Programma 3 Passend wonen in een groene omgeving
3.1. Wonen
Terug naar navigatie - 3.1. WonenOverige wijzigingen (< € 70.000)
Terug naar navigatie - Overige wijzigingen (< € 70.000)Incidenteel
- Inhuur ten behoeve van de voortgang beleidsopgaven wonen, € 65.000 nadelig, (zie voor verdere toelichting bij 5.3 Personeelsbudget M&O)
3.2. Buitenruimte & leefomgeving
Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgevingBeheer en onderhoud openbaar gebied Naarderbos
Terug naar navigatie - Beheer en onderhoud openbaar gebied NaarderbosGelijktijdig met de levering van het recht van erfpacht aan de gemeente wordt de Exploitatie en Beheersovereenkomst (EBO) tussen partijen met wederzijds goedvinden beëindigd. Dit levert een structureel nadeel op van € 236.000, omdat de vergoeding voor de door de gemeente uitgevoerde onderhoudswerkzaamheden wegvalt. . In de afgelopen jaren hebben we alleen het noodzakelijk beheer en onderhoud gedaan en de kosten daarvan bedroegen de afgelopen jaren gemiddeld € 50.000.
Onderdeel van de overeenkomst is dat de door de ondernemer verschuldigde betaling van in het verleden door de gemeente gemaakte kosten vervalt. In totaal gaat het hierbij om een bedrag van € 471.000. Bij de jaarrekening 2023 is hier al voor € 417.000 een voorziening voor oninbaar getroffen, zodat het incidentele nadeel voor 2024 € 54.000 is. Naar de toekomst toe verwachten wij dat daar weer inkomsten tegenover staan (bijdrage of erfpacht).
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 290.000 lagere baten (€ 236.000 structureel en € 54.000 incidenteel)
Baten afvalstoffenheffing
Terug naar navigatie - Baten afvalstoffenheffingDe opbrengst van de afvalstoffenheffing is met name door areaaluitbreiding voor 2024 € 120.000 hoger dan geraamd. Het voordeel op de baten wordt in het kader van de kostendekking gestort in de egalisatievoorziening afvalstoffenheffing.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: budgettair neutraal (€ 120.000 hogere lasten en hogere baten)
Bijdrage aan GNR
Terug naar navigatie - Bijdrage aan GNRNa de financiële afwikkeling van de in 2023 ontvangen uittreedsom is in 2024 bij GNR nog de laatste tranche van de uitreedsom van de gemeente Amsterdam ontvangen. Dit bedrag is in 2024 in mindering gebracht op de berekende participantenbijdrage voor 2024. Hierdoor is de bijdrage voor 2024 van Gooise Meren aan GNR € 86.000 lager.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 86.000 voordelig (incidenteel)
Sanering volkstuin Keverdijk
Terug naar navigatie - Sanering volkstuin KeverdijkNa sanering tot het maaiveld bleek uit onderzoek dat de depotbodemmonsters nog sterk verontreinigd zijn met koper en zink en plaatselijk ook met nikkel, lood en PAK. De doelstelling van de sanering is hiermee formeel niet gehaald. Om deze sanering alsnog af te ronden zal er een tweede saneringsronde moeten plaats vinden. De kosten hiervoor bedragen € 100.000.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 100.000 nadelig (incidenteel)
Degeneratievergoedingen
Terug naar navigatie - DegeneratievergoedingenTot nu toe zijn er door de Nutsbedrijven meer wegopbrekingen uitgevoerd dan gepland. Tevens is een glasvezelnetwerk aangelegd. Dit alles levert meer degeneratie-inkomsten op dan er voor 2024 waren geraamd. De verwachting is dat 2024 positief wordt afgesloten met € 1.100.000 aan degeneratie-inkomsten in plaats van de geraamde € 200.000. Tegenover de hogere inkomsten staan in 2024 echter ook € 300.000 hogere uitgaven aan de instandhouding van het wegenbeheerareaal.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 600.000 voordelig (€ 300.000 hogere lasten € 900.000 hogere baten (incidenteel))
Elektrakosten openbare verlichting
Terug naar navigatie - Elektrakosten openbare verlichtingDe begrote elektrakosten voor de openbare verlichting voor 2024 zijn gebaseerd op een vergelijkbaar verbruik en prijsniveau als waar bij het opstellen van de begroting 2023 rekening mee is gehouden. Pas ná het vaststellen van de begroting 2024 bleken de werkelijke lasten op basis van het nieuwe energiecontract (medio 2022) fors hoger dan geraamd. Voor 2023 kwam de overschrijding uit op circa € 300.000. Ook voor 2024 verwachten we soortgelijke overschrijding.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 300.000 nadelig (structureel)
