
Programma 3 Passend wonen in een groene omgeving
3.2. Buitenruimte & leefomgeving
Terug naar navigatie - - 3.2. Buitenruimte & leefomgevingStagnatie uitvoering werkzaamheden
Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving - Stagnatie uitvoering werkzaamhedenDoor capaciteitsproblemen bij de asfalt contract-aannemer is de uitvoering van voorgenomen werkzaamheden gestagneerd. Ondanks dat de aannemer probeert de capaciteit op orde te brengen zal het niet lukken alle werkzaamheden volgens de planning uit te voeren. Dit betekent dat de uitvoering van enkele locaties doorschuift naar 2026. Het is nog niet bekend welke locaties dat zijn en om welke bedragen dat gaat. In de Decemberwijziging 2025 komen we hierop terug.
- Erwin van der Steen
- Robert Stuurman
Zwerfafvalvergoeding
Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving - ZwerfafvalvergoedingDe bedragen zwerfafvalvergoeding over 2023 en 2024 zijn bekend en worden dit najaar uitgekeerd. Voor Gooise Meren betekent dit € 2,33 per inwoner per jaar (totaal circa € 281.000). Deze vergoedingen worden betaald door de producenten van kunststofproducten voor eenmalig gebruik (single use plastics – SUP). Ze betalen jaarlijks mee aan het inzamelen van afval en het opruimen van zwerfafval. Deze vergoeding wordt in 2025 deels
(€ 65.000) ingezet voor het initiatief Gooise Meren Schoon en Groen.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 65.000 nadelig (incidenteel)
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 281.000 voordeel (incidenteel)
- Chris Keizer
- Robert Stuurman
Inspecties en storingen sluis
Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving - Inspecties en storingen sluisIn 2025 zijn de civieltechnische kunstwerken geïnspecteerd. Daarnaast is de sluis Krijgsman vaker dan voorzien in storing gegaan. Om dit terug te dringen zijn er extra maatregelen genomen in de voorlichting en het bediensysteem om de storingen voor te zijn en op afstand te kunnen verhelpen.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 80.000 nadelig (incidenteel)
- Huib Gribnau
- Robert Stuurman
Brugbediening Spieringbrug en overige bruggen
Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving - Brugbediening Spieringbrug en overige bruggenDe kosten voor de bediening door Waternet van de Spieringbrug en van de overige bruggen zijn substantieel hoger dan geraamd. Enerzijds wordt dit veroorzaakt door meer recreatief gebruik van de vaarwegen en anderzijds door het afronden van de Pilot Bedientijden Amsterdamse Poortbrug.
De afrekening van de brugbediening door Waternet over 2024 valt € 15.000 hoger uit dan verwacht.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 15.000 nadelig (incidenteel)
Financiële gevolgen in Begroting 2025 en verder: € 80.000 nadelig (structureel)
- Huib Gribnau
- Robert Stuurman
Degeneratie inkomsten en herstel
Terug naar navigatie - 3.2. Buitenruimte & leefomgeving - Degeneratie inkomsten en herstelDe Nutsbedrijven hebben diverse wegen opgebroken. Voor 2025 levert dit meer degeneratie-inkomsten op dan begroot. De verwachting is dat deze inkomsten € 750.000 zullen bedragen. Dit is € 625.000 meer dan begroot. Het definitieve herstel van de weg-opbrekingen zal in 2026 plaatsvinden. Daarom worden deze hogere inkomsten als vooruit ontvangen geboekt.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 0
Financiële gevolgen in Begroting 2026: € 625.000 hogere lasten en € 625.000 hogere baten (incidenteel)
- Erwin van der Steen
- Robert Stuurman
3.3. Duurzaamheid
Terug naar navigatie - - 3.3. Duurzaamheid3.4. Ruimtelijke ontwikkeling
Terug naar navigatie - - 3.4. Ruimtelijke ontwikkelingGraustabiel Krijgsman
Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkeling - Graustabiel KrijgsmanDoor de constatering dat het materiaal Graustabiel dat op enkele openbare plaatsen in het projectgebied is toegepast, staalslakken bevat en dit onder bepaalde omstandigheden gezondheidsklachten bij bewoners kan opleveren, is verwijdering en vervanging van het materiaal noodzakelijk. De totale omvang van de te wijzigen plaatsen en de hiermee gemoeide kosten zijn thans nog niet bekend.
Jan Kerstenpad
Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkeling - Jan KerstenpadOm het Jan Kerstenpad en de zogenaamde overtuinen in De Krijgsman voor onderhoud bereikbaar te houden en de verkeersdruk op Muiden Noordwest te verminderen is er tevens sprake van een niet voorziene bijdrage aan een brug waar vanaf november 2025 gemotoriseerd verkeer overheen kan (ipv alleen fietsers). Deze brug krijgt een upgrade van fietsbrug naar autobrug en kan alleen met een sleutel voor gemotoriseerd verkeer worden ontsloten. De gemeente draagt 50% van de kosten van de upgrade (voor een betere verkeersafhandeling voor met name Muiden Noordwest).
Baten leges omgevingsvergunningen
Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkeling - Baten leges omgevingsvergunningenDe verwachting is dat de begrote baten voor de leges omgevingsvergunningen niet worden gerealiseerd. De reden hiervoor is dat een aantal grote woningprojecten door de raad nog niet is goedgekeurd, waarvoor wel ureninzet is geweest. Hierdoor zijn geen vergunningen verleend voor deze projecten en zijn dus ook minder leges binnengehaald.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 150.000 nadelig (incidenteel)
Uitvoeringskosten Omgevingswet
Terug naar navigatie - 3.4. Ruimtelijke ontwikkeling - Uitvoeringskosten OmgevingswetVanuit de rijksoverheid worden via de algemene uitkering eenmalig extra middelen uitgekeerd voor de uitvoeringskosten in het kader van de implementatie van de Omgevingswet. Gemeenten hebben beleidsvrijheid in de besteding van deze middelen, mits dit binnen de gemeentelijke begrotingssystematiek en verantwoording aan de raad past. Zowel binnen het team RO (afdeling Mens en Omgeving) als bij Vergunningen (afdeling VTH) is sprake van continuering van aanvullende personele inzet om de implementatie van het nieuwe stelsel – naast de afwikkeling van nog lopende aanvragen onder de oude wetgeving – goed te laten verlopen. De middelen uit de algemene uitkering worden ingezet ter dekking van deze incidentele extra invoeringskosten. Zoals gemeld bij de raadsmededeling van de Meicirculaire zijn deze inkomsten als vrij besteedbaar bestempeld, waardoor dit nu door deze aanvraag als nadeel in VV2 komt.
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 163.000 nadelig (incidenteel)
Financiële gevolgen in Begroting 2025: € 60.000 nadelig (incidenteel)