de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten, de precariobelasting, de toeristenbelasting, de watertoeristenbelasting, de reclamebelasting en de parkeerbelasting.
Onder de bestemmingsheffingen vallen de afvalstoffenheffing en de rioolheffing.
De rechten en leges omvatten een grote groep belastbare feiten, dit betreft de marktgelden, de lijkbezorgingsrechten, de leges inzake omgevingsvergunningen, reisdocumenten, burgerlijke stand en gemeentelijke basisadministratie etc.
Voor zowel de bestemmingsheffingen als de rechten en leges geldt dat de tarieven maximaal kostendekkend mogen zijn en dat opbrengst gebruikt wordt voor de dekking van gemaakte kosten.
Beleid lokale heffingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Beleid lokale heffingen'Burgers, bedrijven en andere belanghebbenden leveren een rechtvaardige bijdrage in de gemeentelijke voorzieningen.' Zo is het beleid van de gemeente Gooise Meren op het gebied van lokale heffingen samen te vatten. De OZB stijgt met de gebruikelijke indexering voor inflatie, waarbij we rekening houden met gemaakte afspraken. Een verdere stijging kan alleen worden overwogen wanneer dit, in een uitzonderlijk geval en vanwege zwaarwegende redenen van lokale aard, noodzakelijk is. In deze begroting geldt het structureel sluitend maken van de begroting als een zwaarwegende reden en wordt de OZB daarom verder verhoogd.
Leges en rechten blijven of worden kostendekkend. Uitzondering daarop zijn de begraafrechten en marktgelden. Bij deze rechten wordt gestreefd naar een kostendekkendheid die is gebaseerd op de realisatiecijfers van de afgelopen jaren.
Aanpassing belastingen en heffingen 2026
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Aanpassing belastingen en heffingen 2026De geraamde opbrengsten van belastingen zijn voor 2026 verhoogd met het door het CPB geraamde inflatiepercentage van 3,15%. Onderstaand wordt een aantal aanpassingen nader toegelicht.
• Onroerende zaakbelasting: Naast de reguliere indexatie worden in deze begroting de tarieven met € 10 per maand verhoogd als sluitpost voor het sluitend maken van de begroting. Dit betekent dat voor een woningeigenaar de stijging 14 % is. Voor eigenaren en gebruikers van niet-woningen is de stijging 12 %.• Afvalstoffenheffing: De nascheiding van PMD vanaf juli 2026 brengt eenmalige kosten met zich mee voor aanpassing van inzamelvoorzieningen, organisatie en communicatie. Daarnaast geldt voor deze heffing 100% kostendekking. Hierdoor stijgen de tarieven met 6,5%.
• Rioolheffing: Gelet op het uitgangspunt van 100% kostendekking van het product Riolering wordt er bij de bepaling van de tarieven naast de indexering ook rekening gehouden met een autonome stijging (2,5% voor 2026).
Overzicht geraamde opbrengsten lokale heffingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Overzicht geraamde opbrengsten lokale heffingenOp basis van het beleid, de tarieven en volumeontwikkelingen is in de begroting 2026 een totale belastingopbrengst geraamd van circa € 45,6 miljoen. Onderstaand overzicht vermeldt de geraamde opbrengsten voor 2025 en 2026 voor de diverse lokale heffingen.
| Heffing |
Raming 2025 (x € 1.000) |
Raming 2026 (x € 1.000) |
% aandeel 2026 |
Mutatie t.o.v. 2025 (x € 1.000) |
|
Onroerendezaakbelasting (OZB) Woningen |
10.448 | 13.589 | 29,83% | 3.141 |
| Onroerendezaakbelasting (OZB) Niet-Woningen | 2.755 | 3.302 | 7,25% | 547 |
| Roerende zaakbelasting (RZB) | 13 | 13 | 0,03% | 0 |
| Parkeerbelasting | 3.554 | 3.613 | 7,93% | 59 |
| Toeristenbelasting | 242 | 285 | 0,63% | 3 |
| Reclamebelasting | 222 | 225 | 0,49% | 3 |
| Precariobelasting | 45 | 46 | 0,10% | 1 |
| Afvalstoffenheffing | 9.498 | 10.565 | 23,19% | 1.067 |
| Rioolheffing | 7.316 | 7.782 | 17,08% | 466 |
| Bouwleges | 2.518 | 3.429 | 7,53% | 911 |
| Overige leges | 1.387 | 1.607 | 3,53% | 220 |
| Lijkbezorgingsrechten | 769 | 1.019 | 2,24% | 250 |
| Marktgelden |
115 |
119 | 0,26% | 4 |
| Totaal | 38.883 | 45.554 | 100% | 6.672 |
Tarieven 2026
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Tarieven 2026In onderstaand tarievenoverzicht zijn de belangrijkste belastingtarieven voor 2026 opgenomen.
