
Programma 6 Financieel gezond
6.1. Financiën
Terug naar navigatie - 6.1. FinanciënRaming uitkering Gemeentefonds
Terug naar navigatie - Raming uitkering GemeentefondsIn de jaarschijven 2023 t/m 2025 van onze begroting hebben we (in lijn met de uitspraak van de Commissie van Wijzen over de Hervormingsagenda Jeugd) een meerjarige stelpost voor Jeugd opgenomen (aan de uitgavenkant en tegelijkertijd bij de uitkering uit het Gemeentefonds aan de batenkant). Bij de meicirculaire 2023 van dat Gemeentefonds zijn, op basis van het principeakkoord tussen gemeenten en Rijk over het financiële kader voor de Hervormingsagenda, definitieve middelen toegekend voor de uitgaven Jeugd voor 2024 en 2025. We hebben de uitgavenbegroting voor de Jeugdzorg daarop aangepast, door de eerdere stelpost aan de uitgavenkant te laten vervallen, maar helaas is daarbij niet tegelijkertijd de stelpost aan de batenkant voor de uitkering uit het Gemeentefonds vervallen.
Inmiddels zijn passende maatregelen geïmplementeerd om herhaling te voorkomen.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 2.125.000 nadelig (incidenteel)
September- en decembercirculaire 2024
Terug naar navigatie - September- en decembercirculaire 2024Het financieel effect van de septembercirculaire 2024 is voor 2025 en verder positief. Vanaf 2026 met name omdat het Rijk de besparing op Jeugdzorg heeft laten vervallen, die wordt toegevoegd aan het jeugdbudget. Daarnaast is sprake van mutaties in middelen die verband houden met specifieke taakmutaties (onder andere structureel: Wmo demografie, Wet betaalbare huur en de Omgevingswet; incidenteel: bibliotheekfunctie). Na die verwerking resteert de vrij besteedbare ruimte. Dit leidt tot hogere baten op programma 6 waartegenover hogere lasten staan op alle andere programma’s.
De decembercirculaire bestaat alleen uit een kleine negatieve bijstelling van de vrij besteedbare ruimte in 2025 en 2026, onder meer door actualisatie van de WOZ-waarden; vanaf 2027 wordt dit ruimschoots gecompenseerd door een hoger accres.
De circulaires samen hebben hierdoor een positief effect van € 103.000 in 2025 en nagenoeg geen effect vanaf 2026.
De raad is hierover geïnformeerd met twee raadsmededelingen (RM 963975 en 1091551).
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 103.000 voordelig (incidenteel), structureel nagenoeg nihil
Ontwikkelingen bedrijfsvoering (overhead)
Terug naar navigatie - Ontwikkelingen bedrijfsvoering (overhead)Een aantal afwijkingen ten opzichte van de Begroting 2025 heeft niet rechtstreeks betrekking op een specifiek deelprogramma, maar op de bedrijfsvoering van de organisatie. Dit betreft ook taken die worden verricht door ondersteunende afdelingen. Ze vallen administratief onder overhead en daarmee onder het deelprogramma Financiën (6.1). De afwijkingen zijn hieronder benoemd.
Overheadbudget
Terug naar navigatie - OverheadbudgetUitbreiding van ambtelijke formatie betekent naast extra loonkosten ook extra kosten op het gebied van huisvesting, ICT, facilitair, P&O en financiën. Daarom wordt er altijd bij uitbreiding van formatie 20% extra aan overheadbudget berekend om die extra kosten te kunnen dekken. De 20% over de formatieve toename in de Begroting 2025 moet nog worden verwerkt.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 252.000 nadelig (structureel)
Opheffen administratieve verrekeningen (diverse programma’s)
Terug naar navigatie - Opheffen administratieve verrekeningen (diverse programma’s)Bij de inrichting van het nieuw financieel pakket bleek dat er nog op twee plaatsen in de administratie kosten tussen kostenplaatsen werden verrekend zonder dat daar een inhoudelijke noodzaak voor was. In het kader van transparantie en uniformiteit worden deze verrekeningen (meerjarig) verwijderd. Dit heeft geen financiële of inhoudelijke consequenties, maar leidt wel tot € 1,2 miljoen lagere baten en lasten.
Financiële gevolgen Programma 1: € 393.000 voordelig
Financiële gevolgen Programma 2: € 669.000 voordelig
Financiële gevolgen Programma 3: € 110.000 nadelig
Financiële gevolgen Programma 4: € 110.000 voordelig (en € 21.000 binnen het programma)
Financiële gevolgen Programma 6: € 1.062.000 nadelig
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 1.193.000 budgettair neutraal, zie boven (structureel)
Teamleider afdeling Burgerzaken/Frontoffice
Terug naar navigatie - Teamleider afdeling Burgerzaken/FrontofficeNa de samenvoeging van het voormalige team Burgerzaken en de afdeling KCC tot de nieuwe afdeling Burgerzaken/Frontoffice in januari 2021 was de totale formatie circa 38 fte. Op dit moment bedraagt de totale formatie van de afdeling 40 fte (45 medewerkers). Sinds 1 augustus 2021 heeft het team Frontoffice een teamleider die een vaste aanstelling heeft. Deze functie is in het leven geroepen om de span of control en span of attention bij de manager BZ/FO in balans te houden.
