Programma 4 Economisch vitaal en bereikbaar

4.1. Economie

Terug naar navigatie - 4.1. Economie

Onderhoudsbudget Markt/Evenementenkasten

Terug naar navigatie - Onderhoudsbudget Markt/Evenementenkasten

Er is geen onderhoudsbudget voor de 30 Markt/Evenementenkasten in de begroting opgenomen. Dit is wel nodig om de Markt/Evenementenkasten functioneel te houden. Uit de inspectie blijkt dat er nog 1 kast moet worden vervangen. De baten voor de markt en evenementen zijn al opgenomen in onze begroting.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 30.000 nadelig (structureel) en € 14.000 nadelig (incidenteel)

4.2. Toerisme & cultureel erfgoed

Terug naar navigatie - 4.2. Toerisme & cultureel erfgoed

4.3. Werk & inkomen

Terug naar navigatie - 4.3. Werk & inkomen

Noodopvang vluchtelingen

Terug naar navigatie - Noodopvang vluchtelingen

Oekraïense vluchtelingen die onder de Richtlijn Tijdelijke Bescherming vallen hebben tot 4 maart 2026 recht op opvang. Dit betekent dat we in 2025 de 6 gemeentelijke opvanglocaties in Gooise Meren zullen moeten blijven ondersteunen, veilig houden, faciliteren en bemensen. Dit gebeurt op basis van bed, bad en brood. Daarnaast wordt steeds gerichter georganiseerd en ingezet op zelfredzaamheid, integratie en participatie. Dit jaar zal eveneens de capaciteit van het aantal opvangplekken voor Oekraïense vluchtelingen worden opgehoogd met in totaal 191 plekken. Dit zal naar verwachting in Q4 plaatsvinden.

Per 1 januari 2025 zijn alle Oekraïense vluchtelingen van 18 jaar en ouder die werken verplicht om een eigen bijdrage te betalen. Ze betalen met deze eigen bijdrage voor gas, water, elektra en indien van toepassing catering. In de maanden januari en februari 2025 is een deel van het opgelegde bedrag voldaan. Op basis van de betalingen van deze twee maanden is een schatting gemaakt van € 23.000 per maand. 

Het normbedrag vanuit het Rijk voor de vergoeding van de noodopvang is in 2025 naar beneden bijgesteld van € 61 naar € 44 per bed per dag. Op basis van de uitgaven in de voorgaande jaren is de verwachting dat het budget voor 2025 niet toereikend zal zijn voor de totale uitgaven voor noodopvang. De eigen bijdragen lijken nodig om dit tekort op te vangen. Indien er daarna nog een tekort overblijft kan een aanvulling van het Rijk worden aangevraagd.
De financiële gevolgen verwerken we vooralsnog budgettair neutraal in de begroting. Dit betekent dat de lasten voor de noodopvang worden geraamd op € 10.716.000, gelijk aan de hoogte van de vergoeding door het Rijk en de verwachte eigen bijdrage. De baten bestaan uit de vergoeding van het Rijk voor de beschikbare plekken in gemeentelijke opvang en aantal vluchtelingen in particuliere opvang ad € 10.440.000. Daarnaast ramen we de verwachte eigen bijdragen van € 276.000.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 10.716.000 budgettair neutraal, stijging lasten en baten (incidenteel)

Noodopvang vluchtelingen transitiekosten

Terug naar navigatie - Noodopvang vluchtelingen transitiekosten

Transitiekosten zijn kosten die gemeenten maken of realiseren van gebouwen voor de opvang van ontheemden. Deze worden 100% vergoed door het Rijk. Voor 2025 zijn de transitiekosten € 4.589.000 inclusief btw verdeeld over 2 projecten.
De gemeente heeft besloten om het pand aan Gooimeer 10 van kantoorruimte door de eigenaar te laten verbouwen naar woonruimte voor 103 personen, het voor een periode van 2 tot 5 jaar te huren, en daarna door de eigenaar weer terug naar kantoorruimte te laten bouwen. De transitiekosten die volledig door het Rijk worden vergoed bedragen € 3.383.000 inclusief btw in totaal inclusief de terugbouw (herstellen naar de oorspronkelijke staat).
Op Laarderweg 11 worden 22 appartementen gebouwd. De gemeente zal deze turnkey huren voor een periode van 2 tot 5 jaar. De transitiekosten hiervoor zijn inclusief herstelkosten € 1.206.000 inclusief btw.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 4.589.000 budgettair neutraal, stijging lasten en baten (incidenteel)

4.4. Mobiliteit

Terug naar navigatie - 4.4. Mobiliteit

Onderzoek fietsparkeren station Bussum Zuid en omstreken

Terug naar navigatie - Onderzoek fietsparkeren station Bussum Zuid en omstreken

In de HUB-strategie wordt station Bussum-Zuid een belangrijke functie toegekend als "Verstedelijkingshub". Het aantal fietsparkeerplaatsen zou daarbij fors moeten groeien naar meer dan 2.000. 
ProRail wil participeren in een onderzoek naar het benodigd aantal fietsparkeerplaatsen nabij station Bussum-Zuid en de mogelijke locaties daarvan.
Ook op korte termijn is  uitbreiding van fietsparkeerplaatsen al noodzakelijk. Al langere tijd is er sprake van veel wildparkeren van fietsen rondom station Bussum-Zuid. Er zijn structureel te weinig fietsparkeerplaatsen, de huidige parkeerplaatsen liggen deels op de verkeerde plek, of zijn slecht toegankelijk en worden daarom niet gebruikt. Dit leidt tot veel overlast en ergernis.
Dit onderzoek vraagt om een uitgave van ongeveer € 100.000. Er vindt cofinanciering plaats vanuit het rijk op basis van 40/60%, waarvan 40% voor het rijk.

Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 60.000 nadelig (incidenteel)