Programma 1 Voor en van iedereen

1.2. Sport & bewegen

Terug naar navigatie - 1.2. Sport & bewegen

Projectkosten De Lunet

Terug naar navigatie - Projectkosten De Lunet

Eind 2024 is de startnotitie ‘Verkenning (her)ontwikkeling Sportcentrum De Lunet’ vastgesteld. Hierin hebben we de opdracht gekregen om de financiële en ruimtelijke haalbaarheid van behoud van de sporthalfunctie op het Sportpark Naarden te onderzoeken. Hiervoor is onderzoeksbudget en projectleiderbudget noodzakelijk.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 110.000 nadelig (incidenteel)

Veldonderzoek uitloging zink

Terug naar navigatie - Veldonderzoek uitloging zink

Bij de voorbereidingen van de veldrenovaties van 2025 zijn uit de verplichte milieukundige onderzoeken bij de SBR-rubber infill voetbalvelden verhoogde emissiewaarden voor zink in de bodem naar voren gekomen.
In het kader van zorgplicht dient ervoor gezorgd te worden dat de bodem niet verontreinigd wordt. Om uit te sluiten dat er bij andere SBR-rubber infill velden (die in de komende jaren vervangen worden) ook sprake is van een verhoogde emissiewaarde voor zink zullen we bij deze velden een milieukundig onderzoek laten doen.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 20.000 nadelig (incidenteel)

1.3. Welzijn

Terug naar navigatie - 1.3. Welzijn

Hogere lasten Team Maatschappelijke Zorg

Terug naar navigatie - Hogere lasten Team Maatschappelijke Zorg

We verwachten een overschrijding op de uitgaven voor capaciteit om de wettelijke taken van o.a. Wmo, brief- adressen en samenwerkingsafspraken met onder andere Veilig Thuis, OM, politie en woningbouwverenigingen, (Team Maatschappelijke Zorg). In 2025 kunnen die nog opgevangen worden, maar vanaf 2026 niet meer.
Het tekort aan betaalbare woningen heeft geleid tot een verdubbeling van dak- en thuisloosheid. De uitstroom van mensen die een briefadres ontvangen wegens thuisloosheid stagneert. Langdurige thuisloosheid leidt tot een neerwaartse spiraal, afglijden en maatschappelijke uitval. Niet alleen de casuïstiek neemt dus toe (van circa 30 naar bijna 70 actieve casussen) maar ook de complexiteit van deze casuïstiek.

Hogere lasten Team Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)

Terug naar navigatie - Hogere lasten Team Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo)

We verwachten een overschrijding op de uitgaven voor capaciteit om de kwaliteit van de dienstverlening aan inwoners te waarborgen en om aan de wettelijke taken eisen te kunnen blijven voldoen.
De druk op de zorg neemt toe. Mensen blijven langer thuis wonen, waardoor de druk op de Wmo en daarmee op het consulententeam Wmo toeneemt. Het aantal aanvragen dat uit een melding voorkomt, groeit. Bovendien neemt de complexiteit van de meldingen substantieel toe en daarmee het beroep op de kwaliteitsmedewerker.
Ook dient de kwaliteitsmedewerker in staat te blijven om wettelijke eisen aan toekenningen te borgen, en op de hoogte te blijven van de jurisprudentie, ook vanwege bewaarschriften.
Sinds 2022 is de formatie team consulenten Wmo uitgebreid met 3 fte van 12 naar 15 fte. Het aantal uren kwaliteit is niet evenredig meegegroeid, maar wel noodzakelijk.

Hogere lasten team Geldzorgen

Terug naar navigatie - Hogere lasten team Geldzorgen

Het team Geldzorgen werkt nu met 6,0 fte. Dit is onvoldoende om al onze taken uit te voeren. Nieuwe verplichtingen, zoals de Basisdienstverlening Schuldhulpverlening en hulpverlening aan slachtoffers van de Toeslagenaffaire, vragen extra inzet. Met de huidige formatie zijn wachtlijsten ontstaan bij schuldhulpverlening en budgetcoaching. Daarnaast krijgen vroegsignalering van schulden en het financieel ontzorgen van inburgeraars onvoldoende aandacht, ondanks dat dit wettelijke taken zijn. We kunnen inwoners slechts beperkt gericht benaderen vanuit Vroegsignalering. De benodigde uitbreiding, die al is genoemd in de begroting 2025, sluit aan bij de verwachte stijging van het aantal hulpvragen. Een uitbreiding is feitelijk nodig om deze knelpunten op te lossen en de dienstverlening op peil te brengen. Vooralsnog wordt in 2025 geprobeerd om dit binnen het bestaande personeelsbudget op te vangen.

Mantelzorgondersteuning

Terug naar navigatie - Mantelzorgondersteuning

In 2022 zijn de Nota en het actieplan Mantelzorg vastgesteld door uw raad. Mantelzorgondersteuning is een wettelijke taak vanuit de WMO, daarbij is de verwachting dat er in de toekomst steeds meer mantelzorgers nodig zijn en dat zij bovendien meer zorg moeten leveren. Met raadsmededeling 1221509 hebben wij u geïnformeerd over de wijze waarop we uitvoering geven aan het plan. We breiden de collectieve voorzieningen uit met dienstverlening van de organisaties Mantelzorg Gooi en Vechtstreek (Mantelzorg GV) en Zorgoppas. Het huidige budget 2025 is hiervoor niet toereikend.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 35.000 nadelig (incidenteel en € 170.000 in 2026)

Verplaatsen participatie budget

Terug naar navigatie - Verplaatsen participatie budget

Een deel van het participatiebudget is opgenomen bij wijk- en kerngericht werken onder deelprogramma 5.1 Dienstverlening & communicatie. Inhoudelijk hoort dit eigenlijk bij het onderdeel democratische kwaliteit, dat is ondergebracht bij deelprogramma 1.3. Het budget wordt daarom verschoven.


Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 70.000 budgettair neutraal, voordeel op deelprogramma 5.1 en nadeel op deelprogramma 1.3 (structureel)