
Schuldregelen en budgetbeheer vanaf 2026 vormgeven en voortzetten
Schuldregelen en budgetbeheer vanaf 2026 vormgeven en voortzetten
Per 1 juli 2026 eindigt de samenwerking met onze huidige partner voor de uitvoering van schuldregelingen en budgetbeheer. We staan daarom voor de keuze om schuldregelingen zelf uit te voeren of om dit uit te besteden. We verwachten dat de kosten hierna zullen stijgen, zowel bij zelf uitvoeren als bij uitbesteden.
Uitbesteden van deze taak brengt met zich mee dat wij een aanbesteding moeten starten. In de huidige markt is het vinden van een passende samenwerkingspartner een uitdaging. Externe partijen zijn gericht op productie in plaats van op kwaliteit van de dienstverlening. Dit leidt tot minder persoonlijke begeleiding waardoor we het zicht op kwetsbare inwoners verliezen, wat uiteindelijk de effectiviteit van schuldhulpverlening beperkt.
Het zelfstandig uitvoeren van schuldregelingen biedt kwalitatieve voordelen: (1) beter controle over het gehele proces, (2) een kleiner risico op problemen in de uitvoering en (3) onze kosten zijn stabieler op de lange termijn. We reserveren middelen voor alle taken van schuldhulpverlening, inclusief een formatie-uitbreiding van 1,1 fte.