Programma 6 Financieel gezond
Maatschappelijke effecten
Terug naar navigatie - Programma 6 Financieel gezond - Maatschappelijke effectenDe gemeente is financieel gezond.
6.1. Financiën
Terug naar navigatie - - 6.1. FinanciënWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.1. Financiën - Wat willen we bereiken?Als gemeente gaan we bewust met ons geld om en zorgen we dat we op korte en lange termijn financieel gezond blijven. We gaan daarbij moeilijke keuzes niet uit de weg.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• de gemeente streeft naar een solide financieel beleid. Wanneer er bezuinigd moet worden wordt nadrukkelijk gekeken naar de effecten op langere termijn. Andersom moet bij investeringen ook verder gekeken worden naar de opbrengst op langere termijn.
• de uitgaven en inkomsten van de gemeente zijn transparant. De begroting en het jaarverslag zijn helder en leesbaar. Bewoners en ondernemers krijgen jaarlijks eenvoudige inzage waar geld aan is besteed en welk effect is bereikt. De Algemene Reserve houden we op een verantwoord niveau.
• we onderzoeken of we moeten investeren in een domein overstijgende subsidiespecialist die kan helpen om interessante subsidies voor de gemeente binnen te halen.
6.2. Vastgoed
Terug naar navigatie - - 6.2. VastgoedWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.2. Vastgoed - Wat willen we bereiken?Vastgoed is een belangrijk instrument voor de gemeente voor het uitvoeren van gemeentelijke taken en het bereiken van doelstellingen bijvoorbeeld op het gebied van sport, onderwijs, cultuur en toerisme en in het sociaal domein. We investeren op natuurlijke momenten in duurzaamheidsmaatregelen.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• het uitvoeren van de vastgestelde vastgoedstrategie.
• we gaan verder met het verduurzamen van ons eigen vastgoed.
6.3. Grondbeleid
Terug naar navigatie - - 6.3. GrondbeleidWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.3. Grondbeleid - Wat willen we bereiken?We hanteren een grondbeleid dat concrete richting geeft aan hoe de gemeente omgaat met haar rol en positie in de ruimtelijke ontwikkeling. Het is een middel voor het faciliteren en sturen van bestuurlijk en maatschappelijk gewenste ruimtelijke ontwikkelingen en het rechtvaardig verdelen van kosten en opbrengsten tussen gemeente en grondeigenaren.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• de gemeente gaat onderzoeken wat de mogelijkheden en voordelen zijn van het voeren van een actiever grondbeleid in de toekomst.
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - 6.3. Grondbeleid - Wat gaan we ervoor doen in 2026?In 2026 wordt verder uitwerking gegeven aan het beleid dat eerder is vastgesteld om invulling te geven aan bovenstaande doelstellingen. Voor dit onderwerp is geen aanvullend budget opgenomen in de begroting.
6.4. Belastingen
Terug naar navigatie - - 6.4. BelastingenWat willen we bereiken?
Terug naar navigatie - 6.4. Belastingen - Wat willen we bereiken?De dienstverlening waar leges tegenover staan, is zo veel mogelijk kostendekkend en daarbij sturen wij op efficiëntie. Belastinggeld wordt opgebracht door onze ondernemers en inwoners. Daar gaan we zuinig en verstandig mee om. We benaderen de woonlasten integraal en streven ernaar om deze zo min mogelijk te verhogen en de gemeentelijke voorzieningen daarbij in stand te houden.
Daarom geven we extra aandacht aan:
• de OZB stijgt niet meer dan de inflatie. Als in een uitzonderlijk geval, vanwege zwaarwegende redenen van lokale aard, een verdere stijging noodzakelijk lijkt, kan dit uitgangspunt worden heroverwogen.
• bij het heffen van leges streeft de gemeente naar kostendekkendheid. Ontwikkelingen op het gebied van afvalstoffenheffing en rioolbelasting volgen wij nauwgezet.
Wat gaan we ervoor doen in 2026?
Terug naar navigatie - 6.4. Belastingen - Wat gaan we ervoor doen in 2026?In 2026 wordt verder uitwerking gegeven aan het beleid dat eerder is vastgesteld om invulling te geven aan bovenstaande doelstellingen. Voor dit onderwerp is geen aanvullend budget opgenomen in de begroting.
Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?
Terug naar navigatie - Programma 6 Financieel gezond - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 6:
- Regio Gooi en Vechtstreek
- Archief Gooi en Vechtstreek
- Bank Nederlandse Gemeenten N.V.
Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.
Wat Mag het kosten?
Terug naar navigatie - Programma 6 Financieel gezond - Wat Mag het kosten?Financieel gezond |
Realisatie 2024 |
Begroting 2025 (na wijziging) |
Begroting 2026 |
Raming 2027 |
Raming 2028 |
Raming 2029 |
|||
|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bedragen x € 1.000 |
|||||||||
Lasten |
|||||||||
Financien |
31.593 |
33.329 |
33.382 |
33.114 |
34.866 |
35.113 |
|||
Vastgoed |
8.185 |
7.658 |
7.604 |
7.251 |
7.251 |
7.251 |
|||
Grondbeleid |
624 |
170 |
170 |
170 |
170 |
170 |
|||
Belastingen |
1.295 |
747 |
791 |
791 |
791 |
788 |
|||
Totaal |
41.697 |
41.904 |
41.947 |
41.325 |
43.077 |
43.322 |
|||
Baten |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Financien |
112.411- |
115.894- |
121.431- |
120.868- |
118.547- |
119.844- |
|||
Vastgoed |
3.108- |
2.213- |
2.443- |
2.493- |
2.593- |
2.593- |
|||
Grondbeleid |
430- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Belastingen |
12.989- |
13.616- |
17.344- |
17.344- |
18.344- |
18.344- |
|||
Totaal |
128.938- |
131.723- |
141.218- |
140.704- |
139.484- |
140.781- |
|||
Resultaat voor bestemming |
87.241- |
89.818- |
99.271- |
99.379- |
96.407- |
97.459- |
|||
Toevoegingen reserves |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Financien |
7.943 |
1.418 |
- |
200 |
- |
2.600 |
|||
Grondbeleid |
- |
2.190 |
- |
- |
- |
- |
|||
Totaal toevoegingen reserves |
7.943 |
3.608 |
- |
200 |
- |
2.600 |
|||
Onttrekkingen reserves |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Financien |
12.700- |
7.528- |
3.800- |
- |
100- |
- |
|||
Vastgoed |
- |
- |
- |
- |
- |
- |
|||
Grondbeleid |
399- |
222- |
- |
- |
- |
- |
|||
Totaal onttrekkingne reserves |
13.099- |
7.750- |
3.800- |
- |
100- |
- |
|||
Saldo reserves |
5.156- |
4.142- |
3.800- |
200 |
100- |
2.600 |
|||
Resultaat na bestemming |
92.397- |
93.960- |
103.071- |
99.179- |
96.507- |
94.859- |
|||
Toelichting verschillen
Verschil is € 376K nadelig, met name bestaande uit:
We verhogen de grens voor het minimabeleid van 100% naar 120% (€ 250K N).
We versterken de schuldhulpverlening (€ 269K N).
Investeringen
We hebben het voornemen om in 2026 investeringen te doen in sportvelden en kleedkamers. Daarnaast zijn investeringen gepland voor de vervanging van speeltoestellen. De totale investeringsuitgaven bedragen € 5 miljoen. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.