Programma 5 Duidelijke en transparante dienstverlening
5.1. Dienstverlening & communicatie
Terug naar navigatie - 5.1. Dienstverlening & communicatieOp dit moment zijn er geen afwijkingen te melden ten opzichte van de Begroting 2024.
Terug naar navigatie - Op dit moment zijn er geen afwijkingen te melden ten opzichte van de Begroting 2024.5.2. Veiligheid & handhaving
Terug naar navigatie - 5.2. Veiligheid & handhavingOp dit moment zijn er geen afwijkingen te melden ten opzichte van de Begroting 2024.
Terug naar navigatie - Op dit moment zijn er geen afwijkingen te melden ten opzichte van de Begroting 2024.5.3. Bestuur & organisatie
Terug naar navigatie - 5.3. Bestuur & organisatieJuridische kosten Naarderbos
Terug naar navigatie - Juridische kosten NaarderbosVoor juridische advisering met betrekking tot diverse procedures van dossiers inzake Naarderbos worden jaarlijks de kosten geraamd bij het 2e Voortgangsverslag. Voor 2024 stellen we voor om een bedrag van € 200.000 te begroten. Dit bedrag is gebaseerd op een analyse van de werkelijk bestede kosten tot met augustus 2024.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 200.000 nadelig (incidenteel)
Hogere inwonersklasse, vergoeding college & raad
Terug naar navigatie - Hogere inwonersklasse, vergoeding college & raadOmdat de gemeente Gooise Meren het aantal van 60.000 inwoners is gepasseerd, vallen de collegeleden in een hogere salarisklasse. Dit betekent per 1 januari 2024 € 155.000 per jaar meer aan salariskosten. Ook raadsleden vallen in een hogere vergoedingenklasse. Dit betekent per 1 januari 2024 € 120.000 per jaar meer aan salariskosten. De structurele effecten zijn verwerkt in de conceptbegroting 2025.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 275.000 nadelig (structureel)
Personeelsbudgetten
Terug naar navigatie - PersoneelsbudgettenEr is op een aantal plekken in de organisatie sprake van hogere kosten in het personeelsbudget als gevolg van de inzet van inhuur. Dit speelt met name bij de afdeling Mens & Omgeving (M&O). Het personeelsbudget van de afdeling M&O komt naar schatting € 550.000 hoger uit dan begroot. Dat is het gevolg van hogere kosten voor inhuur, ingezet in het kader van fulltime inhuur op vacatures. Enerzijds om de tijd tot vaste werving te overbruggen, anderzijds op functies die als gevolg van de situatie op de arbeidsmarkt steeds lastiger zijn in te vullen. Daarnaast is inhuur nodig voor ziektevervanging en op belangrijke dossiers waarvoor geen vaste personele capaciteit beschikbaar is, maar waarvoor het noodzakelijk is dat werk gedaan wordt om doelen te bereiken. Zoals voorbereiding op een aantal projecten onderwijshuisvesting, vooruitlopend op de definitieve besluitvorming over het IHP. Gelet op noodzakelijke voortgang in het werk is in afstemming met portefeuillehouders bewust gekozen voor de (extra) inzet van inhuur, wetende dat inhuur financieel gezien duurder is of dat de dekking daarvoor nog niet is vastgesteld. Daarmee is voortgang op meest belangrijke dossiers geborgd.
Gelet op de verwachtte overschrijding wordt nu € 301.000 bijgeraamd:
- € 65.000, vervanging op sportbeleid in verband met ziekte (1.2 Sport & bewegen)
- € 51.000, coördinator integraal beleidsplan jeugd (2.1 Jeugdbeleid)
- € 65.000, inhuur ten behoeve van de voortgang beleidsopgaven wonen (3.1 Wonen)
- € 120.000, inzet herijking visie begraafplaatsen.