De functie van teamleider is toentertijd per abuis niet formeel opgenomen binnen de toegestane formatie. Vanwege vacatureruimte binnen de afdeling Burgerzaken/Frontoffice kon dit de voorgaande jaren binnen de bestaande formatie worden opgelost. Inmiddels zijn alle operationele functies vervuld en is er geen ruimte meer om de teamleider binnen de reguliere formatie op te vangen. De reguliere formatie is nodig om alle dienstverlening- en burgerzakentaken adequaat uit te kunnen voeren. Een teamleider is onmisbaar voor de operationele aansturing van het team Frontoffice.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 140.000 nadelig (structureel)
Uitbreiding wijkadviseurs
Terug naar navigatie - Uitbreiding wijkadviseursDe inzet van de wijkadviseurs is geëvalueerd. Bij deze evaluatie hebben we teruggekeken naar de afgelopen twee jaar waarin we de functie van wijkadviseur hebben doorontwikkeld en hebben uitgebreid van 2 naar 4 adviseurs, gebruikmakend van tijdelijke extra financiering. Het doel van de uitbreiding was om de dienstverlening aan bewoners te verbeteren, de communicatie tussen de wijk en de gemeente te versterken, en bij te dragen aan een betere leefbaarheid in de wijk.
De positie van wijkadviseur is doorontwikkeld van minder uitvoering, naar meer het proces en de regierol. Tevens zijn de netwerken zowel intern als extern geïntensiveerd, waardoor lijnen korter zijn en met elkaar makkelijker weet te vinden. Door deze ontwikkelingen verwachten wij dat 3 fte volstaat om aan de doelstellingen te voldoen en op deze manier effectief bij te dragen aan kortere lijnen tussen gemeente en bewoner en het verbeteren van de leefbaarheid en zichtbaarheid. Dit betekent dat één van de twee tijdelijk extra ingezette fte’s structureel wordt. Vooralsnog wordt, omdat de 3e wijkadviseur wel al vast is aangenomen, in 2025 dit budget verhoogd.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 123.000 nadelig (incidenteel)
Formatie secretaris OR, GO en MZ
Terug naar navigatie - Formatie secretaris OR, GO en MZAl jaren heeft gemeente Gooise Meren iemand aangesteld voor 0,5 fte als secretaris van de OR, GO en MZ. Tot op heden is dit altijd uit het vacaturebudget van de afdeling BMO betaald, omdat er geen aparte formatie voor was opgenomen. Echter, nu (nagenoeg) alle vacatureruimte van de afdeling BMO is ingevuld, is deze persoon feitelijk boven formatief. Om deze ongewenste situatie op te heffen, wordt voorgesteld om structureel € 56.000 toe te voegen aan het personeelsbudget van BMO.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 56.000 nadelig (structureel)
Digitalisering bouwdossiers
Terug naar navigatie - Digitalisering bouwdossiersBouwdossiers ouder dan 20 jaar dienen volgens de Archiefwet overgedragen te worden aan het gemeentearchief. Het archief zorgt ervoor dat de dossiers in te zien zijn door burgers en instellingen/bedrijven. De gemeente Gooise Meren heeft een gedeelte van de dossiers nog niet overgebracht en voldoet hiermee nog niet volledig aan de wettelijke verplichting. Daarnaast moet in 2025 een nieuwe periode (1995 -2005) worden overgebracht om te blijven voldoen aan de wettelijke verplichting. Om overdracht mogelijk te maken moeten de papieren dossiers worden gedigitaliseerd.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 115.000 nadelig (incidenteel)
Afdracht archief Muiden
Terug naar navigatie - Afdracht archief MuidenIn 2025 wordt het archief van Muiden overgebracht naar het streekarchief. Het budget dat hiervoor beschikbaar is wordt overgebracht naar de juiste plek in de begroting. Het gaat om een budgettair neutrale wijziging.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 146.000 budgettair neutraal, voordeel op deelprogramma 5.4 en nadeel op deelprogramma 6.1 (incidenteel)
ICT
Terug naar navigatie - ICTDe kosten van ICT stijgen enerzijds door ICT-prijsstijgingen die hoger zijn dan waar in onze begroting mee rekening is gehouden (€ 65.000) en anderzijds door uitbreiding van licenties en cloudtoepassingen (€ 95.000). Op het gebied van de informatiebeveiliging en privacy worden steeds hogere eisen gesteld, zoals implementatie NIS-2 wetgeving (€ 60.000). Daarnaast is er extra budget nodig voor de implementatie van de nieuwe telefooncentrale (€ 45.000).
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 270.000 nadelig (structureel, deels aflopend in 2026 en 2027)
6.2. Vastgoed
Terug naar navigatie - 6.2. VastgoedKDV - Villa Zeezicht - Muiderberg
Terug naar navigatie - KDV - Villa Zeezicht - MuiderbergIn Het Tweede voortgangsverslag 2024 is gemeld dat welstand vanuit het nieuwbouwproject KC De Meerstroom in Muiderberg de eis heeft gesteld dat de gevelzijde van KDV Villa Zeezicht hetzelfde beeld moet krijgen als de nieuwbouw. De kosten voor het onvoorziene onderhoud van de bestaande gevel in consistentie met het nieuwbouwproject zijn nu bekend.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 80.000 nadelig (incidenteel)