| Heffing | Grondslag | Tarief 2025 | Tarief 2026 |
| OZB woning eigenaar | % WOZ-waarde | 0,0623% | 0,0713%* |
| OZB niet-woning eigenaar | % WOZ-waarde | 0,1572% | 0,1758%* |
| OZB niet-woning gebruiker | % WOZ-waarde | 0,1186% | 0,1386%* |
| Toeristenbelasting / watertoeristenbelasting | Per overnachting / per etmaal | € 2,40 | € 2,85 |
| Afvalstoffenheffing |
Eénpersoonshuishouden Meerpersoonshuishouden |
€ 267,80 € 420,95 |
€ 285,21 € 448,31 |
| Rioolheffing woning eigenaar | Per aansluiting op riolering | € 251,20 | € 265,60 |
| Rioolheffing niet-woning gebruiker | Niet meer afgevoerd dan 500 m3 | € 244,70 | € 266,20 |
| Parkeerbelasting (per uur) |
Bussum (straat) |
€ 1,70
|
€ 2,00 € 2,00 |
| Parkeerbelasting (vergunningen) |
bewonersvergunning |
€ 41,30 |
|
* voorlopige tarieven, zie ook toelichting bij OZB
Ontwikkeling woonlasten (lokale belastingdruk) voor huishoudens in Gooise Meren
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Ontwikkeling woonlasten (lokale belastingdruk) voor huishoudens in Gooise MerenDoor de totale woonlasten voor meerpersoonshuishoudens in jaar t te vergelijken met het landelijk gemiddelde in jaar t-1 (zoals geproduceerd door het Coelo) en uit te drukken in een percentage kan de ontwikkeling van de woonlasten ten opzichte van het landelijk gemiddelde worden geschetst.
De woonlasten bestaan uit de onroerendezaakbelasting, afvalstoffenheffing (meerpersoons) en de rioolheffing.
| 2024 | 2025 |
2026 |
|
| Totale woonlasten gezin Gooise Meren in jaar t |
€ 1.100 |
€ 1.139 | € 1.213 |
| Woonlasten gemiddelde voor gezin in t-1 | € 944 | € 994 | € 1.045 |
| Woonlasten t.o.v. landelijk gemiddelde jaar er voor (x 100%) | 117% | 115% | 116% |
Vergelijking gemeentelijke woonlasten met andere gemeenten
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Vergelijking gemeentelijke woonlasten met andere gemeentenOnder de gemeentelijke woonlasten verstaan we het gemiddelde bedrag dat een huishouden in een bepaalde gemeente betaalt aan OZB, rioolheffing en afvalstoffenheffing.
Om een beeld te geven van de gemeentelijke woonlasten van de burgers van de gemeente Gooise Meren is een vergelijking gemaakt met die van omliggende gemeenten en met de woonlasten in een gemiddelde gemeente voor 2025.
| Gemeente |
Totale woonlasten éénpersoonshuishouden |
Totale woonlasten meerpersoonshuishouden |
| Baarn | € 1.175 | € 1.367 |
| Blaricum | € 1.426 | € 1.635 |
| Gooise Meren | € 990 | € 1.114 |
| Hilversum | € 874 | € 1.044 |
| Huizen | € 857 | € 961 |
| Laren | € 1.498 | € 1.761 |
| Wijdemeren | € 1.532 | € 1.664 |
| Gemiddeld regio | € 1.193 | € 1.368 |
| Landelijk gemiddelde | € 959 | € 1.045 |
Bron: Coelo Atlas van de lokale lasten 2025
Belastingen nader toegelicht
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Belastingen nader toegelichtOnroerende zaakbelastingen (OZB)
De aanslag OZB wordt voor het belastingjaar 2026 gebaseerd op (nog door de raad vast te stellen) OZB tarieven voor 2026 en de WOZ-waarden naar waardepeildatum 1 januari 2025.