Naar verwachting kan het resterende deel van de verwachtte overschrijding binnen de reguliere personeelsbudgetten (organisatiebreed) worden opgevangen.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 301.000 nadelig (incidenteel)
Diverse personeelsontwikkelingen
Terug naar navigatie - Diverse personeelsontwikkelingenDe gemeente heeft in 2024 geld beschikbaar voor arbeidsmarkttoelagen. Het lijkt geen goede oplossing voor de personele problemen die wij nu hebben. Omdat wij geen onnodige claim willen leggen op dit budget, kan het nu grotendeels vrijvallen (€ 200.000).
De gemeente heeft (in goed onderling overleg) afscheid genomen van enkele medewerkers. De hiermee gepaard gaande kosten worden aan de voorziening personele kosten toegevoegd (€ 200.000).
Financiële gevolgen in Begroting 2024: budgettair neutraal
Nieuwe werk en serveromgeving
Terug naar navigatie - Nieuwe werk en serveromgevingIn 2027 is de huidige werkplek- en serveromgeving afgeschreven en moet deze worden vervangen. Daarom is in de begroting 2024-2027 een investeringskrediet van € 1.700.000 opgenomen voor jaarschijf 2027. Gezien de complexiteit van dit project, zullen echter al vanaf 2024 voorbereidingen worden getroffen om de nieuwe werkplek- en serveromgeving in 2027 te realiseren. Deze voorbereidingen omvatten projectmanagementkosten, advies- en begeleidingskosten door diverse bureaus voor quickscans, advies over de inrichting en implementatie van MS 365-producten, het aanschaffen van licenties, en het realiseren van koppelingen. Daarnaast omvat het ook advies en begeleiding bij het voorbereiden en uitvoeren van de (Europese) aanbesteding. Om deze voorbereidingen te financieren, wordt voorgesteld om het reeds opgenomen uitvoeringskrediet van € 1.700.000 op te splitsen in een voorbereidingskrediet van € 500.000 voor de jaren 2024-2026. Het resterende uitvoeringskrediet van € 1.200.000 zal voor 2027 bij de raad worden aangevraagd.
Beslispunt 2i kredieten: Een voorbereidingskrediet van € 500.000 beschikbaar te stellen voor nieuwe werk en serveromgeving
5.4. Bestuurlijke samenwerking
Terug naar navigatie - 5.4. Bestuurlijke samenwerkingOp dit moment zijn er geen afwijkingen te melden ten opzichte van de Begroting 2024.
Terug naar navigatie - Op dit moment zijn er geen afwijkingen te melden ten opzichte van de Begroting 2024.Financieel overzicht programma 5
Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 5Bedragen x € 1.000 |
Begroting 2024 |
Begrotings-wijzigingen t/m augustus |
Wijzigingen 2e Voortgangsverslag |
Begroting 2024 gewijzigd |
---|---|---|---|---|
Dienstverlening en communicatie |
3.249 |
-206 |
26 |
3.069 |
Veiligheid en handhaving |
7.514 |
17 |
60 |
7.591 |
Bestuur en organisatie |
2.738 |
136 |
676 |
3.550 |
Bestuurlijke samenwerking |
439 |
275 |
0 |
714 |
Totaal lasten |
13.940 |
222 |
762 |
14.924 |
Dienstverlening en communicatie |
-1.194 |
-10 |
-1 |
-1.205 |
Veiligheid en handhaving |
-78 |
0 |
0 |
-78 |
Bestuur en organisatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuurlijke samenwerking |
-88 |
88 |
0 |
0 |
Totaal baten |
-1.360 |
78 |
-1 |
-1.283 |
Resultaat voor bestemming |
12.580 |
300 |
761 |
13.641 |
Dienstverlening en communicatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Veiligheid en handhaving |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuur en organisatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuurlijke samenwerking |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
Dienstverlening en communicatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Veiligheid en handhaving |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuur en organisatie |
0 |
0 |
0 |
0 |
Bestuurlijke samenwerking |
0 |
0 |
0 |
0 |
Onttrekking reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
Resultaat na bestemming |
12.580 |
300 |
761 |
13.641 |