Onderzoek en herstelwerkzaamheden Naarden Vesting
Terug naar navigatie - Onderzoek en herstelwerkzaamheden Naarden VestingIn de raadsmededeling (RM 790484) bent u geïnformeerd over onze verplichtingen voor het onderhoud en beheer van onder andere de enveloppe in Naardenvesting. Het is noodzakelijk om hier op korte termijn al kleinschalige herstelwerkzaamheden uit te voeren, zodat de veiligheid van de weggebruiker gewaarborgd blijft. Daarnaast is het noodzakelijk om het groot en achterstallig onderhoud in kaart te gaan brengen middels een onderzoek.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 200.000 nadelig (incidenteel)
Veilig oversteken Brediusweg
Terug naar navigatie - Veilig oversteken BrediuswegIn de begroting van 2023 is een investering ter hoogte van € 160.000 beschikbaar gesteld voor het verbeteren van de veiligheid van het oversteken van de Brediusweg ter hoogte van het Vondelkwartier, voor een tweetal verkeersdrempels in de Oud-Bussummerweg en één in de Willem Bilderdijklaan. Na afronding van de participatie op het ontwerp is een geactualiseerde kostencalculatie op het definitief ontwerp (DO) gemaakt, waardoor een aanvullend krediet nodig is. De kosten voor de vier genoemde maatregelen vallen € 190.000 hoger uit dan aanvankelijk geschat.
Beslispunt 2b kredieten: Een aanvullend krediet van € 190.000 beschikbaar te stellen voor Veilig oversteken Brediusweg
Investeringen hemelwateropgaven schrappen
Terug naar navigatie - Investeringen hemelwateropgaven schrappenOp dit moment doen wij onderzoek naar uit te voeren maatregelen die wij in het kader van ‘hemelwateropgaven’ kunnen/ moeten nemen. Op basis van de huidige inzichten, waarbij hemelwateropgaven vaak al zijn meegenomen in herinrichtingsprojecten, verwachten wij de voor 2023 en 2024 geplande investeringen niet nodig te hebben en stellen voor deze investeringen te schrappen.
Beslispunt 2c kredieten: De investering hemelwateropgaven 2023 van € 501.000 te schrappen
Beslispunt 2d kredieten: De investering hemelwateropgaven 2024 van € 693.000 te schrappen
Plaatsen vangrail langs Maxisweg
Terug naar navigatie - Plaatsen vangrail langs MaxiswegMaxisweg geplaatst moeten worden. Verschillende inwoners van Muiden hebben gemeld dat er beperkte ruimte is tussen het fietspad en de rijbaan (slechts 80 cm). Daarnaast adviseren de Verkeerspolitie en vakafdelingen dringend om een geleiderail te plaatsen. Bij een ongeval kan het ontbreken van een geleiderail als een serieus gebrek aan de weg worden gezien en kan de gemeente voor schade en/of letsel aansprakelijk worden gesteld.
Beslispunt 2e kredieten: Een krediet van € 140.000 beschikbaar te stellen voor het plaatsen van een vangrail langs de Maxisweg
Verkeersregelinstallatie (VRI) Bussummergrindweg/Struikheiweg
Terug naar navigatie - Verkeersregelinstallatie (VRI) Bussummergrindweg/StruikheiwegIn 2023 is een investering van € 56.000 beschikbaar gesteld voor de vervanging van het buitenwerk aan de VRI aan de Bussummergrindweg/Struikheiweg. De gemeente heeft uiteindelijk meer onderdelen moeten vervangen om de VRI weer goed werkend te krijgen. In totaal is er sprake van € 25.000 extra kosten als gevolg van verkeersmaatregelen, meerwerk en materiaalkosten.
Beslispunt 2f kredieten: Een aanvullend krediet van € 25.000 beschikbaar te stellen voor Verkeersregelinstallatie Bussummergrindweg/Struikheiweg
Vervanging deel hoofdriool vuilwater aan de Nieuwe Hilversumseweg
Terug naar navigatie - Vervanging deel hoofdriool vuilwater aan de Nieuwe HilversumsewegIn het 1e Voortgangsverslag 2024 is een nieuwe investering opgevoerd (€ 110.000) voor de spoedvervanging van een deel van het hoofdriool aan de Nieuwe Hilversumseweg. Om de overlast voor de omwonenden te beperken wordt direct na afronding de weg boven het nieuw aangelegd riool geasfalteerd. De kosten voor het asfalteren (€ 30.000) waren niet in de rioolwerkzaamheden meegenomen en worden nu alsnog ten laste van deze investering gebracht. De kapitaallasten van deze investering worden ten laste van de kostendekkende rioolheffing gebracht. Deze mutatie heeft daarmee geen effect op het begrotingssaldo.
