Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening

Maatschappelijke effecten

Terug naar navigatie - Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening - Maatschappelijke effecten

De dienstverlening aan onze inwoners is adequaat.
Onze inwoners kunnen rekenen op een toegankelijk, duidelijk en transparant bestuur en de bijbehorende organisatie.
Onze inwoners kunnen veilig in onze gemeente leven.
De gemeente Gooise Meren werkt effectief samen en is daarmee slagvaardig.

5.1. Dienstverlening & communicatie

Terug naar navigatie - - 5.1. Dienstverlening & communicatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.1. Dienstverlening & communicatie - Wat willen we bereiken?

De inwoner staat centraal bij de gemeentelijke dienstverlening. De gemeente doet wat ze zegt, zegt wat ze doet en legt dit ook uit. De gemeente is persoonlijk, toegankelijk en (actief) communicatief en zoekt naar oplossingen. Uitgangspunt is digitaal waar kan, persoonlijk/fysiek waar moet. De gemeente informeert inwoners in een vroegtijdig stadium en is transparant.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we zijn dienstbaar, oplossingsgericht en duidelijk en passen waar nodig onze communicatie daarop aan. We zorgen voor een duidelijke terugkoppeling bij meldingen en actieve uitleg bij vertraagde processen.
• de vraag van inwoners, ondernemers en instellingen staat centraal in ons handelen. We willen de kwaliteit van onze dienstverlening verbeteren door nog persoonlijker en directer te communiceren. We willen onze medewerkers hiervoor meer ruimte geven en waar nodig onze processen aanpassen. 
• de digitalisering wordt uitgebouwd. Persoonlijk contact en het maken van (spoed) afspraken blijven mogelijk en onze gemeenteloketten blijven open. 

5.2. Veiligheid & handhaving

Terug naar navigatie - - 5.2. Veiligheid & handhaving

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.2. Veiligheid & handhaving - Wat willen we bereiken?

De gemeente draagt bij aan de veiligheid in Gooise Meren en werkt hierbij integraal samen met relevante partners. De gemeente draagt zorg voor het voldoen aan de geldende regelgeving door middel van handhaving.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de aanpak van ondermijning.
• het verstevigen van de samenwerking met bewoners en ondernemers om buurten veiliger te maken (buurtpreventie) en focussen op het verminderen van de drugdealoverlast op verschillende plekken in onze gemeente. We maken het melden van overlast en criminaliteit makkelijk en toegankelijk.
• het leggen van nadruk op het weerbaarder maken van onze inwoners tegen digitale criminaliteit door middel van actieve communicatiecampagnes.
• we zetten onze boa’s effectiever in met minder nadruk op het handhaven van parkeren en meer op handhaving van de openbare orde en veiligheid (waaronder ook verkeersveiligheid).

5.3. Bestuur & organisatie

Terug naar navigatie - - 5.3. Bestuur & organisatie

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.3. Bestuur & organisatie - Wat willen we bereiken?

Inwoners worden uitgenodigd om initiatieven in te brengen en worden actief betrokken bij gemeentelijk beleid en gemeentelijke projecten. De gemeentelijke organisatie is kwalitatief en kwantitatief wendbaar, is toekomstgericht en in staat om flexibel op de maatschappelijke ontwikkelingen in te spelen.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• we passen onze participatievisie aan op basis van opgedane ervaring en de inwerkingtreding van de Omgevingswet/visie en de daarbij behorende participatieverordening. We willen de discussies over beleidsontwikkeling of projecten tussen de raad, het college en de inwoners verbeteren, waarbij iedereen tijdig en goed wordt betrokken en er adequate verslaglegging is. 
• we blijven investeren in wijkagenda’s en zorgen dat wijkagenda’s, gebiedsvisies en centrumplannen op elkaar aansluiten.
• wijkplatforms en -raden zijn waardevolle instrumenten. We willen de kring van belanghebbenden uitbreiden. Zo komen de algemene afwegingen die de gemeente moet maken beter in beeld door de bredere betrokkenheid. We gaan hiervoor ook nieuwe vormen van participatie onderzoeken en het burgerpanel actiever inzetten, waarbij de gemeente de regie voert.
• we investeren in onze organisatie. We moeten zorgen dat de hoeveelheid werk in overeenstemming met de capaciteit is.  Daarnaast zorgen we dat er ruimte is om het potentieel te benutten en toekomstbestendig te worden met elkaar.
• we investeren in strategische personeelsplanning. 

5.4. Bestuurlijke samenwerking

Terug naar navigatie - - 5.4. Bestuurlijke samenwerking

Wat willen we bereiken?

Terug naar navigatie - 5.4. Bestuurlijke samenwerking - Wat willen we bereiken?

Als regiogemeenten versterken we elkaar door effectief samen te werken op de onderwerpen waar dat nodig is.

Daarom geven we extra aandacht aan:
• de gemeente wil op voor ons belangrijke onderwerpen een voortrekkersrol nemen in de regionale samenwerking.
• het uitgangspunt is ‘lokaal wat kan, regionaal wat moet’. Hierbij blijft de gemeente de inhoudelijke lijn bepalen. Nieuwe samenwerkingen komen enkel op initiatief van de gemeente(n) tot stand. Samenwerking wordt altijd getoetst aan kwaliteit, kosten en een aantoonbare meerwaarde voor inwoners. Hiervoor biedt de nota verbonden partijen een kader.

Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Terug naar navigatie - Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening - Welke verbonden partijen zijn erbij betrokken?

Deze verbonden partijen dragen bij aan het bereiken van de maatschappelijke effecten van programma 5:

- Regio Gooi en Vechtstreek

- Veiligheidsregio Gooi en Vechtstreek

- Metropool Regio Amsterdam 

Voor meer informatie verwijzen wij naar de paragraaf Verbonden partijen.

Wat mag het kosten?

Terug naar navigatie - Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening - Wat mag het kosten?
Duidelijke en transparante dienstverlening
Realisatie 2024
Begroting 2025 (na wijziging)
Begroting 2026
Raming 2027
Raming 2028
Raming 2029
Bedragen x € 1.000
Lasten
Dienstverlening en communicatie
3.375
2.998
3.332
3.394
3.177
2.767
Veiligheid en handhaving
7.275
8.414
8.734
8.453
8.448
8.437
Bestuur en organisatie
4.436
3.935
3.274
3.329
3.329
3.328
Bestuurlijke samenwerking
769
801
801
897
801
801
Totaal lasten
15.855
16.148
16.141
16.073
15.755
15.332
Baten
Dienstverlening en communicatie
1.568-
1.272-
1.431-
1.606-
1.420-
941-
Veiligheid en handhaving
160-
103-
103-
103-
103-
103-
Bestuur en organisatie
9-
-
-
-
-
-
Bestuurlijke samenwerking
-
-
-
-
-
-
Totaal baten
1.737-
1.375-
1.534-
1.709-
1.523-
1.044-
Resultaat voor bestemming
14.118
14.773
14.607
14.364
14.232
14.288
Resultaat na bestemming
14.118
14.773
14.607
14.364
14.232
14.288

Toelichting verschillen
Verschil is € 166K voordelig, met name bestaande uit:
Hogere baten paspoorten, lagere kosten verkiezingen in 2025 en teamleider burgerzaken  (saldo € 200K N).
De bijdrage aan de Veiligheidsregio en de Regio Gooi en Vechtstreek nemen in 2026 toe (€ 200K N).
In 2025 heeft een storting plaatsgevonden in de voorziening pensioenen wethouders (€ 0,8 mln. V)

Investeringen
We hebben het voornemen om in 2026 investeringen te doen in automatisering en kantoormeubilair e.d. De totale investeringsuitgaven bedragen € 2,4 miljoen. De kapitaallasten van deze voorgenomen investeringen zijn verwerkt in het meerjarenperspectief van deze programmabegroting. Voor detailinformatie wordt verwezen naar bijlage 1.

Indicatoren

Terug naar navigatie - Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening - Indicatoren

Indicatoren 

Indicatoren Dienstverlening
nr.
Omschrijving indicator
2022
2023
2024
2025
begroot 2026
Streefwaarde
Bron
1.
Percentage inkomende telefoontjes dat binnen 30 seconden wordt opgenomen
66%
72%
59%
64%
70%
70%
Telefooncentrale
2.
90% van de baliebezoekers wordt binnen 5 minuten na afspraaktijd geholpen
90%
89%
92%
94%
94%
90%
Klantbegeleidingssysteem JCC
3.
80% van de Burgerzaken producten wordt digitaal aangevraagd
80%
87%
85\%
89%
89%
85%
I-Burgerzaken
4.
Waardering van inwoners over de dienstverlening aan de balie
8,6
8,4
8,7
8,7
8,5
cijfer 7,5
KCM survey
5.
Waardering van inwoners over de telefonische dienstverlening
-
7,1
7,2
7
7
cijfer 7
KCM survey
6.
Percentage telefoontjes dat opgenomen wordt
90%
93%
93%
95%
95%
93%
Telefooncentrale
7.
Percentage terugbelverzoeken waarbij binnen 2 werkdagen wordt teruggebeld
-
-
80%
82%
85%
85%
Zaaksysteem
8.
Percentage vragen via de website dat binnen 5 werkdagen wordt beantwoord
-
-
76%
80%
85%
85%
Zaaksysteem
Indicatoren Veiligheid
nr.
Omschrijving indicator
2021
2022
2023
2024
Streefwaarde
Bron
1.
Percentage inwoners dat zich ‘s avonds onveilig voelt
1,0%
-
-
-
daling ten opzichte van voorgaand jaar
Veiligheidsmonitor
2.
Percentage inwoners dat sociale overlast ervaart
10,0%
-
-
-
daling ten opzichte van voorgaand jaar
Veiligheidsmonitor
3.
Totaal aantal geregistreerde misdrijven Gooise Meren
2.499
2.362
2.618
2.499
daling ten opzichte van voorgaand jaar
RVS - politie
In 2023 en 2024 heeft Gooise Meren niet aan de twee jaarlijkse Veiligheidsmonitor deelgenomen. Om deze reden zijn voor indicatoren veiligheid alleen waarden ingevuld in 2021. In 2025 neemt Gooise Meren weer deel aan de Veiligheidsmonitor.