Het uitgangspunt voor de geraamde OZB-opbrengst 2026 is:
• Indexering van de geraamde opbrengst 2025 met 3,15%
• Areaaluitbreiding ten opzichte van 2025
• Verhoging opbrengst als sluitpost om het begrotingstekort in 2026 te dekken
Bij de berekening van de OZB-tarieven voor 2026 wordt rekening gehouden met bovenstaande uitgangspunten en met de meest recente gegevens omtrent de verwachte waardeontwikkeling. De voorlopige waardeontwikkeling gaat uit van een waardestijging van 14,0% voor de woningen en een waardestijging van 1,0% voor de niet-woningen. De in deze begroting genoemde tarieven zijn nog niet definitief, de taxaties van het vastgoed zijn namelijk nog niet definitief. In het vierde kwartaal zal een definitieve berekening worden gemaakt. In de raadsvergadering van december 2026 zullen dan, op basis van de laatste stand van zaken, de definitieve OZB-tarieven voor 2026 worden vastgesteld.
Roerende woon- en bedrijfsruimten (RZB)
Naast de onroerende zaakbelastingen biedt de Gemeentewet de mogelijkheid om ook voor roerende zaken een belasting te heffen, namelijk de belastingen op roerende woon- en bedrijfsruimten (RZB). De tarieven voor de RZB zijn op grond van de wet (art. 221 Gemeentewet) gelijk aan die van de OZB.
Toeristenbelasting
Het tarief voor de toeristenbelasting wordt conform de Perspectiefnota verhoogd naar € 2,85 per overnachting.
Parkeerbelastingen
De gemeente heft een parkeerbelasting om het parkeergedrag van bewoners of bezoekers van Gooise Meren te reguleren. Hierbij gelden twee vormen, namelijk een belasting voor het daadwerkelijke parkeren of een belasting voor een vergunning om te parkeren op daarvoor aangewezen plaatsen.
De opbrengsten uit parkeerbelasting vallen onder de algemene middelen van de gemeente, dus de netto-opbrengst van de parkeerbelasting draagt zo bij aan het voorzieningenniveau van de gemeente. De parkeertarieven per uur worden in de gemeente gelijk getrokken, waarbij in Muiden na twee uur een hoger tarief geldt om langparkeren te ontmoedigen. Parkeren op P1 en P2 blijft gratis. Een tweede bewonersparkeervergunning wordt duurder dan een eerste.
Heffingen nader toegelicht
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Heffingen nader toegelichtKostendekkende heffingen
In de paragraaf lokale heffingen moet een overzicht van baten en lasten worden opgenomen voor de heffingen waarbij sprake is van het verhalen van kosten. In dit hoofdstuk worden de diverse heffingen kort behandeld en wordt per heffing via een vast format inzicht gegeven in de kosten die (vanuit de diverse taakvelden en extracomptabel) aan de heffing worden toegerekend. De gehanteerde tariefstelling, geraamde baten en eventuele achterliggende beleidskeuzes worden ook per heffing aangeven.
Onafhankelijk van de aard en samenstelling van de overhead kan deze worden toegerekend aan de directe kosten van de taakvelden. Deze toerekening vindt voor heffingen extracomptabel plaats. Voor wat betreft het toerekenen van overhead aan de tarieven is gekozen voor een systematiek waarbij de totale overhead op taakveld 0.4 op basis van de volgende formule wordt verdeeld:
| Opslag taakveld = aan heffing toegerekende directe loonkosten x (totale overheadkosten / totale loonkosten directe producten) |
Hieronder is, per heffing, aangegeven wat het percentage kostendekkendheid is voor de afvalstoffenheffing, rioolheffing, begraafrechten, marktgelden en leges. Hierbij is inzichtelijk gemaakt welke kosten en inkomsten dit betreft, rekening houdend met de uitgangspunten conform het BBV.
Voor de afvalstoffenheffing en rioolheffing wordt het saldo onttrokken uit de egalisatievoorziening om te komen tot een 100% kostendekkendheid. De btw is een toegestaan onderdeel van de berekening/tarief.
Afvalstoffenheffing
Afvalstoffenheffing wordt geheven van percelen waarvoor een inzamelplicht voor huishoudelijke afvalstoffen bestaat. De verschillen tussen de werkelijke lasten en baten voor de afvalstoffenheffing worden verrekend met de egalisatievoorziening. Hierdoor is de kostendekkendheid altijd 100%.
| Berekening van kostendekkendheid van de afvalstoffenheffing |
2026 (Bedragen x € 1.000 ) |
| Kosten taakveld afval | 8.470 |
| Inkomsten taakveld afval, excl. heffingen | -26 |
| Netto kosten taakveld | 8.444 |
| Toe te rekenen kosten kwijtschelding | 238 |
| Overhead | 135 |
| btw op exploitatie en investeringen | 1.747 |
| Totale kosten | 10.565 |
| Opbrengst heffingen | -10.565 |
| Dekkingspercentage | 100% |
Tarieven afvalstoffenheffing en beleidskeuzes
De afvalstoffenheffing in de gemeente Gooise Meren is gedifferentieerd naar de grootte van het huishouden in de vorm van een éénpersoonshuishouden en een meerpersoonshuishouden. Hiermee wordt zoveel mogelijk recht gedaan aan het principe ‘de vervuiler betaalt’ en blijft de uitvoering van de heffing praktisch uitvoerbaar.