Beslispunt 2g kredieten: Een aanvullend krediet van € 30.000 beschikbaar te stellen voor vervanging van het deel vuilwater hoofdriool aan de Nieuwe Hilversumseweg
Overige wijzigingen (< € 70.000)
Terug naar navigatie - Overige wijzigingen (< € 70.000)Incidenteel
- Actieplan 2024 Gooise Meren 100% zwerfvuilvrij, budgettair neutraal (€ 67.000 hogere lasten en hogere baten)
- Extra herstelwerkzaamheden openbare verlichting naar aanleiding van storingen, € 50.000 nadelig
- Onderhoud straatmeubilair, € 30.000 nadelig
- Overkapping grafmonument de Suikertaart en haalbaarheidsonderzoek herbestemming, budgettair neutraal (€ 48.000 hogere lasten en hogere baten (subsidie RCE en bijdrage stichting tot behoud van de Oude Begraafplaats Naarden))
- Opstellen actieplan geluid (wettelijk taak), € 30.000 nadelig
Structureel
- Onderhoud straatmeubilair, € 20.000 nadelig
- Actualisatie opbrengsten vastgoed, € 23.500 nadelig (zie voor verdere toelichting bij 6.2 Actualisatie opbrengsten vastgoed)
- Jaarlijks beheer en onderhoud nieuwe voetgangersbewegwijzering in kernen, € 25.000 nadelig
- Hoogwaardige zitbanken in het Westbatterijpark (in de Krijgsman), € 5.000 nadelig
3.3. Duurzaamheid
Terug naar navigatie - 3.3. DuurzaamheidSoorten Management Plan (SMP)
Terug naar navigatie - Soorten Management Plan (SMP)Gemeente Gooise Meren stelt ten behoeve van de verduurzaming van woningen een soortenmanagementplan (SMP) op. Dit plan is essentieel om de isolatieopgave te versnellen en tegelijkertijd beschermde diersoorten te behouden. Om in aanmerking te komen voor de provinciale subsidie is een financieringsplan nodig voor het gehele grondgebied van de gemeente. Dit was begin 2024 nog niet bekend (1e Voortgangsverslag). Het oorspronkelijk budget voor het opstellen van het SMP is hiervoor niet toereikend en extra financiering is noodzakelijk. Daarom wordt nu een extra bedrag van in totaal maximaal € 550.000 opgenomen. De raad is in juni jl. op de hoogte gesteld met een raadsmededeling (RM 748660). De totale kosten voor het opstellen van het SMP bedragen in totaal € 1.000.000 (€ 605.000 in 2024 en € 395.000 in 2025). Hiervan wordt in 2024 € 160.000 gedekt uit de CDOKE-middelen en € 290.000 vanuit een provinciale subsidieregeling. Aanvullend is voor 2024 € 155.000 nodig. De extra bijdrage van € 395.000 voor 2025 is verwerkt in de conceptbegroting 2025. Hierbij is nog geen rekening gehouden met een bijdrage van woningcorporaties.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 155.000 nadelig (€ 290.000 hogere baten en € 445.000 hogere lasten incidenteel)
3.4. Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkelingVerworven erfpachtrechten gronden golfbaan Naarderbos
Terug naar navigatie - Verworven erfpachtrechten gronden golfbaan NaarderbosDe gemeente heeft het recht van erfpacht op de gronden van de golfbaan tegen een koopsom van € 2.950.000 verworven. De notariskosten zijn € 11.500.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: € 2.961.000 hogere lasten (incidenteel)
Overdracht Jan ter Gouwweg
Terug naar navigatie - Overdracht Jan ter GouwwegBij de Decemberwijziging 2023 is besloten om de budgetten in verband met de overdacht van de Jan ter Gouwweg (inclusief de toevoeging aan de reserve grondexploitatie) over te hevelen van 2023 naar 2025. Dit betreft een budgettair neutrale wijziging. In de begrotingswijziging zijn de posten echter verschoven naar 2024 in plaats van 2025. Dit wordt nu gecorrigeerd voor 2024. De correctie voor 2025 is al verwerkt in de conceptbegroting 2025.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: budgettair neutraal (€ 2.190.000 lagere baten en lagere toevoeging aan de reserve)