Rioolheffing
Rioolheffing wordt geheven van de eigenaar (woning) of gebruiker (bedrijf) van een perceel van waaruit water direct of indirect op de gemeentelijke riolering wordt afgevoerd. De gemeente is wettelijk verplicht om haar zorgplichten voor afval- hemel- en grondwater na te komen. De verschillen tussen de werkelijke lasten en baten voor de rioolheffing worden verrekend met de egalisatievoorziening. Hierdoor is de kostendekkendheid altijd 100%. Op grond van het vastgestelde Gemeentelijk Rioleringsplan 2023-2026 is de rioolheffing bovenop de inflatiecorrectie met 2,5% verhoogd.
| Berekening van kostendekkendheid van de rioolheffing |
2026 ( Bedragen x € 1.000) |
| Kosten taakveld riolering | 6.805 |
| Inkomsten taakveld riolering, excl. heffingen | -492 |
| Netto kosten taakveld | 6.313 |
| Overhead | 465 |
| btw op exploitatie en investeringen | 1.003 |
| Totale kosten | 7.782 |
| Opbrengst heffingen | -7.782 |
| Dekkingspercentage | 100% |
Toelichting
De kostendekkendheid van de rioolheffing is 100% door een onttrekking van € 450.000 aan de Voorziening Egalisatie Rioolheffing.
Tarieven rioolheffing en beleidskeuzes
Bij de harmonisatie van de tarieven voor de rioolheffing is er voor gekozen om voor woningen een vast bedrag per aansluiting te heffen van de eigenaar. De kosten van het leggen van riolering en overige voorzieningen zijn voornamelijk vaste kosten. De mate van gebruik van de voorzieningen per individueel perceel heeft over het algemeen slechts een klein effect op de totale kosten. Dit rechtvaardigt het gebruik van een vast bedrag.
Voor niet-woningen is gekozen om de rioolheffing te baseren op het waterverbruik en te heffen van de gebruiker. De tariefklassen zijn zodanig ingedeeld dat dit het effect heeft van een vast bedrag per aansluiting, maar waarbij de echte grootverbruikers extra bijdragen.
Begraafplaatsrechten
Begraafplaatsrechten worden geheven voor het gebruik van de begraafplaats en het gebruik van de diensten die daarbij worden verleend. De gerealiseerde opbrengst is al een aantal jaar relatief stabiel en is hoofdzakelijk afhankelijk van het aantal begrafenissen en de opbrengst van het jaarlijks onderhoudsrecht. Voor 2026 is de geraamde opbrengst verhoogd met het inflatiepercentage.
| Berekening van kostendekkendheid van de begraafrechten |
2026 (Bedragen x € 1.000) |
| Kosten taakveld begraven | 15.061 |
| Inkomsten taakveld begraven, excl. heffingen | -1.217 |
| Netto kosten taakveld | 13.844 |
| Overhead | 6.614 |
| Totale kosten | 20.458 |
| Opbrengst heffingen | -10.186 |
| Dekkingspercentage | 50% |
Tarieven begraafplaatsrechten
De verordening kent een tarieventabel met een uiteenlopend aantal tarieven voor verschillende diensten. Voor begraafplaatsrecht wordt gestreefd naar een kostendekkendheid van minimaal 50%. Dit streefpercentage is gebaseerd op de werkelijke kostendekkendheid in de afgelopen jaren.
Marktgelden
Marktgelden worden geheven voor het gebruiken van openbare grond c.q. het innemen van een standplaats op het marktterrein, gedurende de tijd dat het markt is. De opbrengst is afhankelijk van de daadwerkelijke bezetting van de weekmarkt. Voor 2026 is de geraamde opbrengst met het inflatiepercentage verhoogd.
| Berekening van kostendekkendheid van de marktgelden |
2026 (Bedragen x € 1.000) |
| Kosten taakveld marktgelden | 163 |
| -Inkomsten taakveld marktgelden, excl. heffingen | -12 |
| Netto kosten taakveld | 151 |
| Overhead | 91 |
| btw | 13 |
| Totale kosten | 256 |
| Opbrengst heffingen | -119 |
| Dekkingspercentage | 46% |
Tarieven marktgelden
Het marktgeld bedraagt een tarief per vierkante meter ingenomen ruimte. Voor marktgelden wordt gestreefd naar een kostendekkendheid van minimaal 50%. Dit streefpercentage is gebaseerd op de werkelijke kostendekkendheid in het afgelopen jaar.
Leges
Leges worden geheven voor het door de gemeente verlenen van diensten zoals opgenomen in de tarieventabel behorende bij de Legesverordening. Deze tarieventabel bestaat uit drie titels: Algemene dienstverlening, Dienstverlening vallend onder de fysieke leefomgeving (omgevingsvergunningen) en Dienstverlening vallend onder de Europese dienstenrichtlijn (specifiek voor ondernemers). Binnen de drie titels zijn de leges onderverdeeld in hoofdstukken waarbinnen de samenhangende tarieven zijn geclusterd.
De opbrengsten zijn in de begroting niet op hoofdstukniveau opgenomen, maar zijn functioneel gegroepeerd. Van een aantal diensten wordt namelijk dusdanig weinig gebruik gemaakt dat het apart opnemen van een raming geen meerwaarde heeft.
Het totaal percentage kostendekkendheid aan leges (titel 1, 2 en 3) bedraagt 74%.
| Berekening van kostendekkendheid van de leges |
2026 (Bedragen x € 1.000) |
|
Kosten taakvelden |
4.311 |
| Overhead | 2.144 |
| Totale kosten | 6.455 |
| Totale opbrengsten | -4.772 |
| Dekkingspercentage | 74% |
Onder algemene dienstverlening valt bijvoorbeeld Burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen.
| Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 1; Algemene dienstverlening |
2026 (Bedragen x € 1.000) |
| Kosten taakvelden | 1.198 |
| Overhead | 493 |
| Totale kosten | 1.691 |
| Totale opbrengsten | -1.380 |
| Dekkingspercentage | 82% |
5Onder algemene dienstverlening valt bijvoorbeeld Burgerlijke stand, reisdocumenten en rijbewijzen.
| Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 2; Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning |
2026 (Bedragen x € 1.000) |
| Kosten taakvelden | 2.740 |
| Overhead | 1.487 |
| Totale kosten | 4.226 |
| Totale opbrengsten | -3.356 |
| Dekkingspercentage | 79% |
Onder Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning valt de omgevingsvergunning.
| Berekening van kostendekkendheid van de leges Titel 3; Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn |
2026 (Bedragen x € 1.000) |
| Kosten taakvelden | 373 |
| Overhead | 165 |
| Totale kosten | 538 |
| Totale opbrengsten | -36 |
| Dekkingspercentage | 7% |
Onder Dienstverlening vallend onder Europese richtlijnen valt bijvoorbeeld horeca, organiseren van evenementen en markten.
Kwijtscheldingsbeleid
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - KwijtscheldingsbeleidBelastingplichtigen die de belastingschuld niet kunnen voldoen door het ontbreken van (voldoende) vermogen of inkomen kunnen kwijtschelding aanvragen. Het beleid dat hierbij gehanteerd wordt, ligt vast in de Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen. Alleen voor de afvalstoffenheffing wordt in 2026 kwijtschelding verleend. Voor andere gemeentelijke belastingen wordt geen kwijtschelding verleend.
Het bedrag aan kwijtschelding voor afvalstoffenheffing worden als kosten meegenomen bij het bepalen van de tarieven. Over het jaar 2026 is naar verwachting het bedrag aan kwijtschelding € 238.000.
Algemene ontwikkelingen
Terug naar navigatie - Paragraaf Lokale heffingen - Algemene ontwikkelingenDe gemeente is voor de inkomsten voor het overgrote deel afhankelijk van inkomsten vanuit de Rijksoverheid. Daarbij zorgt de huidige financieringssystematiek voor schommelingen in inkomsten bij de gemeenten en biedt beperkte ruimte voor autonomie. Vanuit het VNG is er overleg met het Rijk voor meer mogelijkheden voor de gemeente om belasting te heffen. De lastenverzwaring voor inwoners dient vervolgens teruggesluisd te worden via lagere inkomstenbelastingen. Momenteel liggen er voorstellen over de verruiming op lokaal belastinggebied.