Omgevingsvergunningen
Terug naar navigatie - OmgevingsvergunningenDe Begroting voor 2024 viel lastig te ramen, omdat er lang onduidelijkheid was over het moment van invoering van de Omgevingswet. Immers, bij invoering was een groter aantal aanvragen te verwachten, terwijl in 2024 rekening moest worden gehouden met langere doorlooptijd van de behandeling (vertraging) van aanvragen. Want in 2024 zijn er gedurende enige tijd twee verschillende procedures naast elkaar: een procedure die vergunningen beoordeelt op basis van het oude recht (aanvragen van vóór 31-12-2023) en eentje die dat doet op basis van het nieuwe Omgevingsrecht. Met de start van de Omgevingswet is er ingezet op extra capaciteit (inhuur) om de overgang op te vangen. Overigens lijkt het totale aantal aanvragen voor vergunningen onder de Omgevingswet in 2024 tot nu toe in lijn met de aantallen van 2023.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: budgettair neutraal (€ 1.500.000 hogere baten en € 1.500.000 hogere lasten incidenteel)
Personeel vergunningverlening omgevingswet
Terug naar navigatie - Personeel vergunningverlening omgevingswetDe afgelopen jaren is er op het gebied van vergunningverlening veel extra capaciteit ingehuurd bij de afdeling VTH. Er was bewust gekozen voor inhuur omdat het effect van de Omgevingswet op de benodigde formatie niet duidelijk was. Dat effect is nu duidelijker en zichtbaar is dat er sprake is van een structureel personeelstekort doordat het aantal vergunningsaanvragen onverminderd hoog is gebleven.
Met de komst van de Omgevingswet zijn er meer wijzigingen in de buitenruimte vergunningsvrij geworden. Het effect daarvan is dat er vaker handhavingsverzoeken binnenkomen. De extra kosten voor 2 fte medewerker vergunningenverlening bedragen € 209.000 op jaarbasis. De kosten worden gedekt door hogere legesopbrengsten. De structurele lasten zijn verwerkt in de conceptbegroting 2025.
Financiële gevolgen in Begroting 2024: budgettair neutraal (€ 190.000 hogere lasten en € 190.000 hogere baten)
Overige wijzigingen (< € 70.000)
Terug naar navigatie - Overige wijzigingen (< € 70.000)Structureel
- Actualisatie opbrengsten vastgoed, € 97.000 nadelig (zie voor verdere toelichting bij 6.2 Actualisatie opbrengsten vastgoed)
Financieel overzicht programma 3
Terug naar navigatie - Financieel overzicht programma 3Bedragen x € 1.000 |
Begroting 2024 |
Begrotings-wijzigingen t/m augustus |
Wijzigingen 2e Voortgangsverslag |
Begroting 2024 gewijzigd |
Wonen |
758 |
-758 |
0 |
0 |
Buitenruimte en leefomgeving |
33.815 |
226 |
1.292 |
35.333 |
Duurzaamheid |
1.866 |
-28 |
466 |
2.304 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
5.964 |
5.086 |
4.309 |
15.359 |
Totaal lasten |
42.403 |
4.526 |
6.067 |
52.996 |
Wonen |
-51 |
51 |
0 |
0 |
Buitenruimte en leefomgeving |
-17.584 |
0 |
-822 |
-18.406 |
Duurzaamheid |
-1.095 |
0 |
-290 |
-1.385 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
-4.063 |
-6.806 |
863 |
-10.006 |
Totaal baten |
-22.793 |
-6.755 |
-249 |
-29.797 |
Resultaat voor bestemming |
19.610 |
-2.229 |
5.818 |
23.198 |
Wonen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Buitenruimte en leefomgeving |
0 |
0 |
0 |
0 |
Duurzaamheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
0 |
0 |
0 |
0 |
Toevoeging reserves |
0 |
0 |
0 |
0 |
Wonen |
0 |
0 |
0 |
0 |
Buitenruimte en leefomgeving |
-342 |
0 |
0 |
-342 |
Duurzaamheid |
0 |
0 |
0 |
0 |
Ruimtelijke ontwikkeling |
-309 |
200 |
0 |
-109 |
Onttrekking reserves |
-651 |
200 |
0 |
-451 |
Resultaat na bestemming |
18.959 |
-2.030 |
5.818 |
22.747 |